52 évesek, a 4×4-es SEAT kombi nektek készült!

Vezettük: SEAT Leon ST 4Drive

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.07.14. 06.00

Összkerékhajtású, dízel, kézi váltós SEAT kombira vágytál, mindeddig reménytelenül? Eljött a te napod!

Röviden – SEAT Leon ST 4Drive – 2014

Mi ez?

4×4-es kompakt kombi, csak dízellel, csak kézi váltóval

Mit tud? Takarékosan, gyorsan, havas-csúszós úton is stabilan gurulni
Mibe kerül? Hét és negyed millió a 105 lovas dízellel, 8,5 a 150 lóerőssel
Kinek jó?  52 éves jómódú férfiaknak (a SEAT szerint)

Szegény SEAT, nehéz dolga van a márkaidentitás alakításával, alig látszik ki a spanyol márka a Volkswagen árnyékából. De azért küzdenek. Olyan színeket használnak, amiket más VW-csoportos autókhoz nem lehet megrendelni, kilobbizták, hogy ne a Golf, hanem a Leon kapja meg elsőkét az opciós LED-es fényszórót az alsó-középkategóriában. Most pedig lecserélték az inkább röhejes mint vicces, és saját tapasztalataik alapján is senki emberfia által meg nem értett és meg nem jegyzett Enjoyneering szlogent a Technology to enjoy-ra. De nem ezért hívtak el minket Madridba tesztvezetni, hanem hogy kipróbáljuk az összkerékhajtású Leon kombit.

Most csak dízelmotorral kínál 4x4-et a Seat a Leonhoz, de a sajtóanyagban az 1,8T összkerékhajtású változatát hozzák föl elődként


Eszi, nem eszi, nem kap mást

“Bármely vevő kaphat olyan színű autót, amilyet akar, amennyiben az a szín a fekete”, ez volt Henry Ford marketingpolitikája. A SEAT-é pedig az, hogy az összkerékhajtású Leon bármilyen lehet, feltéve, hogy kombi, dízel és kézi váltós. Lehet, hogy túl sok részt néztek a Profiler (Pszichozsaru) című sorozatból, mindenesetre úgy vélik, tökéletesen fel tudják vázolni a vásárlók profilját. Ez az:

Az elképzelt Leon ST 4Drive vásárló profilja: jómódú, 50-es férfi

Persze a konkrét vevőprofil még nem minden. A SEAT-nál azt is tudják, hogy átlagosan az EU-ban 80% körüli arányban dízelmotorral veszik a kompakt kombikat a vevők, meg persze azt is, hogy a módosított hajtáslánchoz igazítani valamelyik DSG automatát nem lenne olcsó mulatság. Így aztán maradt a kézi váltó.

Haldex, XDS, rövidebb váltó

Ötödik generációs Haldex rendszer van a kocsi alatt, a Volkswagen még 2009-ben szerződött le a BorgWarnerrel, 2012-es szállításra a moduláris platform bármely modelljére. Egy elektronikusan vezérelt, elektro-hidraulikus működtetésű, olajos, többtárcsás kuplung enged nyomatékot a hátsó tengelyre, ha a vezérlés az ABS és a menetstabilizáló rendszer szenzorai, a gázpedál állása alapján úgy érzékeli, hogy erre szükség van. A nyomatékarány változtatása folyamatos, de a rendszer a karbantartásra nem túl kényes – háromévente egy olajcserével bővebb a szervizprogram a fronthajtású modellekénél. Mivel az összkerékhajtás 124 kilóval megnöveli a kocsi tömegét, öt literrel nagyobb, 55 literes lett a tank, nehogy a hatótáv csökkenésébe kerüljön a vevőnek a több hajtott kerék. A súlytöbblet miatt a kisebb dízelnél a hatfokozatú kézi váltó áttételezését is megváltoztatták, rövidebbre vették.

Technikailag ugyanazt megcsinálja, mint egy korszerű SUV, csak a kis hasmagasság gátolja a terepjárást

Ha egy-egy, vagy akár három kerék el akarna forogni, a 4Drive-nak nevezett rendszer egy másik eleme, az EDS (electronic differential) lép működésbe; a fékek megfogják az elpörgő kerekeket, hogy a tapadó abroncsokra jusson kellő nyomaték. Csúszós kanyarban pedig az XDS nevű funkció segít tartani az ívet; ha a számítógép úgy ítéli meg, hogy elkél a segítség, az ívbelső kerekek fékezésével segít több nyomatékot adni az azt jobban hasznosítani képes ívkülsőkre.

Ha vizes, pláne havas utat nem is találtunk júliusban, Madridban (innen gratulálok a SEAT-nál annak, aki a 4×4-es modell bemutatójának idejét és helyét kijelölte), a hivatalos tesztútvonalról letérve egy murvás mezőgazdasági úton azért kipróbáltuk, milyen az, amikor egy bizonytalan emelkedőn nekilódul a 4Drive. Ilyen:

Seat Leon ST 4drive on Make A Gif

Az utastérben mindebből csupán némi kuplungszag érződik – a motort eléggé megfogja a rajtnál a hirtelen rázuttyanó test és persze a gonoszul ellene dolgozó fék-differenciálzár, pörgetni kell. Vagyis hát nem kell, ennek a szép kis kombinak nem idióta újságírók szadizmusát, hanem a hétköznapi, takarékos, biztonságos autózás igényét kell kielégíteni.

Milyen vezetni?

A forgalomban nyugis, békés az utazás a 4Drive ST-vel – aki szeret gyorsan menni, a nagyobb motorral megteheti. Az 1.6 TDI jóval gyengébb (12 másodperc a 0-100, 187 km/h a vége), sztrádatempónál zajosabb és az előzéseket is jobban meg kell vele fontolni, emelkedőkön is észre lehet venni, hogy egy és negyed mázsás túlsúlyt cipel a fronthajtáshoz képest. Legalábbis ezt állítja a kolléga, aki vezette és kifaggattam – nekem csak az erősebbik kocsit sikerült kipróbálnom a spanyol autópályán, falvakban és hegyi utakon.

Adatlap

Seat Leon ST 4Drive

52 évesek, a 4×4-es SEAT kombi nektek készült! 2
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 12 sec
Végsebesség 187 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,5 l / 100 km

Rendes VW-termék ez is, behunyt szemmel pont olyan, mint ikertestvérei, a Golf vagy az Octavia. Nyitott szemmel az alaposan kistafírozott, FR kivitelű tesztautóban a bőrkormány varrásának vörös cérnája képviselte azt a sportosságot, amit mostanság inkább szerényebben dinamizmusnak hív a SEAT. Hát nagyjából ennyi, ami megkülönbözteti az utasteret a tesókétól, vagyis jó és tágas és átgondolt ergonómiájú autó a Leon is.

A 150 lóerős TDI-vel már igazi hosszútávfutó a Leon ST, nagy tempóról is dinamikusan gyorsul, emelkedőn se nagyon kell visszaváltani. 8,7 másodperces gyorsulás, 211 km/h végsebesség; a fogyasztás papíron csupán három decivel nagyobb vegyes üzemben (1.6TDI: 4,5, 2.0TDI: 4,8 l/100 km). Hm. A valóságot majd meglátjuk, ha jönnek a magyar rendszámos tesztautók. Bizonyára jönnek hamarosan; a kocsi már rendelhető otthon, ára is van.

Még egy kis gombocska se jelzi: ez a kocsi összkerékhajtású. A menetstabilizáló csak menüből kapcsolható ki - pontosabban állítható sportos üzemmódba


Kinek ajánljuk?

52 év ide vagy oda: szerintem ez a kocsi bárkinek megfelel, akinek van rá pénze, és egy belül tágas, de nem túl nagy külméretekkel bíró, feltűnésmentes családi kombit akar. Kombit, és nem szabadidőautót, mert mondjuk sokat autópályázik, és számít a nagy tempónál is csekély fogyasztás.

A Leon ST 4Drive 587 literes csomagtere 1470-re bővíthető; pont, mint a fronthajtású változatnál, mert a 4×4 nem vesz el helyet a hasznos térből. Az extralista bősége zavarbaejtő, követőradar, sávtartó automatika, korszerű infotainment van, ha megfizeti a vevő, épp úgy, mint a Golfban.

Vagyis: az vegye meg, aki valami ilyet akar, és pont ez tetszik neki. Az egyetlen selling point, amibe a SEAT értékesítői belekapaszkodhatnak, a színválaszték. Ilyen kék Golf vagy Octavia nincs, csak SEAT, bár az igaz, hogy az Alor kék metál felára 301 ezer forint. De hát a Leon ST 4Drive amúgy is drága autó.

Ennyi az alapára az 1,6 literes dízel kombinak. A kétliteres, 150 lóerő dízel 8 473 820 forintról indul

Hét és negyed millióról indul a 105 lóerős, nyolc és félről a 150 lóerős motorral. A felszereltségi lista a magasabb, Style felszereltségi fokozatban már-már japánosan gazdag, de azért ez így is könnyűszerrel fel lehet tornázni tízmillió fölé a nagyobb motorral a kocsit, a képeken szereplő kék autó a SEAT magyar konfigurátorán úgy 10,4 millióra jön ki.

Szép ennyire ez a különleges kék?

Szavazás

Seat Leon ST 4Drive

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • oszkopeter

    Csak azt a 40 meg 20 Forintot le lehetne alkudni a végéből… :)

  • husky

    Miért pont 52, piros karikában??? 42 vagy 55 éves nem vehet? hegyvidékre télen normális gumival bizotsan jó, de ennyi pénzért már kb. Caddy 4motion is kapható DSG-vel vagy T5 Multivan. A felszereltség kicsit oylan, mint a Ford T-modellé. Minden igénynek megfelel, ha a kedvenc szín a fekete.

  • Hawaii-

    husky – 2014.07.14 21:44
    “Miért pont 52″

    Kérdésedre a választ a 21-es képen leled meg.

  • bubibeka1.6

    Hibás az ábrák leolvasásából a következtetés: azt írja a vezess.hu, hogy 52 éves és gyermekes férfiak a tipikus vevőkör, pont, hogy nem gyermekes. A sárga a “NO” a children kérdésre.

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Kisiklott egy vonat, 120 BMW ment a levesbe

Az összes autó totálkárosra tört, markolóval szedték őket össze.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.