BMW-fóbiásoknak, Audi-fikázóknak

Teszt: Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.09.07. 06.00

Világrekorder teljesítményű motorral, menő dizájnnal és olcsóbb árral próbálkozik a trónfoglaló német prémium SUV-ok ellen.

Röviden – Hyundai Grand Santa Fe

Mi ez?

Koreai luxus-SUV.  
Mit tud? Kényeztetve hajókázni.
Mibe kerül? Alapáron 15 millióba, amit képtelenség feltornázni.
Kinek jó?  Hétszemélyes családoknak.

Mit csinál a hídon átrohanó elefánt és egér? Dübörgünk – cincogja a viccben kisebbik. A prémiumkategóriás böhöm szabadidő-autók piaca a BMW, a Mercedes és az Audi vadászterülete, ahogy a luxuslimuzinok esetében, itt is csak próbálkozgatnak mások, de érdemi piaci sikereket Európában nem igen aratnak. A minőségi SUV-ok között ezúttal a Hyundai vonzó Santa Fe-jának szériában hétüléses Grand változata próbálkozik.

Adjunk egy esélyt neki. A piaci szerepe egérnyi, de ő maga figyelemre méltó jelenség.

Külső és belső dizájn – Super Size Me

Mit szól hozzá az istenadta nép? Megbámulják szemük sarkából az autósok? Elfordítják feléje a fejüket a zebrán átsétálók? Nincs mese, mindig mérce a nálunk megforduló vadiúj autókkal kapcsolatban, hogy mennyire nézik meg az emberek. Ha egy tesztjármű frissen bemutatott újdonságként is beleszürkül a forgalomba, akkor kézlevágásra ítéltettek a dizájnerek.

15,2 millió forint látható a képen. Csak a 2,2-es dízellel lehet rendelni, a 7 ülés széria

Állíthatom, szürke színe ellenére a Grand Santa Fe-t megnézik, kitűnik a tömegből. Evidens, hogy már a csaknem 1,9 méteres szélességével, 1,69 méteres magasságával, és 4,92 méteres hosszával feltűnést kelt a forgalomban, utóbbi 22,5 centivel hosszabb a sima változaténál. Ehhez azonban nem csak hozzáragasztottak egy puttonyt a mérnökök, 11,5 centit a tengelytávba is betoldottak, és a formatervezők teljesen új farrészt rajzoltak neki – talán éppen ez az egyetlen kevésbé izgalmas része a kaszninak.

A gyártók szeretnek trendinek tűnő, de ha értelmezzük kissé a szavakat, akkor többnyire hülye neveket adni formairányzataiknak, ez a Hyundainál pár éve a “folyékony szobrászat”. Nos, akármit is jelent, “ennek jegyében született” a Santa Fe dizájnja, amely az ismeretségi körben rengeteg dicséretet kapott. Szerintem az a legzseniálisabb benne, hogy testközelből ezt a horgászkunyhó méretű, tulajdonképpen izgalommentes arányokkal rendelkező autót izgalmassá tudta tenni. Minden szögből nézve találni benne játékosságot, uram bocsá’, könnyedséget, és természetesen tekintélyt. Ez létszükséglet, ha a kategória német uralkodói mellé szeretné önmagát pozícionálni.

Belül körbe szaglászva már nem csak azt mondtam, hogy húú, hanem azt is, hogy jaj. Kimondottan szépen lyukasztgatottak a tejcsokibarna bőrülések, terebélyesek és kényelmesek, viszont érezni némi konktrasztot ezek, és a műszerfal minősége között. Ami a feleannyiba kerülő i40-ben oké, az itt kevés, pláne, hogy más szintet képviselnek a versenytársak. Egy új X5-ben, a futó M-osztályban de még az öregecske Q7-ben is nívósabb a műszerfal kialakítása, anyaghasználata.

Hiányzik belőle a pompa, a fölényes luxus. Állítható a kormány rásegítése

Viszont hosszúlábúak és nagyfejűek is kényelmesen elférnek az első-második sorban, elöl 3 fokozatban szellőztethetőek is az ülések, középen pedig fűthetőek, de még a harmadik sorban ücsörgő gyerkőcök is tekergethetik a maguk klímakapcsolóit, szüleik legnagyobb örömére. Sőt, akár 170 centiig elégséges a hely a csomagtartóból tényleg egy könnyed mozdulattal kipattintható leghátsó üléseken, a beszállás ugyan kissé nehézkes, de a gyerkőcök imádnak bújócskázni. Legfeljebb nem találják meg őket az őseik. Összességében elfogadható a leghátsó sor kialakítása, de az etalont már láttam Stockholmban az új XC90 farában, jövő tavasszal érkezik Magyarországra.

Technika – világelső motor

Jó-jó ez a SUV, de őszintén szólva nem gondolom, hogy önök közül bárki is kinézné belőle, hogy a műszaki tartalmának bármely eleme bármiben is világelső jelenleg. Nos, ha jól nézem a kínálatot, mostanság négyhengeres, egyetlen turbóval izmosított dízelmotorok közül nincs ma ennél erősebb a világon. Ami kajakabb ennek 197 lóerejénél, ahhoz több feltöltő kapcsolódik. Mondjuk ki szép, kerek mondatban: ennek a Santa Fe-nak valamiben világelső a motorja.

Ezt a 197 lóerőt ráadásul viszonylag alacsony fordulaton, 3800-nál adja le, aminél persze lényegesebb, hogy a 436 Nm-es maximális nyomatékát viszont már 1800-tól. A széria automata ugyanakkor csak hatfokozatú (más szinten vannak a német konkurensek), és nincs start/stop, ami a városi fogyasztásnál spórolt volna, de erről mindjárt részletesebben.

Bár egy turbójával rekorder, de a riválisok motorjai erősebbek két feltöltővel

Találni érdekességeket az óriásegér felszereltségénél is. Ahogy említettem, “ülésfronton” minden oké, elöl szellőzés, hátul fűtés, leghátul légkondi, meg ezen felül távkapcsolóval is irányítható a motoros csomagtérajtó, van sávelhagyásra figyelmeztető és parkolóasszisztens – de, DE ennél hosszabb az a lista, hogy mi nincs benne, és még csak nem is rendelhető.

Márpedig egy luxus-SUV-nál ne legyen ilyen lista, a konkurenseké, ha egyáltalán létezik, kurtább ennél. A Santa Fe-ban sajnos nem lehet menetprogramok között kutorászni, nem állítható a futómű. Manapság már alsóbb kategóriákban is evidenciaként kezelik, hogy telepakolják a kedves vevő autóját mindenféle modern, és hasznos vezetéstámogató rendszerrel, ami ezúttal hiányzik. Nincs head-up display, koccanásgátló, vészfékező rendszer, de aktív sávtartó sincs, vagy éppen radarok által kontrollált távolságtartó tempomat. Nem létszükséglet, persze, de a 15 és 20 millió közti kategóriában a digitális, konfigurálható műszerfal is alap kellene, hogy legyen, feleannyiba kerülő járművekben is találni ilyet. Nem is egyben. Mindezek nélkül simán együtt lehet élni bármilyen autóval, évtizedekig megvoltunk nélkülük, de egy versenyben minden centi számít.

Milyen vezetni? – úszni a nagy hal gyomrában

Mélygarázsban, de különösen éjszaka közelítve a kocsihoz elegáns és hasznos, hogy érzékelve gazdáját, fényt adnak a Santa Fe tükörházába épített lámpácskák, kár, hogy az ajtók zárai nem oldanak ki, mégiscsak elő kell bányászni a kulcsot. A motorokkal jól beállítható ülésből szokás szerint nehéz belátni a közel öt méteres kasznit, de a tolatást kiváló felbontású, a kijelzőre színes segédvonalakat rajzoló tolatókamera segíti kellő ráhagyással. Gyorsan megszokható, zsúfolt helyeken is meglehetősen jól leparkolható segítségével a kocsi.

Nem állandó az összkerék-hajtás, csak ha kell, akkor kapcsol be az elektronikus tengelykapcsolós rendszer, amely a nyomaték 50 százalékát is a hátsó kerékre tudja küldeni. 40 km/óráig működhet

1914 évben is súlyos volt, a Grand alatt a mérlegen is ütős szám kilóban, mégis meglehetős nyugalommal mozgatja a rekorder teljesítményű motor a sofőrrel már kéttonnás szabadidő-autót. Más hajtást nem is lehet választani hozzá, de igazából nem is igazából szükséges. Kényelmes, Szigorú Professzor szerint inkább lassú a hatfokozatú váltó, szerintem mégis illik ehhez a nyugis batárhoz. Ez nem egy X5, de hogy őszinte legyek, sokan nem is éreznének markáns különbséget mondjuk azzal összehasonlítva. Komfortos és kulturált, 2000 alatt rendre felkapcsoló, lendületesen mozgatható a jármű, és mivel igazából utazóautó, fontos, hogy autópályás tempónál is csendes.

130-nál nem is eszik sokat a 2199 köbcentis hengerűrtartalmú motor a maga 7 literével, amit 6 alá is be lehet vinni 80 körüli andalgáskor. Fővárosunk belvárosának dugós napjain azonban 13-14 liter közé simán felszalad a kijelzője, na ez a közlekedési helyzet, ami gyorsan szárazra szívja még az ő 70 literes üzemanyagtartályát is.

Természetéből fakadóan a nagyvárosok belső káosza nem az ő világa, de a kanyargós kis hegyi utak hirtelen irányváltozásai sem neki valók. Rugózása rendben van, de – valószínűleg a szép, 19-es felnik miatt – azért Budapest remek útjain érezni a remekséget. A kátyúkat, a repedéseket, a buszok kitaposta hullámokat, vannak ennél megbocsátóbb futóművel szerelt versenyzők is a mezőnyben.

Ár – és kemény konkurensek

Meg drágább versenyzők is vannak, tegyük hozzá. Piszok nehéz dolga van a Santa Fe Grandnak, ha piacot akar elvenni a németektől, egyedül akkor lenne esélye, ha jóval, tényleg sokkal olcsóbb lenne. Valamennyivel az, de mennyivel? Az egyetlen motorral, egyetlen váltóval, túl sok variálási lehetőség nélkül 14,99 millió forint az alapára, amire a tesztautó esetében felszámolódott 168 ezer forint a metálfényért.

170 centiméterig elfogadható helyet kínálnak a leghátsó székek, az itt ülők állíthatják maguknak a klímát

Ha azt nézzük, hogy a hasonló teljesítményű dízellel (218 lóerő) az X5 25xDrive alapára alig több a maga 15,4 milliójával, vagy a Q7 TDI (204 lóerő) 15,79 millióval, esetleg az ML 250 BlueTec 4Matic (204 lóerő) 16,32 millióval. Nagyobb persze a különbség, ha ezekbe is kérünk óriási üvegtetőt, szellőztethető üléseket előre, fűthetőeket hátra, de az is tény, hogy fejlettebb az összkerékhajtásuk, komolyabbak a váltók – hogy csak egy-két példát ragadjunk ki pro és kontra. Ja, és a PRESZTÍZS. Itt már az is sokat számít.

Kiváló autó a Grand Santa Fe, tényleg az, de még nem ér fel a trónért egymást fejlesztési versenybe hajszoló németek szintjére. Szerencsére árban sem, a külseje pedig kimondottan vonzó, így hát mégis érdemes a germán prémiumtrióba kevésbé szerelmeseknek elvinni egy próbaútra. Ha már mindenképpen ilyesmi kocsira támadt igény.

Viszont gyorsan, ha kérhetem, mert tavasszal tényleg jön egy németverőnek ígérkező óriás-SUV.

Mellette – Ellene
  • Igényes forma
  • Kényelmes, szép ülések
  • Hatalmas tér
  • Ár
  • Fejlettebb konkurencia
  • Vegyes belső anyagminőség

Szavazás

Törpe ez vagy óriás? Természetesen nem a méretére gondolok...

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • hulyemernok

    2.2 TDCI szintén 200 lóerős. Még csak nagyon meg sem kellett erőltetni az agyam…

  • subtotal

    https://www.hyundaiusa.com/santa-fe-models/

    MSRP $29.900
    Teljesen fullra rakva $42.900

    Azt hiszem egyértelmű, hova lett tervezve.

  • Fogash73

    hulyemernok: ez a Hyundai egyturbós, tehát a marketing kreált egy olyan kategóriát, amiben ez a motor az első.

    Amúgy a 2.2TDCI (biturbó) egy PSA motor, a C5-ömben ugyanez van (150kW=204LE/450Nm).

  • zoldfulu2000

    Szerintem a tesztelőm alapvető tévedésben van ha a Q7eseel vagy akár az ML-lel hasonlítja össze.

    Ez az autó az S max-szal és a kifutó XC90nel versneyez, és a nyugati háromgyerekes családoknűl jelenti a sokgyerekes lét méltósággal való viselésének garanciáját. Épp ezért űárban is más, és talán el is kerüli majd a max 3ig számolni tudó kopasz tetkós hóülyegyereket…

  • Dönci

    Kedves Csaba,

    A cikk alapvetően tetszik, jól körüljártad a Grand Santa Fével kapcsolatos erényeket és problémákat. A Hyundait közelebbről ismerőként egy kis kiegészítést viszont muszáj tennem, hiszen azt írod: “…érzékelve gazdáját, fényt adnak a Santa Fe tükörházába épített lámpácskák, kár, hogy az ajtók zárai nem oldanak ki, mégiscsak elő kell bányászni a kulcsot.”
    Szerintem ez a csúcs-Hyundai kulcsnélküli rendszerrel is fel van szerelve, amelynél elég, ha a kilincsen lévő gombot megnyomjuk a zár oldásához, nem kell a zsebből elővenni a kulcsot.
    Tisztelettel: Dönci, hyundaihirek.com

  • hulyemernok

    Fogash73: rosszul tudod! A 2.2 TDCI és a 2.2 HDI nem ugyanaz a motor, még a blokk sem ;)

  • Kovijani

    Ha esetleg raszanjuk magunkat a harmadik gyerekre, akkor ez a kocsi az eggyik eselyes. Mondjuk a Honda Odyssey a numbervan! Nekem kivulrol nagyon tetszik, es a 7 uleses suvok kozul meg mindig ebbe lehet az eggyik legkonnyebben beszallni leghatra.
    Es a lenyeg! Ez termeszetes kozegeben, az usaban olcsonak szamit!! Tehat nem a luxus nemetek konkurenciajakent lett tervezve! . A cikkben szereplo felszereltsegu(limited), benzin motoros: $34,000 Egy bmw hasonlo felszereltseggel mar joval a 60,000 folott jar!!! Aki ezt nem tudja, az nem erti a lenyeget!!
    Ez a kocsi egyszeru-nem gazdag- csaladanyaknak lett csinalva! Ennyi!

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda?

Először leereszkedtünk a siratófalon, majd bőszen kergettük egymást a versenypályán az új Škoda Octaviákkal. Persze nem ugyanazokkal a Škoda Octaviákkal.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.