Amikor az olaszok dzsipet készítenek

Vezettük: Jeep Renegade

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.09.19. 06.00

A jelenleg leggyorsabban növekvő kategóriába, a kis szabadidő-autók közé érkezik a Jeep Renegade. Sokoldalúságával próbál a többiek fölé és elé kerülni.

Röviden – Jeep Renegade 2014
Mi ez? Kis szabadidő-autó, ami egyes kiviteleiben terepjárónak sem utolsó.
Mit tud? Ha kell, városban is lehet parádézni vele, de nem riad vissza a sárdagasztástól és a siratófaltól sem.
Mibe kerül? 5 250 000-től 9 450 000 forintig.
Kinek jó?  Valamelyik változatában szinte mindenki megtalálhatja a számítását. Már ha ki tudja fizetni.

Tisztában vannak a baseball szabályaival? Nem? Ne szégyelljék! Egyrészt nálunk nem túlságosan ismert ez az Egyesült Államokban oly népszerű játék, másrészt a szabályrendszere is eléggé bonyolult. Aligha összetettebb viszont a szintén Amerikából származó márka, a Jeep legújabb modellje, a Jeep Renegade kínálatánál. A kis szabadidő-autók kategóriájának ez a legfrissebben érkezett tagja ugyanis épp sokoldalúságával kíván hódítani.

Más úton jár

Mindez csak azért érdekes, mert a legtöbb gyártó viszonylag egyszerűen oldja meg a problémát. Fognak egy kisautó-padlólemezt a hozzá tartozó, általában elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművekkel (amiket persze kicsit áthangolnak a feladatra), ráépítenek egy terepjáró-szerű karosszériát, amit megemelnek, és kínálnak hozzá egy-két motort.

Egyáltalán nem hozza zavarba a Trailhawk 4x4 Low kivitelt, hogy egy kereke a levegőbe emelkedett, mert így is képes továbbhaladni. Ahhoz, hogy még egy kerék ne érjen talajt, legalább 20,5 centivel kell elemelkednie a hátsó keréknek a földtől. Alul középen jól látszik a hátsó differenciálmű fémszínű háza

A világ – talán – legismertebb terepjáró-gyártója, a második világháború emblematikus amerikai járművét, a Willy’s dzsipet (Ugye honnan is jön ez a szó!) előállító Jeep, nem engedheti meg magának, hogy ennyivel elintézze az ügyet. Még akkor sem, ha már a Fiattal és a Chryslerrel működik együtt, és új típusának alapjául egy Fiat padlólemez szolgál (a Fiat 500L-é, illetve a hamarosan bemutatkozó Fiat 500X-é), és ráadásul Olaszországban is gyártják.

Négy motor, ami hat

Kezdjük talán az elején (de ez tényleg csak a jéghegy csúcsa), a motorkínálattal! Alapvetően négy van belőle: 1,6 literes szívó (110 LE) és 1,4 literes turbófeltöltős benzines, valamint 1,6 literes (120 LE) és kétliteres dízel. A nagyobbik benzines és a nagy dízel azonban két teljesítménylépcsőben készül (egyezően 140 és 170 lóerővel), és így már hatdarabosnak számít a motorkínálat.

Jó minőséget sugároz az utastér, különösen a világosszürke-barna-narancs színösszeállításban. A műszerfal felső és utasokkal szemközti részét puha műanyag borítja

Váltóból alapvetően négyféléből áll a kínálat: ötfokozatú kézit adnak az 1,6 literes benzineshez, hatfokozatú kézit minden máshoz, de az 1,4 literes benzineshez lesz duplakuplungos automata is, míg ugyanehhez és a nagy dízelhez kilencfokozatú, hagyományos rendszerű automataváltó is kapható.

Kétszer 4×4

Már ez sem kevés kombináció, de most jön az, amiben a többiek a nyomába sem érhetnek a Jeep Renegade-nek. A hajtásmódokban. Az egyszerű elsőkerék-hajtás mellett ugyanis választható összkerékhajtás (Jeep 4WD Active Drive) és felezőt imitáló összkerékhajtás (Jeep 4WD Active Drive Low) is! Utóbbi olyan opció, amit még feljebb sem nagyon kínálnak: például a BMW X5-ösből sincs terepáttételes kivitel.

Ez az a gombcsoport, amely ebbe a formában más kis szabadidő-autóban nem található meg. Az alsó felével lehet állandóra kapcsolni az összkerékhajtást, a bal felső negyeddel a felező iktatható be, a jobb felső negyed a lejtmeneti segédet aktiválja, a tekerőgombbal pedig az alkalomhoz illő menetprogramot választhatjuk ki. Rock program csak a felezős modellekhez jár

Persze nem biztos, hogy egy négy méter huszonhárom centi hosszú kis szabadidő-autó esetében éppen a többiekét meghaladó, valódi terepjáró képesség lesz a legnagyobb vonzerő, de mégiscsak van ilyen, ha valaki ilyet akar. Márpedig, mivel a Jeep Renegade-t a világ mintegy száz országában kívánják piacra dobni – köztük az Egyesült Államokban is – biztosan akad vevő erre a kivitelre is.

Hagyományőrző

A többséget azonban valószínűleg inkább a márka jellegzetességeit (hűtőrács!) ügyesen felvonultató formaterv nyeri meg. Szerintem kívül és belül egyaránt nagyon mutatósra sikerült a Renegade, és belül a minőségre sem lehet panasz. Pontosak az illesztések, gondos a kidolgozás és a puha anyagokkal sem takarékoskodtak.

A két legjobban felszerelt Limited és a Trailhawk kivitelhez jár a hét col átlójú érintőképernyős médiarendszer. A kezelése gyorsan elsajátítható, de egyes parancsokat lassan hajlandó csak végrehajtani

Ugyanakkor praktikusan is jól használható a Renegade. Tágas az utastér, a második sorban a nagy belmagasság miatt akár 190 centivel is el lehet helyezkedni, igaz, a lábaknak jutó helyen már meglátszik, hogy kisautó volt a kiindulási alap. A csomagtér azonban már nem ilyen nagyvonalú. Ha a hátsó támlák a helyükön állnak, a legnagyobb befogadóképessége 351 liter. Ám ekkor csak egy defektjavító készlet fér be a padló alá – ami nem túl előnyös egy terepjáró esetében.

Belefér, de?

A padló, vagy inkább polc egy felsőbb állásban is rögzíthető, és akkor teljes méretű pótkereket is vihetünk magunkkal, csakhogy ekkor elveszítjük körülbelül a raktér harmadát, ami egy négyfős család számára súlyos veszteség. Ezt azonban a Jeepnél is felismerhették, mert tradicionális tartozékbeszállítójuk, a Mopar többféle tetődobozt is kínál a Renegade-hez.

Mintha a tároló-helyekkel hadilábon állna a Jeep, mert az utastérben sincs sok, és ami van, az is kicsi. Ellenben a vezetőülés elég nagy, és ami egy terepjárásra is alkalmas típusnál még fontosabb, oldalirányban is tart, amiről egy olyan oldaldőlésű pályán végighajtva is meggyőződhettünk, amelyről azt hittük, elég rajta egy rossz mozdulat, és már mehetünk is magyarázkodni, miért nincs oldala az autónak.

Adjunk neki!

Ilyen merészségre persze a terepjárásra legalkalmasabb Trailhawk kivitellel vetemedtünk. Ezt nemcsak alul lekerekítettebb, és így nagyobb első és hátsó terepszöget lehetővé tevő lökhárítói, alsó védőlemezei és hátsó vonószeme különbözteti meg az inkább országútra szánt Limited verziótól. Hanem 1,2 centivel nagyobb, összesen 21 centis szabad magassága (4×2: 17,5 cm), 20,5 centis hátsó terpeszképessége (az a legnagyobb magasság, amire megemelve az egyik hátsó kereket egy másik kerék még nem hagyja el a földet), alapáron járó lejtmeneti segédje és akadályleküzdő programjai is (az Active Drive változatokban hó, homok, sár, a Low változatokban szikla is).

Méretesek és kényelmesek az első ülések. Még oldalirányban is tartanak, ami nemcsak a sportautókban, hanem a terepjárókban sem elhanyagolható tulajdonság

Az első tapasztalatok alapján a Renegade az automatikus módban is megbirkózik az akadályok többségével. Ilyenkor az összkerékhajtás többlemezes tengelykapcsolójának vezérlése maga dönti el, mennyi nyomatékot juttat a hátsó kerekekre (alapesetben az elsők hajtottak), míg a kerekek közti nyomatékelosztást fékdifferenciál szabályozza.

Hullámok hátán

Egyedül az eltolt hullámsoron (olyan egymás melletti hullámsorozat, amelynél ott, ahol az egyik oldalon hullámhegy emelkedik, a másiknál épp hullámvölgy van), kellett zárni a többlemezes tengelykapcsolót és bekapcsolni felezőt. És ugyanott történt, hogy a Trailhawk orrát is sikerült – igaz, csak finoman – odadörgölni az egyik hullámhegyhez egy elhibázott kormánymozdulattal.

Alsó állásban a kivehető polc. Ilyenkor a csomagtartó a maga 350 literével megfelel a kategória átlagának, de alatta csak a gumijavító készletnek jut hely

Aki szeret élvezkedni, annak laza talajon érdemes lehet zárni az összkerékhajtást, mert úgy sokkal nagyobb élményt nyújt a Renegade vezetése. Záratlanul szinte mindent megold a rendszer, és nem történik más, minthogy rezzenetlenül hatolunk előre. Zárt állásban ellenben gázadással megfaroltatható a legkisebb Jeep, és ez által vezetése sokkal izgalmasabbá válik.

Terepen is, aszfalton is

Az elöl MacPherson, hátul – az átlagnál igényesebb – több lengőkaros futómű is bírja a terepet, bár nagyobb buckáknál érezhető és hallható, hogy csak a lengéscsillapítók gumi ütközőbakjai fogták meg az ütéseket. Ugyanez a futómű aszfalton is jól teljesít. Ugyan érezni rajta, hogy feszes, mert az aszfaltfoltozások, kátyúk, csatornafedelek ütéseit érzékelhetően továbbadja, de nem is kőkemény.

A listaáron 5 250 000 forintos Jeep Renegade konkurensei Listaár
Citroën Cactus Puretech 110 S&S Feel 5 200 000 Ft
Nissan Juke 1.6 Visia Plus 4 425 000 Ft
Opel Mokka 1.6 Ecotec Start/Stop Selection 4 980 000 Ft
Renault Captur Energy 0.9 TCe S&S Zen 4 250 000 Ft

Egészen jól sikerült a hangolás, mert az úttartásra sem lehet panasz. Aszfalton is kiszámíthatóan fordul a Renegade, amit az is megtámogat, hogy a 70 százalékban nagyszilárdságú acélból hegesztett karosszéria rendkívül merev. Egyedül a kormányoszlopra telepített kormányszervó beállítása nem az igazi: kevés a visszajelzés, kanyarból kijövet pedig túl nagy a visszatérítő erő.

Terepre automatát!

A motor és a váltó kiválasztását nagyban befolyásolhatja, hol szeretnénk használni a Renegade-t. A puhán, de több fokozat visszaváltásakor nem minden esetben villámgyors kilencfokozatú automata (német ZF gyártmány) elsősorban a terepre merészkedőknek ajánlható, mert ezzel elkerülhető a kuplung leégetése – no és a terepáttételes összkerékhajtás amúgy is csak ezzel párosítva kapható. Motorként a 170 lóerős, kétliteres dízel jöhet szóba (a 140 lóerőssel tohonyább a Renegade, amit az 1,3 másodperccel hosszabb gyorsulási idő számszerűsít), amely csak gázadásnál emeli meg a hangját, és egy literrel kevesebbet fogyaszt, mint az 1,4 literes benzines turbó (papíron 5,8 liter/100 km a 6,9 liter ellenében).

Feszes a rugózás, de elviselhető mértékben. Cserében ezért az úttartás is kiszámítható, és terepen sem adja meg magát az elöl MacPherson, hátul oldalanként három lengőkaros, független futómű

Aki biztosan nem megy terepre, és ezért megelégszik elsőkerék-hajtással is, nyugodtan választhatja az 1,6 literes dízelt hatfokozatú kézi sebességváltóval (gyorsulás: 10,2 s, fogyasztás: 5,6 l/100 km). A belépő modell, az ötfokozatú váltóval párosított 1,6 literes szívó benzinesnek (gyorsulás: 11,8 s, fogyasztás: 6,0 l/100 km) leginkább az ötmillió forintot alig meghaladó és így a vetélytársakkal többé-kevésbé összevethető ára lehet vonzó. Ezt a kivitelt ugyan nem próbáltuk, de korábbi tapasztalatok alapján az várható, hogy ez a változat rugalmasságban és vezetési kényelemben alulmaradhat a konkurens típusok többnyire már turbófeltöltős benzinmotorjaival szemben.

És most?

Ennyi minden után most már nyugodtan rátérhetünk a baseballra. A meccset két csapat játssza, kilenc-kilenc játékossal, akiknek kilenc játékrészt, azaz inninget kell végigküzdeniük…  


Mellette – Ellene
  • hagyományőrző, mégis modern formaterv
  • tágas utastér
  • jó minőség
  • sokféle motor és hajtáslánc
  • kategóriában egyedülálló terepjáró képesség
  • kényelmes ülések
  • alapvetően csendes utastér
  • biztonságos úttartás
  • sokféle extra
  • teljes méretű pótkerékkel kis csomagtartó
  • a sár ellen védtelen küszöb ki- és beszálláskor összepiszkíthatja a nadrágot
  • gázadáskor hangos dízelmotor
  • érzéketlen kormány
  • magas vételár

Kommentek

  • Vérmacy

    C4 Cactus
    500L
    Renegade

    Ez a Top3 a tavaszi autóvásárlásra. Végre megvan a 3-ik is, így kezdhetem a körbenézést…

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.