Sportkocsi Győrből: Új Audi TT

Vezettük: Új Audi TT

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.09.17. 17.00

1998-as bemutatkozásakor az Audi TT igazi dizájnikonná vált. Az azóta eltelt 16 év alatt párszor átdolgozták, de stílusában még a mai is emlékeztet az elődre

Röviden – Audi TT

Mi ez?

Az Audi TT harmadik generációja  
Mit tud? Megy mint az állat, dögös a hangja. Ja, és Made in Győr
Mibe kerül? 12 millió a 2,0 TFSI, 230 lóerővel
Kinek jó?  Gazdagoknak és szépeknek. Illetve gazdagoknak és csúnyáknak is.
16 évvel a bemutatása után, megérkezett az Audi TT harmadik generációja. Kissé feszesebb formával, szögletesebb vonalakkal, könnyebb kasztnival, rafinált belsővel és hatékonyabb motorokkal próbálja elrabolni a potenciális vásárlók lelkét. Nézzük, milyen trükkökkel csinálja mindezt. 

Talán sárgában a legmutatósabb

A harmadik generációs TT acélból és alumíniumból készülő karosszériája 50 kilogrammal lett könnyebb az elődnél, mindössze 1230 kilogramm. (2,0 TFSI, manuális váltóval.)

Külső

Bár a változás csak az első generációs TT-hez képest annyira drámai, de az tény, hogy a gömbölyded, szinte kedves pofájú autóból mára egy mérges fenevad lett. Az arányok, hangulat megmaradt ugyan, de a mai TT sokkal inkább egy precíz célgép hangulatát árasztja, mint egy mókás sportkocsiét. Elöl mérges szemekkel indul az autó – high tech Matrix LED-es kivitelben is rendelhető, ahol egy rakás, egyenként állítható fényességű dióda világítja az utat – hátul négy kipufogó, és diffúzor zárja a sort, ami mellett a mókás irányjelző, vagy a spéci tanksapka is finomítja az összhatást. 

Alább egy tudományos kisfilm a TT kasztnijáról:

A kupak nélküli, fémhatású – de sajnos mégiscsak műanyag – tanksapka, vagy az R8-ast idéző futófényes irányjelző mind-mind haszontalan, de roppant szerethető hülyeségek. 

Belső

Az Audik belseje már szinte kínosan jól felépített valami. A legújabb TT-ben több olyan poén is van, amelyet még a hasonló mókákra jóval fogékonyabb franciák is megirigyelhetnének. Például a kocsiból eltüntették a klíma és a navigációs konzolt is. 
Persze mindkettő megvan valahol, csak más kivitelben. Például a príma felbontású, a Google Earth képét mutató navigációs kijelző beköltözött a műszerfalba. Ez nem okozott különösebb nehézséget, hiszen hagyományos mutatókat nem találni a műszerfalon, ott csupán szép rajzú, virtuális műszerek tájékoztatják a sofőrt. És ami virtuális, azzal bármit meg lehet tenni. 

Nem történt drámai változás, csak kicsit szögletesebb lett a harmadik generációs TT

A TT műszerfala, ha akarjuk hagyományos jellegű, kétműszeres felállású, de ha inkább a navigációs képernyő a fontos, akkor a műszerek lekicsinyíthetők, hogy ne takarjanak túl sokat a térképből. Sport üzemmódban – a TT S-ben – pedig óriási fordulatszámmérőt csalogathatunk az orrunk elé. 
A másik nagy poén a klímakonzol eltüntetése volt. Ezek a kezelőszervek a légbeömlők közepére kerültek, így az ülésfűtés, a hőmérséklet-szabályzó, ventilátor fokozatkapcsoló is egy-egy befúvó közepére költözött. Elsőre lehet, hülyeségnek tűnik ennyire szétszórni ezeket a gombokat, de használat közben kiderül, mégis klasszul használható ez így. Sőt, csupán a tekergetés öröméért is érdemes forgatni, nyomkodni ezeket a gombokat, annyira eltalált a hangjuk, tapintásuk, fogásuk. 

Egyszerűen muszáj tekergetni, nyomogatni

Maga a berendezés is korrekt, a formák, anyagok, színek mind rendben vannak, és a kivitelezésbe is reménytelen dolog lenne belekötni. Hátul persze nincs benne túl sok hely, a második üléssor leginkább gyerekméretű utasoknak kínál megfelelő életteret. Elöl más a helyzet, ott még 190 centivel is vidám az élet, a fix, magasságban állíthatatlan fejtámla ellenére is. Csomagtartója 305 literes, ami 13 literrel több, mint az előző generációs modellé. Hátsó ülései lehajthatóak, a csomagtér is több emeletes, de pótkerék nincs a mélyben.

A szokásos, agyonburkolt motor

Made in Győr

Az Audi TT-t a világon egyedüliként az győri AUDI HUNGARIA MOTOR Kft. gyártja. 1998-ban kezdődött az Audi TT első generációjának sorozatgyártása, amelyet 2006-ban követett a sportautó második generációja, majd 2009-ben elindult az Audi TT RS gyártása. Az elmúlt év novemberében gördült le a győri gyártósorról a félmilliomodik. Audi TT amelybe a vállalatnál készült 25 milliomodik motor, egy 2,0 literes TFSI került.

Az Audi TT első két generációja az AUDI AG ingolstadti gyárával kooperációs gyártásban készült a magyarországi telephelyen, de a harmadik generációs TT-k már teljes egészében az Audi Hungaria 2013-ban megnyitott járműgyárában, az A3 Limousine és A3 Cabriolet modellekkel együtt készülnek.

Igényes, sportos, ötletes utastér


Hogy megy?

Elsőként a 230 lóerős változatot próbáltuk egy alig egyórás hegyi úton, ami mindössze annyira volt jó, hogy még jobban várjuk a másnapi, zárt versenypályás próbát. Ahol már a 310 lóerős TTS modellek várták a gyötrést. Mindig elegáns húzás egy gyártól, amikor egy sportos autó bemutatóját nem egy rettenetes nagyvárosba szervezik. Általában a korlátozás nélküli német autópályák is jó húzásnak számítanak, de a zárt versenypálya a legelegánsabb dolog. Itt nincsenek sem sebességkorlátozások, sem váratlan közlekedési helyzetek és az esetleges hibákért sem kell feltétlenül drágán megfizetni.

Versenypálya garázsában is jól mutat az új TT

 
És itt érezni gazán, hogy hogyan is működnek az Audi drive select különféle beállításai. Értelemszerűen a korlátozott ESP-s dinamikus mód adja a legnagyobb élményt, a szabályozottan meg megcsúszó hátsó kerekekkel – a versenypályán nem lehetett teljesen kikapcsolni a menetstabilizálót – de az automata mód is roppant jóindulatúan próbálja a kívánt íven tartani az autót. 

Mennyibe kerül?

Egyelőre ennyit lehet tudni az árakról:
 
Modell Teljesítmény (LE) Ár ft
Audi TT 2,0 TFSI 230 12 081 090
Audi TT TFSI S-tronic 230 13 709 230
Audi TT 2,0 TDI 184 11 473 560
A tisztesség kedvéért közúton kipróbáltuk a 2,0 TDI-t is, a maga 184 lóerős teljesítményével. Nem túl felemelő egy dízelmotoros sportkocsi, de amennyire lehetett eltűntették a dízeles hangulatot. Nem kerreg zavaróan, legfeljebb lehúzott ablak mellett érzi benne magát hülyén az ember, amin még a 4,2 literes fogyasztási ígéret sem sokat segít.

A fehérek dízelmotorosak

Roppant közvetlen kormányzásával, bivalyerős fékjeivel – 312, illetve 338 mm-es átmérővel, motortól függően – roppant jóindulatú és valószínűtlenül stabil jószág. A hatfokozatú DSG váltóval kényelmes, és élvezetes igazán a száguldás, a szintén hatfokozatú kézi precíz, tökéletes közeli, de hiányzik belőle valami apró civilizálatlanság, finom bunkóság. Mint az egész autóból. De ez legyen a legnagyobb baja. 
Mellette – Ellene
  • Bitang jó motor
  • Dögös forma
  • Ötletes belső tér, műszerfal
  • Hátul legfeljebb gyerekek férnek el
  • Más nem jut eszembe

Szavazás

Neked mennyire jön be az új TT?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • googyi

    A táblázatban el lett írva a lóerő. 84 a 184 helyett.

  • hova

    ” Megy mint az állat”– “bitang jó motorja van” “Más nem jut eszembe……..

    Nem is csodálom!!

  • Gianniz

    Ezért igazán érdemes volt kimenni, elkölteni egy csomó pénzt. Tehát hogy megy pályán, milyen érzés, hogy viselkednek az eltérő motoros verziók? A cikkből gyak. semmi nem derül ki, nevetséges.

  • Gianniz

    Íróasztal mellett komolyabb cikkett lehetett volna összehozni 10 perc alatt.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

Nagy újítás jön, így még nem vehettél e-matricát

Az idén először új kényelmi szolgáltatásként már az érvényességi idő kezdete előtt, december 8-tól megvásárolhatók a következő évre szóló országos és megyei e-matricák.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Fotókon a vadonatúj Opel Insignia

Jobbkormányos testvérmárkája beelőzte az Opelt: a Vauxhall emblémájával kerültek napvilágra a következő generációs, márciusban debütáló Insignia első fotói.

Már osztják az új rendszámokat az autósoknak

Megkezdték a meglepetésbetűs új azonosítók kiosztását az okmányirodák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.