Ragyogó szürkeség

Teszt: Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG - 2014

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.10.06. 11.45

A 2009-es kisautó elérkezett a ráncfelvarráshoz – a VW nagyon vigyázott, nehogy bármi észrevehetően megváltozzon a kocsin.

Röviden – VW Polo Fresh 2014, 1.2 TSI, DSG

Mi ez?

Automata váltós, fürge kisautó, nagyautós extralistával

Mit tud? Csendben, németesen kemény kényelemben hozni-vinni embereket. Kis kompromisszumkészséggel családi autónak is alkalmas
Mibe kerül? Ez a szürke kocsi 5,93 millió, és még korántsem volt fullos
Kinek jó?  Aki kerüli a feltűnést, nem számít neki a méret, szereti a német életérzést és szívesen költi egy szerény kivitelű Golf árát egy alaposan felextrázott Polóra

Először nem is értettem, miért került be a Volkswagen hazai tesztautó-parkjába ez a szürke kis Polo, ami pont ugyanolyan, mint az összes többi a 2009-es bemutató óta. Aztán beugrott, hogy ja, tényleg, volt egy modellfrissítés nemrég, Attilánk meg is énekelte. Hát ezért. Sok újat nem tudok mondani a kocsival kapcsolatban, de az biztos, hogy ezzel a motorral és ezzel a váltóval (továbbra is) nagyon harmonikus, nagyon kellemes kisautó, ha valaki bírja az alacsony vizuális ingerszintet maga körül a mindennapokban.

Kívül

Szemnek kellemes, arányos, jellegzetes márkajegyeket viselő kis VW ez az új Polo. Szögletes, ízlésesen agresszív, audis, maga az aktuális német szexszimbólum. Mint ahogy eddig is az volt, a facelift változásai gyakorlatilag észrevehetetlenek. Így nézett ki a 2010-es modellévre készült eredeti V. generációs Polo arca:

Autóbuzi legyen a talpán, aki meg tudja különböztetni a 2009-es szériát a 2015-östől. Ez a sárga az eredeti

Ez pedig a 2015-ös modell:

Ez a szürke a faceliftes verzió

Kellett a facelift, ugye? Na ugye. A lényeg a Polo frissítése esetében nem is kívül, hanem belül van.

Belül

Mondjuk a beltér újdonságait se könnyű elsőre észrevenni. Rémületesen szürke minden, sok a műanyag, a hatmilliós tesztautó középkonzolján a škodásan primitív manuális klímakonzol elég disszonáns. De ott az izgalmas újdonság, a közelítés-érzékelős, 6,5 col átmérőjű színes érintőképernyős infotainment-rendszer! Ezen, és még pár apróságon azért már látható, hogy folyamatos a szivárgás a VW-csoport valódi (nem csak nálunk) presztízsmárkáitól lefelé.

Adatlap

Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG

Ragyogó szürkeség 1
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 90 LE
Nyomaték 160 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,8 sec
Végsebesség 184 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,7 l / 100 km

Az összerakottság, a tartósság ígérete, a kattanós, határozottan ütközős minőségérzet pedig éppen olyan tökéletes, mint az Audikban. Lehet, hogy az ajtókárpitok teteje kemény, kopogós műanyag, a textilek pedig mintázatukban és tapintásukban egyaránt az egykori Vörös Október Ruhagyár termékeit idézik, de valószínűleg örökké fog tartani minden a Polóban.

Ahogy a kis színes kijelzőt tapogatva görgetjük az elegánsan csillapítva váltó képernyőket, párosítjuk a telefonunkat a Mirror Link-es rendszerrel, vagy tolatáskor megpillantjuk a tolatókamera pengeéles képét (ez mind feláras, persze), nehéz napirendre térni az automata világítás-kapcsoló és ablaktörlő hiánya felett. Ezek is megrendelhetők, persze, ahogy a követőradaros sebességtartó automatika is – a Polo elképesztően nagyautós kocsi tud lenni, ha van, aki megfizeti ezt egy kisautóban.

Navigálás közben is behívhatjuk a rádió azonosítóját

Az érintőképernyő menürendszerének logikája könnyen követhető, a kijelző tudja a multi gesture-t is, vagyis két ujjunkat a képernyőn távolítva-közelítve zoomolhatunk a navigáció térképén. A navigáció utasításai megjeleníthetők a kormány mögött, az órák közti középső kijelzőn is, ami ugyan nem színes, de monokróm utasításokkal is kiválóan megérteti magát az autó.

A térkínálat megfelelő, a hasábforma kasztniban 181 centimmel úgy elfértem magam mögött, hogy kétujjnyi tér még volt is a térdeim előtt. A 280 literes csomagtér átlagos a kategóriában, de az már nem, hogy a raktér padlójával egy külön rekesz is leválasztható alul, a strukturáltabb rakodás érdekében.

Emeletes csomagtartó, az alsó lapot megtartja két kis rugós pöcök


Motor, váltó

Az 1,2 literes, négyhengeres turbómotor mögül az Octaviából is úgy szoktunk kiszállni, hogy teljesen elég az autóba. Hogyne lenne hát elég ebben a jóval kisebb, főként városba szánt kiskocsiba! Az MPX-154 a 90 lóerős változatot kapta, de ha rám hallgatnak, csak akkor fizetik meg a 110 lóerős kivitel felárát (több mint 300 ezer forint), ha szeretnek piros lámpás gyorsulási versenyekben részt venni.

A mi motorunk 90 lóerőt tud 4800-as fordulaton, 160 Nm-t 1400-nál. Az erősebb 110 lóerős 5000-nél, 175 Nm-t tud 1500-tól. Most valljam, be, hogy a tesztautó visszaadásáig végig azt hittem, hogy az erősebb változat volt nálunk, és elégedett is voltam a 110 lovasnak gondolt motorral? Pedig én ki is forgattam néha leszabályzásig, amit a tipikus Polo-vásárló vélhetőleg soha nem fog megtenni.

A viszonylag gazdag felszereltség mellett is ásítósan unalmas a szürke műszerfal

A hétfokozatú DSG kiváló partnere a motornak. A mi kocsinkról hiányoztak a még további felárért kérhető, kormány mögötti váltófülek, de kell is a fenének – a vezérlést mára tökéletesre csiszolta a VW. Akár gyorsítunk, akár lassítunk, a váltások gyorsan, jó ritmusban jönnek és még a stop-start automatikát is sikerült úgy összehangolni a rendszerrel, hogy piros lámpa után a lábat a fékről a gázra emelve már moccan is a kocsi.

Milyen vezetni?

A futómű (tipikus kisautós, elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros) keményre hangolt, minden úthibáról értesülünk – de pontos, a kellően direkt kormányzással együtt igazán közvetlen vezetési élményt nyújt a Polo. A kis átmérőjű, jó fogású háromküllős kormánnyal és az egyszerű, jól áttekinthető műszeregységgel könnyű céltudatosan, fürgén, minden lehetőséget kihasználva közlekedni. Harapós, nyomatékos a motor, még meglepően gyors gázreakciója is van, amit a mai emissziós normák kényszere mellett nehéz megoldani a gyártóknak. A Polo a városi forgalomban magabiztos, határozott egyéniség, a robotváltó komfortjával megtámogatva nagy önbizalmat ad még kevésbé rutinos pilótáknak is.

Jó kiállású kisautó, tipikus Volkswagen, tipikus német, pláne ebben a jellegtelen szürkében

Mindazonáltal aki úgy igazán szeret és tud is vezetni, unalmasnak fogja találni a Polót ebben a konfigurációban. A DSG-vel és a mindig nyomatékos motorral már nem kell érteni a technikához, a vezetés egy kicsit a gépészettől, vasaktól, a motorban lejátszódó folyamatoktól elszakadott, éteri dologgá válik. A menetstabilizálót sem lehet kikapcsolni, ami tovább növeli a kevésbé profi sofőrök biztonságérzetét, korlátozza viszont a kisebb csúszásoktól nem megijedők, hanem azt alkalmilag (hóban, főleg) élvezők élményét.

60-nál már kapcsolja a hetest a DSG, 100-nál 2100-at, 130-nál 2700-at forog a motor. Ez sem sok (a régi 1,6-os VW-motor az A3-ban 4000-et pörgött 130-nál), de a nyomatékos kis turbóval lehetne még kevesebb, és akkor vegyes üzemben a 6,5 literesnél pár decivel jobbra jöhetne ki a fogyasztás százon, úgy, hogy a maradék hat ganggal a városi rugalmasság semmit nem csökkenne. És autópályán zajos is a Polo egy kicsit, nem a motor, hanem elsősorban a megerősödő szélzaj miatt.

Kinek ajánljuk?

A Polo ebben az összeállításban fantáziátlan, de jól összerakott, ergonomikus hétköznapi közlekedési eszköz. A Fresh felszereltség nem sokat tesz hozzá a kocsihoz, ettől sem lesz piros Ferrari, de a küszöbfelirat-fetisiszták és plakett-fanatikusok biztos élvezik. Aki a különlegességet akar, ne VW-t vegyen, de aki csak fölényesen mosolyogni akar azon, aki különlegességet akar, annak ez az autója.

A könyöklő 34 ezer forintos feláras extra

Ha van rá pénze. A hatmilliós tesztautó mellé odatéve egy Yaris hibridet azért kicsit elbizonytalanodik az ember, bármennyire is szereti a VW-t. 5 995 000 forint a Toyota Yaris Hybrid Lounge Skyview nevű fullfullfull modellje, 100 lóerős rendszerteljesítménnyel, annyi extrával, amit a szürke Polóból el sem lehet képzelni, kétharmad fogyasztással. Aki pedig az Erőt szereti inkább, 5,9 millióért elvihet egy 200 lóerős Peugeot 208 GTi-t is.

Tíz nap Polózás után azért már megértem azokat, akiknek nem kell se hibrid, se GTi. Ez a szürke kis egérke annyira szerethető, praktikus és kellemes útitárs, hogy könnyen lemond az ember bármiről, ami másmilyen. A VW nagy mágiája, hogy még akkor is tökéletes tud lenni, ha van nála jobb.

Mellette – Ellene
  • Praktikus, józan kisautó
  • Városban, országúton nagyon csendes
  • Erős, automatával is takarékos benzinmotor
  • Elfogadható térkínálat
  • A kategóriában elképesztően komoly extrák
  • A szokásos VW-s túlárazás
  • Mérsékelt vezetési élmény
  • Lopásveszély
  • Sztrádatempónál már az általános minőségérzet sugallta elvárhatónál nagyobb zajszint

Szavazás

Hány pontot adsz a felfrissített VW Polóra?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • somebody

    Kedves Tamás! Könyörgöm hagyjuk már el ezt a “szürke VW” kezdetű lerágott csont közhelyet. Teljesen nyilvánvaló, hogy a Polo azoknak szól, akik egy Golf, Passat formavilágú és komolyságú autót szeretnének csak kisebb méretben. Soha nem is lehetett elcsúfítani mindenféle piros és neonkék műszerfalbetétekkel, kályhaezüsttel, egyéb ízléstelen borzalmakkal az utasterét. Nyilván vannak olyan fiatalok és nők, akik erre vágynak, de ők valószínűleg nem a VW-nél fognak kopogtatni. Ez egy tudatos koncepció, amit lehet szeretni vagy utálni, de teljesen fölösleges negatívumként felhozni. A típus több évtizedes sikere bizonyítja, hogy egyáltalán nem rossz koncepció. Aki egyedül használja az autóját, zsúfolt városban akik, nem tud (akar) többet áldozni az autójára és ezért a kiskategóriából választ magának autót, az még nem jelenti automatikusan egy vidám, színes (szerintem végtelenül ízléstelen) autóban szeretne ülni. És valljuk be őszintén a legtöbbször a sok színes, “izgalmas” részlet csak a kidolgozásbeli és az anyaghasználat erős hiányosságait hivatott elfedni.
    A másik dolog ami előtt értetlenül állok az a fullfullfull Yaris Hybrid, amihez képest a Polo szinte fapados. Én a napfénytetőn és a kulcsnélküli rendszeren kívül semmiféle pluszt nem fedeztem fel a Polohoz képest. A hajtáslánc előnye vitathatatlan a Yaris javára, de én a felszereltségben semmiféle releváns különbséget nem fedeztem fel.

  • demagóg

    Egy 4 méteres autó szerintem nem lehet “komoly” autó, mégpedig a méretéből fakadóan. Legföljebb komolykodó.
    6 millióért nem is tudom elképzelni, hogy ki fog ilyen autót választani.
    Egy kicsit kevésbé felszerelt Golf biztonságosabb, frissebb, modernebb, tágasabb, stb.
    A frissített Yaris pedig nem ilyen komor és sokkal jobb a fogyasztása.
    Én ezt a tesztelt darabot egy tipikus nyugdíjas autónak látom.

  • somebody

    demagóg –
    Kifejthetnéd, hogy egy kisautó miért nem lehet komoly. Aki nem családi autónak használja, nem 2 méter magas, zsúfolt városban lakik miért kellene nagyobb autó? Ebben a kategóriában is elérhetőek a modern turbós motorok, takarékos dízelek, duplakuplungos váltók, hybrid hajtás, erős sportmotorok a HotHatcekben. Manapság extrák terén is a jobb kisautók pariban vannak az alsó közepesekkel. Nem mindenki tipikus magyar vásárló, aki megveszi adott pénzből a legtöbb légköbmétert, hadd irigykedjen a szomszéd. A világ kulturáltabb felén rég túlléptek ezen. Például a kis SUV-ok (emelt kasznis kisautók) szegmense növkszik manapság a legdinamikusabban. Egyedül az árral kapcsolatos kritikákkal értek egyet, itthon ennyi pénzért egy ilyen autó nem piacképes, de ebben benn van minden, ami a típushoz elérhető. Kis alkuval bőven 2M-val kevesebb összegből is összeállítható egy jól motorizált, jól felszerelt Polo, aminek már rendben van az ár/érték aránya.

  • Norbi50

    Pár évtized múlva, tolatóradarral, fehér vagy ezüst színben, Kossuth rádiót hallgatva el tudom magam benne képzelni benne, ahogy bénázok vele a városban. Számomra ez az autó ezzel a motorral ezt jelenti.
    Ez a külső-belső egy stílus, nekem öreges, másnak ez klappol.
    25 évesen egy Fiestába ülnék be, 35 évesen egy Corsába, 45 évesen egy Yarisba, nyugdíjas koromra meg jöhetne a Polo. Kb.

  • DTF

    ha polo akkor plue gt vagy gti, de ez így nem sjanos.

  • gabetdi

    Családba van egy ilyen Polo, ilyen motorral, DSG nélkül, meg van egy Rapid a 105Le-s 1.2TSI-vel. A Poloba 5 fokozatú manuális váltó van, a Rapidba 6 sebességes. Mind a kettő pont ugyanannyit pörög legnagyobb fokozatba 90-nél. Szóval sanszos, hogy a 6 fokozatú váltóval sem fogyasztana kevesebbet az autó, aminek nem tudom mi értelme, de ez van.

    Polo futóművénél a gond az, hogy a hátulja nagyon könnyű. Szeretek gyorsan menni, de elmegy az önbizalom, mert érezni, hogy a kocsi hátulját semmi nem tartja.

  • subtotal

    De jó lenne ez egy nyugdíjas autó lenne itthon.
    Mondjuk én már annak is örülnék, ha a Rapid DSG-vel az lenne, ajánlom is édesanyámnak, aki már nyugdíjas de még bőven aktív. És 2/3 az ára jól felszerelve alku után.

  • OKdoki

    Szóval, 1400-at forog hatodikban 50-nél. És azt mondja a szerző, hogy közepes gázadásra innen azonnal húz? A mi 1.4-es DSG-s Polonk ilyet nem tud. OK! Nincs akkora nyomatéka, de ne ez a fő ok. Ugyanúgy 6.-ban van állandósult 50-nél. ha egy kicsit is nagyobb gát ad az ember, akkor eljön a “gondolkodás ideje”. visszaváltsak? ööö..igen! és param 3-asban van. Kár, hogy ezt eldönteni több mint egy másodperc. Nem tűnhet soknak, de az. Mikor az ember vezet dinamizmus ellenesnek hat. Nem hiszem, hogy ez változott volna.

  • Ankhiszesz

    Somebody: +1
    Norbi50: Én 23 évesen ültem ilyen Polo-ba (és igen én választottam), amit én nagyon szeretek és így 26 évesen sem unom a formáját, a Fiesta nekem formailag túljátszott…

  • aim01

    Még hogy a Polonak kemény lenne a rugózása?! Akkor tessenek szívesek beülni egy VW Jettába! Na az aztán a kőkemény meglepetés! Van a családban egy két hónapos Polo és egy immáron három éves Jetta. Ugyanazon az úthibán, ahol a Jetta durván feldöccen, a Polo szépen, intelligensen átdübögi magát. A Polo rugózása kimondottan kifinomult és harmonikus és nemcsak a Jettához képest, hanem abszolúte is. A Jetta egész egyszerűen DÖCÖG, a Polo pedig egész egyszerűen GURUL!

  • OKdoki

    aim01!:
    Nekem ez furcsa. Vezettem Jettát. Egy 1.2-es TSI-t. Bár csak alig egy órán keresztül, de akkor már megvolt a Polonk. Budapesten és környékén az átlagos magyar utakon. Nekem nem tűnt keményebbnek a rugózása, sőt inkább lágyabbak.
    Új az autó? Nem lehet, hogy sport futómű van alatta? A Polon milyen kerék van, 185/60 R15? És a Jettán?

  • Norbi50

    Aim – azt is figeyelembe vetted, hogy a Jetta vélhetően – legalább – egy collal nagyobb kerekeken és szélesebb gumikon, esetleg még peresebb gumikon is gurul ?!
    A rugózásban ez nagyon sokat számít.

  • OKdoki

    A képen látható autón is 185/60 R15-ős van. A mienk is így néz ki, csak az alufelni más. Elméletben lehet 195/55 R15, de ugy rémlik, hogy így a gyár nem szerelte. A legsportosabb két változat vagy 205/50 R16-os vagy 215/40 R17-es gumival érkezett általában és sportfutóművel. De az alapváltozat (Trend) 175/70 R14-es abroncsokat kapott. Ezzel valószínűleg érezhetően puhább, de ennek meg is van a hátránya egyéb területen.

  • aim01

    A Polon 185/60 R 15-ös kerekek vannak, a Jettán 205/55 R 16. A kétféle abroncs oldalmagassága között nincs lényegi különbség. A Jetta alatt mezei futómű van, bár lehet, az általam használt 2.0 TDI-t feszesebbre állítják, mint az 1.2 TSI-t. Érzésre elöl talán másfél centis rugók lehetnek, hátul viszont egyszerűen nem hiszem el, hogy vannak rugók. A Polo ellenben nagyon korrekt.

  • Keeep

    aim01 Nem tudom te milyen Jetta-rol beszélsz de már a 1KM (2005-2010) is talán a kategória legjobb futómüvével került piacra, hátul is több lengőkaros felfüggesztéssel, komfortos közepesere hangolt rugózásal Mig pl a 2007-es Oktávia “csak” csatolt hátsot kapott mint ez a poló !

  • aim01

    Keeep – Kb. két hónapja utaztam egy előző sorozatú (2005-2010) Jettában és én is megállapítottam, hogy annak tök normális rugózása van. A mostani sorozatot viszont túl keményre szabták. Egyébként néhány autós szaklap is ugyanezen a véleményen volt, amikor tesztelte az új (2011-) Jettát. Legfeljebb nem fogalmaztak olyan élesen, mint én.

  • AMG666

    “Autóbuzi legyen a talpán, aki meg tudja különböztetni a 2009-es szériát a 2015-östől. Ez a sárga az eredeti”
    Miért?
    Szerintem vannak még nem “agyamputáltak” kis országunkban!

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.