Igaz ez? Benzinből 4,3 liter

Vezettük: Citroën C1

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.09.23. 15.30

Ennyiből már Swiftet veszek – mondja a minik árára az egyszeri autóvásárló. Ám az ár csak egy tényező, így az apró és vidám C1 így is érdemes a figyelemre.

Röviden – Citroën C1 2014

Mi ez?

Második generáció a japán-francia koprodukciós kisautóból. 
Mit tud? Vidám vele az élet, van hozzá harmonikatető és jól fogadja az okostelefont.
Mikor jön? Kétféle motorral még idén rendelhetővé válik, de jó eséllyel csak fent lesz az árlistán.
Kinek jó?  Annak, aki nem a legleslegnagyobb autót szeretné az adott összegből, hanem egy ötletes minit, elsősorban városi forgalomba.

Manapság kilenc évig csak akkor van piacon egy autótípus, ha fergetegesen sokan veszik, a márkának nincs pénze utódot fejleszteni és inkább vegetál, vagy ha a gyártó nehezen tudja eldönteni, hogyan is váltsa le. Alighanem a PSA Peugeot Citroën és a Toyota között is sokáig ment a matek, hogy mi legyen a közös kisautók utódlásával, de az újdonságok végül a legjobbkor jöttek ki.

Egyszerre a Twingóval

Mostanra részesedésüket jócskán megnyirbálta a frissebb konkurencia. Az Up, a Citigo és a Mii mögött ott van a teljes VW-konszern gazdasági ereje és kereskedőhálózata. Spark híján is szépen masíroznak a dél-koreaiak, a Kia Picanto és a még újabb Hyundai i20 fenyegetően nívós autó.

Ha kellett is hozzá kilenc év, végül a Citroën leváltotta a C1-et, a Toyota az Aygót, a Peugeot pedig a 108-ast. Egyszerre, mert a három mini ismét testvérmodell. Bal lent a korábbi C1

A Renault éppen a konkurensek rajtja utánra időzítette az új Twingo bevezetését. (Sajnos a farmotoros, hátul hajtó Smart-rokon vezetéséről múlt héten lemaradtunk. Az ok igazán franciás: az Air France pilótái sztrájkoltak, de legalább az ott dolgozók kiálltak egymásért és működik a szakszervezet.)

Három testvér

A 108, az Aygo és a C1 közös technikáját gyakorlatilag a Toyota alkotta, de formailag mindegyik önálló, ami elég ígéretes felállás. A PSA főként a beszerzést végezte, ők tervezték a felárért fűthető üléseket, a fűtést és a légkondicionálást. Az ő dizájnereik javaslata győzött sok közös elem kialakításánál.

Ez közel sem badge engineering, az együttműködés jóval összetettebb, mint a haszongépjárművek között jellemző emblémacsere. A három típus alkatrészkészletében körülbelül 70 százalékos az átfedés. A gyárban 50-50 százalék a francia és a japán fél tulajdonrésze, az évi 340 000 darabra tervezett gyártókapacitás is paritásosan oszlik meg a három márka között.

Osztrák példa: árverseny helyett

Amikor három autó egyszerre lép piacra, ugyanazt nyújtja és a tájékozottabb autóvásárlók gyártóik együttműködéséről is tudnak, a márkák számára az a legrosszabb eset, ha a leendő tulaj azt veszi, amelyik a legolcsóbb. Ezzel ugyanis nyers árversenybe kényszerülnek a gyártók. A szomszédos Ausztriában ezt kivédendő a három testvérmodell pozicionálása egészen eltérő.

Az itthon érdeklődés hiányában nem forgalmazott 108 alapmodellje a legolcsóbb a három közül, mert ebből importálnak állíthatatlan kormányú, hátsó fejtámla és kormányrásegítés nélküli alapváltozatot 8990 euróért (2 805 000 Ft). Ezzel szemben a Citroën kizárólag légkondival, ötajtós karosszériával és harmonikatetővel forgalmazza az autót 12 000 eurótól (3,74 millió Ft). 9990 eurós (3,12 millió Ft) alapárával a Toyota Aygo kényelmesen elfér a francia testvérek között, felszereltsége a szükséges minimumon túl a klímaberendezésre is kiterjed.

Legyen végre Citroën!

Béatrice Garric, a C1 projektfőnöke a nemzetközi bemutatón azt mondta nekem, az egyik fő cél az volt, hogy a C1 első ránézésre Citroënként legyen azonosítható és ne lógjon ki úgy a kínálatból, mint az első generáció. Belül ugyanez a feladat adódott, így az utastér kialakításában is több szava volt a francia félnek, mint az elődök idejében.

Jön a Suzuki Celerio és a Twingo, új a 108, az Aygo és a C1, még frissek a koreai versenytársak: nagy a pezsgés a minik között

Kívül-belül a legnagyobb szám az extraként mért, 80×76 centis nyílást szabaddá tévő napfénytető, amely fekete, piros vagy szürke színben kapható. A harmonikatető gombnyomásra nyílik-záródik és egészen 120-as tempóig játszhatunk vele.

Zseniális a tető

Én önmagában ezért az extráért megvenném a C1-et vagy a nemrég ezres motorral tesztelt Aygót. Rengeteget dob a rosszul induló hétköznapokon, ha a kapkodás feszültségét kiöblíti a szellő. A tető teljes zárásához nyomva kell tartani a kapcsolót, mert a fillérfaragók kispórolták az akadályérzékelőt, ami az automatikus zárás biztonsági előfeltétele.

80x76 centis a harmonikatető nyílása. A tető fekete, piros vagy szürke színben kapható és 120-as tempóig nyitható-zárható gombnyomásra

A napfény az eddig meglehetősen olcsó hatást keltő műszerfalnál igényesebb belsőt ragyogott be a menetpróbán. Jól mutat és jól is működött a nagy érintőképernyő újdonsága, a mobiltelefon tartalmának tükrözése, a mirror link. A kocsival Bluetooth-kapcsolattal összepárosodott okostelefon képernyője jelenik meg a nagy kijelzőn, ahol a telefon navigációs programjával legálisan tájékozódhatunk, hiszen a vezető nem használhat kézben tartott mobiltelefont.

Tükrözni a képernyőt?

Tetszett a rendszer működése, amelyet egy Samsung-telefonnal próbáltuk ki, de a gyártó szerint Ájfonnal is működik. A képernyőtükrözés olyan extra, amit még sokkal drágább modellek sem nagyon nyújtanak. Telefonbarát megoldásokban most a kiskocsik a legmenőbbek, a rendszer például a Volkswagen Polóba is rendelhető – szintén felárért – a modellfrissítés óta.

Jól működött a képernyőtükrözés. A műszerfali monitor szolgál a telefon kijelzőjeként, ott kezelhetjük a programokat a mobil nyomkodása helyett

Elöl az üléshelyzet jó, de a magam 190 centijéhez rövid az ülőlap. Hátul a konkurensekhez mérten is csak közepes a térkínálat, magasabbaknak a fejtér kevés, bár a lábuk elférne valahogy.

Apró maradt a csomagtér

Elvileg 146-ról 168 literre nőtt a csomagtér, de ez még így is igen szűk és a feketére fényezett, azonnal összekarcolódó fémborítás a háttámlán nagyon rossz ötlet. Nem kell hozzá biciklipedál, hogy csúfosan nézzen ki egy év múlva.

Fürge és nagyon könnyen vezethető a C1. Kormányzása nem ad elég visszajelzést és mesterségesnek hat, de a legtöbb ügyfél ezt észre sem veszi

Összesen kétféle motorral készül a C1 a három márka közös, csehországi üzemében. Nincs se dízel, se autógázas, se földgázüzemű, sem pedig elektromos verzió. A kisebbik, háromhengeres benzines szívómotort a japán fél adja, az 1,2 literes VTi-t a PSA. Az utóbbit tudtuk kipróbálni a nagyon békés hollandiai forgalomban, Amszterdamban és környékén.

Egy japán, egy francia motor

116 Nm nyomatékával ez a motor egész tüzes volt. Míg az ezres 14,3 másodperc alatt éri el a 100-at, ennek elég 10,9 mp, ami érződik is rajta, ha húzatjuk. Könnyűléptű, lendületes autócska vele a C1.

Sötét betéttel egész jó a minőségérzet, ismerve a kiskategória korlátait

Vonóereje hölgyekhez jobban illő stílusban autókázva is elengedő, korán feljebb váltva sem vészesen halovány a gyorsulás. A háromhengeres motorok jellegzetes tromp-trompo-trompompom moraja viszonylag halkan szól.

Ötfokozatú kézi váltó helyett az egylitereshez automatizált kézi váltó is rendelhető. Bólogatása és a hosszú váltási szünetek miatt ez a rendszer nem nyújtja a valódi automatikus váltók kényelmét, de aki nem szeretne a kuplunggal és a váltóval bajlódni, annak le kell nyelnie ezt a békát.

Elvileg 4,1 és 4,3 l/100 km

A gyári átlagfogyasztás 4,3 l/100 km, míg az ezres papíron 4,1 literrel beéri. Városban inkább 6,5 liter a reális, de aki nagyon nyugodtan suhan országúton, az igazolhatja a gyári értéket. Más kérdés, hogy 95-re állított tempomattal az 1,6 literes Suzuki SX4 S-Cross sem fogyasztott többet 4,4 liternél száz kilométerre.

Nehezen látni a fordulatszámot, a sebességmérő könnyen leolvasható

Nem kell visszavenni a lendületből, ha kanyar jön. A sarkokba kitolt kerekekkel és az ügyesen hangolt futóművel a C1-est egész jó vezetni. Baj a kormányzással van, amely az elektromos rásegítésű szervóval keveset árul el arról, mi történik éppen a kerekekkel, erői is mesterségesnek hatnak. Ebben a kategóriában sajnos ez a jellemző.

Nem olcsóbb, csak kisebb

Itthon ez a kategória hagyományosan nehéz helyzetben van, mert méretben és kényelemben kevesebbet tudnak a hasonló áron kínált Yarisoknál, Fabiáknál, Corsáknál. Sok vásárló amúgy is az adott összegből megvehető legnagyobb autót választja, és valljuk meg, például egy Renault Fluence elég sok kérdésre választ ad, ami egy autóval kapcsolatban felmerül.

Vannak azonban, akik a parkolás miatt, a fenntartási költségek okán vagy mert úgyis van a családban nagyobb autó, városi minit keresnek. Az eladási adatok alapján nincsenek sokan, de léteznek. A Citroën nem csap nagy hírverést a típus kapcsán, de ott lesz az árlistán, míg a Peugeot be sem hozza a 108-ast, mert nem érné meg. Aki városi autót szeretne, ne hagyja ki a szűkítésből a vidám C1-et. Novemberre várható rajtja után sokat dobhat a szürke hétköznapokon.

Mellette – Ellene
  • Vidám és eredeti
  • Keveset fogyaszt
  • Jól fogadja az okostelefont
  • Van hozzá harmonikatető
  • Jól megy a 82 lóerős motorral
  • Kicsi a csomagtere
  • Szűk a motorválaszték (sem elektromos, sem LPG-s, sem földgázas nem rendelhető)
  • Méretéhez képest nem lesz olcsó
  • Tompa az ezres háromhengeressel

Szavazás

Hogy tetszik?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • menőmanó

    Na mi van már? Valami francia tulajdonos átvette a “lapot”?
    Ennyi gnóm franciát már régen lehetett látni egy csokorban. :)

  • Specialized78

    Szerintem a trió közül a Citroen a leginkább jópofa.Remélem azért,hogy szép számmal fogja színesíteni az utakat.Magamnak persze sosem vennék.Főleg a méreteim miatt.

  • Kempelen

    Ahol te elférsz, ott ezeknek is van helye. Te sokkal nagyobb csapás vagy, mégsem tilt ki senki a Földről.

  • subtotal

    Tetszik, szerintem is ez a legjópofább a 3-ból, de nem vennék.
    Ha már második autó alacsony futásteljesítménnyel, akkor fogyasszon többet, de tudjon még valami extrát. Magyarországon nincsenek olyan szűk utcák és helyek, ami indokolna ilyen apró jószágot.

  • Gianniz

    Úristen, ez hogy néz ki szemből.

  • Gianniz

    És hátulról is. Meg a gagyi belső is okleveles. Jó eséllyel indul majd a Top Gear “ugliest car ever” versenyen.

  • MetroGoldwinMayer

    Az előző c1-et nem vette senki, pedig az nem volt kifejezetten ronda mint ez.

  • ikaroly

    A dáciákat a sok hülye lefapadosozza,akkor erre mit mondanak,olyan ronda,mint a bűn!!

  • hulyemernok

    Lehet, hogy egyes szemeknek ronda, viszont kirívó is, ami ebben a kategóriában az egyik legfontosabb!

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

Kitakarította az autóját, azonnal milliomos lett

Autója takarítása közben talált meg egy rég elveszett lottószelvényt, és lett egy csapásra milliomos egy nagypapa a kelet-ausztráliai Newcastle-ben.

F1: Hamilton a Merci szépségére épít

Lewis Hamilton szerint a Mercedes 2017-es Forma-1-es autója mindenki másénál jobban néz ki, ezért a bajnokságban is az élen lehet a helye.

Két percig küzdött a tankolással a srác egy hazai önkiszolgáló benzinkúton

A fiatal srác nem tudott megbirkózni a tankolás feladatával, és mivel önkiszolgáló kút szerepel a felvételen, így a személyzet segítségére sem számíthatott. Két percnyi elkeseredett küzdelem után feladta a harcot, és tankolatlanul távozott.

Elkormányoz, ha veszélyt szimatol a Volvo új szabadidőjárműve

Folytatja biztonságtechnológiai offenzíváját a Volvo. A hamarosan színre lépő XC60 fedélzetén olyan ütközésmegelőző rendszer működik, amely kikerüli az akadályt.

Tudod, mi az a lekaparható rész a jogsi hátulján?

Mindenki tudja, hogy a jogosítványán van egy kaparós sorsjegy rubrika, de azt csak nagyon kevesen, hogy ez pontosan mit is takar. Most képbe hozunk.

Alonso: Ilyen kezdés után nehéz mit mondani

Fernando Alonso a műszaki hibákat hozó első tesztnap után nem tudott sok jót mondani a McLaren-Hondáról. A lehető leggyorsabb javítást kéri a csapattól.

Rendőri felvezetést kapott Budapesten egy terhes hölgy és az apuka

A felvétel nem friss, ettől függetlenül le a kalappal a rendőrök előtt.

Háromhengeres szedán a BMW-től

Megkezdte legkisebb limuzinjának forgalmazását a BMW. A lépcsőshátú 1-es Kínában készül, és sajnos csak ott kapható.

Megéri hűségesnek lenni? Gombokért?

A nagyobb kúthálózatok rafinált pontgyűjtő akciókkal próbálják magukhoz édesgetni az autósokat. De kinek éri ez meg? Naná, hogy nem nekünk

Peugeot Instinct: Tanulékony kombikupé

Elektromosnak sejtettük, és részben az is: a Peugeot tanulékony kombikupéja konnektoros hibrid hajtásláncot kapott több mint 300 lóerővel.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.