Német turbómotort vesznek a japánok

Vezettük: Infiniti Q50 2,0t

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.09.05. 10.20

Benzines motorban a japánok mindig jók voltak. Az Infiniti most mégis a Mercedestől vett turbómotort a Q50-hez. Mit tud az új autó?

Röviden – Infiniti Q50 2,0t

Mi ez?

Japánban gyártott, hátul hajtó középkategóriás limuzin a prémiumszegmensből. 
Mit tud? Új benne a négyhengeres turbómotor. 211 lóerővel szélvészgyors.
Mibe kerül? 377 000 forinttal drágább a 170 lóerős dízelnél, 11 milliótól kapható.
Kinek jó?  Annak, aki nem jobb, hanem ritkább autóra vágyik, mint a német konkurencia. És persze annak, akit megfog a design.

Aki szereti az autókat és követi az iparág fejleményeit, az utóbbi időben többször olvashatott az Infinitiről. Júliusban lelépett onnan az anno az Auditól átcsábított nagyfőnök, Johan de Nysschen, akit a Cadillac vezetésével kínált meg a GM. Az európai vezér, Fintan Knight a Rolls-Royce-nál talált vonzóbb állást és egyenesen az Aston Martin élére nyergelt át Andy Palmer, aki a Nissannál a marketinget és a termékfejlesztést is felügyelte az Infiniti mellett. Kapós koponyák vitték a céget.

Együttműködés a Daimlerrel

A jórészt pótolt menedzserek exodusa közepette a márka bemutatott egy fontos újdonságot, amely a dízelek egyeduralma után a benzineseknek új esélyt adó Európának szól. A 211 lóerős motort a Mercedes-Benztől veszi a japán fél, mert a gazda, a Renault-Nissan konszern és a Daimler nagyívű együttműködésre lépett pár éve.

Nem titok, hogy a négyhengerest a Mercedes-Benz szállítja, de nincs tele csillaggal a motortér. Az öntvényen akad egy például

Ezért közös az új Smart Forfour és a Renault Twingo technikája, ezért van Renault-dízelmotor az A 180 meg a B 180 CDI-ben, így lett Citan a Renault Kangooból és ezért használja a 2,2 literes Mercedes-dízelt az Infiniti Q50.

A kétliteres motorváltozat nemzetközi bemutatója Svájcban volt, ahol 80 az országúti, 120 km/óra az autópályás sebességkorlátozás és ahol tényleg nem süllyedhet mélyebbre a gázpedál, mert szigorúak a rendőrök.

4 szikra ezredmásodpercenként

A soros négyhengerest a Mercedes-Benz 250-es modelljeiből ismerjük. Bőven van hightech a közvetlen befecskendezéses négyhengeresben, a gyújtórendszerében is. A németek Multi Spark Ignition megoldásával négyszer lehet szikrát adni ezredmásodpercenként (!!!), ami segít kiterjeszteni az éghető keveréket az égéstérben. Hol tart ma a tudomány!

Rengeteg hightech megoldás van a közvetlen befecskendezéses, egyturbós motorban

Üzemállapottól függően a motor képes homogén vagy elszegényített keverékkel működni. Utóbbi esetben csak a gyertyák környékére adagol éghető elegyet a számítógép, a Piezo-kristályos befecskendező szelepekkel már az összesűrített levegőbe, maximum öt adagban és 200 bar nyomással belőve a benzint. A henger nagy részében levegő van, ami csökkenti a fogyasztást. Az itthoninál rosszabb üzemanyaggal a motor homogén keverékkel működne, de úgy is megfelel a jövő évtől érvényes Euro 6 szabványnak.

1250-től 350 Nm

Persze szép dolog a sok-sok fejlesztés, de a vezető nem ezt érzékeli. Hanem azt az erőt, amivel a motor engem is meggyőzött. 1250-es fordulatszámtól 350 Nm a nyomatéka, egzaktul annyi, mint a BMW 328i-nek.

Nagyon megy: 7,2 másodperc alatt gyorsul 100-ra, végsebessége 245 km/óra

Amikor egy pillanatra ledobtam láncaimat és autópályákra felhajtva 120 helyett akár a 140-be is belenyalt a sebességmérő, a motor bikásan tolt. Könnyű vele kivágni a sorból egy előzésre, akár az átlagos kvalitásokkal bíró, hétfokozatú automatikus váltóra bízva a kapcsolást, akár kézzel visszadobva pár fokozatot.

Nagyon halk a Q50

Kihúzatásnál sem hangos a benzines, egyenletes tempónál viszont még a kategóriatársakhoz mérten is élmény a csend a Q50 2,0t-ben. A négyhengeres rezgései érezhetők a fokozatválasztó karon és a kormányon is, de a zajszint, az nagyon alacsony. Ez nemcsak a motorhangra, de a 19 collos gumik és a szél zajára is vonatkozik.

Látszik rajta, hogy hátul hajt. Az óceán partközeli hullámainak erejét idézi a design a formatervezők szerint

A Svájcban adódó szedált tempóval a motor igen keveset fogyasztott. Zürichben, tisztán városi forgalomban 12,1 litert írt ki a fedélzeti számítógép, az autópályás és országúti tesztútról megérkezve 7,4 litert olvashattam le a kijelzőn. Ha kúton mérve ez 8 liter, még az is jó egy automatikus váltós, benzines és 211 lóerős autótól. Mert ez nem belépőmodell, az egyturbós motor feladata kitölteni a 170 lóerős dízel és a 364 lóerős, négykerék-hajtással is kapható hibrid közötti rést.

Hifiben erős, a részletekben nem

Kategóriájának legnagyobb méretű autója a motort befogadó Q50. 4,8 méteres karosszériájában a terebélyes hosszmotoros hátsókerék-hajtás és a helykihasználásnál fontosabb esztétikai szempontok ellenére is kényelmesen nagy a hátsó lábtér. A fejtér – legalábbis tolótetővel, ami a kipróbált autókban volt – elöl 185, hátul inkább 180 centis magasságig elég.

Jó a minőségérzet. Nincs és nem is lesz kézi váltó a turbós benzineshez, mert ebben a kategóriában az automaták uralják a terepet. A Q50 hétfokozatú automatája átlagos

A tolótető szerintem az egyik legjobb extra, itt ráadásul annyira jól megcsinálták, hogy sokszor használhatjuk, mert nem dübög a szél 60-tól. 80-100-as sebességnél még nincs zavaró szélzaj nyitott tetővel, de az autó aerodinamikáját úgy egészben is nagyon jól kitalálták. Az alapmodell alaktényezője 0,26 és a karosszéria egyáltalán nem termel felhajtóerőt.

Elmúlt az a kor, amikor az Infiniti ócska Nissan-kapcsolókkal növelte a távolságot az európai prémiummárkáktól. A Q50 nemcsak kívül néz ki jól, belül is szép autó. Puha, aminek lágynak kell lennie, bőrből van, amit bőrből szeretnénk és a két érintőképernyővel némi betanulás után a navigáció meg a menürendszerek is jól kezelhetők. Világos műszerfal nincs hozzá, de a fekete belső tér elegáns.

Közepes a fejtér és tágas a lábtér hátul. A könyöklő kialakítása elég egyszerűre sikerült

Amiért kár, az a primitíven megoldott hátsó kartámasz. Kinyitva a könyöklő egyszerűen lecsapódik az üléspadra, ami nem valami igényes, ráadásul túl mélyen is van. A hangosan becsapódó hátsó hamutartó is kissé anakronisztikus. A minőségérzetet megdobó apróságokhoz a japánoknak kevés az érzékük vagy más látnak szépnek, amit a Lexusokban is tapasztalunk. Talán több Audit kellene szétszedniük a fejlesztőknek.

Sportos futómű

245 /40 R19-es kerekekkel és Sport kivitelben vezettük az autót. Ezzel a kerékgarnitúrával a rugózás botlábú, az autó mereven döccen az útegyenetlenségek hatására. A 17-es gumikkal jobb lehet a helyzet. Az autó útfekvése, amennyire ott ki lehetett próbálni, igazán jó. A széles és lapos nagyautók rezzenetlenségével suhanhatunk, csekély oldaldőléssel és nagy tartalékokkal.

Jól néz ki. Ritkasága miatt a Q50 minimum izgalmasabb a rengeteg A4-nél, 3-asnál és C-osztálynál

Ezúttal sem tetszett a Q50 világújdonsága, a teljesen elektronikus kormányzás. A modern kormányzás egyik adottsága, hogy közvetlen kapcsolat híján nem engedi tovább a vezetőhöz az útegyenetlenségek ütéseit.

Ez azonban a visszajelzésekre is igaz, így beállítástól függően egy gyorsan reagáló, de mesterségesen elnehezített és így sem pontos kormányzást választhatunk a menürendszerből, vagy maradhatunk a közepes erő-átlagos reakcióidő combónál, esetleg erős rásegítésnél tompa válasszal. Nem lemondás beérni a hagyományos kormányzással, érdemes kitérni rá az értékesítőkkel.

Vezetés elektronikus jelekkel

Műszaki szempontból érdekes újítás a kormányzás, amely az iparág első teljesen elektronikus kormányműve. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a kormány elfordításában vagy a korrekciókban segít a villanymotor, hanem a kerekek elfordítását is oldalanként egy-egy aktuátor végzi a kormánnyal leadott elektronikus jelek alapján. A rendszer neve DAS (Direct Adaptive Steering).

Két párhuzamos rendszer biztosítja az elektronikus kormányzás biztonságos működését. Erre minimális az esély, de ha mindkettő kiesne, arra is van megoldás. Mivel tisztán elektronikus rendszerrel nem lehet forgalomba helyezni az autókat, tartalékképp egy kuplung zárásával élesíthető a hagyományos kormányoszlop, amely mechanikus összeköttetést teremt a volán és a kerekek között. Biztos, ami biztos.

Az eredendően az önmagukat vezető, jövőbeli autókhoz kifejlesztett műszaki megoldást más márkánál nem kapja meg az ügyfél. A DAS a hibridben alapáras, a négyhengeres benzines és dízelmotorokhoz a felszereltség függvényében jár. A rendszernek része az automatikus sávtartás is, amely automatikusan a sávon belül tartja a kocsit. Irányjelzés nélkül kemény ellenállást kell legyőzni a kormánnyal, hogy az autót átirányítsuk egyik sávból a másikba. Ennek járulékos előnye, hogy a Q50-ben garantáltan senki nem feledkezik meg az indexelésről.

11 millió forinttól

Itthon 11 060 000 forinttól kapható az autó Premium-kivitelben. A 9,3 milliónál induló dízelhez viszonyítva nagynak tűnik az árkülönbség, ám a benzinesből nincs alapverzió, a tényleges eltérés automatikus váltóval 377 000 Ft. Venni várhatóan a 11 milliós Business-kivitelt veszik majd az ügyfelek navigációval és LED-es lámpával.

A kihúzható combtámaszos ülés kényelmes és kellően mélyre engedhető

Ennyi pénzért jobbnál-jobb autók várnak vevőre, kérdés, ki veszi a sokkal kevésbé ismert Q50-et a konkurencia autói helyett. Az Infinitinek erős bázisa például a BMW-k megbízhatóságában csalódó réteg, ez látszik a beszámított autókból is. Ma nagyjából négy X5 értékesítésére jut egy QX70-eladás, ami igen jó arány.

Magyarországon eleve jól megy a márkának. Kovács Ákos Infiniti márkaigazgató idén 120-130 autó értékesítésére számít. Valamit jól csinál a maroknyi csapat, mert ugyanezekkel az autókkal Nyugat-Európában a japán prémiummárka eredményei csalódást keltenek. Itthon az Infiniti többek között fesztiválokon jelenik meg, én csak az ő kitelepüléseikből tudom, hogy például pulykafesztivál is létezik. (Újkéren illetve Debrecenben is van, ha valaki jövőre elmenne rá.)

Budaörsön is, még idén

Jelenleg egyetlen szalonja van a márkának, Pesten. A helyzet azonban gyorsan javulhat, mert a Gablini-csoport idén megkezdi az Infinitik értékesítését budaörsi szalonjaiban is, ahol most Nissan és a Hyundai autói kaphatók.

Nincs alapváltozat belőle, szemben a dízellel. Premium-kivitelben, sok alapáras felszereléssel 11 060 000 Ft a listaára

Új motor ide vagy oda, a Q50 nem azoknak érdekes, akik jobb kocsit szeretnének a német vetélytársaknál, mert a kifutó A4 is jobb autó, ahogy a friss 3-as vagy az új C-osztály is. Az Infinitiben az az érdekes, hogy mutatós, ritka, izgalmas és igen jó minőségű autó. Az összes Infinitit Japánban gyártják, ami jelent valamit. Azért meg aligha kell lesütött szemmel járniuk, hogy az új motort a Mercedes-Benz adja hozzá.

Műszaki adatok
Motoradatok
Lökettérfogat (ccm) 1991
Furat x löket (mm) 83 X 92
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 155(211)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 350/1250-3500
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,2
Végsebesség (km/h) 245
 
Fogyasztás
Vegyes (l/100 km) 6,5-6,3
CO2 kibocsátás (g/km) 151-146
 
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4800/1820/1445
Tengelytáv (mm) 2850
Csomagtér (liter) 500
Menetkész tömeg (kg) 1678/1692 (Sport)
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 80
Alaktényező 0,26/0,275 (Sport)
Ár, költségek
Alapár (forint) 11 060 000
Konkurensek (forint) Audi A4 2.0 TFSI Multitronic (225 LE), 10 922 850
BMW 328i aut. (245 LE), 11 430 900
Mercedes-Benz C 250 aut. (211 LE), 11 310 620

Szavazás

Neked hogy tetszik a Q50?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • zoldfulu2000

    “mert a kifutó A4 is jobb autó”. Azért ez így elég meredek kijelentés. Sok előnye van az A4nerk de nem merném kijelenteni hogy jobb, inkább más. Az új C nagy gurítás, de diszkrétan lapít az ujságíró társadalom hogy a búcsúzú C-t viszont aligha lehetett Alfától Volvóig bármelyik konkurens mellett jobbnak nevezni. Mindegy, kibekkelte a Merci azt a 8 évet, most itt a szép új C.

    Én akkor is jobban várom ezeket az új mocikat az EXbe, sokkal inkább európai léptékű autó, mint a Q50.

  • Robire

    Gyönyörű ez az autó, Pécsen már többet is láttam élőben, mindig rátapadnak a szemeim. És végre rájött az Infiniti is, hogy Európát új, kisebb benzines és dízel motorválasztékkal lehet csak befogni, mert hiába elképesztő és nyálcsorgató technika a 3,7 V6 Hybrid, ha ide sok (bár az nem is igazán nekünk készült).

  • megint

    Azért az Alfa belül messze volt még a c-merci minőségétől is, ami valóban a leggyengébb volt a kategóriájában, volvo is előzte ebből a szempontból.

  • zoldfulu2000

    Megint: az előző C klasse kicsit skizofrén volt, az elején a belső formailag nekem alapjában véve bejött (bár kissé baltával faragott volt), de az anyagok valami hihetetlenül gázosak voltak. A 159 belseje sokkal szebb, részletgazdagabb és minőségibb volt. Az akkori belső sorrend nálam C klasse, S60, 3er, (E90), Accord, IS, 159, A4, de igazán a bejövős belső az ISnél indult, az elfogadható pedig az Accordnál (jobban felszerelve a 3er is).

    Aztán jött a C facelift, ami anyagokban és formában felhozta az akkor új E klasse szintjére hozta ami még mindig nem nagy szám de nem kizáró ok a belső többé. Közben pedig az Alfa elkezdte bedarálni a 159est, szóval idővel sok erényét vesztette a modell. Viszont köben jött ki sok új versenyző.

  • ötvencent

    Én csak azt nem értem ha már ráerőltetik az emberre a köcsög bőrülést aminek semmi értelme és ráadásul perforált is miért olyan nagy luxus beszerelni az ülés szellőzést a 4 motor és a 2 kapcsoló ára nagy tételben kb 2.000 forint? Ha nem rendeled meg a Prémium felszerelést egy csomó vezetéstámogató berendezésről lemondhatsz ez fantasztikus húzás tőlük és még csodálkoznak , hogy nem mennek az eladások… talán ha meghagynák az embereknek a választás lehetőségét akkor többen mennének be a szalonba … én pl igen erősen elgondolkodnék rajta , hogy beülök egy ilyenbe de mivel nincs szellőztetés és meg kell rendelni a bőrülést mindenképpen így köszi de nem kell a kocsi … ” inkább megvárom amíg akciózzák a kifutó A4-et” volt már bőrös autóm szellőzés nélkül többet biztosan nem lesz még télen is beleizzadtam az ülésbe!

  • hova

    Gyönyörű ez az autó!!

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.