Forradalmár vagy csendestárs?

Vezettük: Lexus NX

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.10.03. 06.00

Története legmerészebb hibridjével fut neki örök feladatának a Lexus: végre piacot rabolna a német prémium-triótól.

Röviden – Lexus NX

Mi ez?

A japán luxusautó-gyártó középkategóriás szabadidő-autója
Mit tud? Közel 200 lóerős hibrid sok-sok extrával
Mibe kerül? Valamivel olcsóbb riválisainál, a német dízeleknél
Kinek jó?  Egyedi, sőt, extravagáns és megbízható autóra vágyóknak

A lassan két évtizedes múlt ellenére jellemző az autós lapokat nem bújó tömegek tájékozatlansága a hibridekkel kapcsolatban. Ebből persze sokféle van, a Toyota/Lexus full-hibridjeinek a lényege leegyszerűsítve röviden összefoglalható: a benzinmotor melletti villanymotor-generátor-akkumulátorcsomag kombó jelentősen csökkenti az átlagfogyasztást a hagyományos benzinesekhez, városban még a dízelekhez képest is. A japánok autói képesek kilométereket elmenni a benzinmotor nélkül, ami költséghatékony és környezetkímélő dugóban araszolva, de ennyi. A térképről ők sem képesek lekanyarodni.

És akkor előbújt valami a barlangjából... 10,95 millióról indul a kisebbik jármű, az NX300h ára, 17,9 millióról a csúcsváltozaté. Alapárban ezzel a németek alá lőtte be friss modelljét a Lexus, ha viszont telepakoljuk a GLK-t, a Q5-öt és az X3/X4-et is extrákkal, ezek már mind jóval 20 millió felett járnak – hasonló teljesítményű dízel motorral szerelve (Még több fotóért kattintson a képre!)

A Vezess.hu olvasóinak nyilván nem kell elmagyarázni, hogy üres üzemanyagtankkal a csilli-villi Lexus NX is megáll egyszer, még ha hibridnek tízszer fejlettebb is mondjuk az Audi Q5 hasonszőrűjénél. Nem is ez az utakon láthatatlan jármű az igazi ellenfele a legújabb luxus-hibridnek, hanem a Q5 dízele. Meg a Mercedes GLK és a BMW X3/X4 gázolajosai.

Ők a középkategóriás prémium szabadidő-autók piacának eddig legyőzhetetlen urai, tőlük rabolna területet újdonságával – több éves lemaradással – a Lexus. Ahogy szokta, oldalágon: a dízelek alternatívájaként kínált benzin/villanymotor párosával.

Nem csak a kivagyiságot hirdeti a sok éles mélyedés, számos apróságnak szerepe van az aerodinamikában: 0,32 a közegellenállási együttható


Külső-belső dizájn

A nemzetközi premieren láttunk egy grafikont, miszerint a német vásárlók egyszerűen nem vesznek tudomást a Lexusról, a márka piaci részesedése ott a prémiumautók között 5 százalék körüli. Az új NX bátor, már-már extrém külseje mintha erre reflektálva, sőt provokálva kérdezné: továbbra is az uncsi német háromszögben bolyongsz, vagy végre valami tényleg egyedivel közlekedsz? Valami bátorral, kihívóval. Formában is, technikában is.

Vitathatatlanul merész ez a dizájn. Ennyi élet, szöget és furfangos manipulációt a lemezekkel régen láttam, az NX-et nyolcadszor körbe szaglászva is találni “hát ez így hogy?” részleteket. Itt aztán repült a forgács, amikor a japán dizájnmester elkezdte szabdalni a kasztnit kardjával, progresszív alkotása mellett az említett német riválisok megfáradt vénségek. Biztos vagyok benne, hogy igencsak megosztja majd a vásárlókat ez a forma, rajongói és utálói már készülnek az összecsapásra. Mivel én nagyra értékelem az egyediséget, és tisztelem az autótervezők bátor (szűk) rétegét, részemről áll a főhajtás az NX dizájnjáért. Vitára késztető, már csak ezért is zseniális.

Miki Tecuo felelt az enteriőr kialakításáért, aki a Lexus szerint “prémium városi sportfelszerelést” kívánt kialakítani a belső térben. Nem tudom, hogy ez mit takar egy autónál, aminek négy kereke van, az tény, hogy itt is tisztán látszik a megszokottól való távolságtartás, erről is meglesz mindenkinek a véleménye. Indulás után ötféle menet-mód közül választhatunk a meglehetősen konzervatív fokozatválasztó kartól balra lévő kapcsolóval (tisztán elektromos, Eco, Normal, Sport és Sport+), ez a mechanikus működésű kar számomra csalódás volt azt követően, hogy már 2009-ben a Priusban sokkal dizájnosabb, és abban elektromos volt.

Izgalmas, de könnyen megszokható. Az anyagok minősége az abszolút csúcskategóriától a közepesig tartanak

A kategóriában elvárt minőségérzetet számos apróság erősíti, de sajnos azt romboló megoldásokat is benne hagytak a csomagban az időnként érthetetlen japánok, olyanokat, amik megengedhetetlenek ezen a szinten. A pozitívumok közé sorolom a közeledő emberi kézre szinte az érintés előtt felkapcsoló lámpákat (lásd még pl. Range Roverek), a könyöklő alatt a telefonunkat vezetékes kapcsolat nélkül feltöltő tálcát, a mindenkinél nagyobb, 6,2 colos head-up displayt, ami alapfelszereltség, az extra Mark Levinson audiót, vagy a kategóriában elsőként azt, hogy a hátsó üléssor motorosan, három helyről (műszerfal, ülések oldala, csomagtér) 60:40 arányban lehajtható.

Negatívum is akad, kezdjük a klíma hőmérsékletének ’80-as évekbeli kvarckijelzőjével, amit már a Toyotákból ki kellett volna hajítani a fenébe, a Lexus analóg időmérőjének két oldalán az ízléstelenség kategóriáját súrolja. Sajnos a műszerfal műanyagjai sem minden esetben közelítik a luxust, és akkor finom voltam, különösen a középkonzol markáns, és fémhatású anyagának tapintása okozott csalódást. Ami fémnek látszik, az több járműben fém, kérem szépen, főleg az ingatlanárú autókban. Kár ezekért az apróságokért egy olyan márkában, amelyről a német szaklapok is elismerik, hogy több típusának páratlan az összeszerelési minősége, vagy a hosszú távú megbízhatósága. Az NX műanyagjaiba sajnos itt-ott bele lehet kötni, pedig a velük egy környezetben használt bőrök és fák csodálatosak. Tényleg csak pár dolgot kéne lecserélni, de azokat sürgősen.

Bevallom, nem mértem le colostokkal az összes prémium középkategóriás szabadidő-autóban az ülések tandemtávolságát, ezért úriember nem hazudik alapon elfogadom a Lexus állítását: 962 milliméterrel az NX kategóriaelső. A tágas térben biztosnak látszik, hogy akár öt darab 180 centi feletti ember is elfér normálisan, ami nem igaz minden riválisára. Első ránézésre széles és mély, de nem túl magas a csomagtartó, a hibridben 555 literes, a később érkező turbós benzinseben az 580 literes valós tér akkor bukkan elő, ha felhajtjuk a padlót – alatta bújik a 40 centi mély tartalék hely. Ilyen mély üreget ritkán látni.

Hajtáslánc – vezetés

Bizonyára másnak is feltűnt, hogy az úgynevezett szabadidő-autók reklámjai az utóbbi években egyre inkább nem tóparti piknikezések mellett mutatják a kocsikat, hanem “a városi dzsungelben”, hogy idézzek egyet. Rájöttek arra, ami különösen a prémium kategóriában igaz: a 15-20 milliós autók tulajdonosai horgászás vagy a kiskert kapirgálása helyett személyi edzővel a fitnesz-teremben izzadnak, azaz a szabad idejük nagy részét is a nagyvárosban töltik. Feltűnő, hogy a sajtóanyagok is egyre többször hangsúlyozzák, ezek nagyvárosi járművek.

Ha innen közelítünk, valós alternatívája lehet a német dízeleknek a japán hibrid, mert hogy
  1, a Lexus nem szerel gázolajos motort az NX-be
  2, bár lesz szívó és turbós benzines is később belőle, a vevők 90-95 százaléka hibridet vásárol, erről érdemes tehát beszélni.

Az NX300h nevű típus rendszere a Lexus bevált, 2,5 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotorját, generátort, villanymotort és akkumulátor-csomagot alkalmaz, viszont a hajtáslánc vezérlését ehhez a kasztnihoz-futóműhöz-tömeghez igazították. Rendszerteljesítménye 145 kW (197 lóerő), míg a gyári mérés szerint az átlagfogyasztása éppen 5,0 liter 100 kilométeren. Volt Prius-tulajdonosként nyilván a fogyasztás volt számomra az egyik kulcskérdés, míg a másik a hajtáslánc finomhangolásának eredménye.

Sajnos a két fő kérdésre fél választ kaptam, ugyanis a nemzetközi premieren mindössze egy órát vezettem a kocsit, azt is nagyrészt autópályán. Éppen ott, ahol a konkurens, 180 lóerő körüli német dízelek jobban fogyasztanak. Persze egy 197 lóerős, 4,63 méter hosszú, 1,85 széles és 1,65 magas, bőven 1,7 tonnás autótól, amely nem gázolajjal megy, a 7 literes fogyasztás 130-as tempónál nem rossz, de a hibrid városi forgalomban veri agyon a dízeleket, ott meg csak pár kilométert gurultunk, zömében akkor sem tisztán elektromos üzemben. Bár a gyári közlés szerint csiszoltak rajta, a gázpedált nem éreztem élesebbnek az IS300h-ban tapasztaltnál, szerencsére a vicces V8-as hanggenerátort kihagyták belőle.

Az autós újságírók egyik leggyakrabban leírt kifogása, az erőteljes gázadásnál a gyorsulással nem arányos motorbőgés maradt, de egyre kevésbé zavaró, és normális, hétköznapi használat során ritkán hallatszik. A pár évvel korábbi saját hibridemben így volt, az itthoni teszthét alatt majd megnézzük, hogy Budapest belvárosában ennek is jóval 5 liter alatt marad-e az átlaga lámpától lámpáig.

Lehet nem állandó összkerékhajtással is rendelni az érett hibrid rendszert, ám az E-Four érdekessége, hogy a hátra beszerelt második villanymotor ellenére a teljesítmény egy watt-tal sem nő, úgy hangolják a rendszert. Ennek ellenére a kritikus útviszonyok stabilabb leküzdése mellett van más előnye is: a hátsó villanymotor a regeneratív fékezés fázisában generátorként üzemel, így megnöveli a visszanyert mozgási energia mennyiségét. Ez a mindennapi használat során jobban feltöltött akksikat eredményez, vagyis több lehetőséget arra, hogy tisztán az elektromotorral közlekedjünk.

A nappali világításhoz 23 darab LED-et használtak, további 16-16 darabot a kétoldali irányjelzőkhöz, összesen 90-et

Jövő márciustól érkezik majd NXt néven egy kétezres, turbós benzines motoros változat 238 lóerővel, de annyira brand new még, hogy egyelőre nem vezethették a világ minden szegletéből összetrombitált újságírók. Később bekerül a globális kínálatba egy szívó benzines is, de az csak Európán kívül.

Nagyon tetszett az NX körbekamerázása, ami parkoláskor 360 fokos, teljes felülnézeti képet mutat a 4,2 colos kijelzőn az autóról, és minden tárgyról körülötte. Aki így sem tud parkolni, álljon juhásznak, bocs a juhászoktól.

Szintén szuper a teljes sebességtartományban elvileg működő adaptív sebességtartó automatika, amely meg is állítja a kocsit, ha az előtte haladó is ezt teszi. A sávelhagyást gátló rendszer először csipog feltételezett baj esetén, majd a sofőr reakciójának hiányában a kormányzásba is belenyúlva visszahozza a kalandozó járművet. A biztonságot szolgáló elektronikák között van persze holttér-figyelő, automatikus távolsági fény szabályozás, és mögöttes keresztirányú forgalomfelügyelet. Perverzeknek a hivatalos rövidítések sorrendben: ACC, LKA, BSM, AHB, RCTA.

Persze ezek sorra megjelentek, vagy jönnek a legkomolyabb autókban az S-Mercitől a tavasszal érkező Volvo XC90-ig. Ha van rá hajlama, mostantól az NX tulajdonosa is felvághat ezekkel a baráti társaságban.

Ez a fotó némileg érzékelteti az autógyártás elképesztő összetettségét


Árak és konkurensek

No, de ki az új tulajdonos? Az NX nemzetközi bemutatóján éppen arról beszélgettünk a kollégákkal, hogy ki vesz ma Magyarországon vadiúj Toyota Aygót, mire volt, aki rávágta, hogy hát a 20-as, meg a 30-as nők. Mire én: csak a divatlapok szerint. A magyar valóság ezzel szemben az, hogy inkább a jó nyugdíjjal rendelkező 60-asok. Tényleg, nem vicc.

Konkurensek
Listaárak
Lexus NX300h 4WD (197 lóerő) 11 350 000
Audi Q5 2.0 TDI DSG quattro (190 lóerő) 12 776 580
Mercedes-Benz GLK 250 BlueTEC 4MATIC (204 lóerő) 14 164 310
BMW X3 xDrive 20d Aut. (190 lóerő) 12 414 500

Amint a táblázat is mutatja, hiába lőtte be valamivel a német konkurensek alá az NX induló árát a magyar importőr, vadonatúj Lexusra pláne nincs pénze az átlagnál jobban kereső magyar fiatalnak sem. De a világ naposabb negyedén is a Mercedes egy évtizeddel ezelőtti problémáján próbál túllépni a Lexus: progresszív modellekkel csökkenteni akarja vevőinek magas átlagéletkorát. Az NX dizájnjától a reklámembernek szerződtetett will.i.am-ig sok mindennel próbálkozik a márka, meglátjuk, siker koronázza-e a törekvéseket. Abban minden esetre biztos vagyok, hogy az NX 2015-re rekordévet hoz a Lexusnak, a szerény hazai piacon is szépen beindult az előértékesítés, máris rendeltek 45 darabot, év végére meglehet a 100 is.
 
Hogy ki volt az első magyar megrendelő – na, mi a tipp?

Egy 50-es hölgy, aki csúcsfelszereltségű NX-ért tette le a milliós előleget.

Szavazás

Mennyire kellene?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • megint

    Le sem tagadhatná, hogy keletről jött, szörnyű katyvasz kívülről. Koreában ennél letisztultabb formákra képesek már.

  • DTF

    A lényeg a hajtáslánc, a többi nem annyira. Ízlés kérdése a hőmérséklet kijelző (légkondi), sztem bőven elmegy. Anyagválasztás nem a legjobb itt sem, egy csúcs audi/bmw/merci/porsche jobb ennél is. Még jó h nem dízel, az nem jár ennyire kulturáltan és még többet is fogyaszt
    Ezt az autót nem gyorshajtásra tervezték, de ha kell, akkor odanyomod és mindent egyszerűen megold. Sztem városi fogyasztása (nem nyomod ki a szemét, és hybrdiként vezeted), akkor 6,0-6,5 simán lehet, autópálya már biztos 7-7,5 vagy több.

  • Ankhiszesz

    Eszméletlen ronda az eleje szerintem…. :/

  • subtotal

    Egyszerűen nem fogják megvenni a németek, mert ők nagy sebességgel használják a pályán az autókat, nem csak a gym-be mennek el vele.
    Dízel nélkül nem megy Európában.

  • subtotal

    Ja mégvalami: ízléstelenül túldizájnolt, nagy erőlködés végeredménye. A beltér elmegy mert nincs összhangban a külsővel.

  • DTF

    aki sokan megy pályán az logikusan nem fog hybridet venni, nem is ők a célközönség. a dízel jó nagyon pályára, ha tudsz menni gyorsan.a hybrdi meg város, országút, rövidebb távolságok nem gyorsan.

  • Kempelen

    DTF! Bla-blabla-blablabla
    Mi a szarért kell megmagyaráznod?
    A lényeg az autó. Azt veszel, nem hajtásláncot.

  • hova

    Nekem bizony tetszik.Nem szeretem semmiben a sematikus formákat, ez pedig nem az és mégis egy jól összehangolt, finom vonalvezetést látok.

  • BeZol

    Még ha be is jön a formavilága, nézzetek meg egy 6-10 éves lexust. Hányás. Nézzetek meg egy 6-10 éves német prémiumot. Nem, vagy kevésbé hányás.
    Szerintem ez is hányás lesz, amint eltelik 6+ év, de majd idővel úgyis kiderül.
    A másik pedig a szervízköltség. Toyota sem olcsó, ha komolyabb alkatrészekről van szó, ez pedig Lexus, de ezzel nem vagyok tisztában, csak tippelem.
    6 évesen használtan nem ezek fognak mászkálni a magyar utakon, hanem a német trió 6évesei, mert azok 12 évesen végképp nem lesznek durván hányások.

  • deze75

    BeZol
    Ne haragudj de azért,mert neked ma sem tetszik logikus,hogy 6 és 12 év múlva sem fog tetszeni.
    Hányás neked,nekem meg vicc az ovállámpás csoda merci,vagy a csodahátsólámpás A6-s esetleg a hyundai szintű kinézettel felspannolt csoda e90-t.
    De ettől még nem hányas.A hányás az,hogy aránytalanul több ilyen csoda 12 évest németet szedünk össze az autópálya mellől.

  • Drake

    Okádék igénytelen,keszekusza,giccses szar,kívül-belül…A koreaiak európaiakkal terveztetnek,látszik is az autóikon,a Hyundai,Kia autói is ezerszer szebbek,mint a tojota szarjai…

  • dorax

    Múlt héten utcán megláttam, az első szó ami eszembe jutott róla: bazári.
    Szerintem ezt nagyon túltolták a Lexus-ék, iszonyatosan túlzásba estek. Olyan mintha a designer fruit ninja-t játszott volna a gipszmodell mellett.
    Ettől a technika és a beltartalom lehet első rangú, de ha valaki ilyet vesz, akkor arról vajon mi jön le?

  • aim01

    Valaki utánanézhetne már, hogy a Nike mennyit fizet a Lexusnak az új modellek nappali menetfény csíkjaiért… A “semmit” választ nem hiszem el.

  • hova

    Most már, napok múlva és persze élőben, bent ülve -mentem kb. 5 km-t!!- most is azt mondom,szimpatikus kivül-belül. Bizony nem majmol senkit és úgy látom, azért tetszik a kordé.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.