Hangtalan, szagtalan

Teszt: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.09.01. 17.00

Mennyire lehet takarékos egy tágas szabadidő-autó, ha konnektorból is tölthetjük?

Röviden – Mitsubishi Outlander PHEV

Mi ez?

A világ első, konnektorba-dugós, hibrid szabadidő-autója
Mit tud? Tágas, nagy testtel is környezetbarát
Mibe kerül? 12 490 000 és 13 490 000 forint, felszereltségtől függően
Kinek jó?  Annak, aki takarékos, konnektorról is tölthető hibridre vágyik és csomagtér tekintetében sem kíván kompromisszumot kötni

Külső

Konnektoros hibrid létére a Mitsubishi PHEV megmaradt igazi autónak. Nem kapott hivalkodó, futurisztikus külsőt – legfeljebb a sok-sok felirat és a mókás matricák, elektromos csatlakozók árulják el az autót. Illetve a gyalogosokra, biciklisekre különösen veszélyes hangtalan üzem. A tisztán elektromos menethez szükséges viszonylag nagy mennyiségű akksipakk az autó hasa alá került, de szerencsére a belső tér használhatóságába nem nagyon szól bele. És az autó 1800 kilogramm körüli saját tömege is egész tűrhető maradt.

Semmi mágia, a konnektoros hibrid nagyon hasonlít az igazi Outlanderre

Az azért kérdés, hogy a Mitsubishinél miért gondolták úgy, hogy a környezetvédők szemében vörös posztónak számító SUV-ból építenek konnektoros hibridet. Talán praktikus okokból, hogy ne kelljen már nyomorogni egy tisztán elektromos módban is használható autóban, vagy nevelő céllal, hogy a zöldeket összezavarják azzal, hogy a szabadidő-autós is lehet ember.

Belső

Bentről a műszerfal kivételével nem nagyon lehet megkülönböztetni a hibridet a mezei változattól. A műszerfalon változtattak keveset – fordulatszámmérő helyett energiaáramlás mutató van – és a váltógomb más egy kicsit, mint amit megszokhattunk. A helykínálat parádés, három gyerekülés elfér hátul, és a csomagtartó is óriási. A berendezés is szerethető, bár van egy kis japános íze.

Tágas, világos, kényelmes és csendes az utastér

Városban

A hibrid Outlander érthetően városban érzi magát a legjobban. A villanymotor itt a legpraktikusabb, csendes, szagtalan és takarékos is. Kis odafigyeléssel 50 kilométer körüli hatótávra képes az autó, tisztán elektromos hajtással. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a III. kerületi, Szépvölgyi úti szerkesztőségből egy töltéssel kényelmesen elérhető Gödöllő. Ha a tulaj olyan szerencsés, hogy a munkahelyén talál egy konnektort, és legalább 5 órát a munkahelyén tölt, akkor egész héten eljárhat, durván napi 8-9 kWh-nyi otthoni töltéssel. 

Egymás mellett a sima és a gyorstöltő csatlakozója

Zseniális, hogy nem egy mindent tudó elektronikus agy dönti el, mikor milyen hajtással közlekedjünk, hanem magunk is bele tudunk szólni mindenbe. Ha akarjuk csak villannyal megyünk, de el is raktározhatjuk a töltést, gombnyomásra elkezdhetjük a kétliteres benzinmotorral is tölteni a cellákat. Illetve a kormány mögötti fülekkel a motorfék erejét is állíthatjuk, így fékezés nélkül is tudunk vele közlekedni a városban, miközben a mozgási energiából is tekintélyes mennyiséget visszanyerhetünk. Igazán jó móka, z ember hamar azon kapja magát, hogy megpróbál állandóan fék nélkül, csak a visszatáplálással lassítani. 

Műszaki tartalom

Az autó hazai bemutatóján Rácz kolléga ülte végig a mindenre kiterjedő műszaki okosítást: A kocsiban elöl-hátul van egy-egy villanymotor, kicsit eltérő teljesítményűek (összesen 82 lóerőt tudnak leadni). Van még egy kétliteres, négyhengeres, takarékosságra optimalizált, szűk hasznos fordulatszám-tartományú szívó benzinmotorja is. A benzinmotorhoz csatlakozik egy generátor, amivel az akkut lehet tölteni, vagy a villanymotoroknak áramot fejleszteni. A benzinmotor egy többtárcsás kuplungon keresztül direkt módon képes belehajtani az első differenciálműbe, így száll be a hajtásba akkor, ha dinamikus gyorsulásra van szükség, vagy a sebesség meghaladja a 120 km/h-t.
Az akkucsomag a japán típusoknál rendszeresített nagyfeszültségű egyenáramú CHADEMO töltőoszlopokon is tölthető (Magyarországon ilyen három darab van egyelőre), ilyenkor 20-30 perc alatt 80%-ig töltődik az akku. A váltókar mögötti CHARGE gombot megnyomva is az történik, hogy a benzinmotorhoz kapcsolt generátor nagy árammal, gyorsan feltölti az akkut; erre akkor lehet szükség, ha – fejlettebb világokban – csak elektromos autóval járható zóna felé közelítünk, vagy egyszerűen jófejségből nem akarjuk bebüdösíteni a belvárost. Egy másik, SAVE gombbal pedig az akku merítését lehet leállítani, ezt megnyomva 50% alá nem engedi a rendszer meríteni, inkább a benzint égeti, mint az amperórát. Akit minden részlet érdekel, az ugorjon át ebbe az anyagba és mindent megtudhat az autó műszaki tartalmáról.

Az ott elöl a váltó, mögötte igazi kézifékkar

Hosszabb úton

Na, ezt már nem nagyon szeretik a hibridek. Ilyenkor a villanymotor szemmel látható tempóban zabálja fel a műszerfalon kijelezett akksitartalék zöld hasábját. Ilyenkor jobb benzines üzemben haladni és közben szépen tölteni az akkumulátorokat. A hibrid Outlander szerencsére ilyenkor is teljesen csendesen fut.

Költségek, fogyasztás

A hibrid Mitsubishi SUV durván 2,5-3,5 millió forinttal kerül többe, mint egy hasonló felszereltségű de villanymotormentes, benzinmotoros társa és 0,5-1,5 millióval egy jól felszerelt dízelnél. Az, hogy ez a különbség valaha bejön-e nem annyira fontos kérdés, aki hibridet választ, nem feltétlenül ez a legfontosabb érve a választása mellett.

Mindent tudó és megmutató kijelző. Hosszan lehet nyomkodni.

Pedig a konnektoros hibriddel sokat lehet spórolni. Ha sikerül kihasználni az ingyenes töltőpontok adta potyaáramot, akkor akár a napi ingázást is megúszhatjuk nulla forintból, de saját konnektorról töltve sem rokkanunk bele a legdrágább, 40 forint/ kWh árral kalkulált 400 forintos feltöltésekbe. Ez nagyon durván számolva 2 literes benzinfogyasztással egyenértékű, de senki nem tiltja, hogy éjszaka, kedvezményes áron töltsük az akksikat. Amúgy átlagban 5 – 5,5 órát írt a rendszere a teljesen lemerült akkumulátorok feltöltésére.

Így fest a motortér

Ha okosan tervezzük a napi utat, és a városban villanymotorral, városon kívül, autópályán pedig benzinmotorral autózunk, akkor a benzinfogyasztást is fájdalommentes 6 liter alatti szinten lehet vele tartani, miközben még az akksikat is tudjuk tölteni. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az autó a legjobbkor járt nálunk, nem kellett sem a légkondit bőgetni a tikkasztó hőségben, sem a szintén energiazabáló fűtést bekapcsolni. 

Mellette – Ellene
  • Óriási csomagtér
  • Összkerék-hajtás
  • ~50 km-es elektromos hatótáv
  • Csendes működés
  • Néhány idétlenül működő kapcsoló
  • Komoly saját tömeg

Szavazás

Neked mennyire jön be a zöld, konnektorból is tölthető hibrid szabadidő-autó?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.