DS5: különleges, de attól még jó

Teszt: Citroën DS5 2.0 blueHDI aut.

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.09.19. 16.00

A DS luxus-almárka vezérhajója ellentmondásos jelenség. Különleges, exkluzív terméknek szánták, ehhez képest tök jó hétköznapi autó lett, indokolatlanul magas áron.

Röviden – Citroën DS5 2.0 BlueHDI Sport aut.

Mi ez?

A Citroën-luxusmárka legnagyobb modellje, abból is a legdrágább verzió

Mit tud? Kényelmesen, gyorsan, az erőhöz képest nem túl nagy fogyasztással, de annál nagyobb feltűnéssel hozni-vinni a családot
Mibe kerül? A 180 lovas dízellel, automatával, sok extrával 11,6 millió, a tesztautó 13
Kinek jó?  Frankofiloknak, akik nem nagy, de praktikus és gyors hétköznapi kocsit akarnak – és nem igazán számít nekik a pénz

Nagyon tiszta üzemű, kellemesen erőteljes új csúcs-dízelmotor érkezett a DS5-be, vele meglepően jól harmonizáló automata váltóval. Lezavartunk együtt vagy 800 kilométert, nagyon szerettem, kimondottan nehezemre esett visszaadni, tulajdonképpen még most sem tudom eldönteni, mi a fene is ez  kocsi egyáltalán.

Kombiba hajló óriáskompakt bő 2,7 méteres tengelytávon, 4,5 méter feletti hosszal


Dizájn

A DS5 2011-ben került piacra. Már akkor sem volt az alapformában semmi forradalmi, de a márkarajongók lelkendeztek, mert az ízlésvilágában alaposan elnémetesedett Citroënek között valóban különlegesnek hatott a sok-sok erős részlet az amúgy konfliktuskerülő, gömbölyded, ha nem is túl áramvonalas karosszérián (cW=0,29). Kívül-belül egyaránt van mit megnézni az autón.

Elsőre a temérdek króm, nem is króm, inkább enyhén gunmetalba hajló, kissé matt fémbetétek fogják meg a szemet. Nézzék ezt a lenyűgöző sújtást a fényszóró és az A-oszlop töve közt:

Mindig van valami új felfedeznivaló a déesse testén

Nem, a DS5-tel ugyanúgy nem tud betelni az autóbuzi szem, ahogy az igazán emlékezetes klasszikus Citroënekkel sem, soha. Semmi sem objektíven szép, de minden nagyon látványos és érdekes; kellenek ezek az autók, hogy feldobják egy kicsit azt a 2014-es európai utcaképet, ahol szinte minden új autó az Audira akar hasonlítani. Hát a DS5 nem akar, szerencsére.

Az utastér sem egyszerű. Lenyűgöző a fém óraszíjak szerkezetére emlékeztető bőrkárpit az üléseken, látványos a tető alá függesztett szerelvény, izgalmas a műszerfal, szép az analóg óra, kicsit meghökkentő a fémburkolatú pedálsor és a sportosan lapított, de érthetetlenül hatalmas kormány. No de nem megy ez a sok látványos trükk a használhatóság rovására?

Látványos a műszerfal, a kormány átmérője indokolatlanul nagy


Komfort, ergonómia

Adatlap

Citroën DS5 2.0 blueHDI aut.

DS5: különleges, de attól még jó 1
Motor 1997 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 180 LE
Nyomaték 400 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,2 sec
Végsebesség 220 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,4 l / 100 km

A 4,53 méter hosszú DS5 első blikkre tulajdonképpen kompakt autó, hosszban alig lóg ki az alsó-középkategóriás kocsik közül – de kilóg. (Ötajtós Astra: 4419, Golf: 4215, Auris: 4275 mm.) Még a Priusnál (4460 mm) is hosszabb valamelyest, pedig a Toyota saját bevallása szerint azt bizony középkategóriás modellnek szánta. A Golf-alapú Audi A3 Sportback, ami félig-meddig kombi, csak 4310 mm hosszú.

Hát akkor mi a fene ez a 2,7 méternél is nagyobb tengelytávú, ötajtós DS5? Mi lenne: francia autó, ami nem hajlandó beilleszkedni a szokásos skatulyarendszerbe. Valami a prémium középkategória (3-as BMW, A4-es Audi) és a Golf-kategória határán, jókora, 468 literes csomagtartóval, sok extraszolgáltatással.

A helykínálatra tehát nem lehet panasz, elöl-hátul kényelmesen el lehet terpeszkedni és a csomagtartó is óriási. Legfeljebb a túl szűken nyíló hátsó ajtókat illetheti kritika, illetve magasabbaknak szűkös a tér egy kicsit az üvegtető alatt. Kárpótlásul a Citroën három külön fényzónát különített el: a jobb egy és bal egy, valamint a hátsó traktus felett külön-külön motoros árnyékoló rolót találunk, melyek egymástól függetlenül működtethetők a tetőn lévő kapcsolókkal.

Nem ez a tripla tetőablak az egyetlen különlegesség az utastérben. A műszeregység is különleges, a középkonzol nem kevésbé. Elsőre nehéz is felfogni, mi hol van, mi mit mutat, mi mit jelent, de a rendszer hamar megszokható. A műszeregység szétszórtságával segít kibékülni a head-up display, a PSA-autókon szokásos kis plexilapra vetített sebességérték, tempomat-beállítás és navigációs utasítás-kép.

A PSA plexilapos head up display-e olcsóbb megoldás, mint a szélvédőre vetítős változat, és ugyanolyan jól betölti funkcióját

A klíma és a hifi irányítópultja is szokatlan, izgalmas látvány – de az extravagancia itt sem megy a funkcionalitás rovására. A váltókar mögötti konzolon sorba rendezett ablakemelő kapcsolók esete már más tészta. Jól néz ki, a tetőn lévő gombokat kiegészítve kicsit sci-fi akciófilmek űrhajóit idézi a billentyűsor, amit 2005-ben a C-SportLounge tanulmányautóban láttam először – de akinek nem a DS5 (vagy egy Dacia) az első autója, valószínűleg soha nem fogja megszokni, hogy ne az ajtókárpiton kaparásszon, ha le akarja húzni az ablakot.

Igazán nagy problémát sehol nem jelentenek a formabontó megoldások, de egy gond felett nem lehet szemet hunyni. A nagyon laposan döntött szélvédő, a nagy belső tükör, a gombsorral, napszemüveg-tokokkal alaposan megvastagított tető és az osztott A-oszlop együttesen veszélyesen lerontja a kilátást jobbra-előre. Van még pár autó, ahol problémás egy balra kifordulás vagy egy elnyújtott jobbkanyar szűk hegyi utakon (Opel Astra GTC például), de ennyire rossz talán még egy kocsiban sem volt a helyzet, amit vezettem ezidáig:

Jobbra előre botrányosan rossz a kilátás a lapos szélvédő és a nagy tükör és tükörtalapzat miatt


Technika

Tulajdonképpen ez a fejezet az, ami miatt az egész teszt elkészült. A DS5-ben a 115 vagy 120 (Euro 6) lóerős, 1,6 literes dízel és a 155 vagy 200 lovas turbós benzinmotor az alap. A legérdekesebb modellváltozat a dízel-hibrid (tesztünk itt olvasható róla). Az újdonság viszont, melynek kapcsán az MVD-715 szolgálatba állt a Citroën Hungária tesztflottájában, a kétliteres HDI Euro 6-os, AdBlue-adalékos, 180 lóerős változata és a hozzá kapcsolt hatfokozatú automata váltó.


A BlueHDI rendszer videón

Sok szakértő állítja, hogy a személyautó-dízelmotorok végső haláltusájának kezdetét jelenti a szeptembertől az új modellek számára kötelezően teljesítendő Euro 6. Akik ilyen jóslásokba mernek bocsátkozni, úgy látják, hogy a dízeleknél a kipufogógáz tisztításának kényszere most már a takarékosság rovására megy: a nagyobb tömeg, az adalék-rendszerek energiaigénye olyan hülye helyzetet teremt, hogy a minőségében javuló emisszió mennyiségi növekedéssel, magyarul nagyobb fogyasztással jár.

Lehet benne valami, ha a DS5-öt nézem. Vegyes, legnagyobbrészt országúti üzemben 6,6 literes fogyasztást produkált alattam a kocsi. Ezt ugyan magyarázza némileg a bő másfél tonna, meg az AISIN-tól származó, nem duplakuplungos, hagyományos automata váltó, de hiába a magyarázat, ha az élenjáró konkurencia meg tudja oldani legalább egy literből kevesebből a dolgot.

A duplakuplungos robotváltókkal, korszerűbb, könnyebb konstrukciókkal (egy 184 lovas, DSG-s Octavia kombi 15 centivel hosszabb és két mázsával könnyebb) szemben a DS5 sokkal elavultabbnak tűnik műszakilag, mint amennyivel avantgárdabb formailag.

Meglepően precíz a számítógép, 6,6-ot számoltam a kútnál


Vezetési élmény

A forma, a technika és a DS-hagyományok ismeretében legkevésbé sem azt várná az ember a DS5-től, amit a kocsi aztán az úton ad. A nagyméretű kormány mögött elhelyezkedve indulás előtt testes, súlyos, esetleg erős, de semmiképp sem agilis kocsinak gondoljuk, sokan még azt is megkérdezték, hogy ugye kényelmes hidropneumatikus a rugózása, mint a nagy Citroëneknek szokott. Hát nagyon nem.

A futómű kifejezetten sportos hangolású, a bő 15 mázsás autó egész dinamikusan kanyarodik. A kormányzás is pontos, a rásegítés cseppet sincs eltúlozva. A dízelmotor már kicsivel alapjárat felett húz, az AISIN-automata pedig gyorsan, ügyesen kapcsolgat, teljesen szokatlan az ilyesmi francia autókban. Az orrnehéz, fronthajtású DS5 nyilván nem egy 3-as BMW, de – és ezt egyáltalán nem vártam volna tőle – majdnem egy A4-es Audi, már ami a vezetési élményt illeti. Az öröm persze csak addig tart, amíg száraz az aszfalt. Ilyenkor egy csapásra csúszós, orrnehéz, alulkormányzott bicebócává változik a DS5, mint a legtöbb mai fronthajtású családi autó.

Bár csak hatfokozatú a váltó, az utolsó sebességfokozat jó hosszú, a motor pont úgy 2200-at forog 130-nál, mint az E220 CDI-Mercedesben forgott nemrég a hétgangos váltóval. A kétrétegű üvegekkel, alapos hangszigeteléssel sztrádán van igazán elemében ez az erős dízellel szerelt példány, érezni, hogy ha rajta múlik, kimegy a világból.

A C-Sportlounge tanulmányon, 2005-ben mutatta be a Citroën ezt a sokgombos váltókonzolt


Kik az ellenfelek?

A DS5 annyira a hagyományos kategóriák közötti autó, hogy kicsit meg kell erőltetni a fantáziánkat, ha konkurenseket keresünk neki. Ennek a fullos dízel automatának valami érdekes, prémiumba hajló kocsi lehet a versenytársa, valami, ami különlegesebb az európai, benne a budapesti utcaképben tizenkettő egy tucat német presztízskompaktoknál vagy kis presztízsszedánoknál, kombiknál. Ezeket találtam alternatívának (a wannabe-prémiumok között kakukktojás a Škoda agyonextrázott csúcsmodellje, a Laurin & Klement Octavia):

A 180 lovas, automata dízel DS5 Sport esetleges vetélytársai, hasonlóan gazdag felszereltséggel
Citroën DS5 BlueHDi aut. Sport (180 LE) 11 655 000 Ft
Škoda Octavia 2.0TDI DSG Laurin & Klement
+navi, +kulcsn. rendszer (150 LE)
9 497 440 Ft
Lexus IS 300h Comfort Leather&Navi (181 LE) 13 190 000 Ft
Infiniti Q50 2.2d Premium aut. (170 LE) 10 683 000 Ft
Volvo V40 Summum Geartronic (190 LE) 9 790 000 Ft

A Lancia Delta is adná magát, de az erősebb dízelhez nem rendelhető automata váltó. Ha valakinek ez nem szempont, hétmilliós alapáron már megtalálja a 190 lovas dízelt, vagy a 120 lovas, de automatás kisebbig JTD-t, gazdagon kistafírozva a Lancia-szalonokban.

2-2 csővéget rejtettek a lapított óriási ál-kipufogókba


Kinek ajánljuk?

A DS5 magas ára és várható magas értékvesztése miatt csak olyan vásárló számára jöhet szóba, aki mindenképp francia félpresztízs-autót akar, nem érdeklik japán vagy német alternatívák. A DS5 listaára ugyan elsőre nagyon magasnak tűnik, de ez ne riasszon el senkit, aki ilyenre vágyik, a márka hagyományosan brutális árkedvezményekkel indít, ha komoly ügyfél érkezik a kereskedésbe. Muszáj nekik, senki nem gondolhatja komolyan azt a 11 és fél milliót, amikor egy-két évesen, 40-60 ezer kilométerrel már hétmillió alatti ajánlati árakkal találkozni a használtautó-piacon.

A 180 lovas motorral csak annak érdemes DS5-öt venni, aki sokat és hosszú távolságokra autópályázik a kocsival. Rövidebb távokra, városi használatra teljesen elég (bár a nagy tömeg mellett kissé álmoskás) az 1,6 literes dízel. És ott van még a dízel hibrid, azoknak, akiknek végképp a legkülönlegesebb dolgot akarják, ha már francia kocsival óhajtanak járni.

Mellette – Ellene
  • Tágas, kényelmes
  • Erős, dinamikus
  • Hosszú távon is komfortos ülések
  • Nemigen jön szembe másik az úton
  • Magas ár
  • Ergonómiai problémák
  • Rossz kilátás jobbra előre
  • A konkurenciához képest picit magas fogyasztás


Szavazás

Citroën DS5 - 2014

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Érdekes verda ez, lehet javasolni frankofiloknak vagy németautó-gyűlölőknek, a amíg racionálisan nincsenek érvek mellett addig nem jósolok nagy jövőt egy autónak.

    Mindazonáltal az a kevés amit tapasztaltam a DS5ből két üléspróbán szerintem okod ad reményre. Ez az autó fura de nem rossz. Rengeteg módon lejön hogy a gyártók egy préiumautót akartak csinálni: lehet hogy messze az eredeti DS csillogása, de ahogy néztem méretekben és tudásban egy igen érdekes és számbavehető konkurens a kisebb prémiumközepesek/nagyobb alsóközepesek ellen.

  • MetroGoldwinMayer

    Lejár róla a garesz rögtön 3 misit ér, ha nem kevesebbet. márkaszervizek is nagyon képbe lesznek vele az 7szencség, 10 videókonferenciázás után lehet ki tuggyák majd ütni az immobilájzert belőle hogy rádughassák a leptopra.

    az olyan évi 3 misi csak értékvesztésben, annyiér 7est lízingelek söfőrrel, he! de biztos nagy siker lesz mint a c6 meg a 607 meg a többi fosh.

  • ACC.600

    egyértelműen abban a pozícióban lehetsz, hogy 7-es bmw mellé sofőrt fogadj. minden szavad erről árulkodik. na kurblizd fel az ablakot az 5-ös golfodban aztán üveghangon kilőhetsz kelet felé……

  • menőmanó

    Elég vicces ez az autó.
    A tesztelő és a fotó szerint is korlátozott a kilátás előre. A hátsó ablaktörlő szánalom, tehát rossz időben hátra is.
    Kívülről a krómbetétek teszik nevetségessé az ára meg röhejessé. :)
    Az értékvesztése katasztrófa és a tartóssága is nagyon kérdéses. A belső tere viszont nekem tetszik.
    Szerintem ilyet újonnan normális ember csak akkor vesz, ha leengednek kb. 2-3 milliót a listaárból.

  • ACC.600

    a gt86-ra még ablaktörlő sem jutott, attól még nem mondom, hogy szánalom. Ez az autó nem tömegcikk. Exkluzív, egyedi finom stílussal és oltári nagy kényelemmel. Nem is az a cél, hogy az élbolyban legyen az eladásoknál. Ritkasága miatt kuriózum. Most vallja be mindenki őszintén! Ha megjelenik az úton, mindenki megnézi……pontosan ez a célja.

  • Vorserie

    Ebből botrányos a kilátás?!
    Egy R8-ból vagy Aventadorból ennyit se látni mégis lehet velük közlekedni.
    Persze nem a legjobb ez is igaz.

  • hova

    Életveszélyes a kilátás! de belül nagyon csicsás. Nem való ez normális embernek.

  • Fogash73

    a cikkből jól kimaradt, hogy ez a járgány a C4 (és nem a C5!!!) padlólemezére épül. Emiatt NEM HIDRÓS a felfüggesztése, kényelemben sem tudja ugyanazt, mint egy mezei C5. A króm hokiütő bazári rajta. A navija a mai napig sem érintőképernyős, a címbeadás az abc-n való végigtekergetéssel működik…

    Ennyiért (illetve valamivel olcsóbban) a C5-ből odaadják a 2.2 HDI Exclusive-t (204LE, automata) minden földi jóval meghintve.

  • Kempelen

    Fogash! A cikkből az is kimaradt, és te sem tudod, pedig így van, hogy a C5 utód nélkül megszűnik, s így a hidropneumatikus felfüggesztés is más (DS???) modelleké lesz.

    Ízlésedről nem vitatkozom veled, elég baj az neked, az érintő képernyőket én például gyűlölöm, navigációból pedig sosem vennék gyárit, mert van jobb. :-DDD

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.