Dízel Toyotát a hibrid helyett?

Teszt: Toyota Verso 1,6 D-4D

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.08.05. 06.00

Vajon kevesebbet fogyaszt a BMW mini-gázolajosa egy Toyotában az úttörő hibrid technikánál?

Röviden – Toyota Verso 1,6 D-4D

Mi ez?

Japán egyterű német motorral, szürke külsővel-belsővel

Mit tud? Hát azt, hogy mostantól neki is van pici dízel motorja
Mennyibe kerül? Nagyjából annyiba, mint a piacon kaszáló francia barátai
Kinek jó?  Szekérnyi kisgyereket fuvarozó családok helyett inkább cégeknek

Mint hős cowboy csípején a töltött Colt, annyira kellett a Toyota Versóba egy takarékos kis dízelmotor, ugyanis a japcsik szerint az egyterűek kategóriájában e nélkül nem tudnak még több vevőt lőni. A Verso összes fő riválisában (Scénic, C4 Picasso, Touran stb.) karattyol ilyen, meg azokban is, amelyeket kérdésünkre az importőr nem tartott fő konkurensnek a piac meghódításáért folytatott versenyben. (Zafira, Carens)

Nadehátkérem a Toyotának ott a szupertakarékos hibridtechnikával elpusztíthatatlanul működő Prius+ a 784 literes csomagtartóval, meg a 7 üléssel. Mit ér akkor a hibrid, ha mástól vesznek dízelt?

Mit kért a BMW a dízelmotorért?

Meg fognak lepődni! A hibrid technológia bizonyos elemeit, például a japánok besegítenek a tapasztalatlan bajoroknak akkumulátor-fejlesztésben. Habár a különféle német autógyártók is fejlesztik, és dobálják piacra a maguk megoldásait a benzinmotor/elektromotor párosra, a Toyota 1997 óta csiszolt hibridje etalon a piacon. Fogyasztása fantasztikus, a megbízhatósága pedig minden mást ver – a saját termékeiket rendszerint tesztgyőztesnek hozó német sajtótermékek is a listák elejére teszik. A Toyota, és a nála jóval kisebb BMW 2011 végén kötött szerződést, először motorpartnerségről, amit közös sportkocsi-platform kifejlesztéséig bővítettek. Elsőként a Versóba került a biznisz részeként német dízelmotor.

D-4D-nek hívja a Toyota a BMW-től vásárolt motort is, ami alig gyengébb saját, a Versóban 124 lóerősre állított kétezresénél. 4,5 liter/100 km a gyári átlag - a valóságban kábé egy literrel fogyaszt többet

Forma

A C4 Picasso megmosolyogtatóan játékos, a Grand Scénic könnyedén praktikus, a Touran volkswagenesen összeszedett, a Verso viszont…?

Az elődhöz képest karakteresebb formán persze látszik, hogy próbál kitörni a márka az öregember autója – csak részben megalapozott – skatulyából, de a végeredmény se ilyen, se olyan. Se nem eredeti (mint a Citroën), se nem harmonikus annyira, mint a VW. Annak ellenére, hogy kritizálom a dizájnját, úgy vélem, a családi egyterűek piacán mégsem múlik sok ezen. Itt nagyobb érték a praktikum, a térkínálat és a megbízhatóság.

5,29 millióról indul az alap benzines Verso, az 1,6-os dízel 7 üléssel már 6,7 millióról

Nálam a térkínálat és praktikum terén a Grand Scénic a mérce, annak 27 kisebb-nagyobb tárolórekeszét sem űrtartalomban, sem darabszámban nem közelíti a Verso.

Adatlap

Toyota Verso 1,6 D-4D

Dízel Toyotát a hibrid helyett? 1
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 112 LE
Nyomaték 270 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 12,7 sec
Végsebesség 180 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,5 l / 100 km

Az pedig már-már a bűn kategóriája, hogy egy 1,5 literes palackot nem tudtam sehová tenni. A tesztautót előttem használó kolléga a sofőrülés alatt tárolta a saját vizét (egyszer csak kidugta onnan a flakon az orrát), míg én a már csak harmadig lévő palackot a sofőrölés bal hátulja és az autó oldalfala közé állítottam. Kedves Toyota! Aki hétüléses kocsit vesz, az általában 5-6-7 személyes család tagjaként utazik, márpedig az 5-6-7 fős családoknál nyáron mindenképpen van 2-3 másfeles palack egy kocsiban. Meleg van, szomjasak a gyerekek, és mindenki más is.

Parányi dicséretet azért érdemel az anyósülés előtti dupla tároló, de a hátsó lábrésznél a szőnyeg alá rejtett üregek megint csak átgondolatlanok.

Egyszerűen és gyorsan kinyitható ellenben a harmadik üléssor, ahogy az lenni szokott, olyan 7-8 éves korig el is férnek itt a gyerkőcök. A csomagtartó padlójába süllyesztve aztán brutális, egy magát komoly családtagnak tartó egyterűhöz méltó a tér (699 liter a tetőig mérve). A hátsó ajtó nem nyílik elérhetetlenül magasra, kisbabát egyik kezében tartó anyukák is könnyen becsukhatják.

Tartalom

Fogyasztásban és menetdinamikában már egál a verseny a konkurensekkel, közelítünk afelé, amiben a Verso előttük jár. Először is a motor: a MINI-ből és az 1-esből ismert, Steyrben fejlesztett és gyártott  1,6-os blokk papíron nem tud kiemelkedőt, 112 lóerejénél és 270 Nm-es maximális nyomatékánál is van több. De ezek csak számok, érzetre és fogyasztásra is minimálisak a különbségek a többiekkel való összevetésben. A forgalom sűrűségétől függően városban 5,8-7 liter között evett, 90-es tempomatnál pedig 4,2-t, átlaga e kettő között mozog használattól függően.

Nem éppen harmonikus, az anyagok is vegyesek, de könnyen kezelhető

Két-három emberrel meglehetős magabiztossággal mozgatja a kis dízel az utasok nélkül sem könnyű, 1470 kilós testet már 1500-as fordulatszámtól, a hatfokozatú váltó szerethetősége pedig átlagon felüli. A feszes, de a budapesti trágya utakon sem kényelmetlen futómű is rendben van, a jó fogású kormány azonban lehetne egy picit közvetlenebb, de alapvetően jól vezethető a normálisan átlátható kocka.

Szerintem hosszú távon is hű társ lehet, ismerve, hogy a japán mérnökök micsoda alapossággal választották ki a piacon elérhető 1,6-os dízelek közül éppen ezt. Minden más körülötte meg ugye Toyota, mérget vehetnek rá, hogy tovább szolgál, mint bármelyik francia, tartósságban biztosan veri őket. A műszerfal és az ajtó egynémely anyagát leszámítva az általános minőségérzet is jobb a Versóban, egyszerűen más hangon csukódnak az ajtók, akármennyire is karakter nélküli, ez egy Toyota.

Ár

Felemás a kép, és sok a versenytárs. Családi autónak a tárolók szerény száma miatt nem ezt ajánlanám, de kollégák szállítására használt céges autónak, vagy taxinak sokkal inkább ezt, mint egy franciát. Elegánsabb, tartósabb, hivatalnokosabb. Cseppet olcsóbb is, Live Comfort felszereltséggel 7 millióról indul, a 130 lovas Grand Scénic 7,3-ról, és bár nem tartják konkurensnek, nálam az a 136 lovas Zafira is 7,8 milliótól.

Hogy miért nem látni Versóból mégsem taxit, még Nyugat-Európában sem? Hát mert ott Priust, és főleg Prius+-t használnak. Budapestnek ugyanazon útjain, ahol a Versót hajtottam, soha nem ment fel 5 literig a hibrid fogyasztása. Meg automata, plusz még a tetőig mért 784 literjével a csomagtartója is nagyobb a Prius+-nak.

Könnyen, hosszú úton, külön mozgatható a második sor 3 ülése

Aki lelkében márkafüggetlenként áll neki egyterű vásárlásának, az mérlegelje a felsorolt előnyöket és hátrányokat, mindkettőből van bőven a Verso mellett és ellen is. Aki viszont eddig Toyotát hajtott, ismerve a legendás márkahűséget, az először úgyis házon belül néz szét. Ha csak 6-7 milliója van, akkor nincs alternatíva, ha viszont több is nyomja a zsebét, és főként városban szaladgálna, akkor a BMW kiváló kis dízelénél is takarékosabb és tartósabb Prius+ az ő autója.

Szavazás

Lilában sárga csíkokkal nagyobbat szólna? És így hogy tetszik?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • nevezessverő

    Végre van valami jó is egy Toyotában: a motor! :D

  • menőmanó

    Valóban égés amikor az 1,8-as szívóval “szívatom” a 2,0 és 2,5 BMW-ket és valamelyik még turbós is. :D

  • Kanyaró Malvin

    Kedves Menőmanó! Szerintem inkább az a kínos, hogy egy két generációval ezelőtti Corolla TS-ben ülve ennyire biztos vagy abban, hogy egy 2,5-ös, tehát hathengeres BMW-ben ülőt meg tudsz szívatni. A Te autód akár sokkal jobban is gyorsulhat, bár gyári adata 100-ra 8,4 mp (http://www.vezess.hu/teszt/teszt_toyota_corolla_t/5367/), ami majdnem két másodperccel rosszabb a korabeli Honda CTR-nél, de ez mindegy is. Egy 125i, 325i, 523i stb. egészen más hangulatot áraszt, mint egy kettővel ezelőtti Corolla. Biztos több pénzt visznek el és gyakrabban elromlanak, de miért nem lehet egyszerűen örülnöd a Te autód képességeinek, a kínos alázós sztorik helyett? A TS hajtásláncáról csak jót olvastam és egy Celicát vezettem is ugyanazzal és nyilván megfogott. De nem hiszem, hogy akár egy korabeli E46-ból, pláne E90-ből átpillantva lúzernek kellene érezném magam, ha a Corollával gyorsabban kilősz a lámpától.

  • Kanyaró Malvin

    Meg mintha az akkuk újrahasznosításával sem boldogulna a BMW, azt is a Toyota tolja be a közösbe a motorokért cserébe, de ez nem biztos.

  • Vorserie

    Menőmanó!

    Ahogy szokták mondani a lóerők hiányát bátorsággal pótolod.
    Sosem tudod,hogy egy másik autóban mennyire van lenyomva a pedál.

  • Drake

    Végre kidobálták a kukába a saját fejlesztésű,bizonyítottan ipari hulladék dízelüket:D

  • menőmanó

    Jó ez a gumicsont. Tuti van rá vevő. :D
    A kedvenc megjegyzésem a dilettánsoktól: “A másik tudta, hogy verseny van?” :)
    Mellesleg, hogy nem a “levegőbe beszélek”:
    http://www.zeperfs.com/en/fiche367-toyota-corolla-ts.htm

    De nem ez volt a lényeg, hanem egy ironikus beírásra egy hasonló megjegyzés. Megjegyezve azt az elhanyagolható tényt, hogy annak semmi alapja ellentétben az enyémmel. :)

  • nevezessverő

    menőmanó: ez már nekem kínos..

  • menőmanó

    nevezessverő

    Ne panaszkodj!
    Ahogy eddig megismertelek, hozzá lehetsz te szokva a kínos dolgokhoz. :)

  • nevezessverő

    menőmanó: 1. Nem ismersz 2. Kínos pillanatokat nem elszenvedni szoktam, hanem okozni ;) 3. Akár hányszor idetévedek, így kezdik a hozzászólásokat a többiek: menőmanó! :D Ez vajon miért??? Megmondom: a vezess.hu bohóca lettél az évek alatt. Nem tudom mi frusztrálhat téged jobban: az hogy az újonnan vett autód most az ötödét éri, vagy hogy egy 320!d állva hagy?? :)

  • menőmanó

    nevezessverő

    Szerintem jobban jársz, ha a dilettantizmusodat nem súlyosbítod butasággal.
    Írtál már a jelenlegin kívül is itt jó pár hülyeséget, így a kín inkább téged gyötörhetne, de nem csodálkozom, ha te másként gondolod. Ez része az egésznek. :)

  • nevezessverő

    Ezek tények. Mint ahogy az is, hogy egy frusztrált kis pöcs vagy, aki nem tud megállni a lejtőn. Próbálj meg túllépni a félelmeiden! ;)

  • menőmanó

    nevezessverő

    Megmosolyogtatsz!
    Kezet foghatsz kempelennel. Kb. egy szinten vagytok szellemileg. Annak is a legfőbb érve a másik sértegetése és a virtuális verekedés.
    Igazán felnőhetnél már legalább egy alap szintre. Így csak kiröhögteted magad és nem lehet komolyan venni.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.