Pokolian gyors muzsikus

Vezettük: Audi R8 V8

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.10.13. 06.00

Itthon tapasztalhattuk meg, mit tudnak az Audi legerősebb sportautói, köztük a V8-as R8. Összesen 2850 lóerőt eresztettünk szabadjára a napsütéses, őszi délutánon.

Röviden – Audi R8 V8

Mi ez?

Az Audi szupersportautója, a sportolók és szupersztárok egyik kedvence.  
Mit tud? Veszettül gyorsulni és villantani.
Mibe kerül? 36 630 560 forintba a V8-as kivitel. A V10 ennél is többe
Kinek jó?  Bárkinek, aki imádja a sebességet, feltűnést akar kelteni és versenypályán sem szeretne szégyent vallani. 

Mondhatnám azt, hogy ez a nap is úgy indult, mint a többi, az ébresztőóra harmadik jelzésére tértem csak magamhoz, bedobtam a reggeli koffeinadagot, félálomban kitántorogtam az autóhoz és elindultam a munkába, de akkor hazudnék.

Szemem tíz perccel az óra csörgése előtt kipattant, mellkasomon összekulcsolt kézzel vártam, hogy megszólaljon a vekker. Éberen aludtam, hiszen tudtam, ma összesen 2850 ló várja, hogy a gázpedált lenyomva szabadjára engedjük erejüket.

Érkezés a zsámbéki drivingcamp-be.

Itthon teszteltünk!

És ami a legszebb az egészben, ehhez nem kellett előtte hosszú órákat tölteni egy repülőn, ugyanis olyan szerencsés helyzetben van országunk, hogy a győri Audi-gyárkomplexum területén van a világ legnagyobb motorgyártó üzeme, így a német autóipari cég hazai képviselete itthoni tesztvezetésre invitálta a Vezess.hu-t, hogy megtapasztaljuk az RS-modellek brutális erejét. Igen, itt volt a 2013-as ráncfelvarrás utáni R8 is!

Az Audi Magyarországon

Az AUDI HUNGARIA MOTOR Kft. gyártja az Audi-konszern csaknem egész motorválasztékát és szállítja a motorokat a Volkswagen, a SEAT és a Škoda márkák számára is.


2013 júniusában indult Győrben az új Audi A3 Limousine, majd októberben az új A3 Cabriolet sorozatgyártása. Az A3-as család e két új tagja az első olyan modellek, amelyek teljes egészében az Audi magyarországi gyáregységében készülnek. A TT harmadik generációjának gyártása a jövőben teljes egészében Győrben történik.

A motorgyártás az 1,8 literes négyhengeres, ötszelepes motorok összeszerelésével kezdődött, melyek szívó és turbó változatban készültek. 1998 óta hathengeres motorok is készülnek, jelenleg a 2,5 literes, 2,8 literes, 3,0 literes hengerűrtartalommal. 1997 végén kezdődött a nyolchengeres motorok szériagyártása 4,2 literes hengerűrtartalommal.

2002-ben a motorgyártás az FSI változattal bővült, majd 2006-ban az 5,2 literes blokkok is helyet kaptak a gyártósoron. 2008 szeptemberében pedig elindult a 6,0 literes, tizenkét-hengeres TDI-motorok sorozatgyártása. Az elmúlt évben legördült a gyártósorról a 25 milliomodik motor, egy négyhengeres 2,0 literes TFSI erőforrás, amelyet az 500 000. Győrben készült Audi TT-be építették be.


Irány a pálya

Alig múlt reggel tíz, de már a 436 lóerős, V8-as Audi R8 volánja mögött becsatolva vártam, hogy a zsámbéki driving camp oktatója – aki a 450 lóerős Audi RS5 Coupéban ült -, megadja a jelet az indulásra. A lassú felvezetőkör után padlógáz , és hamar kiderült, hogy a középmotoros fenevad erőből pusztít, az egyenesekben tudjuk visszahozni azt az elpocsékolt időt, amit a kanyarokban feláldozunk az alulkormányzottság oltárán; magyarul néha túlságosan is tolja az orrát a német sportautó. Az összkerékhajtásnak köszönhetően azonban még akkor is stabil marad a kocsi hátulja, ha agresszívabb gázadással gyorsítunk ki.

Néha túlságosan is túrja az orrát.

Sportfokozatban nem csupán a visszaváltásokat kísérő, automatikus gázfröccs van segítségünkre, de a kormány mögötti váltófüleket is felesleges manuálisan babrálni, hiszen a hétfokozatú, duplakuplungos robotváltó pontosan, gyorsan és a megfelelő időben kapcsolja a sebességi fokozatokat.

A kanyarok előtt eleinte rendre túl hosszú féktávot vettem, durván másfél körnek kellett eltelni mire megszoktam, hogy az elöl hat-, hátul négydugattyús féknyergek olyan erővel harapnak bele a perforált, szénszál-erősítésű kerámia féktárcsákba, hogy rövid fékezés is elég, hogy lelassítsuk a V8-as Audit.

A kormányt pont annyira nehéz tekerni, amennyire egy ilyen autóban várná az ember, ami remek –  pontosan érezni az autó súlypontváltozásait, így azonnal megfelelő módon tudunk reagálni ha hibázunk.
Ez mind szép és jó, de ami tetőtől talpig libabőrré változtatja sofőrt és utasát – de még az utcán bámészkodókat is -, az nem a technika mögött megbújó németes precizitás, vagy a brutális gyorsulás,  hanem a hangorgia, ami egyszerűen megbabonáz. Maga Thor is megirigyelné azt a mennydörgést, ami visszaváltáskor dübörög a hátsó fertályból. 

Jelen voltak még…

2850 lóerő - ez bizony könnyen megüli az ember gyomárt reggelire.


Mivel a napot az RS-modellek köré fonta a német gyártó helyi képviselete, ki lehetett próbálni szinte az összes verziót: 

Audi RS7 Sportback 4.0 TFSI V8 (560 LE) 

Audi RS6 Avant 4.0 TFSI V8 (560 LE)

Audi RS5 Coupé 4.2 FSI (450 LE) 

Audi RSQ3 2.5 TFSI (310 LE)


Kívül műalkotás, belül kényelem

Miután autó és újságíró egyaránt sérülés nélkül megúszta a reggelit kiváltó pályázást, közútra vittük az Audi RS-eket, én pedig ismét az R8 volánja mögé pattantam be, mert kíváncsi voltam milyen lehet egy szupersportautó-tulajdonosnak a bőrébe bújni, aki a hétvégén leugrik a Balaton mellé, de a péntek délutáni csúcsban ugyanúgy dugóban szívja a fogát, mint többi sorstársa.
A durván 100-150 kilométeres túra alatt otthonra leltem a 300 km/órás végebességre képes verda volánja mögött, az utastér egyetlen pontja sem volt kényelmetlen. Ez számomra pozitív csalódás, hiszen 198 centis magasságom és 100 kilogrammos súlyom nem sportautóbarát. Az utastérbe nagyobb tempónál  beszűrődő zaj mást talán zavart volna, de nekem kimondottan tetszett, hiszen ez is éreztette, hogy nem hétköznapi, agyonszigetelt acélkaszniban utazok. 

A kényelem nem lett feláldozva a sportosság miatt.

Ez már a legújabb modell

Mi változott a 2013-as modellfrissítés után?


Kiélezettebb, takarékosabb, az új, hétfokozatú duplakuplungos robotváltóval fürgébb – a Porsche PDK váltójának audis verziója három tizedet faragott le a 0-100 sprintből minden motorverziónál a korábbi szekvenciális váltó idejéből. Az új váltó a V8 és V10-es blokk esetében is felárért választható a hatgangos kézi helyett.

De ez mind semmi a hátsó lámpához képest! Bizony, az immár elöl-hátul-belül kizárólag LED-ekből álló világítótestek közül a hátsó indexben rejlik az az innováció, amit az Audi anno a sajtóanyag első bekezdésében említett, olyan fontosnak érezte. A sárga csík LED-jei bentről kifelé egyesével villannak fel, így kiemelve az autó kanyarodásának irányát.

Az R8-asok alatt minden esetben a sportos viselkedésre, azaz erőteljesen hátsókerekesre állított quattro összkerékhajtás dolgozik. Alapállapotban a nyomaték 85%-a jut a hátsó kerekekre. Ha ezek elforognak (ami elég könnyen előfordul), az első tengely maximálisan 30%-ban részesülhet az erőből. A hátsó tengelyen részlegesen önzáró differenciálmű található.

Igazából a magyar autópályák 130 km/órára korlátozott sebességhatára mellett, az ilyen erős autók nyújtotta lehetőségeket legálisan nem lehet kiélvezni, ezért nem is boncolgatnám tovább ezt a témát. A városba beérve azonban hamar nullára redukálódott a sebesség, és életemben most először élveztem, hogy dugóban állok. 

Ár és technikai adatok

Valószínűleg nem ez a legjobb sportautó a világon, de az tagadhatatlan tény, hogy vizuális és akusztikus élményfaktorban olyat nyújt, amit csak kevesen tudnak az Audi után csinálni. Olyan szinten kelti fel az emberek figyelmét, amit én még eddig egyetlen autóban sem tapasztaltam. Magamba szívtam a férfiak irigykedő pillantását, a nők meztelenre vetkőztető tekintetét, és pokolian jó érzés volt. Mindenki akart egy darabot abból, ami nekem néhány órára megadatott.
Mostantól pedig felháborodás nélkül húzódok le az autópályán 200 km/órával megérkező luxusautók elől, hiszen rájöttem, hogy őket sem lehet hibáztatni, bunkó jelzőt pedig végképp nem aggatom rájuk. Egyszerűen ezekben a járművekben a sebességérzet áttevődik egy más dimenzióba, nem értik miért tötyörög mindenki, érzésre nekik a kétszáz olyan, mint mondjuk a Corollámban a 130.
Műszaki adatok – Audi R8 Coupé, V8 S tronic
36 630 560 Ft
 Lökettérfogat cm3 4163
 Hengerszám  8
 Max. telj. LE (kW) /ford.  436 (316) / 7900
 Max. nyomaték Nm/ford  430/4500-6000
 Csúcssebesség (km/h)  300
 Gyorsulás 0-100km/h (sec.)  4,3

Szavazás

Hogy tetszik az Audi legsportosabb autója?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Vorserie

    Háttérben a pannonhalmi vár bejárata?

  • forestersa

    Igen!

  • hova

    de! Ha autópályán feltűnik egy autó 200 km/h-s sebességgel, akkor az bunkó. Hogy miben minek tűnik a világ, az nézőpont kérdése: az űrhajós is másképp értékeli a sebességet. Más egy biztonságos pályán körbe-körbe muzsikálni és más az utakon ” zenekarban” játszani. Ha túl “hangos vagy” zavart keltesz, ha túl “halk” leintenek. Szóval kevés hely van, ahol 200- v 250 km-el lehet menni úgy, hogy nem zavarod meg a “zenekart” Szép darab az autó, de felesleges, persze azért felemelő érzés a boltba menni egy kiló cukorért úgy, hogy 10 milkó vana pénztárcámba. Biztos, mindenki érti, miről beszélek.

  • Kempelen

    Érthető, amit írsz Hova!
    Savanyú a szőlő.
    Nem tragédia.

  • ACC.600

    Pannonhalmán sosenem vót vár.
    Apáccság anná inkább.

    U.I.: Sose nyomgyá full kretént, mer asztat nem díjazzák.

  • hova

    Jóska,utoljára.
    Mivel folyamatosan mindenkinél okosabb és szellemesebb vagy-szerinted!- és külön figyelsz rám, leírom neked,csak neked. 12 évig munkaeszközöm volt olyan autó, amiben forintban kifejezve kb. 150-180 millió volt “belefektetve” és nem a sebesség volt a lényeg, hanem sok minden más is! Na ebben- ilyen- autóban sohasem fogsz ülni sem te, sem a cikk írója. Semmi más nem volt az autó, mint a hegesztőnek a heg. pálca, csak egy eszköz valamire. Tisztelni kell a sebességet és tudni kell kezelni, ezért nem ülhetek már ebben a kordéban, mert betöltöttem a 45 évet. Autó tekintetében nincs hiányérzetem, a sebességhatárokat pedig tiszteletben tartom, elsősorban a közutakon-és ezt ajénlom minden normális embernek. Minden NORMÁLIS embernek!

  • Vorserie

    ACC!

    Pannonhalmán a Váralja úton kell felmenni a Vár út 1.szám alatt megtalálható Pannonhalmi Főapátsághoz.
    Az apátság a szervezet megnevezése,nem az épületé!

    Amúgy sok évvel ezelőtt még a másik rendszerben ide jártam általános iskolába és a helyiek is mind várnak nevezik,ugyhogy kérlek had ne akargyad mán megymarázni.

    Mesélj inkább mi a véleményed az R8-ról ha már autós oldalon járunk….

  • Vorserie

    Hova!

    Olyan jó lehetett neked!!! :D

    De ha ide biggyesztesz valami homályos félsztorit akkor illik tényekkel és bizonyítékokkal alátámasztani de leglább azt kinyöghetnéd,hogy mire kell egy autó amiben nem a sebesség a lényeg hanem sok minden más…..

    Ha már űrhajószerelőnek állítod be magad aki mindent elért az életben amit csak autóval lehet akkor légyszi böffentsél már ide valami konkrétumot hogy mi földi halandók is értsük,hogy miről akarsz nekünk papolni.

    Ja és még valami.
    Konkrétan a főnököm ilyennel jár évek óta (Nem ilyennel V10-essel) de a pénztárcájában sose láttam 40eurónál többet….asszem ez a modern világ csodája lehet a bankkártya.

  • hova

    V.serie.
    Bizony, valóban remek volt az a 12 év, őrületes sok kalanddal, bejártam egész európát és rendesen kerestem is, igaz,” otthon” keveset éltem. Az autó: ezt “összerakják”, aztán kapsz egy forgalmit, de teljesen mindegy, hogy milyen emblémát teszel rá, mert nem a valóságot takarja, de nagyon gyorsnak, nagyon erősnek készítik és tele van mindenféle kütyüvel, amilyen persze a széria kocsikban nincs. Nem igazán mondhatok többet, mert remélem ez sem veri ki a biztosítékot, de feltehetően te sem érted, mint kempelen barátod. Tehát engem egy autóban már nem csábít a sebesség, a száguldás, mert túl vagyok rajta és túléltem. Még valamit:az autó belső terén nem a sok cicamica játékot értettem,de ennyivel be kell, hogy érd! A sebességet annyiban tartom mindenhol tiszteletben, amennyire az embereket, vagyis elsősorban! Az élet a legdrágább, számomra biztos, és szomorúan nézem azokat a vadvilágba tervezett több ezer lE-s gépeket, ami csak melldagadásra jó, másra nem, mert nem kell. Isten áldjon, testvér!

  • hova

    v.s. Az apát egy rang,egy tisztség, az általa vezetett hivatal az apátság! A “szervezet” szó rossz ízű a rend minősítéséhez.

  • hova

    Vorserie. Te mit dolgozol, pajtás,milyen közegben vagy érintett az autóknál? Hallgatlak………..

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.