Megőrültél, kishaver?

Teszt: Mini Cooper 2014

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.09.28. 06.00

A szuperhibrid BMW i8 motorjával bizsergetőbb a Mini, mint valaha.

Röviden – Mini Cooper 2014

Mi ez?

Háromhengeres motorral újjászülető lifestyle kisautó. 
Mit tud? Boldoggá tenni azt, aki csak vezeti. Másra nem jó.
Mennyibe kerül? Mivel prémiumtermék, sokba. Ez momentán 8 millióba.
Kinek jó?  Aki család nélkül élvezi az életet, és online rendel a Tesco-ból.

Csuda jószág ez. 2001-es újjászületése óta a Mini a nagybetűs használhatatlanság, mégis üzleti siker, holott a vevők 99,9 százaléka használati tárgynak vesz autót, nem élvezkedni. A Mini viszont csak erre jó, állítólag az új változat a korábbiaknal is szélesebbre húzza arcunkon a vigyort.

Külső-belső

Kevesen szúrják ki a forgalomban a vadiúj Minit, ami Frank Stephenson csodálatos alkotását dicséri. Érdemben szinte lehetetlen módosítani a másfél évtizeddel ezelőtt általa újraálmodott formán, arányokon és domborulatokon. Pedig ha oda állítjuk a mostanit a tíz évvel ezelőttihez, fejéhez kap a szemlélő. Jéé, tényleg, ez is más, az is más, mégis de facto ugyanaz maradt.

Először is: minden irányban terebélyesebb, mintha pumpát dugtak volna a fenekébe, és fújtak volna a kasztniba vagy 200 liternyi teret. Tíz centivel nyúlt a hossza (3821 mm), 4,4 centivel szélesebb lett (1727 mm), 2,8 centit nőtt a tengelytáv (2495 mm) és cseppet beletoldottak a nyomtávba is.

5,6 millióról indul, aztán pár extra, és megnézhetjük magunkat: Wired – 724 ezer forint, Cosmo Spoke felnik - 428 ezer, PDC hátul – 115 ezer, antracit tetőkárpit – 53 ezer, még a fehér indexekért is elkérnek 26,5 ezret

A gyalogosvédelem miatt laposabb és hosszabb orron más a krómkeretes maszk és a fényszórók, hátul pedig a kötelező lámpamódosítás mellett a testes krómcsíkba integrálták a szárnyas logót. Számomra meglepő volt, hogy mennyivel keskenyebbek lettek az üvegfelületek körbe, de ez a változás tényleg csak akkor látványos, ha egymás mellé áll az előd és az utód. Mondanom sem kell, így még pocsékabb hátra a kilátás, viszont zömökebb az autó kiállása.

Érzetre belül is minden a régi, pedig számosak itt is az összképet azért meghagyó változások. Eltűntek középről az ablakemelő kapcsolói (mínusz egy furcsaság), és az óriási sebességmérő, helyén hatalmas képernyőn nézhetjük a navit, vagy éppen a tolatókamera éles képét. Ezt különféle színben pulzáló bazári fénycsík öleli körbe, ha benzinspóroló módba kapcsolunk (neee!), akkor zöld, ha sportosba (igeeen!), akkor piros, ajj, de suttyó, istenem. A belső dizájnt eddig meghatározó, álkrómba mártott műanyag billenőkapcsolók megmaradtak.
 
Hiába a plusz centik, érdemben sajnos nem növekedett a tér, a Mini változatlanul kétüléses, kétemberes autó. Elöl kényelmes, hátul zsibbasztóan szűkös, a tárolórekeszek újra eszünkbe juttatják, hogy a kesztyűtartóban egykor kesztyűt tároltak, a Miniébe se fér más, tulajdonképpen akkorkácska a hely, hogy a könyöklő és a kézifék nem fér el egymás mellett, ezért egymás alá-fölé rakták őket. Ha lehajtjuk a könyöklőt, miatta nem tudjuk rendesen felhúzni a fékkart.

Glamour, álkróm és eklektika

Ha csak a számot nézzük, akkor százalékosan jelentősnek is mondható a 211 literessé – oké, legyen – hízott csomagtartó gyarapodása, ami most akkora, hogy a bébi babakocsijának váza minimálisra hajtogatva befért. De csak úgy, hogy a padlót felhajtottam, a kalaptartót kiszedtem, és így tudtam lecsukni, míg a babakocsi 22 centis kereke befeszült a hátsó ülés és a csomagtartó fedele közé. Kétüléses, kétszemélyes kocsi, nem elfeledni!

Adatlap

Mini Cooper 2014

Méretek (h,sz,m – mm) 3850/1727/1414
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 100 (136)/4500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 220 Nm/ 1250
 
Menetteljesítmény
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,9
Végsebesség (km/h) 210
 
Fogyasztás (gyári adatok)
Városban (l/100 km) 5,7
Országúton (l/100 km) 3,8
Vegyes(l/100 km) 4,5
Önsúly (kg) 1085

Hajtáslánc

Az új Mini igazi büszkesége a motor, ha nem is friss-ropogós újdonság ma már, ugyanis a BMW szuperhibridjében is ez dolgozik a 131 lovas villanymotor mellett. Az i8-at korábban már vezettük, érdemes belekukkantani ismét a tesztjébe. Az alumíniumból öntött blokk háromhengeres, 1499 köbcentis, és az i8-ban 231 lóerős, amivel a gyártó szerint az 1471 kilós karboncsoda önállóan is képes elérni, és tartani a 250 km/órás végsebességet.

Ajánlólevélnek soha rosszabbat, persze már akkor elhintették a bajorok, hogy ez az igazán kiválónak ígért konstrukció hamarosan megjelenik a cégcsoport több járművében is, más teljesítménnyel. Nem csak a BMW-kben, hanem például ebben a Cooperben is.

Ilyen vicces fotót másról nem készít. Pedig komoly szerkezet

Ugyanaz a közvetlen befecskendezéses, kettős megfúvású turbóval támogatott, folyamatosan változó szelepvezérléses motor itt már csak 136 lóerős, a maximális nyomatéka pedig 220 Nm. Ez viszont a pincétől elérhető, már 1250-es fordulattól tolja az 1085 kilós autót, amelyben hatfokozatú kézi váltót kapcsolgathatunk (az i8-ban hatfokozatú automatával párosították).

Nézzük meg a gyári fogyasztási adatokat, mielőtt leírom az igazat: a kombináltra 4,5 litert kavirnyáltak, városira 5,7-et, azon kívülre meg 3,8-at. Aha. Mindezt úgy, ugye, hogy 7,9 alatt felpörög százra, és 210 km/óra a végsebessége. Csodálatos motort kreáltak a BMW mérnökei, de nem csodát.

Vezetés – fogyasztás

Bevallom, az egyesek által a spórolás szinonímájának tartott háromhengeres motor fogyasztásánál jobban izgatott a járáskultúrája, ezeknél a blokkoknál ugyanis nincs olyan távol egymástól az idegesítő civilizálatlanság érzete, és izgalmas pörgethetőség élménye. Gyorsan lelövöm a poént, elnézést: ez a háromhengeres ma a legérettebb a piacon. Egyszerre nyers és kulturált, a hangja izgalmas, de nem tolakodó, és úgy pörög 6500-ig minden fokozatban, hogy közben ő kéri térdre borulva, ne hagyd abba, plíz, használd ki a teljes fordulattartományt, te mákos, ha már engem vezethetsz.

Eközben a masszív kormány közvetlen, az olykor darabos váltó hölgyek számára talán túlságosan nehézkes, a futómű pedig kemény, akár a kőbalta. A pesti úthibák dobálják is rendesen a kis testet, de kit érdekel.

Csak ez a sok vakítás ne lenne, amúgy ekkor kel igazán életre a Cooper, pengébb lesz a gázpedál és a kormány, a fékek alapból jól megfogják az 1085 kilót

Sport fokozatba kapcsolva a váltó alatti karocskát még Rauno Aaltonennek is átadnám, ha itt lenne az 1967-es Monte Carlo Rally minis győztese, hogy tisztelt uram, ez ma egy utcai Mini, tessék kitaposni a belét, szereti.

Ezen a ponton vissza is veszem a lelkesedésemet, mert a kiválóan vezethető, imádnivalóan kanyarodó autóból valahogy csak nem képesek kikopni a bazári gagyiságok. Lassan tényleg egybeforr a Miniben e kettő: az élmény és a hülyeség. Már az hervasztó, hogy vörösen kígyózik valami fénysugár a Sport módba kapcsoláskor a középkonzolon, de hogy ezután a képernyőn kis rakéta rajza jelenik meg és egy gokart a felirat mellett, “maximális gokartérzés”, az kiakasztó. Csokis szájú kisgyerekek a célcsoport, avagy felnőttek?

Ráadásul ezek a felnőttek meglehetősen sokat fizetnek ezért a korlátozottan használható, és kis távokon üzemanyag-igényes járműért. Kezdem a sokkoló részével, a Budapest belvárosában lévő lakhelyem, és munkahelyem közti 5,5 kilométeres távokat használva (hidegindítás, 17 lámpa között állandó gyorsítás-fékezés, vagy araszolás, majd 25-30 perc múlva a célban leállítás) 10,5-11,5 liter között mocorgott a kijelző. Ez a leginkább benzinfogyasztó, de a fővárosban életüket élők számára mindennapos használat – aki ilyen távokon vezeti, az a parányi tank miatt gyakori vendég lesz a kutaknál. Elhagyva a nagyvárost azonban máris mérséklődik az étvágya, autópályán 130-as tempónál 6,3 literre állt be a kompjúter, sima főúton 90-es átlagsebességnél pedig 4,5 liter körül eszik. Bő 800 kilométert tettem 2 hét alatt a tesztautóba, nekem úgy lett 7,6 az átlagom, hogy durván fele-fele arányban mentem vele Budapest szívében, és vidéken.

A Mini Cooper és lehetséges versenytársai Alapár, forint 
Mini Cooper 1,5 (136 lóerő) 5 609 000
Citroen DS3 1,6 VTi DStyle (120 lóerő) 5 312 000
Audi A1 1,4 TFSI Ambition (122 lóerő) 5 835 880
Fiat 500S 0,9 TwinAir Turbo (105 lóerő) 3 950 000

Ár és konkurensek

Zavarban lehet a többi gyártó, mert a Mini riválisának az elmúlt évtizedben kikiáltott járműveik képtelenek voltak megközelíteni annak piaci sikereit. A Fiat 500 még csak-csak, de az Audi A1, vagy a DS3 közel sem olyan gyakori az utakon, valószínűleg az Opel Adamból sem megy el majd annyi. Egyre szélesebb a dizájnos apróságok köre, de a király nyugodt lehet.

A márkát új életre keltő BMW pedig kaszálhat. Ugyan 5,6 millió forintról indul az árazás, de a képeken látható tesztautó már 8 millió forint – annyiért már kocsit venni, mondhatják sokan. De hiába kárognak, jól fogy a Mini, a gyártó pedig bátran árazhat. Sosem gondoltam volna, de egy Mini kapcsán megdicsérem az ár/érték arányt, persze kizárólag házon belül.

Szeret szaladni

Ezzel a háromhengeres motorral szerelve ugyanis ez a legjobb választás a Minik közül, nem kell erősebb. Sőt, ez a legjobb ár/érték arányú lifestyle kisautó a piacon, ha számítanak a vevőnek a menettulajdonságok, és nem csak mutogatni akarja magát, de főleg a csicsás kisautóját.

Mellette – Ellene
  • A legjobb 3 hengeres motor
  • Riválisainál sportosabb futómű
  • Ebből következően kiváló vezethetőség
  • Vagyis öröm, boldogság, napsütés
  • Hátul sincs hely, a csomagtartóban sincs hely
  • Dedós megoldások a műszerfalon
  • Dugós araszolgatásnál torkos

 

Szavazás

3 a henger, de mennyi a pont?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Kempelen

    Miért is kellene ebbe az autóba hátul több hely? Miért is kellene nagyobb csomagtartó? Ezek valóban negatívumok?
    Tényleg van, aki azt képzeli, hogy ez egy családi autó, vagy egy GT? Komolyan van még ilyen ember a Földön?
    Tényleg itt tart az autós újságírás? Kegyetlen.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

Erősen szennyezett a talaj az Óbudai Autóbuszgarázsban

Hamarosan megkezdődhet az Óbudai autóbuszgarázs területének kármentesítése. A talaj mellett a talajvíz is erősen szennyezett.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.