Röviden – Renault Mégane RS

Mi ez?

A leggyorsabb elöl hajtós kompaktok egyike

Mit tud?Elvinni A-ból B-be a hétköznapokon, és lemosni a többieket a pályanapokon
Mibe kerül?Alapáron 8 millió forint, a Cup futómű 480 ezer forint
Kinek jó? Annak, aki szeret piszok gyorsan kanyarodni és nem sajnálja a tíz liter feletti városi fogyasztást

Nem csak az egyik leggyorsabb kompakt, de 8 milliós alapárral a legkedvezőbb árú is

Régóta szimpatikus darab Mégane sportváltozata, de eddig csak a feszültséget éreztem a közelében, a szerelem mostanáig váratott magára. Talán csak egy jó garnitúra gumi kellett hozzá, de most végre megtört a jég. Már értem, miért dicsőítik, miért esnek szerelembe első látásra annyian.

Külső

Dögös. Ahogy figyelem az emberek arcát a mellettem álló autókban és a járdán sétálva, egyértelmű, hogy a Mégane RS látványos darab, eltalálta a közízlést. A piros betétek – főleg a küszöb – nekem kicsit túlzásnak tűnnek, de erőt és magabiztosságot árasztanak, ha kicsit bazári is. A feláras, 19″-os, feketére fényezett felnik, az attól csak milliméterekkel elválasztott – szintén – pirosra fényezett nyereg, vagy a méretes féktárcsák pedig azt sejtetik, hogy többről van itt szó holmi optikai tuningnál.

Az enyhén átvariált lökhárítók mellett a hatalmasra duzzadt Renault-embléma és az új fényszórók együttese az, amitől jobban és agresszívebben mutat most az RS a facelift után. Nagyon jól áll neki!

Olyan merev, hogy egy fekvőrendőrön is képes levegőbe emelni a farát

Belső, csomagtér

Adatlap

Renault Mégane RS 265 Cup

Bárkit lenyomsz vele 1
Motor1998 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény265 LE
Nyomaték360 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)6 sec
Végsebesség254 km/h
Fogyasztás (vegyes)7,5 l / 100 km

Fémből készült pedálok, küszöbbetét, fényes fekete elemek, piros cérnával varrt bőrkormány, karbon mintázatú műszerfalbetét. A többi puha műanyag között már ezzel is boldogak lehetnénk az RS-ben, de ami minden reggel feldobja a napot, az a két Recaro sportülés. Kicsit fájna a 315 ezer forintos felár, de még akkor is megérnek ennyit, ha ezzel megfosztjuk magunkat az ülésfűtés opciótól. Ennél dögösebb, kényelemesebb és jobban tartó üléseket aligha találni gyári autóban, ráadásul a kicsit testesebbeknek is kényelmes, úgy, hogy közben a vékonyabbak sem lötyögnek benne.  Ez az opció csak a 480 ezer forintos Cup futóművel választható, amit szintén vétek lenne kihagyni – erről később.

A kagylóülésekkel egyébként a hátul ülő sem járnak rosszul, mivel a támla elég vékony, így valamivel nagyobb lábtér jutott mögéjük. A kemény műanyag borítás már kevésbé előny, de két 180 centiméter magas emberszabású még kényelmesen elvan egymás mögött.

Ne menjünk el szó nélkül az R-link médiarendszer mellett sem, ami tulajdonképpen a legerősebb újítása a ráncfelvarrásnak. Alapvetően felhasználóbarát, némi tanulás után könnyen használható, a kijelző grafikája szép, összességében igényes darab. További előnye, hogy megfizethető az ára, a 7″-os érintőképernyővel szerelt, Európa-térképes navigációért az autóiparban jóval többet is el szoktak kérni, mint 210 ezer forint.

315 ezer forint a két Recaro ülés. Kényelmesek, jól tartanak és nagyon jól néznek ki

Működése azért nem tökéletes, nem igazán szerette például az iPhone-t, amihez Bluetooth-on keresztül csatlakozva, többször is lefagyott a rendszer. A rádióadó kiválasztásánál pedig elég zavaró, hogy a csatornaneveken át görgetve mindegyik azonnal megszólal, így a sok különböző, másodpercre felhangzó tartalomból idegesítő hangzavar lesz, mire elérünk a keresett adóhoz. Egyszer beszürkült a navigáció menüpont is, de aztán kiderült, hogy csak véletlenül kiugrasztottam az SD-kártyát a foglalatból az elé pakolt tárcával vagy telefonnal. A csomagtér 340 literes – ez mostanra elég kicsinek számít, ráadásul hatalmas pereme is van, így zavaró lehet, ha nehezet kell beemelni.

Milyen vezetni városban?

Sokat sejtető. A Mégane RS nem a városban érzi magát legjobban, tudása nagy része itt rejtve marad – ha képesek vagyunk betartani a közlekedési szabályokat. A kormány kicsit nehezebben fordul az átlagosnál, a fordulókör is elég nagy, a pedál sem jár nagyon könnyen, de mindenhez csak annyi izom kell, hogy az még ne legyen igazán fárasztó.
 

A Mégane RS és a hasonlóan sportos kompakt modellek árai

Renault Mégane RS (265 LE) 7 990 000 Ft
Opel GTC Astra OPC (280 LE)8 250 000 Ft
SEAT LEON TSI Cupra 265 Start & Stop (5 ajtós, 265 LE)8 902 280 Ft
Ford Focus ST (5 ajtós, 250 LE)8 585 000 Ft

A kétliteres, 265 lóerős turbómotor karakterisztikája kicsit szívómotoros, nem borzasztóan erős alacsony fordulat mellett, viszont nincs benne hatalmas turbólyuk sem, így meglepően kellemesen használható – és ez nem csak a városra értendő. A fogyasztás más kérdés: a gyári 9,8 liter nem ígér sok jót, olyannyira nem, hogy 12 liter körül lehet a reális, ha leszokunk a gyakori gyorsítgatásokról. Mert ha nem, akkor 13,5.

Városi forgalomban a feláras Cup futómű sem lesz igazán barátunk, de szerintünk még élhető ahhoz képest, hogy 19″-os felnik voltak a tesztautón. Rázni ráz a Mégane, de kicsit másképpen, mint az átlag, ami az autó elképesztő merevségének köszönhető. Az egész autó nagyon egyben mozog, inkább egy versenyautóhoz hasonlít, mintsem utcaihoz – és akár egy fekvőrendőrön vagy garázsbeállón is képes magasba emelni az egyik hátsó kerekét.

Gyorsan mozognak a mutatók. 6 mp kell százig, a vége 254 km/óra

Hosszabb távon?

A Mégane RS-sel egyszerűen kötelező bizonyos időközönként elhagyni a várost  – különben semmi értelme az egésznek. És itt lehet igazán beleszeretni. Százra kerek hat másodperc alatt gyorsul az autó, ami elsőkerék-hajtással már szép teljesítmény, de nem ettől igazán jó az RS. A Cup csomaggal járó mechanikus önzáró differenciálmű tesz csodát, amivel úgy tapad a Renault, ahogy gyakorlatilag egyetlen másik elöl kaparós autóban sem éreztünk még. Mindig, mindenhonnan húz, nem akar kipörögni az abroncs, egyszerűen úgy tapad, mintha összenőtt volna az aszfalttal.

A kipörgésgátló is nagyon ritkán villan csak fel, ahogy az ESP-re is alig van szükség. Erős gyorsításkor viszont muszáj két kézzel fogni a kormányt, mert a sperr megpróbálja kitépni azt a kezünkből, de ez könnyen megszokható, és bőven kárpótol minket az élmény. Minden kanyar nagyobb gázzal és jelentősen nagyobb tempóval elfér, mint korábban más autóval, az RS nagyon könnyen rátalál a helyes ívre – felejtsük az elrontott és alulkormányzottságba áteső kanyarokat.

A látvány durvább, mint a hang. Turbóhoz képest szépen szól, de nem hangos

A szűk visszafordítókat leszámítva nagyon semleges a futómű viselkedése, amivel tovább növeli a magabiztosságot. Éppen ezért nem árt az önfegyelem, mert ha az RS-sel hibázunk, akkor az nagy tempóval lesz. Utóbbi tulajdonság birtokában 7-8 liter között országúti fogyasztással érdemes számolni.

Költségek

Mostanra világossá kellett váljon, hogy a legerősebb Mégane nem fogyasztási minimum rekordok megdöntésére való, de teljesítményéhez képest ésszerű keretek között tartható a kétliteres turbó étvágya. Cserébe kellemes alapárral elhozható az RS, a nyolcmillió forint kifejezetten jónak mondható a konkurensekhez viszonyítva. A feláras futóművel, a Recaro ülésekkel, a navigációval és minden egyéb fontos tétellel a fedélzeten is megvan nagyjából 9,5 millió forintból. Nem kevés, viszont ennyiből nem csak az egyik leggyorsabb kompakt autó lesz a miénk, de sportautókból is elismerő pillantásokat kapunk majd. Erősebb, komolyabb hátul hajtós technikákkal sosem lesz ilyen egyszerű száguldani, mint a Mégane RS-sel. Ez pedig elcsavarta a fejünket jó időre.

Mellette – Ellene
  • Erős, pörgős, jól adagolható motor
  • Eszméletlenül stabil futómű
  • Hihetetlen kanyarvételi képesség
  • Tökéletes kagylóülések (feláras)
  • Dögös külső
  • Viszonylag magas fogyasztás
  • Átlag alatti csomagtér
  • Kicsit rázós futómű


Renault Mégane RS 265 Cup 2014

1,443 szavazat - átlag: 8.6 (10-ből)

Renault Mégane RS 265 Cup 2014