Röviden – Ford Focus 2015

Mi ez?

Átlagon felüli mélységben átdolgozott kompakt autó új motorokkal, jobb futóművel és aktív-passzív biztonsággal.
Mit tud?Költségeivel meggyőzni a flottamenedzsert, vezethetőségével megnyerni az erre fogékonyakat.
Mibe kerül?Listaáron 5 020 000-8 375 000 forintba, amiből lejönnek az akciók.
Kinek jó? Megfontolt családoknak az 1,6-os szívómotorokkal, progresszíveknek a háromhengeres turbóval, sportosan vezetőknek az 1,5 EcoBoosttal, flottavásárlóknak meg a dízelekkel.

Évente egyszer újraindul a számháború a Ford és a Toyota között, hogy a Focus vagy a Corolla volt-e a világ legnagyobb mennyiségben eladott modellje. A zászló inkább a Toyotának áll, ha összeadjuk a különböző generációkhoz tartozó, de egyszerre készülő Corollák mennyiségét. Bár a tavalyi 1,1 milliós darabszámmal Focus maradt második, a 140-nél több országban eladott 12 millió darabbal az Escort utóda a világ legtöbb pontján az utcakép része.

Létfontosságú autó

Egy ennyire létfontosságú autót nemcsak leváltani, átdolgozni is nehéz. A külső módosításokon aligha hasal el a Ford, mert az új Mondeóhoz igazított orral a három és feledik generáció tetszetősebb autó elődjénél. Hátul szerényebb lámpa- és lökhárító-módosításokból kell kiszúrni, hogy ez az új.

Félpercenként elkészül egy Focus. 1998 óta 12 millió talált gazdára, ebből 6,9 millió Európában. Itthon jövőre 3000 db találhat gazdára

Belül könnyen azonosítható a friss változat. A sokat és joggal kritizált menürendszer illetve a gombokkal agyonterhelt kormány és középkonzol a múlté. A legtöbb funkciót a 20,3 centiméter átmérőjű érintőképernyővel használhatjuk.

Sync2 és nagy kijelző

Az új menürendszer dicséretesen logikusan épül fel, nem kell diplomázni informatikából, hogy gyorsan integráljuk a mobiltelefont az autóba és elboldoguljunk vele. Kár, hogy némi késéssel reagált az autó a nyomkodásra. Új az eddiginél több funkcióra használható Sync2 hangvezérlés, amennyiben az ügyfél nemcsak magyarul tud.

A letisztultabb formatervvel a minőségérzet is javult és a tervezőknek eszébe ötlött, hogy kicsivel több tárolóhelyre kellett volna gondolniuk. Ezt részben pótolták a kézifékkar melletti nagyobb üreggel.

8 hüvelyk, azaz 20,32 cm az érintőképernyő átmérője. Rengeteg gombtól sikerült megszabadulni általa

Fejlődtek a Focus vezetőtámogató és egyéb biztonsági rendszerei is. A legfontosabb, hogy az automatikus vészfékezés mostantól 30 helyett 50 km/órás sebességről képes megállítani az autót, ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésekre és hátulról telibe verné a sort. A Focusban is elérhető a keresztirányú forgalomfigyelés, amely kitolatáskor megakadályozza, hogy nekiütközzünk a mögöttünk keresztbe közlekedő autóknak.

1,6 helyett 1,5 literes motorok

Érdekes, hogy az 1,6 litereseket váltó dízel- és benzinmotorok mind 1,5 literesek. A minimális lökettérfogat-szűkítés nem járt együtt a hengerek számának csökkentésével. Egyik sem a négyhengeres verzióból született egy henger levágásával, amire szokott lenni példa a BMW-nél, a Volkswagennél, a Mercedes-Benznél is.

95 lóerő, 250 Nm, 3,8 l/100 km illetve 120 LE, 270 Nm és 3,8 l/100 km a kétféle 1,5 TDCi legfontosabb adata. Sajnos ezt a motort nem tudtuk kipróbálni, talán majd itthon, ha decemberben megkezdődik az értékesítés.

125 lóerővel az 1,0 turbó és az 1,6-os szívómotorhoz valamint a 2,0 TDCi-hez is rendelhető hatfokozatú automatikus váltó. Az utóbbi kettő duplakuplungos. Eddig nem lehetett a kormányt fogva váltani

A benzinesek teljesítményadatai megegyeznek az előző generációéval, tehát 150 illetve 182 lóerőt hoznak ki a motorból, egyformán 240 Nm nyomaték mellett. Fogyasztásuk is azonos, 5,5 l/100 kilométer, ami 9 százalékos javulás. A 127 g/km-re csökkent széndioxid-emissziót a legtöbb nyugati országban a gépjárműadókon át a zsebén érzi a tulajdonos.

Lesz 1,6 Ti-VCT szívó még jó pár évig marad az ezres turbómotor mellett annak, aki hosszabb távon jobban bízik a korábbi technikában, mint a percenként 248 ezret forgó feltöltővel a hightech háromhengeresben.

Az ST megújításnak részeként a kétliteres benzinesen kívül a gyár bedobja a dízel ST-t is, mint anno az előző Mondeóban. A 184 lóerős ST TDCi a kétliteres motorral 8,1 mp alatt gyorsul százra, 400 Nm nyomatékot nyújt és 217-et megy, míg a benzines végsebessége továbbra is 248 km/óra.
 

Sokat javult a kormányzás, pedig eddig sem volt rossz. Andalúzia hegyes tájain vezetve a futómű mestermunkának tűnik

Újdonság az automatikus verziókon a kormányra szerelt váltóbillentyűk megjelenése, de mi kézi váltós autókat vezettünk a nyári melegben, így a másik új fícsört, a fűthető kormánykereket sem próbáltuk ki.

Rugalmas az 1,5 EcoBoost

Ha utolértünk egy autót, néha bevillant a túl csekély követési távolságot jelző figyelmeztetés. Az 1,5 literes EcoBoost motor 182 lóerővel többre is elég, amit egy családi autóval ésszerű vállalni. Vérbő gyorsulása mellett finoman jár, nagyon rugalmas és halk.

Kevesebb apróságot róhatunk fel a nyomasztóan hibátlanra reszelt VII-es Golfnak, de az átdolgozással igényesebbé tett Focus komoly ellenfél, mert jobb vezetni

Andalúzia hegyes-völgyes országútjain igencsak tépve 8-8,5 literes fogyasztást írt a fedélzeti számítógép, ami jót ígér. A hatfokozatú kézi váltó precíz és kis erővel kapcsolható, a kuplung működése is harmonikus, de bármi más ordító hiba volna egy ennyire jól megcsinált autóban.

Jóval csendesebb

Tetszett a 150 lóerős teljesítményű dízelmotor is, amit egy bordó kombiban próbáltunk ki. Egészen alacsony fordulaton megküzd a töltőnyomás felépítéséért, de 1400-tól összeszedi magát és bikásan húz.
 

Jobban szigetelt üvegekkel és kerékjáratokkal valamint a módosított ajtótömítésekkel a Focus feltűnően halk lett

Nagy sebességnél a dízelben is élvezhetjük a Focust az eddiginél jóval kifinomultabb autónak mutató csendet és az autó nyugodt futását. Elöl MacPherson, hátul három kereszt- és egy hosszlengőkaros futóművével rossz utakon is úgy suhan, mintha semmi baj nem volna az aszfalttal.

Utoljára hat éve vadultam meg egy dízel kombiban, ebben az ésszerűség csúcsának számító autófajtában. Talán nem meglepő, hogy az is egy Focusban történt a francia Alpokban, még az előd átdolgozásakor. Mert a Focus olyan vezetési élményt nyújt, amire a népi alsó középkategóriában egyedül a Mazda3 képes. A Mazda még egy kicsit játékosabb, a Ford valamivel komolyabb és harmonikusabb.

Néhány 1-2 milliméteres lemezből készülő merevítést 1-1,1 milliméterrel vastagabb fémből sajtolnak. Az orr deformációjának csökkenésével az autó agilisabb, mint valaha

A boldog órákért Edwin Vliem járműdinamikai menedzsernek és csapatának lehetünk hálásak. Úgy tették kényelmesebbé a futóművet, hogy a Focus agilitását nem rontották el, a kormányzás precizitása, bő visszajelzése és hibátlanul megválasztott erői pedig érezhetően jobbak, mint eddig.

A holland szakembertől megtudtam, hogy a számokkal dolgozó főnökségnek mindenféle kimutatást készítenek newtonokra lebontva a kormányerőket, százalékra megadva a hátsó lengőkarszilent merevségét (mostantól +25%) és mérhető paraméterekké cincálva a vezetés örömét. De a lényeg nem ez.

Szemből a Mondeóra emlékeztet az új orr és a szétdarabolt hűtőmaszk is a múlté. Bonyolult a motorpaletta, mert egyszerre kapható a 95 és 115 lóerős 1,6 TDCi illetve az új 1,5 TDCi 95 és 120 lóerővel

Van egy “ötvenméteres teszt” nevű rituáléjuk, ami az irodai parkolótól a tesztpálya sorompójáig tartó szakaszra vonatkozik. Ha itt érezhető a változás, akkor tényleg történt valami. Az új Focusnak ez az 50 méter tényleg elég megcsillantani, mennyire mestermű lett a futóműve. Pedig itt nincs felárért adaptív lengéscsillapítás, mint az Astrában vagy a Golfban, egy hangolást kellett eltalálni, de azt tökéletesre csiszolták.

Tipikus benzines 4,5, dízel 5,1 millióért

Szamosi Viktor 3000 autó eladásával számol jövőre, abból a Focusból, amely az elmúlt években az Astrával és az Octaviával alkotta a dobogót az értékesítési toplistán. A Ford-importőr kereskedelmi igazgatója elárulta, hogy a benzines modellek átlagos átadási ára 4,5 millió Ft, a tipikus dízel Focust 5-5,2 millió forintért veszi a tulaj.
 

Verziótól függően 300-600 ezer Ft az árkülönbség a készletről kapható előd és a decemberben érkező, jobban felszerelt friss Focus között

Itthon a Focus-értékesítések 70 százaléka flottaeladás, ami a dízelek arányát felnyomja 60 százalékra. Többnyire 95 lóerős, Trend felszereltségű TDCi-kről van szó. Várhatóan lesz azonban a magánvásárlóknak fontos lélektani összegre, 3 999 000 forintra árazott klímás, 1,6 benzines modell is az idei év végén, a jövő év elején megjelenő újdonságból.

Mellette – Ellene
  • Mesterien hangolt futómű
  • Kiváló kormányzás
  • Alacsony zajszint
  • Nívós motorok
  • Rengeteg vezetőtámogató rendszer
  • Okos hangvezérlés és érintőképernyő
  • Sokat takaró első tetőoszlop
  • Rossz kilátás
  • Habozva reagáló érintőképernyő
  • Közepes hátsó lábtér

Közelebb jutott a Focus a Golfhoz? 1

Milyen a megújult Focus? Nálad ér annyit, mint a Golf?

1,047 szavazat - átlag: 8.1 (10-ből)

Milyen a megújult Focus? Nálad ér annyit, mint a Golf?