Röviden – Škoda Superb Combi 4×4 3,6 FSI V6

Mi ez?

Škoda, upsizingolt, turbótlan motorral, összkerék-hajtással, DSG-vel, pávatollal

Mit tud?Kulturált, tágas, erős
Mibe kerül?12,1 millió forinttól elvihető
Kinek jó? Bárkinek, aki kedveli a duruzsoló V6-os hangot, szeret egy bálteremben utazni és van pénze benzinre

A bitang méretű Škoda Superbet még gyengébb – 1,4-es – , fapados kivitelben is nehéz nem szeretni. Kedveltük az 1,8-as benzines változatot, illetve a miniszteri, kétliteres, DSG-s dízelt is, és 4×4-es kombi is járt már nálunk. Csak a V6-os, benzines hiányzott a listáról. Eddig.

Városban sem kényelmetlen ez a méret

Külső-belső

Kintről ez a tudományos fantasztikus Superb kombi is olyan, mint a többi. Külsején a 4×4-es embléma valamint az oldalára vésett Laurin & Klement felirat az, amitől mégis egy kicsit más, több. A 4×4-es hajtást talán nem kell magyarázni, a Laurin&Klement pedig ebben az esetben egy spéci, minden jóval megtömött felszereltségi szintet jelen. 18 colos Sirius fantázianevű felnit, az ajtót kinyitva pedig küszöbdíszt, elektromosan állítható, szellőztethető, L&K feliratos bőrülést, szőnyegbetéteket, intarziás fabetétet, sötétített hátsó ablakokat, és kulcsnélküli ajtónyitást, motorindítást és még ördög tudja mit találunk benne. 

Adatlap

Skoda Superb Combi 3,6 V6

A mindent tudó Superb 1
Motor3597 cm3, Benzin, V6
Teljesítmény260 LE
Nyomaték350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)6,5 sec
Végsebesség250 km/h
Fogyasztás (vegyes)9,4 l / 100 km

A berendezés ízléses, nagyjából ott puha, ahol puhának kell lennie, a gombok, kapcsolók, tekerentyűk pedig pont annyira németesen logikusak és jól használhatóak, mint akármelyik VW termékben. Legjobban mégis a Superb helykínálata ejti rabul az embert. Az, hogy elöl bőven van hely, az nem meglepő, de ami a második sorban várja az utasokat, az egyedülálló. 
A lábtér már komikusan nagy, szinte hiányérzetünk lehet benne, és egy puffot, vagy babzsákot is simán be lehetne tenni, hogy feltett lábbal utazhassunk. Szerencsére a fejteret is bőkezűen mérték, hiába a belmagasságból centiket elcsenő üvegtető, mégis baj nélkül ücsöröghetünk a hátsó fotelekben, egyenes derékkal, cilinderben is.
Kombiként a csomagtartó is fontos lehet, ez alapból 633 literes és a háttámlák ledöntésével legfeljebb 1865 literesre duzzasztható, ahová 191 centiméter hosszú dolgok is berámolhatók. Nem hiányzik hátulról a kihajtható szatyorkampók és csomagrögzítő hálók, fülek hada sem, emellett van pince, extra rekeszek és kivehető, LED-es zseblámpa, 12 voltos csatlakozó is. A világításon sem spóroltak, a csomagtartó is fényárban úszik, és az utastérbe is került mindenhová fényforrás, még a lábtérbe is. 

Elképesztő helykínálat, tisztességes belsőépítészet

Motor

A Downsizingon és a velejáró kényszeredett turbósításon csak gurgulázva hahotázó benzinmotor trónol a hegyomlásnyi autó orrában. Pontosan 3597 köbcentinyi üzemanyag-levegő keverék válik mozgási- és hőenergiává, kipufogógázzá minden második főtengelyfordulatnál. Ez rengeteg. Az autógyárak jó ideje a kisebb, könnyebb, turbós motorokra esküsznek, a kétkedő embertömeg meg folyton ezeknek a kihegyezett motoroknak a várható élettartamával kapcsolatban fogalmazza meg kétségeit. A Superb régiiskolás V6-osa ebből a szempontból támadhatatlan, sem gyűszűnyi hengerek, sem turbó nem nehezíti az életét. 

Műanyag útvesztő a motortérben

Motorindításhoz a kormány jobb oldalán lévő gombot kell nyomva tartani. Szerencsétlen módon nem elég megnyomni, hanem nyomva kell tartani végig, amíg felmordul a V6-os. A dízeldömpingben ritka nagy élmény egy ilyen hathengeres, amely némán, vibrációmentesen jár. Aztán gázadásnál tovább mélyül a barátságunk, a túlméretes kasztnit száraz falevélként cibálja a motor, papíron 6,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót. És közben egy pillanatra sem erőlködik, amihez a villámgyors DSG-váltó is hozzáteszi a maga tudását. Valóban élvezetes páros. Most úgy érzem, sosem akarok többé négyhengeres dízelmotort látni.

És a kínaiaknak még ez sem elég, a hosszítottat szeretik

Úton

A kombi Superb autópályán, hosszabb utazáshoz parádés ezzel a motorral. Igazán jól illik ide, csendes, erős, csak a gyakori tankoláshoz kell hozzászokni. Városban a 4,8 méteres test nem okoz különösebb komplikációt, legfeljebb néhány parkolóhelyről kell lemondanunk a kormánya mögött. Ha mégis találunk egy bő ötméteres foghíjat, akkor könnyű dolgunk van. Ha akarjuk az autó is be tud állni magától, ha pedig mi akarjuk tekerni a kormányt, akkor a sok-sok radar segít minket a kármentes parkolásban. 

Hálók, fülek, kordonok a csomagok megfékezésére

Fogyasztás

A Superb-bel kapcsolatos szinte egyetlen fájó ponthoz jutottunk, a fogyasztáshoz. Mikor visszaadtuk, az utolsó tankolás után 12,4 literes átlagot számoltunk. Elsőre talán soknak tűnhet, pedig igazából annyira nem is vészes. Végülis egy 6,5 másodperc alatt 100-ra gyorsuló bálteremnek ez valahol csak megbocsátható.

0-240-es Škodás sprint, a végén kis műszaki zavarral:

Konkurensek

Ez igazán rövid rész lesz, a V6-os Superbnek nehéz konkurenst találni. Ekkora V6-os, szívó benzinmotor összkerék-hajtással sok mindenben nincs, ami akár csak nagyjából is egy ligában játszana vele. Legfeljebb a BMW, Mercedes háza táján találunk valamit, de ezekkel hülyeség lenne összehasonlítani. Házon belül persze ott a Passat, házon kívül meg mondjuk a turbós Insignia fér bele így úgy az alábbi táblázatba.

A Škoda Superb és V6-os, benzines vetélytársai:Listaár, forint 
Skoda Superb L&K 3,6 V6 4×4 (260 LE) 12 127 180
Opel Insignia ST 2,8 V6 AWD OPC Aut. (325 LE)12 950 000
Volkswagen Passat Variant Highline 4Motion DSG (300 LE)12 750 750

Hogy fogy?

Ha valaki megkérdezné tőlem, hogy szerintem idehaza hány darab 3,6-os V6-os Superbet adtak el eddig, akkor gondolkodás nélkül rávágnám, hogy legfeljebb ötöt. Azt is véletlenül. Pedig a statisztika mást mutat, ezt is szépen viszik. Amióta ezzel a motorral lehet itthon Superbet kapni, pontosan 42 darab talált belőle gazdára. Szóval 42 olyan ember van, akinek a napjaiba annyi élvezetes autózás fér, mint nekem ebbe az egy hétbe. Kicsit irigylem őket.

Intarziás díszítés

Kinek jó?

Egy V6-os Superb remek móka, de etetése nem olcsó mulatság. De akinek ez belefér és egy szimpatikus, roppant civilizált, 4×4-es járgányra vágyik, ami miatt mégsem utálják, az nem jár rosszul vele. Sőt.
Mellette – Ellene
  • Bitang erős V6-os motor
  • Csendes, kifinomult belső
  • Felfoghatatlan méretű belső tér
  • 4×4-es hajáslánc
  • Fájdalmas fogyasztás


Szerinted menő a 3,6 literes, V6-os Škoda?

649 szavazat - átlag: 7.7 (10-ből)

Szerinted menő a 3,6 literes, V6-os Škoda?