A spórolás spanyol bajnoka

SEAT Leon ST 1,6 TDI Style

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.07.31. 16.00

Ez az egyszerű melós, a szerény igavonó kivitel, ami hatványra emeli a józanságot, és felesleges fényűzés helyett a praktikum és a takarékosság terén villantja erényeit.

Röviden – SEAT Leon ST 1.6 TDI CR Style

Mi ez?

A Volkswagen-csoporthoz tartozó spanyol márka alsó-középkategóriás kombija, a Golffal közös alapokra építve

Mit tud? Nagy csomagtérrel, kulturált működéssel, alacsony fogyasztással szolgálni egy átlagcsaládot
Mibe kerül? Létezik 90 lóerős dízel 5,8 millióért, de az igazi belépőmodell, a tesztben is szereplő 105 lóerős kivitel 6 031 140 forintért
Kinek jó?  Annak, akit kellemes elégettséggel tölt el az 5 liter körüli fogyasztás, és nincs szüksége komolyabb motorteljesítményre

Szinte már a teljes SEAT Leon család tiszteletét tette a szerkesztőségben, az ötajtós verzió minden apró jellemzőjét kiveséztük, ízelítőt kaptunk, milyen a spanyol szenvedélyt szabadjára eresztő, felpaprikázott Leon Cupra, valamint már azt is tudjuk, kinek szánják az összkerékhajtással piacra kerülő típust. Mégis egy családtag tesztjével még adósok vagyunk. Ez az egyszerű melós, a szerény igavonó kivitel, ami hatványra emeli a józanságot, és felesleges fényűzés helyett a praktikum és a takarékosság terén villantja erényeit. 

Külső, karosszéria

Az autóhoz mellékelt felszereltségi listán a szín megnevezésén akadt meg a tekintetem: technikai szürke. Ennél találóbb elnevezést nem is adhattak volna annak a visszafogott metálfénynek, ami erre az 1,6 literes 105 lóerős TDI dízelmotorral szerelt kombira került. Igazi rejtőzködő árnyalat a porral kevert sár jegyében, így az autómosók elkerülésével sem keltjük igénytelen autótulaj benyomását, kevésbé látszik a kosz.

A SEAT Leon nagy húzása a teljes LED fényszórók alkalmazása. Ha másért nem, ezért az apróságért megéri ezt venni a Golf helyett

Viszont a típusra jellemző stílusjegyek azért élnek és működnek. A Volkswagen Golfnál leheletnyivel szélesebb, magasabb karosszéria arányaiban sportosabb benyomást kelt, és az Audi rokonságot erősítő, szigorú, mégis tiszta, határozott ívek, törések egysége csak erősíti ezt az érzést.

A megnövekedett puttony ezt az irányelvet követve simul bele az összképbe. Mivel javarészt a vízszintes karaktervonal uralja az oldalnézetet, (nincs meredek ív, törés, vagy hullám) ezért a hossznövekedést elfedő tervezői trükkök elmaradtak. Csak megnyúlt a far, és ettől a Leon még marad a már említett, pár egyedi vonással feldobott Audi-hasonmás. Számokkal kifejezve mindez 27 centiméteres többlethosszt jelent az ötajtós kivitellel összemérve, változatlan, 2636 milliméteres tengelytáv mellett.

Jól sikerült a puttonyosítás, a megnövekedett hátsót sikerült szépen belesimítani a formatervbe.

El kell ismerni, a Leon legvonzóbb külső szépségtapaszai a hiperagresszív, szögletes nappali menetfénnyel szerelt LED-es lámpatestek itt is működnek, de felcsavarozhatnánk egy ezeréves Ibizára is, akkor sem vesztenének dögösségükből.

Belső tér, csomagtartó

Egy kombi tesztjét érdemes hátulról, a farrésztől indítani, hiszen mi más lehetne fontosabb ebben az esetben, mint a puttony? A csomagtartó alsó pereme 65 centi magasan található, és 109 centi széles cuccot is betuszkolhatunk a megszokott módon, a billenő SEAT márkajellel nyitható ötödik ajtón keresztül.

Trükkök nélkül, alapfelállásban 587 literes tér áll rendelkezésre a duplafenekű csomagtartóban. Ebben az esetben sík a padló, a nehéz rakomány pakolását nem nehezíti perem, de ha a méret a lényeg, akkor a csomagtér-padló alsó állásba reteszelésével bővíthető a tér. Ha ez sem elég, akkor a hátulról könnyen elérhető kart meghúzva máris egyharmad-kétharmad arányban zuhannak előre a második üléssor háttámlái. Szokásos kombis trükk, sajna így nem kapunk sík felületet, felfelé van egy kis emelkedő, tehát az üveglapok szállításáról lemondhatunk.

Nincs hatszáz liter, viszont hosszú tárgyak szállítására is alkalmas a csomagtér, feltéve, ha bepipáljuk a vízszintbe hajtható utasülés extráját

Viszont a bringa jöhet, egy-két átlagos férfikerékpárt röhögve elnyel a SEAT Leon ST, sőt a hosszú, keskeny tárgyak szállítása sem akadály az anyósülés háttámlájának előredöntésével. Ez is egy mozdulat csak, így akár 2,67 méterig nyújtózhatunk.

Adatlap

SEAT Leon ST 1,6 TDI Style

A spórolás spanyol bajnoka 1
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,7 sec
Végsebesség 191 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,9 l / 100 km

Nálam költözéshez nyújtott segéderőt a SEAT Leon ST, jól jött a csomagtérben található kar meghúzásával egy mozdulattal dönthető hátsó üléssor, és a megfelelően nagy ötödik ajtón keresztül könnyen pakolható raktér. A kárpitot terrorizáló nehezebb dobozoknál viszont jól jött volna egy strapabíró, gyári védőszőnyeg. Nyilván ezt utólag könnyű beszerezni, mégis a Škoda Octavia esetén ott figyel a rendelhető extrák között, de nálam sokkal képzettebb elmék alakítják a gyáróriás modellpolitikáját.

Az összeszerelés minőségével nincs gond, a funkciók hozzák a Volkswagen-csoportnál megszokott egyértelmű logikát, csak pár apróságon, például a fekete műanyag kilincseken látszik, hogy azért van pár előjoga a közös építőkészletből készülő német testvérmodelleknek. Némi egyéni vonást azért hagytak a SEAT számára, ilyen a jellegzetes műszeregység, hat óráról induló mutatókkal, és szögletes stílusú számokkal.

A közepes, Style felszereltség nem hoz fejtörést okozó extra gombokat, a középkonzol érintőképernyős, magyar nyelvű médiarendszerén kívül csak a klíma kezelőszerveit kell memorizálni. Viszont a mindennapokban igazán hasznos kiegészítők rendelkezésre állnak, tempomat, Bluetooth-kihangosító, kétzónás digitális klíma, 7 légzsák szolgálja a kényelmet és a biztonságot.

Vezetés – Sportkombi?

A tesztautóban található 1,6 literes TDI motor gyakori darab, 75-115 lóerős teljesítményszintekkel a Škoda Fabiától a Volkswagen Golfon át egészen a 2015-ben piacra kerülő új Passatig rengeteg típusba beépítésre kerül. Esetünkben 105 lóerőt termel a dugattyúkat mozgásba lendítő, 2600 bar nyomáson égéstérbe fecskendezett üzemanyag.

Az ötfokozatú váltóra nem lehet panasz, de kilóg a képből, főleg az árat figyelembe véve

Gyorsításkor kissé nyers a hangja a legfrissebb fejlesztésekhez viszonyítva, de az utazási sebességet elérve már megszűnnek a zavaró zajok. Az Euro 5 szabványt teljesítő blokk széndioxid-kibocsátása 99 g/km, így befér a bűvös százas határ alá. Ehhez az értékhez kiemelkedően szerény fogyasztás társul, semmire sem figyelve, a költözés stresszével terhelve is 5,4 literes átlagot hozott a teszt, tehát nyugodtabb napokon erőlködés nélkül hozható az öt liter alatti érték is.

Kellően feszes a felfüggesztés, ugyanakkor elég hosszúak a rugóutak ahhoz, hogy egy-egy kátyú ne legyen gerincre mért hirtelen csapás. A 17 colos kerekekkel nem rázott, nem kopogott kifejezetten csúnyán a keresztirányú bordákon sem, amelyek a futóművek legnagyobb ellenségei.

Ebben az összeállításban amúgy sem egy kanyarvadász a SEAT Leon ST, ötfokozatú váltójához csak azért érdemes gyakran nyúlni, hogy a legoptimálisabb fogyasztást nyújtó fordulatszám-tartományban tudjuk tartani a dízelmotort. Érdekes választás az ötgangos kézi egység ebben a hatmillió forint körül árult autóban.

Népszerű TDI motor, népszerű fogyasztással, a 105 lóerős kivitel gyárilag megadott mérés alapján 3,8 litert fogyaszt százon, a valós életben ez bőven öt liter alatt tartható értéket jelent.

Nincs kifejezett ellenérv, a klasszikus, hosszú ötödikbe váltva autópályán sem vészesen magas a fordulat, a kapcsolási érzet pontos, jól megvezetett, határozott úton kattannak a fokozatok. Mégis ez a 105 lóerő és 250 Nm nyomaték is élénkebbnek tűnne, ha hat fokozaton keresztül tudnánk eljuttatni az első tengelyre.

Költségek, összegzés

Ellenfele akad bőven a SEAT Leon ST-nek. Rögtön itt a francia ellenlábas, az idei “Év Autója” cím elhódítója, a hamarosan érkező Peugeot 308 puttonyos, SW kivitele, alaphelyzetben 610 literes csomagtérrel. De ott van még a Honda Civic Tourer 624 literrel, a házon belüli konkurensekről, a Škoda Octaviáról és a Golf kombiról már nem is beszélve.

 Vetélytársak árai
Listaár, forint 
Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 6 677 580
Škoda Octavia 1.6 TDI
6 267 000
Opel Astra ST 1.6 CDTI Active 6 130 000
Ford Focus Kombi 1.6 TDCi 6 175 000
KIA Cee’d SW 1.6 CRDI
5 379 000

A spórolás spanyol bajnokára első körben, megvételkor kell mélyen zsebünkbe nyúlni. Alapára ezzel a motorral 6 240 000 forint, de a Style felszereltség már 6 729 000-ről indul. A szintén 105 lóerős 1,2 literes TSI benzines már 5,7 milliótól elérhető, így nem árt átgondolni vásárlás előtt, mekkora lesz a várható éves futásteljesítmény, mennyi idő kell ahhoz, hogy a dízel alacsonyabb fogyasztása behozza az árkülönbözetet.

Mellette – Ellene
  • Hosszú tárgyak szállításának lehetősége
  • Praktikus csomagtér
  • Kitűnő, alacsony fogyasztás
  • A külsőhöz mérten jellegtelen belső tér
  • Ötsebességes váltó
  • Praktikus apró ötletek hiánya a csomagtérben
  • Alig olcsóbb egy Octaviánál


Szavazás

Kéne? Nem kéne? Na és mennyire? Pontozz!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • v_Petya25

    Ennyi pénzért Golfot vagy ha még nagyobb kell Oktáviát néznek szerintem, ennek a modelnek nincs létjogosultsága. Két(!) millióval a Golf alatt lenne rá némi kereslet, nem csoda hogy vergődik a Seat, házon belül ölik meg. Ledes lámpák ugyanmár…

  • Kempelen

    Ne beszélj már? Miért kellene 2 millióval a Golf alatt lennie? Azért mert te nem szereted ezt a márkát, ne beszélj már butaságot. Nekem is más a kedvencem, de azért azt lássuk be, hogy ez az autó pont annyival olcsóbb csak az Octaviánál, amennyivel szűkebb a csomagtere, s amihez LED lámpa nem is érhető el. Látszik, hogy este sosem láttad még, hogy hogy világít.

    Egyébként a SEAT hosszú idő óta egészen jó évet zárt…nem olvasol újságot.

  • v_Petya25

    Semmi bajom a márkával vagy ezzel a típussal, csak rosszul van beárazva. A piac majd megmutatja, hogy ezzel az árral mennyire lesz kelendő. Nem találok statisztikákat hirtelen de a Seat csak nagyon a margón van emlékeim szerint. Valahol olvastam régebben, hogy ha nem produkál eredményt akkor roló.

  • Kempelen

    A 2 millió akkor is durva tévedésed. Nézz azért statisztikákat, azokra érdemes hivatkozni. Most éppen produkált eredményt, nem is rosszat. Ez az autó meg egyáltalán nincs elárazva a többihez képest. Ez nincs. Más igen, de a Leon ára nem rossz.

  • subtotal

    Ezt az autót a formája adhatja el az Octaviához viszonyítva, nem az árelőnye.
    A Golfhoz képesti félmillás árelőnye pont az ötsebességes váltó, beltéri anyagok és zajcsillapítás alacsonyabb szintjében üt vissza.

  • Kempelen

    Sok minden eladhatja az Octaviával szemben, akár a formája is.

    Amúgy a Golfban is 5-ös a váltó ehhez a motorhoz. Az az, ami pont nem indokol magasabb árat az esetében. Mindkettőt volt szerencsém vezetni egy etető rendezvényen és az anyaghasználatot tudom csak igazolni az általad felsoroltak közül. Azt is csak nagyon visítva.

  • subtotal

    Váltót benéztem, nem tudom miért emlékeztem 6 sebességesre a Golfnál.
    Csak az összkerekes 1.6TDI kap hatos váltót, de összkerekesként az Octavia is.

  • Specialized78

    Egyáltalán nincsen rosszul beárazva a típus.Tökéletes Golf technika,csak sportosabb külcsínnel és dizájnnal.Számomra jobban kellene,mint egy Golf,mert nekem tetszetősebb.Nem véletlenül nyeri az összehasonlító teszteket mind az Auto Bildben,mind az Automagazinban…

  • Gianniz

    A Leont Ny-Európában viszik, mint a cukrot, kimondottan jól fogy. Az okoskodó huhogók először tájékozódjanak.

  • SeatAlteaFR

    A kategória legszebbje semmivel nem rosszabb mint az octavia sőt jobb az octavia az olcsó népautó a VW a drága népautó a SEAT a sportos és minőségi autó .

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.