Kis motor, sok lóerő

Teszt: Citroën C4 1,2 e-THP Sélection

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.08.23. 07.00

A Citroën C4-es nem mai darab, mégis tud újat mutatni. Kicsi, erős, háromhengeres benzinmotorral is kapható.

Röviden – Citroën C4 1,2

Mi ez?

Csinos, kompakt francia ötajtós

Mit tud? Ebben éppen az 1,2 literes, turbós benzinmotor a lényeg.
Mibe kerül? Felszereltségtől függően  5,8, 5,9, vagy 6,3 millió forintba 
Kinek jó?  Aki valami furcsa oknál fogva gerjed háromhengeres, turbós benzinmotorra, ezzel boldog lehet
A Citroën kompaktja korántsem friss darab, már 2010-óta köztünk van, és a vezess.hu oldalain is sokszor és sokféle formában megjelent már. 4 éves múltja ellenére mégis tud újat mutatni, igaz, ehhez fel kell nyitni a motorháztetőt. Az 1,2-es benzinmotor elvesztett egy hengert, de kapott cserébe egy turbót. Igen, az 1,2-es, háromhengeres e-THP motoros változat járt nálunk, 130 lóerős teljesítménnyel, gazdagon felszerelt kivitelben.

Szigorú tekintet a barátságos, gömbölyded alapon

Külső, karosszéria

A korábbi C4-esnél valamivel németesebb, szigorúbb külsőt kapott a Citroën kompaktja, amely egész jól áll a 4,3 méter hosszú, 1,8 méter széles autónak. Szerencsére a C4-es még így sem egy steril, humortalan valami, ahol lehetett, csempésztek bele szerethető formákat, vonalakat, íveket. Pofásak a lámpák, az ilyen-olyan lemezdomborulatok, jól eltalálták a felhasznált króm mennyiségét is, valamint az embléma hűtőmaszkba illesztése is elegáns lett.

Belső tér, csomagtartó

Francia autó lévén természetes, hogy a C4-es ízléses, modern, szerethető belteret kapott, persze a szokásos mókás marhaságokkal megspékelve. 

Adatlap

Citroën C4 1,2 e-THP Sélection

Kis motor, sok lóerő 1
Motor 1199 cm3, Benzin, S3
Teljesítmény 130 LE
Nyomaték 230 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,9 sec
Végsebesség 199 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,7 l / 100 km

 Ilyen a kék néhány árnyalatával befesthető műszerfal, amely hogy igazán jó legyen darabokban is színezhető. Kér, hogy a kék szín a világ legelviselhetetlenebb műszerfal-világításra használható színe, így saját érdekünkben hagyjuk csak fehéren az egészet. A másik hülyeség, az ECO feliratú gomb, amely akkor világít, amikor kikapcsolva éppen nem csinál semmit. Fura logika. A kormányon tenyésző különféle méretű és működésű gombok és tekerőgombok hada csak elsőre rémisztő, használatuk logikus, könnyen megkedvelhető.

A felhasznált anyagok minősége elég változatos, az olcsóbb műanyagok mellett a műszerfal teteje olyan puhára sikerült, hogy azt hihetnénk, ha kicsit megsüti a nap, akkor egyszerűen folyékonnyá válik és lecsöpög a helyéről. 
Helykínálatára az elöl ülők nem panaszkodhatnak, de a hátsó sorba kényszerült emberek nem lesznek benne boldogak. És ehhez nem kell különösen magasnak lenni, már az átlagember sem képes arra, hogy egyenes háttal, kényelmesen üljön a második üléssorban. Fogjuk ezt a látványos, hatalmas üvegtetőre, amit elektromos mozgatású redőnnyel zárhatunk be, ha túl sok lenne a beáramló fény.

Kicsit komor, de korrekt belső

Csomagtartója korrekt méretű, pontosan 380 literes és megnyugtató módon még pótkereket is találunk benne, ha elég mélyre ásunk. (A pótkerék nélküli változatok hátul 408 literesek.) A csomagtartó berendezése puritán ugyan, de mindene megvan, amire szükség lehet. Világítás, műanyag szatyorkampók, 12 voltos csatlakozó, rögzítőfül, kicsike hálós zseb, gumipántos izé. Korrekt. 

Hogy megy?

El is érkeztünk a C4-es legérdekesebb részéhez, az új, roppant rafinált 1,2-es, turbós benzinmotorhoz. Akinek a háromhengeresekről a Wartburg jut eszébe, annak csalódás lesz a C4-es, de még a régebbi fűnyírómotoros autók jellegzetes hangulatát is hiába keressük ebben az autóban. Itt nincs buta kerregés, vagy zavaró vibráció, a motor egy hengerrel kevesebbel is csendben, civilizált módon teszi a dolgát.

Jól bebugyolált, csendes 1,2-es motor

Biztonság

Frontális ütközésnél stabil maradt az utascella, a sofőr- és utasoldalon is rendben volt a térdek és combok védelme. A műszerfal kialakítása nem tartalmaz egyetlen olyan elemet sem, amely növelné a sérülésveszély kockázatát különböző üléspozíciókban. 
Kis motor, sok lóerő 2
Megfelelő volt a mellkas védelme az oldalsó korlátos teszten, ugyanakkor a kíméletlenebb oszlopteszt során már csak gyenge védelmet regisztráltak a műszerek a mellkas környékén. Megfelelő az ülések ostorcsapás-sérülések elleni védelme. Összességében 90 százalékra vizsgázott a C4. A részletes teszteredményért katt ide.
Sajnos a 25 százalékkal kevesebb henger nem hozza magával automatikusan az ugyanennyivel kisebb fogyasztást. Katalógus szerint átlagban 4,8 liter benzinnel kéne beérnie a motornak, az élet azonban a cifra gyári adatnál mindig valamivel fájóbb. A C4-es esetében 7,17 liter lett a mérés utáni végeredmény, ami teljesen elfogadható eredmény, de szuper takarékosnak nem nevezhető. Pedig becsszó nagyon finoman mentem vele.

Kompakt, de mégsem kicsi a C4-es

A downsizing szellemében készült 1,2-es motor szerethető karakterű darab, a 130 lóerő bőven elég ebbe a testbe, a 230 Nm-es csúcsnyomaték meg elképesztően sok. Ennek ellenére van egy kis bizonytalanság alacsony fordulaton, de rövid megszokás után már nem fogunk állandóan belehullani az 1750-es motorfordulatszám alatt tátongó turbólyukba. A hatfokozatú kéziváltót már sokszor dicsértük, hiszen fényévekkel kellemesebb a használata, mint amilyen az ötfokozatúé.
A Citroën C4, és benzines vetélytársai Listaár, forint 
VW Golf 1,4 TSI Comfortline (122 LE)  6 211 800
Hyundai i30 1,6 MPi Business (120 LE) 5 549 000
Peugeot 308 1,6 THP Active (125 LE) 5 480 000
Citroën C4 1,2 e-THP  (130 LE) 5 852 000
Városon kívül, hosszú távú autózásnál az utastér remek hangszigetelése teszi elviselhetővé a végtelen autózást is, és ilyenkor ember nem mondja meg, hogy egyel kevesebb henger melózik a motortérben. Kényelmes és okos futóműve városban a legnagyobb áldás, a kocsi komfortos és a váratlan, gonoszabb úthibák sem feszegetik a határait. 

Belül-kék műszerfal

Költségek

A C4-est legolcsóbban 4,9 millióért kaphatunk – akcióval 3,8 millió – ez az 1,4-es, 95 lóerős benzines változat. A 120 lóerős 1,6-os 5,3 millióról indul, és ennek is van akciós, 4,5 milliós ára is, a legolcsóbb 90 lovas dízel 5,5 millió – akciósan 4,7 – míg a legdrágább 150 lóerős e-HDI 7,2 – és 6,4 millió a kedvezményes ár. A háromhengeres 1,2-es e-THP motoros modellekért 5,8-6,3 millió forintot kérnek. Aki szükségét érzi a garanciát is meghosszabbíttathatja, 1/2/3 évre, vagy 60/80/100 ezer kilométerre további 57, 96,5 vagy 142 ezer forintos összegért.
Mellette – Ellene
  • Izgalmas külső
  • Jó hangszigetelés
  • Csendes motor
  • Kényelmes futómű
  • Hátul rémesen szűk a fejtér
  • Nem igazán takarékos az 1,2-es turbós motor

Szavazás

Te hány pontot adnál a háromhengeres, turbós C4-esnek?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • oszkopeter

    Kár, hogy nem derül ki, milyen körülmények között jött ki a 7 literes fogyasztás. Ha ez egy vegyes, mondjuk 1/3 város 2/3 autópálya fogyasztás, akkor nem tűnik olyan soknak. A hasonló teljesítményű (130 LE!!!) szívómotorok korábban 1.8-2.0 lökettérfogattal bizony bezabáltak 8-9 litert vegyesben. Aki takarékoskodni akar, úgyis megveszi 1.6 HDi-vel, az biztos elvan 5-6 literrel is.

  • Yamakawa25

    Nekünk egy lassan három éves, Eclusive felszereltségű, az 1.6 Vti motorral szerelt változat van. Fogyasztása városban 7.5 és 8 l között mozog, országúton, 4.5 és 5.5 között 100-as tempónál. Kicsit félek a turbós motoroktól, ez az 1.6-os szívó tökéletes. De kívánom, hogy váljon be a Citroennek ez a 1.2 turbó.

Kabaréba illő jelenet egy nyíregyházi parkolóban

Az egy dolog, hogy szabálytalanul parkolt két autós is, de a kiállni készülő kolléga sem volt a helyzet magaslatán.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.