Formás, fürge csöppség

Teszt: Toyota Aygo 1.0 x-wave

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2014.08.27. 06.00

Elsősorban fiatalokat célozza az új Aygóval a Toyota. Ezért a modern elektronikai megoldások mellett a formára is rágyúrtak az új kisautó esetében. Kipróbáltuk.

Röviden – Toyota Aygo 1,0 x-wave

Mi ez?

Fiatalos, apróság japán módra. A legkisebb európai Toyota
Mit tud? Kis helyen elférni, mókásan berregni és kabrió-élményt adni
Mibe kerül? Az alapmodell 2,7 millióba, a nyitható tetős 4,15 millió forintba 
Kinek jó?  Aki keveset hajt autópályán, annál többet városban. Nem szállít sok csomagot.

Külső

Kevesen vannak szerintem, akik manapság egy Toyota esetében a formába szeretnek bele. A varázsszavak sokkal inkább a megbízhatóság, a praktikusság, a hibrid technológia. (No meg a vezetési élményt a GT86 esetében) Az új Toyota Aygo azonban nem szürkül a tömegbe, igazi feltűnő jelenség, ami elsősorban az új formanyelvhez tartozó hatalmas X-nek köszönhető a kocsi orrán. Aki egyszer látta a kocsit szemből az nagy valószínűséggel legközelebb is felismeri.

A Toyotának annak ellenére sikerült egyéniséget faragni az új Aygóból, hogy van két ikertestvér, az elődjéhez hasonlóan a Peugeot 108 és Citroën C1-gyel együtt fejlesztették és készül.

Ha nem lenne elég a forma, az X alakú hűtőmaszk, a hátsó lökhárító betétje, az első kerékívek díszítőeleme az utastér néhány eleméhez (műszerfal díszítő, középkonzol, légbeömlők, váltógomb és váltókeret) hasonlóan az X néven futó alapmodellt leszámítva személyre szabható, többféle szín választható.  A design miatt a fényszórók is keskenyek, ám emiatt projektoros technológiát kellett alkalmazni, ami egyedülálló a kisautók között.

A hátsó lökhárító betétje is cserélhető

A nyitható tető sem túl gyakori az A-osztályban, de a tesztautóban is szereplő, x-wave felszereltséggel ez is elérhető. A vászontetőt elcsúsztatva 785×730 milliméter nyílás válik szabaddá az utasok feje felett, kabrióközeli élményt adva jó idő esetén.

Bár a korábbinál vagányabb külsővel készül a kocsi, továbbra is városi használatra készül, így az autó teljes hossza csupán 25 mm-rel nőtt, vagyis 3455 mm-es hosszával az új Aygo még mindig a kategória legrövidebb tagja. A tengelytáv továbbra is 2340 mm, így az utastér hossza ugyanaz (+9mm), de a csomagtér térfogata a korábbi 139-ről 168 literre nőtt. Ez utóbbi így sem családosoknak szól, két utazótáska fér el benne.

Újdonság a kisautók között az intelligens nyitási és indítási rendszer, amely úgy teszi lehetővé az ajtók nyitását, illetve a motor indítását, hogy ehhez elő kellene vennie az indítókulcsot a táskájából, vagy a zsebéből. Kényelmes.

Jól jön a tolatókamera, mert nehéz kilátni az autóból, éjszakai tolatáskor viszont zavaró a fénye


Belső

Gusztusos a kis Toyota utastere, annak ellenére, hogy a műanyagok az autó kategóriájának megfelelően az olcsóbb, keményebb fajtából valók, az érdes kialakításnak köszönhetően jobban néznek ki, mint amilyenek. A választható színű betétek feldobják a belső teret, de a tesztautóban látható, zongoralakkszerű feketét nem javasoljuk, minden porszem meglátszik rajta.

A franciásan puha tömésű ülések kárpitja tartósnak hat, főként, hogy a csúcsfelszereltségű tesztautóban a kormányhoz hasonlóan az ülések szélein is bőrt alkalmaztak. Míg hátulra állítható fejtámla került, elől az üléstámlákkal egybeépítve alakították ki azokat.

Bár egy kis autóról beszélünk én (178 cm) magam mögött elfértem az autóban, a térdem érintette az első ülés hátulját, a lábfejeim pedig becsúszhattak az ülés alá. Amiért azonban két kilométernél messzebbre nem utaznék hátul ülve, az a fejtér. Egyszerűen felegyenesedve nem fértem el, oldalra kellett hajtani a fejem. Vélhetően a vászontető kerete miatt lehet ennyire szűk belül.

A műszeregység az új Aygoban is a köralakban megrajzolt sebességmérő köré épül, ám 2014-ben már jóval több digitális elemmel. Így a baloldalon a fordulatszámmérő csíkja rajzolódik mind magasabbra a gázpedál lenyomására, jobb oldalt pedig egy zöld jelzés bíztat minket a nagyobb fokozatra való kapcsolásra, a takarékosabb vezetés jegyében. Középütt a fedélzeti komputer képernyőjéről olvashatjuk le a fogyasztásra, külső hőmérsékletre stb. vonatkozó adatokat. 

A vezető köré épült a műszerfal

Az autó belsejét – az alapkivitelt leszámítva – a műszerfal közepén található 7 colos érintőképernyő uralja, amellyel a hifit, a navigációs rendszert vezérelhetjük, illetve, ha párosítottuk a kocsihoz, akkor elérhetők az okostelefonunkon tárolt tartalmak (zene, telefonszámok) is. A x-touch néven futó fejegység jelenti meg  az A szegmensben most először bevetett –  tolatókamera képét is. Ez nem is jön rosszul, mivel hátrafelé igen rosszul átlátható a karosszéria.

Bosszantó, hogy a japán autókban szinte elengedhetetlen kvarcóra itt hiányzik, de tényleg. Az Aygo csak akkor jelzi ki az időt, ha nem használjuk a navit, egyébként azt mutatja, hogy mikorra vagy mennyi idő múlva érünk a célhoz.

A korábbi polc helyett, immár zárt kesztyűtartóba kerülhetnek az utasok dolgai, de pakolhatunk az ajtózsebekbe, a váltókar előtti pohártartókba és rekeszbe is. Pohártartóból egy jutott a hátul utazóknak is. Igen spórolósnak hat a kalaptartó, ami valóban arra jó, amire a neve mondja, hiszen nem egy masszív darab, hanem mindössze egy keretre feszített vászon.

Adatlap

Toyota Aygo 1.0 x – wave

Méretek (h,sz,m – mm) 3455/1615/1460
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 51 (69)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 95 Nm/ 4300
 
Menetteljesítmény
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 14,1
Végsebesség (km/h) 160
 
Fogyasztás
Városban (l/100 km) 5,0
Országúton (l/100 km) 3,6
Vegyes(l/100 km) 4,1
Önsúly/terhelhetőség (kg) 910/ 695

Technika, milyen vezetni?

Ha a szükséges kényelmi extrákat összeírta és az annak megfelelő modellt kiválasztotta már csak azt kell eldöntenie egy Toyota Aygo vásárlónak, hogy manuális vagy automata sebességváltót (mindkettő ötfokozatú) szeretne, a motoron nem kell agyalnia. A kocsihoz ugyanis mindössze egyetlen szerkezet, 1,0 literes háromhengeres választható.

Bár e két jellemezőben közel áll az elődhöz a Toyota állítja, annyit fejlesztettek a motoron, hogy az már egy új darab. Van itt nagyméretű hűtővel szerelt EGR, kettős olajteknő, hengerfejben közösített kipufogó leömlők, de a legizgalmasabb az Atkinson ciklus részbeni használata. Az Otto körfolyamattól eltérő, a hibrideknél alkalmazott folyamat hatására takarékosabb lehet a motor.

Nálunk 80 százalékban országúton, 20 százalékban városban használva, dinamikus vezetés mellett 5,9 litert fogyasztott a kisautó, amelyben a megtett út legalább 2/3-nál két felnőtt és két gyerek ült. Ez az érték messze van a szabvány szerint ígérttől, de önmagában nem rossz.

Egyetlen motor, 1,0 liter háromheneres választható az Aygohoz. Erősebb, nyomatékosabb, takarékosabb, mint a korábbi

Hivatalosan a motor 2 Nm-rel nyomatékosabb és 1,36 lóerővel erősebb, amit aligha veszünk észre, de talán egy leheletnyivel rugalmasabb az új szerkezet, mint elődje. Erre alapozni azonban kár. Vagy a műszerfal fokozatváltásra ösztökélő jelzését figyelve “vitorlázgatunk” vagy a motort 4000-es fordulatszám-tartomány fölé pörgetve sarkalljuk dinamikus mozgásra kisautót. Mindkettő lehetséges. Utóbbi esetben a maga módján még a vezetési élményt is kínál a kisautó, amibe a kormányzás is besegít. Kanyargós utakon feltűnik a direktsége, ami viszont visszaköszön a nem kiemelkedő 10,2 méter átmérőjű fordulókörön.

Megtartották, sőt a vevői igényekre alapozva felerősítették a motor jellegzetes háromhengeres gurgulázását, de összességében az utastér csendes. 110 km/óra felett a vászontető felől erősödik fel a szélzaj. Nyitott állapotban persze már hamarabb is.

A korábban is alkalmazott, elől MacPherson rendszerű, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztésre bízta a kényelmet és a stabilitást a Toyota, de talán itt érték el a legnagyobb fejlődést. Rövid tengelytávja ellenére ügyesen simítja ki az úthibákat a kocsi, amiért nem nagy ár, hogy kanyarban az ideálisnál jobban bedől a karosszéria.

Azonos tengelytáv mellett 25 milliméterrel hosszabb az előző Aygóhoz képest az új


Árak, konkurensek

A Toyota Aygo és néhány vetélytársa Listaár, forint 
Hyundai i10 1.0i Comfort (66 LE)  2 849 000
Kia Picanto 1.0 Cool (69 LE) 2 724 000
Mitsubishi Space Star 1.0 (71 LE) 2 990 000
Suzuki Alto 1.0 GLX AC (68 LE)
Renault Twingo 1.2 Dynamique (75 LE)
Volkswagen Up! Take Up (60 LE)
Toyota Aygo 1.0 X (69 LE)
2 490 000
2 890 000
2 804 710
2 695 000

Az első Aygo 2005-ös megjelenésekor 9 vetélytárssal kellett megküzdenie a kisautónak, mostanra már itt is tobzódnak a modellek. 20 modell közül lehet válogatni az A-szegmensben. Érdemes átböngészni a felszereltségi listákat, mert az indulóárak hasonlóak.  A Toyota Aygo 2 695 000 forinttól lehet megvásárolni, majd nagyjából 300 000 forintos lépésekkel léphetünk fentebb az egyes felszereltségi szintekre. Az ötajtós karosszéria felára 130 ezer forint a háromajtóshoz képest. A tesztautó a csúcsmodell x-wave sorozatot képviseli, amiért 4 150 000 forintot kérnek.

Ezt az árat elsősorban az elektromosan nyitható vászontető határozza meg, de a hat légzsák, az automata légkondicionáló, az intelligens kulcs, a könnyűfém felnik, a modern fedélzeti elektronika stb. is szerepet játszanak benne. Nálunk kicsi az esély rá, hogy tömegével veszik majd az autót, főként nem a célzott fiatalok, de biztosan lesznek olyan idősebb gyermektelenek, akik az alig drágább Yaris ellenében is elcsábíthat a kisautó.

Mellette – Ellene
  • Csendes utastér
  • Takarékos motor
  • Fiatalos külső
  • Korszerű fedélzeti elektronika
  • Kis csomagtartó
  • Nehezen átlátható hátrafelé
  • Autópályázáshoz gyenge motor
  • Csak buktatható hátsó ablak

Szavazás

Mennyit ér szerinted az új Toyota Aygo nagyautós felszereltséggel? Értékeld 1-től 10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • tgu.ts

    Kis átalakítással egész pofás tengeralattjárót lehetne belőle csinálni.
    Miért tűnnek el az autók oldalablakai?
    Komolyan mondom némelyik autóban már klausztrofóbiás megbetegedést lehet kapni, mindenféle elektromos szarság kell a tolatáshoz. Még ebbe a köpőcsésze is. Az a hátsó ajtó rettenetesen nyomorék ezen a Toyotán! brrr

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.