Amiből kiröhögöd a családi kombikat

Teszt: Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi 115 LE Trend LWB

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.08.08. 15.00

Irdatlan nagy csomagtartó, jó kis dízel, praktikus megoldások, menő forma és itt-ott aggasztóan potyogó műanyagalkatrészek a Ford új családi puttonyosában.

Röviden – Ford Grand Tourneo Connect

Mi ez?

A Ford pofás, hatalmas helykínálatú minifurgonjának személyautó-változata

Mit tud? Viszonylagos kényelemben hurcolni a családot és még mindenféle egyebet
Mibe kerül? 6,2 millió a rövid, 6,33 a hosszú tengelytávú  115 lovas dízel, közepesen felszerelve, öt üléssel
Kinek jó?  Cuccolós családoknak, akár 3 gyereküléses korú csemetével is

Úristen, hogy ez mekkora! Eddig azt hitted, hogy egy Octavia tágas autó? EZ a tágas autó! Csomagtere háromszor akkora, mint egy nagyobb kompakt kombié, a hátsó padon simán elfér három széles gyerekülés egymás mellett, a vezető alig éri el kinyújtott karral a szélvédőt. A Ford Grand Tourneo Connect hosszabb, mint némely kilencszemélyes, egy kategóriával elvileg nagyobb mikrobusz.

Igazi mindenes autó a hosszított Connect. Hét üléssel is rendelhető, csomagtere óriási, fogyasztása visszafogott, tolóajtajain át könnyű pakolni - ráadásul jól néz ki


Forma

Minden elismerésem a Fordé, amiért egy ennyire funkcionális és praktikus négykerekű dobozt úgy tudott megcsinálni, hogy talán a legszebb autó legyen a jelenlegi modellpalettán. Az aktuális Focus ugye alaposan megosztotta az autóbuzi-társadalmat; voltak azok, akiknek nem tetszett, de nem Ford-rajongók, és voltak, akiknek nem tetszett, de Ford-rajongók, és próbálták védeni a mundér becsületét. A Connectnek is van köze a Focushoz, a műszerfal java része onnan érkezett, de a forma sokkal jobban sikerült.

A Ford haszonjárműflottájának nevezéktana

Ford – eddig világos. Transit: a szó immár nem egy meghatározott furgontípust jelent, csak annyit, hogy haszonjárműről van szó. Illetve a legnagyobb teher-Ford neve csak csupán Transit, és kész, nem Transit Transit. A nagyobbik közepes modell a Custom, Transit Custom, ha dobozos, de Tourneo Custom, ha soküléses, mert a haszonjármű-alapú személyautókat immár mindig Tourneónak hívja a márka. Courier: ez a legkisebb modell neve, Transit Courier a teherautó, Tourneo Courier a személyautó. Bár néha a személyautót Kombiként is szokták említeni. Mai témánk pedig egy Connect, ebből is van Transit, illetve Tourneo Connect. A nyújtott tengelytávút Ford Grand Tourneo Connectnek hívják. A rezsicsökkentés miatt innentől nem pocsékolok ennyi karaktert, FGTC-nek fogom említeni.

Ék alakú, dinamikus alapformát láttat a hátrafelé emelkedő övvonal és a szintén felfelé sliccelt lámpa, pedig a tető vízszintes, nincs itt semmiféle ék. A masszív sárvédő-domborításokkal, szép felnikkel, vastag dekorléccel emészthető méretű részletekre tagolódik a FGTC profilja. A gyalogosvédelmi okokból magasra húzott frontot hatszögletű hűtőmaszkkal, csinos ködlámpákkal kente el a Ford formatervező csapata, és valahogy még az óriási szélvédő sem tűnik teherautósnak a hosszú motorháztető mögött.

Új modell, ezért a listaár elég húzós. A tesztautó extrákkal majdnem 7,8 millió forint

Hátul a magasra húzott, vékony, csillogó lámpatestek, markáns keresztirányú díszléc és a hatszögletű, lent elkeskenyített szélvédő miatt nincs pléhbódé-érzet. A lökhárító típusjelzéssel díszített védőlemeze is remekül javítja a formát, még ha funkcionálisan el is bukik az első pakolásnál, amikor kiderül, hogy a méretesebb, nehezebb cuccok nem a koptatót, hanem a fényezett lökhárító élét súrolják.

Méretek

A FGTC trükkös modell, ami a kategorizálhatóságot illeti. Elvileg a Berlingo-Kangoo-Doblo és társaik között volna a helye, de a Ford egy kicsit fölé lőtt a kompakt süteményeskocsik szegmensének. Az említett modellek műszerfala a 207-esből, Clióból, Puntóból ismerős, de a FGTC Focus-műszerfala is jelzi, hogy nem a hagyományos, kisautó-alapú recept szerint készült kocsiról van szó.

Szellős, átlátható, komfortos munkahely, de a távolság a szélvédőtől nagyon nagy, sok a kihasználatlan hely a bódéban

Adatlap

Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi 115 LE Trend LWB

Amiből kiröhögöd a családi kombikat 1
Motor 1499 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 120 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 12,9 sec
Végsebesség 168 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5 l / 100 km

A hét teljes értékű üléssel felszerelhető Dobló 4,39 méter hosszú, tengelytávolsága 2755 mm. A Connectből a Grand kivitel bő negyven centivel hosszabb, tengelytávolsága pedig 3062 mm,ami  nagyobb, mint az elvileg egy számmal nagyobb Tourneo Custom rövid tengelytávú változatáé!

Igazából a FGTC komolyan számításba jöhet az elvileg nagyobb, akár nyolc-kilenc üléssel is kapható, teherautóból készült egyterűek helyett is, mint az Expert vagy akár egy Transporter. Utóbbinak például – rövid változat esetén – mindössze 3 méter a tengelytávolsága, vagyis a Grand Connect megveri hat centivel, a Transporter 4892 mm-es hosszával is csupán hét centivel hosszabb a Fordnál.

Még egy méretet meg kell említenünk: a tolóajtó nyílászélessége a FGTC-nél 84 centi, majd negyed méterrel szélesebb az alapkivitelű Connecténél. Gyereküléseket pakolni öröm és boldogság ebbe az autóba.

Utastér, csomagtér

Gyerekülésből akár három is befér egymás mellé a hátsó ülésekre, még három megtermett felnőtt számára sem lesz kínpad a 2:1 arányban osztott padból. A lábtér hatalmas, a fejtér pláne, és a hangulat se melósautós, hanem kifejezetten személykocsis. Gazdagon felszerelt tesztautónkban lehajtható középső könyöklő, kis asztalka, sőt, bő százezer forintos felárral nagyon hangulatos, elektromosan elhúzható rolós üvegtető is volt, a középső oldalablakok is motorosan leengedhetők – nagy luxus ez a sok gyereklekötő eszköz egy családi nyaralás során.

Öt üléssel 1529 literes a csomagtartó, ez annyi, mint három nagyobb kompakt kombié együttvéve

Előre az átlagos kisteherautókénál jóval kényelmesebb, vastag szálú textilből készült kárpitú, de kellemes tapintású, nem izzasztó ülések kerültek, semmivel sem rosszabbak, mint a legtöbb kompakt autó alapáras székei. A műszerfal ugye szinte egy az egyben a Focusé, ennek minden előnyével és hátrányával. Előny a sok gomb, a modern szolgáltatások (automata fényszóró és ablaktörlő, Bluetooth-kihangosítós rádió, kétzónás automata klíma és társaik), hátrány a kissé zavaros logika, a szanaszét szórt gombcsoportok és a nehézkesen használható menürendszer. Tárolóhelyből van bőven, a Trend kivitelű tesztautóban a vezetőülésben még könyöktámaszt is kaptam és a szélvédő feletti rakodópolcnak is örülhettünk, ha hirtelen el kellett suvasztani valamit.

A vezetőülésben szinte gyereknek éreztem magam; a szélvédő annyira messze volt, amilyen messze talán még soha, semmilyen kocsiban nem tapasztaltam, a fejem feletti kétarasznyi tér pedig már-már szürreális élmény egy járműben, amin nem Ikarus vagy Setra embléma van.

És ezt a kétarasznyi magas felesleges homlokfelület-részt mindig toljuk magunk előtt. Ezért nem takarékos autó sztrádán a FGTC

És ott van még a csomagtér. Öt üléssel, hosszú tengelytávon 1529 liter. A Škoda Octaviára már úgy gondolunk, mint egy nagyon tágas családi autóra, és tudják, mekkora a csomagtartója? 610 literes, pedig a kocsi csak 17 centivel rövidebb az FGTC-nél. És ez a tér az övvonalig érvényes, tetőig a Fordé szinte megduplázható, az Octaviáé meg ugye nem. Ledöntött hátsó ülésekkel 2,76 köbméteres a Connect, ez pedig már fantasztikum bármilyen kombi számára.

Műszaki tartalom

Az 1560 köbcentis PSA-Ford közös blokk ősidők óta szolgál autósok millióinak megelégedésére világszerte, nem csak Peugeot-kban, Citroënekben és Fordokban szerepel, de volt vagy van ezzel a dízellel Volvo, Suzuki, Fiat és Mazda is. Az 1.6 TDCi kétféle teljesítményben kapható, a 115 lóerős változat annyiban is jobb a 90 lovasnál, hogy nem öt-, hanem hatfokozatú váltó jár mellé. Elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros a futómű, tehát ez a Ford konstrukciósan nem a kiemelkedően jó vezetési élményre készült, mint a márka mai személyautói, jellemzően független hátsó kerékfelfüggesztésükkel.

Izgalmasak a formák, kemények a nagy műanyagfelületek

Az extralista is visszafogottabb, mint egy Focusé. Még a légkondi és a rádió, sőt, a távirányítós központi zár sem magától értetődő a nem is teljesen fapados Trend modell felszereltségi listájában, fizetni kell szinte mindenért, ami a motoron, ülésen, kormányon, ajtón kívül van. Követőradaros tempomat, sávelhagyásra figyelmeztetés viszont felárért sem lehet, viszont a városi koccanásokat megelőző fékezőrendszer megrendelhető és a hat légzsák is a szériafelszereltség része a Trendben.

A kocsi több mint másfél tonna, ami nem kevés, de ha azt nézzük, hogy egy 15 centivel rövidebb Berlingo 1674 kiló ugyanezzel a motorral, egy 114 lóerős. kétliteres dízel Transporter saját tömege pedig 1976 kg, egyáltalán nem sok. No persze, ha azt is mellétesszük, hogy a 110 lovas, 1,6-os TDI Octavia kombi viszont csak 1280, már sejthetjük, hogy nem várhatunk túl sportos menetdinamikát az autótól.

Milyen vezetni?

Bár elinduláskor hajlamos lefulladni az alapjárat-közelben nyomatékszegény dízellel a nehéz autó, ha nem forszírozzuk a haladást, kifejezetten kellemes, korszerű, teljesen személyautós élményt ad a FGTC. A futómű terheletlenül is kényelmes, tempós kanyarokban nem mutat semmi gonoszságot az autó, hozza a biztonságosan unalmas enyhe alulkormányzottságot. Autópályán a legális tartományban maradva mindig van elegendő erőtartalék előzni, emelkedőket legyőzni, de 140 körül már lehet érezni, hogy nem kevés levegőt tolunk magunk előtt.

Három méter 6,2 centi a tengelytáv. A Peugeot Experté csak három méter, a rövidebb Tourneo Customé 2,93

A kormányzás rásegítése, közvetlensége is megfelelő, se nem sportos, se nem túl indirekt. A pedálrend nem túl teherautós, a kormány sem áll zavaróan laposan, a fék fog, a kuplung könnyű, a hatfokozatú váltó precizitása nem egy Porschéé, de egy ugyanilyen motorral szerelt Focusban sem különb – igazából semmibe nem lehet belekötni.

A Connect nagy tempónál is nagyon csendes, a nagy bódéban egyáltalán nem jelentkezik a hasonló konstrukciójú kocsiknál gyakran észlelhető visszhangos dobozhang. A rádió is elfogadhatóan szól, bár kicsit sokallom a műanyagos hangzásért az olcsóbb kihangosítós audiorendszerért elkért 178 ezer forintos extraárat. Aki jobbat akar, félmillióért kaphat még drágább gyári hifit.

Mennyit eszik?

A nehéz kasztni városban, a nagy légellenállás sztrádán töri meg az illúziót, miszerint kompromisszumok nélkül autózhatunk egy kompakt kombinál alig hosszabb, de két és félszer-háromszor nagyobb csomagterű családi kocsival. Az átlagfogyasztás ilyenkor megindul a 7-tel kezdődő tartomány felé, még akkor is, ha kifejezetten finomkodva, spórolósan vezetünk, ami egy 1,6-os dízelnél nagyjából szabályos tempóval autózva manapság már elég szokatlan, személyautókban.

Csak egy picit lódít: 6,73 lett a kútnál kiszámolva

A teszthét során egy debreceni autópályás kanyarral együtt, nagyjából háromhatod 130 tempomatos sztráda, kéthatod országút, egyhatod város megoszlásban 6,73 liter volt az átlagfogyasztás, a kútnál osztva-szorozva. A fedélzeti számítógép 6,6 litert mutatott, ritka hogy ilyen kicsi legyen az eltérés a két érték között, ezért is szerettem a FGTC-t.

Megéri megvenni?

A puttonyos kisteherekből készített kombik számos területen képesek komoly csáberőt kifejteni a tágas, praktikus családi autót keresőkre. A térkínálat, ugye, a Connectnél nem kíván már bővebb elemzést. A dupla tolóajtó is komoly versenyelőny, amikor gyerekülés-cibálásról és szűk helyen való ajtónyitogatásról van szó. Általában tartósabbak, strapabíróbbak is ezek a kocsik a hagyományos személyautóknál, részben jellemzően szegényesebb, igénytelenebb felszereltségük okán, részben konstrukciós okokból, hiszen ezeket munkaautónak tervezték.

(Itt azért közbevetőleg megjegyzem, hogy a FGTC egy félig leszakadt kesztyűtartóval és egy kiugrott, széttört oldalajtó-ütközővel igyekezett aláásni hitemet a teherautós megbízhatóságban. Viszont, mivel tök új modellről van szó, ezek a kicsi, de bosszantó hibák alighanem csupán múló gyerekbetegségnek.) No és ott van még az ár: a Caddy picit még nagyobb csomagtérrel, klímával olcsóbb:

A FGTC 1.6 TDCi Trend és néhány ötszemélyes modell, mely alternatívaként szóba jöhet
Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Trend (115 LE, 1529 l) 6 330 000 Ft (se klíma, se rádió)
Fiat Dobló Panorama 1.6 JTD Emotion (105 LE, 790 l) 5 575 000 Ft
Citroen Berlingo III 1.6 HDI Collection (114 LE, 650 l) 5 680 000 Ft
VW Caddy Maxi Combi Basis (105 LE, 1650 l) 6 338 480 Ft (klíma is)
Skoda Octavia 1.6 TDI Combi Greenline (110 LE, 610 l) 6 662 330 Ft

Egy ilyen puttonyos azonos motorral olcsóbb szokott lenni, mint a gyártó családi méretű személyautói, igaz nagyrészt a visszafogottabb felszereltség miatt is. A FGTC viszont nem olcsó autó. Klíma, rádió nélkül 6,33 millióért adják a négy villanyablakos Trendet, a mi tesztautónk pedig listaáron 7,8 millió forint körül van, üvegtetővel, sötétített hátsó ablakokkal, alufelnivel, mindennel. Tényleg kell a valós igény a hatalmas csomagtartóra, no meg a szép külső láttán fellángoló érzelmek, hogy ezt az autót válassza valaki, ennyi pénzért.

Mellette – Ellene
  • Szép
  • Tágas
  • Csendes
  • Praktikus
  • Erős
  • Takarékos
  • Slendriánul kivitelezett apróságok
  • Kihasználhatatlanul nagy fejtér
  • Nagy tempónál egy kombihoz képest magas fogyasztás
  • A személyautókénál szűkebb biztonsági és kényelmi extralista
  • Tökéletlen ergonómia a középkonzolon

Szavazás

Hány pontot ér a tízből a családi puttonyos Ford?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • subtotal

    Tamás, ne haragudj, de miért röhögne bárki bárkit ki?
    Én úgy vagyok vele, hogy egy kombi kell, hogy legyen mindig, de teherautó méret kevés embernek kell család miatt a hétköznapokra. Nekem szóba nem jöhetne, akármennyire személyautószerű is, viszont eszembe nem jutna kiröhögni azt, aki megveszi.

  • hulyemernok

    Én értem, hogy irjuk össze a negativumokat, de azért ne nevettessük már ki magunkat vele. Mi az, hogy kihasználatlanul nagy fejtér? Nyilván aki ilyen kocsit vesz az fog bele pakolni, a két személyes változatról nem is beszélve. Nagy tempónál egy kombihoz képest magas fogyasztás? Evidens, hogy nagyobb lesz, mikor méretben és súlyban sem egy kategória. Tökéletlen ergonómia? Én nem használtam ilyen Fordokat, de akivel eddig beszéltem mind szerette a “gombrengeteget”. Talán ez is olyan újságirói “muszáj leirnom”…

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.