Új autó helyett öreg Land Cruisert?

Vezettük: Toyota Land Cruiser J40 1979

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.10.17. 17.00

Mi kell ahhoz, hogy valaki új Octavia helyett inkább egy 35 éves japán terepjárót válasszon magának? Szerelem első látásra.

Ezúttal nem egy átlagos használt autót sodort az utunkba az élet. A 35 éves Land Cruiser mégis érdekes darab, keveset látni belőle az utakon, de ha mégis összefutunk eggyel, azt biztos minden autóbuzi megnézi.

Külső

Az 1979-ben gyártott Land Cruiser nagyjából úgy néz ki, mint amilyennek a gyerekek rajzolnak autót. Négy darab, nagy keréken ül egy kockaforma doboz. Régen a terepjárók nagyjából mind így néztek ki, sőt, még a recept is nagyon hasonló volt: végy egy masszív létraalvázat, tolj bele egy nagy dízelmotort, terepváltót, alá merev hidat, laprugót, aztán szerelj a tetejére egy praktikus bódét és kész.

Létraalváz, klasszikus kocka forma, laprugó,merev híd. Ebből készül a terepjáró

Létraalváz, klasszikus kocka forma, laprugó, merev híd. Ebből készül a terepjáró 
Ezen túl még néhány további apró poénra is futotta a japánok lendületéből, így lábnál két kicsi, bentről hanyag mozdulattal, lábbal nyitható szellőzőnyílás található, ötletes a szekrényszerűen kétfelé nyíló hátsó ajtó, és a külön kereten trónoló pótkerék is, valamint a gazdagon ablakozott hátsó rész és a sík üvegek is egyedi hangulatot adnak a kocsinak. Nehéz első látásra nem beleszeretni.

Belül

Utastere kényelemesen hat főnek nyújt elég életteret, bár a hátsók a menetiránynak oldalt kénytelenek utazni. Fázni viszont nem kell nekik, hiába ülnek messze hátul, mert külön fűtőradiátor ontja magából a meleget ott is. Az autó hőháztartása amúgy példás, a meredek szögben álló, kisméretű ablakok miatt nyáron sem melegszik fel pusztító mértékben a kocsi belseje. 

Könnyen kapcsolható a négyfokozatú váltó. Bár a hátramenethez szinte combhoz kell simítani a kart

Ergonómiáról viszont nem érdemes beszélni, a vezető köré szórt kapcsolók teljes összevisszaságban vannak a fémlemezben, és a műszerfal apróbb műszerei, mutatói is aránylag nehezen kivehetők. 

Milyen vezetni?

Az öreg Toyota motorja rövid izzítás után korát meghazudtoló lelkesedéssel kel életre, a háromliteres dízel szépen, civilizáltan ketyeg. Sík úton fürgén szalad, simán eléri a 100-as tempót, sőt, idővel a 120-at is, de a hosszú emelkedőket nem szereti a papíron is csak 80 lóerős szívódízel. Ilyenkor el kell kezdeni visszaváltogatni.

A képen egy női táskát rejtettünk el

Bár városban nem túl fordulékony, de a sok ablak, a jól átlátható, sík felületek által határolt  karosszéria miatt nem nagy ügy vele parkolni, mindenféle tolatókamera, parkolóradar nélkül sem. Persze a rásegítés nélküli kormány hamar megtanítja az embert arra, hogy álló helyzetben ne tekergesse. Ezek ellenére gazdája mégsem jár vele a városban, ami teljesen érthető is. 
Bármennyire is durva vasakból hordták össze a Land Cruisert, van, ahol ez is érzékeny. Ki szeretné, ha a garázsban tartott, pompás állapotú járgányára valaki figyelmetlenül rányitna egy ajtót, vagy csak meghúzná a fényezést. Nem beszélve arról, hogy egy modern, blokkolásgátlós, menetstabilizálós autóban ülő sofőr el sem tudja képzelni, mennyire másként viselkedik egy öreg autó, mint az övé. Hosszabb fékutat, szerényebb menetdinamikát pedig kevés hozzáértőn kívül senki nem tolerálja. Így jobb vele városon kívül, kényelmesen autózgatni. 

Víztől párától óvni kell, mert hajlamos a rozsdásodásra

A klasszikus módon hosszában beépített motorhoz kapcsolt váltó kezelése könnyű, a szinkronizált fokozatok közötti váltás élményszerű, és még a kuplungot sem kell eszelős erővel taposni. Terepjáróhoz képest szokatlanul finoman, könnyedén vezethető a nagy dobozos járgány, jók a fékek is, nem húznak semerre. Valószínűleg újkorában sem lehetett jobb vezetni, mint most.
Persze nem nézett ki mindig így az autó, a teljes restaurálása fél évet vett igénybe. Igaz, korábban sem volt különösebben leharcolt darab, de a hosszú ideig tartó állás sosem tesz jót egy autónak. Ennek sem esett jól. A munkát a Sandlander-nél végezték, csak eredeti alkatrész került a kocsiba, hiszen  az eredeti gyártási állapot elérése volt a cél. A motor eredeti állapotban van, nem kellett hozzányúlni, a kilométeróra által mutatott futásteljesítmény is reális, és komolyabb beavatkozásra a karosszéria környékén sem volt szükség. 

Finom vas a Land Cruiser elején

A laprugós, merevhidas futómű roppant őszinte darab, mindent tudunk az útról, amin haladunk, de mégsem nevezném kényelmetlennek. Igaz, ez a nagy, vastag, csúszós szürke műbőrrel borított üléseknek is köszönhető. A fényképezés közben és után egész sokat vezettem az öreg járgányt és kifejezetten hülyén éreztem magam, mikor vissza kellett ülni a modern, biztonságos, de az úttól és a közlekedéstől sterilen elszigetelt tesztautóba. 

Mai szemmel kissé nehezen áttekinthető a műszerfal

Miért vesz ilyet egy nő?

Főleg mert szép, és mert van szerelem első látásra. Esetünkben épp a csereérett Skoda Octavia maradt még inkább szolgálatban – 4-5 évesen is pont ugyanolyan jól elviszi a gazdáját innen oda, onnan ide, mint egy vadi új – és lett a frissítésre szánt pénzből egy szeretett, dédelgetett, de mégsem éppen tipikus női autó. Biztos mindenki érzett már legalább egyszer életében olyat, hogy na, ezt akkor most meg kell szerezze. A családi örökségként némi műszaki érzékkel is megáldott hölgy tulaj persze vezetni is tudja a járgányt, nemcsak a garázsban nézegeti. Sőt, ha nem is a somogybabodi siratófalra, de néha terepre is kiviszi a gépet. Emellett egy öreg, veterán autóban megvan a műkincs, a kívánt tárgy birtoklásának élménye is, pláne, ha valami ennyire pofás darab, mint ez a Land Cruiser. 
Ez itt egy korabeli Toyota reklám. Vigyázat, roppant idegesítő vartyogás szól a hirdetés alatt!

Gondok-bajok

Egy Toyota akkor is magában hordozza a megbízhatóság ígéretét, ha már alaposan benne van a 30-ban. Sőt, egyesek szerint minél régebbi, annál kevesebb vele a baj. A háromliteres, nem a csúcsteljesítményre kihegyezett dízelmotor valószínűleg sosem fog benne elromlani, elektronikai probléma is kevés adódhat az autóval, és a masszív vasak, jól kitalált részletek is azt sugallják, hogy ez az autó akkor is egyben lesz, amikor már minden jelenleg gyártott, modern autó régen elporladt. 

Patika tisztaságú motortér

Pedig van Achilles-sarka a Land Cruisernek is, ez pedig a rozsda. Erre illik odafigyelni, és amennyire lehet, tenni is ellene. Nem a félcentis falvastagságú alváz van veszélyben, hanem a vékonyabb karosszériaelemeket kezdi ki hamar a korrózió. Aki teheti, tartsa garázsban az öreg Toyotáját, és bármennyire hülyén hangzik is egy terepjáróval kapcsolatban, ha lehet, esőben ne autózzon vele. Legalábbis ha tekintélyes mennyiségű munka fekszik az autójában, és OT-s rendszáma is van, akkor badarság gépháztetőig sárban fetrengeni vele. 
Ha hidegen hagynak a régi Land Cruiserek, akkor ezt nézd meg. Ez zsír új, tele mindenféle okos, ügyes elektronikával:

Új autó helyett öreg Land Cruisert? 1

Kommentek

  • Phrascarica

    Kedves kommentelők, technikai hiba miatt az elmúlt időszakban a hozzászólások nem jelent meg tökéletesen.
    Köszönjük a türelmeteket, a hibát kijavítottuk. Továbbra is várjuk a véleményeteket!

  • hova

    Vadászni,terepre tökéletes. Klassz állapotban van a képi kordé.

  • Kempelen

    “kordé:

    Kétkerekű, vasból vagy fából épített jármű, amit kézzel húznak.”
    (Forás: Idegen Szavak Szótára)

  • hova

    Pontosan elég hely van hátul egy három fős vadászathoz, cuccok bepakolásához. Kézben tartva is kényelmesen lehet tartani az M15-t is. Vadkacsa, vadliba vadászaton a legjobb, elsősorban ott, ahol nagy távolságot kell tocsogókban megtenni. De bárhol elmegy, de rohanni nem lehet és nem is szabad, nem arra készítették. Remek kordé! Minden vadásznak ajánlani tudom!

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Gigaüzlet lehet a PSA-nak az Opel megszerzése

Mintegy kétmilliárd euró (615 milliárd forint) megtakarítást hozhat a PSA konszernnek az Opel felvásárlása.

Pályán az első 2017-es Forma-1-es – videó

A Forma-1-es csapatok közül elsőként a Sauber küldte a pályára új autóját Barcelonában. Videó a C36-os bemutatkozásáról.

Kabaréba illő jelenet egy nyíregyházi parkolóban

Az egy dolog, hogy szabálytalanul parkolt két autós is, de a kiállni készülő kolléga sem volt a helyzet magaslatán.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.