Sportkocsi Győrből: Új Audi TT

Vezettük: Új Audi TT

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.09.17. 17.00

1998-as bemutatkozásakor az Audi TT igazi dizájnikonná vált. Az azóta eltelt 16 év alatt párszor átdolgozták, de stílusában még a mai is emlékeztet az elődre

Röviden – Audi TT

Mi ez?

Az Audi TT harmadik generációja  
Mit tud? Megy mint az állat, dögös a hangja. Ja, és Made in Győr
Mibe kerül? 12 millió a 2,0 TFSI, 230 lóerővel
Kinek jó?  Gazdagoknak és szépeknek. Illetve gazdagoknak és csúnyáknak is.
16 évvel a bemutatása után, megérkezett az Audi TT harmadik generációja. Kissé feszesebb formával, szögletesebb vonalakkal, könnyebb kasztnival, rafinált belsővel és hatékonyabb motorokkal próbálja elrabolni a potenciális vásárlók lelkét. Nézzük, milyen trükkökkel csinálja mindezt. 

Talán sárgában a legmutatósabb

A harmadik generációs TT acélból és alumíniumból készülő karosszériája 50 kilogrammal lett könnyebb az elődnél, mindössze 1230 kilogramm. (2,0 TFSI, manuális váltóval.)

Külső

Bár a változás csak az első generációs TT-hez képest annyira drámai, de az tény, hogy a gömbölyded, szinte kedves pofájú autóból mára egy mérges fenevad lett. Az arányok, hangulat megmaradt ugyan, de a mai TT sokkal inkább egy precíz célgép hangulatát árasztja, mint egy mókás sportkocsiét. Elöl mérges szemekkel indul az autó – high tech Matrix LED-es kivitelben is rendelhető, ahol egy rakás, egyenként állítható fényességű dióda világítja az utat – hátul négy kipufogó, és diffúzor zárja a sort, ami mellett a mókás irányjelző, vagy a spéci tanksapka is finomítja az összhatást. 

Alább egy tudományos kisfilm a TT kasztnijáról:

A kupak nélküli, fémhatású – de sajnos mégiscsak műanyag – tanksapka, vagy az R8-ast idéző futófényes irányjelző mind-mind haszontalan, de roppant szerethető hülyeségek. 

Belső

Az Audik belseje már szinte kínosan jól felépített valami. A legújabb TT-ben több olyan poén is van, amelyet még a hasonló mókákra jóval fogékonyabb franciák is megirigyelhetnének. Például a kocsiból eltüntették a klíma és a navigációs konzolt is. 
Persze mindkettő megvan valahol, csak más kivitelben. Például a príma felbontású, a Google Earth képét mutató navigációs kijelző beköltözött a műszerfalba. Ez nem okozott különösebb nehézséget, hiszen hagyományos mutatókat nem találni a műszerfalon, ott csupán szép rajzú, virtuális műszerek tájékoztatják a sofőrt. És ami virtuális, azzal bármit meg lehet tenni. 

Nem történt drámai változás, csak kicsit szögletesebb lett a harmadik generációs TT

A TT műszerfala, ha akarjuk hagyományos jellegű, kétműszeres felállású, de ha inkább a navigációs képernyő a fontos, akkor a műszerek lekicsinyíthetők, hogy ne takarjanak túl sokat a térképből. Sport üzemmódban – a TT S-ben – pedig óriási fordulatszámmérőt csalogathatunk az orrunk elé. 
A másik nagy poén a klímakonzol eltüntetése volt. Ezek a kezelőszervek a légbeömlők közepére kerültek, így az ülésfűtés, a hőmérséklet-szabályzó, ventilátor fokozatkapcsoló is egy-egy befúvó közepére költözött. Elsőre lehet, hülyeségnek tűnik ennyire szétszórni ezeket a gombokat, de használat közben kiderül, mégis klasszul használható ez így. Sőt, csupán a tekergetés öröméért is érdemes forgatni, nyomkodni ezeket a gombokat, annyira eltalált a hangjuk, tapintásuk, fogásuk. 

Egyszerűen muszáj tekergetni, nyomogatni

Maga a berendezés is korrekt, a formák, anyagok, színek mind rendben vannak, és a kivitelezésbe is reménytelen dolog lenne belekötni. Hátul persze nincs benne túl sok hely, a második üléssor leginkább gyerekméretű utasoknak kínál megfelelő életteret. Elöl más a helyzet, ott még 190 centivel is vidám az élet, a fix, magasságban állíthatatlan fejtámla ellenére is. Csomagtartója 305 literes, ami 13 literrel több, mint az előző generációs modellé. Hátsó ülései lehajthatóak, a csomagtér is több emeletes, de pótkerék nincs a mélyben.

A szokásos, agyonburkolt motor

Made in Győr

Az Audi TT-t a világon egyedüliként az győri AUDI HUNGARIA MOTOR Kft. gyártja. 1998-ban kezdődött az Audi TT első generációjának sorozatgyártása, amelyet 2006-ban követett a sportautó második generációja, majd 2009-ben elindult az Audi TT RS gyártása. Az elmúlt év novemberében gördült le a győri gyártósorról a félmilliomodik. Audi TT amelybe a vállalatnál készült 25 milliomodik motor, egy 2,0 literes TFSI került.

Az Audi TT első két generációja az AUDI AG ingolstadti gyárával kooperációs gyártásban készült a magyarországi telephelyen, de a harmadik generációs TT-k már teljes egészében az Audi Hungaria 2013-ban megnyitott járműgyárában, az A3 Limousine és A3 Cabriolet modellekkel együtt készülnek.

Igényes, sportos, ötletes utastér


Hogy megy?

Elsőként a 230 lóerős változatot próbáltuk egy alig egyórás hegyi úton, ami mindössze annyira volt jó, hogy még jobban várjuk a másnapi, zárt versenypályás próbát. Ahol már a 310 lóerős TTS modellek várták a gyötrést. Mindig elegáns húzás egy gyártól, amikor egy sportos autó bemutatóját nem egy rettenetes nagyvárosba szervezik. Általában a korlátozás nélküli német autópályák is jó húzásnak számítanak, de a zárt versenypálya a legelegánsabb dolog. Itt nincsenek sem sebességkorlátozások, sem váratlan közlekedési helyzetek és az esetleges hibákért sem kell feltétlenül drágán megfizetni.

Versenypálya garázsában is jól mutat az új TT

 
És itt érezni gazán, hogy hogyan is működnek az Audi drive select különféle beállításai. Értelemszerűen a korlátozott ESP-s dinamikus mód adja a legnagyobb élményt, a szabályozottan meg megcsúszó hátsó kerekekkel – a versenypályán nem lehetett teljesen kikapcsolni a menetstabilizálót – de az automata mód is roppant jóindulatúan próbálja a kívánt íven tartani az autót. 

Mennyibe kerül?

Egyelőre ennyit lehet tudni az árakról:
 
Modell Teljesítmény (LE) Ár ft
Audi TT 2,0 TFSI 230 12 081 090
Audi TT TFSI S-tronic 230 13 709 230
Audi TT 2,0 TDI 184 11 473 560
A tisztesség kedvéért közúton kipróbáltuk a 2,0 TDI-t is, a maga 184 lóerős teljesítményével. Nem túl felemelő egy dízelmotoros sportkocsi, de amennyire lehetett eltűntették a dízeles hangulatot. Nem kerreg zavaróan, legfeljebb lehúzott ablak mellett érzi benne magát hülyén az ember, amin még a 4,2 literes fogyasztási ígéret sem sokat segít.

A fehérek dízelmotorosak

Roppant közvetlen kormányzásával, bivalyerős fékjeivel – 312, illetve 338 mm-es átmérővel, motortól függően – roppant jóindulatú és valószínűtlenül stabil jószág. A hatfokozatú DSG váltóval kényelmes, és élvezetes igazán a száguldás, a szintén hatfokozatú kézi precíz, tökéletes közeli, de hiányzik belőle valami apró civilizálatlanság, finom bunkóság. Mint az egész autóból. De ez legyen a legnagyobb baja. 
Mellette – Ellene
  • Bitang jó motor
  • Dögös forma
  • Ötletes belső tér, műszerfal
  • Hátul legfeljebb gyerekek férnek el
  • Más nem jut eszembe

Szavazás

Neked mennyire jön be az új TT?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • googyi

    A táblázatban el lett írva a lóerő. 84 a 184 helyett.

  • hova

    ” Megy mint az állat”– “bitang jó motorja van” “Más nem jut eszembe……..

    Nem is csodálom!!

  • Gianniz

    Ezért igazán érdemes volt kimenni, elkölteni egy csomó pénzt. Tehát hogy megy pályán, milyen érzés, hogy viselkednek az eltérő motoros verziók? A cikkből gyak. semmi nem derül ki, nevetséges.

  • Gianniz

    Íróasztal mellett komolyabb cikkett lehetett volna összehozni 10 perc alatt.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.