Ellentámadásban a francia autóipar

Vezettük: Citroën C4 Cactus

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.07.03. 06.25

Könnyű, sármos, egyszerű és lezser autóval próbál szerencsét a Citroën a crossoverek között. A C4 Cactus nem olcsó, de nem is hétköznapi.

Röviden – Citroën C4 Cactus

Mi ez?

Ötletes és belevaló crossover a C-Élysée és a 208 padlólemezére.
Mit tud? Akkor is menő vagy vele, ha Postás Józsit bömbölteted benne.
Mikor jön?
Szeptembertől kapható, 4 190 000-6 210 000 forintos listaáron.
Kinek jó?  Annak, aki kicsit ki szeretne lógni a sorból, de egy praktikus kocsival.

A hét elején Hollandiában vezettük azt az autót, amely a minap még tanulmányként forgott körbe a Frankfurti Autó-kiállításon. Akkor nemigen hittük, hogy a C4 Cactusból ilyen hamar kész lesz a szériaváltozat, de a Citroënnél felgyorsult a tempó. A belevaló crossover pont olyan autó, amit ettől a márkától remélnénk: sármos, sikkes és van benne ötlet gazdagon.

Rokonok: 308 helyett 208

A Citroën szerint az autónak nincs is vetélytársa, annyira eredeti. Ezt még gyári marketingesként is úgy tudnám kipréselni, ha nagyot nyelek előtte; maradjunk annyiban, hogy a honfitársaknál maradva a 2008 és a Captur méretben, funkcióban nagyon hasonló autó.

Az ötletes, de pocsék minőségben megvalósított C3 Pluriel óta nem volt a Citroënnek hasonlóan eredeti autója. Egy korai vázlatról ragadt rá a Cactus név, mert az autó zöld LED-jei olyan szúrófényt árasztottak, ahogy a kaktuszt védik a tüskék

Padlólemeze mégsem a Peugeot 308-cal és a C4 Picassóval bevezetett EMP2, mert a C3, a 208 vagy a 301 és a C-Élysée padlólemezével könnyebb lehetett az autó. Az alapváltozat 965 kilós (vezető nélkül), a legnehezebb dízel sem nyom többet 1145 kilónál. A C4 Cactus két mázsával könnyebb a C4-nél.

Egy tonna alatt van

Ezt a súlyt elég sok egyszerűsítés árán érte el a gyár. Nincs például tengelyirányban állítható kormány, mert annak mechanikája nehezebb, drágább és a kormányoszlop burkolata is sokkal terebélyesebb volna. A feláras üvegtetőnek nincs rolója, hanem erős színezés óvja az utasokat a naptól. Ez nemcsak könnyebb, de mivel az árnyékoló nem igényel plusz centiket, az autó alacsonyabb, a kisebb homlokfelülettel jobb a légellenállása.

Mitől könnyű a C4 Cactus?

Hat kilót hozott az árnyékoló helyett erősen színezett üvegtető

Hat kilót hozott az árnyékoló helyett erősen színezett üvegtető


A súlycsökkentés a PF1 (platform 1) padlólemezzel kezdődik, amire a PSA Peugeot Citroën kisautói épülnek. A Citroën azért sem az újabb EMP2 architektúrát választotta, mert azt egészen más terhelésre készítették fel. Azt kapja majd a Peugeot 308 270 lóerős, 250-nel hasító sportváltozata és a Grand C4 Picasso, amely akár 1450 kilós utánfutót vontathat. 1,2 VTi motorral nagyjából 100 kilóval könnyebb a C4 Cactus a 82 lóerős 308-nál. Az ötajtós C4-hez képest 200 kg a súlycsökkenés, amiből 175 jut a padlólemezre és a háromhengeres benzinesekre, 25 több részletmegoldásra.

Az alumínium motorházfedél mellett az első és a hátsó lökhárító kereszttartója is könnyűfémből készül (-5,4 kg), a tető lézerhegesztésén 1 kilót fogtak meg, a műszerfal kereszttartóján másfelet . A tető árnyékolójának kiváltása az erős színezéssel 6  kilót jelentett. A csak kibillenthető hátsó ablakok nyitómechanizmusa 11 kilót hozott és maradt vele hely plusz egy tárolóhelynek az ajtókban. Az ablakmosó-fúvóka a lapáton van, így oda fúj, ahová kell és nem pazarolja a vizet. Emiatt elég feleakkora mosótartály, ami újabb 1,5 kg. A csak egyben lehajtható hátsó üléstámlán 6 kg a megtakarítás, de ez erősen vitatható, mert jól jön, ha bővített csomagtérrel is utazhat valaki hátul.

Nem kell tüske: a karosszériát megóvja a levegővel töltött műanyag betét, az Airbump. Nincs benne túlnyomás, cseréje egyszerű, de pont a gyermekek által használt hátsó ajtó élét nem védi semmi


Van pár idegesítően olcsó részletmegoldás. Az elöl elektromos ablakokból kimaradt az akadályérzékelő, így felfelé (de lefele is) folyamatosan nyomni kell a gombot. A hátsó ablak csak kibillenthető, de nem nyitható. Ezzel ugyan 11 kilóval könnyebb a kocsi, de ezt a plus súlyt talán rászánhatták volna. Az autó projektfelelősével beszélgetve kiderült, a fix hátsó üvegű DS4-gyel a Citroën egy életre megtanulta, hogy súlyos okkal egy alapfunkciót is lehet bolygatni, de teljesen elhagyni nem.

3,1 litert ígérő dízel

Négyféle motor lehet az egytonnás autóban. Az egyik dízelek közül a 92 lóerős 1,6 e-HDi 230 Nm nyomatékkal és 3,5 literes szabvány szerinti átlagfogyasztással. A szintén 1560 köbcentis BlueHDi 100 megfelel az Euro 6 környezetvédelmi normának (a másik csak Euro 5-ös) és 15 hüvelykes kerekekkel 3,1 l/100 km a gyári átlagfogyasztása, ami csupán 82 gramm szén-dioxid kibocsátásával jár kilométerenként.

Nem veszi át a C3 Picasso helyét - mondta a C4 Cactus projektfőnöke az autóról. Várhatóan a kis egyterűnek is lesz utóda, bár a szegmens nagyon visszaszorult

A két motor közül a 92-eshez van, a Blue HDi 100-ban nincs kettős tömegű lendkerék, ami majd akkor lesz érdekes, ha az autó 150-200 000 kilométerrel vár vevőre használtan.

Az automatizált kézi váltónak nincs fokozatválasztó karja, összesen három gombon kell kiigazodni: D-előre, R-hátra, N-üres. Mi egy kézi váltós benzinest kaptunk, de a 92 lóerős dízelhez tartozó ETG-6-ot kipróbáló kollégák szerint a robotizált váltóból a PSA végre kiűzte a bólogatás ördögét, kellemes vele az autó.

Egy szívó, egy turbós benzines

Az alapváltozat a 82 lóerős, háromhengeres benzines szívómotort kapja, amely a 2008-ban és a hasonló súlyú C-Élyséeben sem muzsikált rosszul, 6 l/100 km körüli valós fogyasztással. A menetpróbán a PureTech 110 nevű turbómotoros autót kaptuk, amelyben a háromhengeres motor nagyon elemében volt.

Utazóládákra emlékeztet a műszerfal. Az utaslégzsák a tetőből nyílik ki , hogy a kesztyűtartó felülről jól hozzáférhető legyen

Alig kellett rá figyelni elinduláskor, utána meg kitör belőle az erő, mert 1500-as fordulaton már leadja 205 Nm maximális nyomatékát. Flott és csendes vele a C4 Cactus, mérsékelt fogyasztás mellett. 5,6 litert fogyasztott a fedélzeti számítógép szerint, amiből ha 6-6,2 lesz a benzinkútnál, még mindig jó. Hosszú távon egy nagy hátránya van a 82 lóerőssel szemben, hogy ebben van drágán cserélendő kettős tömegű lendkerék, abban meg nincs.

Később a 2008-ban, a 3008-ban vagy a Berlingóban bevetett Grip Control kipörgésgátló is megjelenhet az autóban, mert egy terepesebbre vett verzió jól állna neki. Sajnos valódi Méhari-utód nem lesz belőle, a nyitható harmonikatető várhatóan az új C1 kiváltsága marad.

Automatizált váltóval is kapható a Cactus, az első üléspad nagyon hangulatos


Fürge és kényelmes

Amszterdam környékén bágyasztó sebességgel lehetett csak autózni, sokszor egysávos utakon, 30-60 közötti korlátozásokkal. Lejtő és emelkedő legfeljebb a hidak felhajtóin van, egészséges kanyar szinte sehol, így az autó úttartásáról gyakorlatilag semmi nem derült ki. Ezt az amúgy gyönyörű, virágpompás tájat tényleg bicikliről érdemes felfedezni.

Hiányzik a fordulatszámmérő. A gyár szerint ez nem egy sportos autó, amit hajszolnának, ezért maradt ki. Kár, hogy aki viszont szeretné, nem hívhatja elő, pedig a digitális műszeregységgel nem volna nehéz megvalósítani

A csak fel-le állítható kormány dacára nagyon kényelmes az üléshelyzet. Aki akar, ülhet terepjárósan magasan, de aki nem rajta, hanem benne szeret ülni az autóban, bőven lejjebb eresztheti az ülést. A zajszint örvendetesen csekély. A ránézésre nem valami áramvonalas autó alaktényezője valójában kifejezetten jó, 0,32. Sem a szél, sem a kulturáltan járó, jól szigetelt motor nem csap zajt.

Négymilliótól felfelé

Elsőre a 17 collos felnikkel is kényelmesnek tűnt a rugózás, de Hollandiában olyan kevés az úthiba, hogy a komfortról majd akkor tudnunk többet mondani, ha végigrázattuk magunkat a gyalázatos állapotú külső körúton.

7 hüvelyk a monitor átmérője. Netes funkciókkal megmutatja a legközelebbi vagy a legolcsóbb benzinkutat, kereshetünk szállót és éttermet, a segédprogramok értesítenek a torlódásokról és az útépítésekről

82 lóerős szívómotorral 3 999 000 forintos bevezető árra számítunk. Mivel még nincs publikus ár- és felszereltségi lista, csak valószínűsíthetjük, hogy légkondicionáló lesz a belépőmodellben is, de az egyedi, színes-szagos kiegészítők és extrák hiányoznak majd belőle.

Ha ezt az összeget átszámoltad alap Octaviára (3 998 900 Ft, 86 LE turbómotor, négy henger, óriási kasztni) vagy szintén akciós Suzuki SX4 S-Crossra (3 995 000 Ft, 120 LE, erős, tágas, kiszámítható crossover), a C4 Cactus úgysem a te autód. Akit viszont megfog a Citroën vidámsága, praktikussága, az autóból sugárzó intelligens tervezés, az sosem fordul utána egy mégoly nagy és kényelmes, de sápasztóan hétköznapi Octaviának.

Vagány és eredeti új autóival a Citroën jó irányba indul. A képen az új C4 Picassóval

Mellette – Ellene
  • Csekély súly
  • Ötletes utastér
  • Sikkes, menő design
  • Jó térkínálat
  • Ígéretes futómű
  • Takarékos, modern motorok
  • Jól működő érintőképernyő netes funkciókkal
  • Nem lesz olcsó
  • Osztatlan hátsó üléstámla
  • Túlzott spórolás pár részletmegoldáson

Szavazás

Szúrós vagy bírod? Hogy tetszik a Citroën C4 Cactus?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • oszkopeter

    Kövezzetek meg, de én egyáltalán nem érzem problémának a billentős hátsó ablakokat (ha meleg van úgyis klímázunk, gyerek mellet pedig kifejezetten biztonságos) sem a fordulatszámmérő hiányát (aki fülre-érzésre nem tudja eltaláni a megfelelő fordulatot, azon a fordulatszámmérő sem segít). Viszont az árnyékoló nélküli üvegtető azért meredek, újabb autókban (pl. Golf Variant) már csak egy vékony árnyékoló hálót alkalmaznak, azzal is iszonyúan felforrósodik a beltér a napon.

    Amúgy ehhez a kasztnihoz, mivel ez nem lesz utazóautó, átlagos felhasználónak bőven elég az 1.2-es szívómotor, kár a turbóst erőltetni.

    Az Octaviaval való ár összehasonlítás azért erőteljesen sántít, ennyi pénzért csak flottakedvezménnyel és finanszírozással lehet Skodát kapni, a valós készpénzes ára 4,5 millió felett van, de tisztességes felszereltséggel inkább 5 milliós autó, és pont méretei miatt ahhoz már nagyon kevés az alapmotor. Az S-Cross ugyanez, a Suzuki oldalán 4,5 az indulóár, ott is valami trükközéssel jön ki a 4 milliós ár.

  • a.szorenyi

    Kedves Oszkopéter!

    Az importőri weboldal konfigurátorában is szereplő 600 ezres árengedmény nem flottakedvezmény, így jön ki a 3 998 900 Ft az Octaviára. Az akció egy db autóra is él, az alapmodellre is vonatkozik és nem kell hozzá hitelt felvenni. Az S-Cross ára szintén akciós, de ez a cikkből egyértelműen ki is derül. Nem kell hozzá trükközés, talán arról van szó, a Suzuki felismerte, hogy az ötmilliós alapár és 5,4 millió a jobban felszerelt GL+ért túl magas összeg a magyar piac elvárásaihoz képest.

    A C4 Cactus ár- és felszereltségi listája híján nem tudjuk megállapítani, hogyan viszonyul egymáshoz az alap Cactus és az alap Octavia kivitele. De az Octavia Active felszereltsége (7 légzsák, ESP, USB-nyílás, légkondicionáló, 4 hangszórós MP3-as rádió, központi zár el. tükrök és első ablakok) nem annyira karcsú, hogy egy egy hangsúlyozottan egyszerű modell alapváltozata sokkal bővebb felszereltséggel lépjen piacra. Amiben viszont biztosan többet ad az Octavia, az a tengelyirányban állítható kormány és osztott a hátsó üléstámla.

    Üdvözlettel, Szörényi András

  • pqowieurzt

    A suzukinál azt állították, hogy vagy felveszel egy minimális hitelt (400k egy évre) vagy viszel egy csereautót, akkor van ez a 4M “akciós” ár.

    Azt mondták hogy a reexportőrök miatt van ez így.

  • pqowieurzt

    Oszkopeternek igazat kell hogy agyjak, az alapoktáviában, ami elvileg van 4M körül, az 1.2 Tsi (nem a TSI, 20 LE különbség van köztük) eléggé halovány a maga 86 lóerejével.

    Kár hogy a sima 1.2-eset nem rakják bele mint a rapidba, azzal még olcsóbb lehetne…

  • tgu.ts

    Szerintem pofás kis autó, remélem sok fog belőle szaladgálni az utakon.
    Az meg, hogy a Oktavia itt ennél az autónál szóba kerül az megmosolyogtató.
    Egyáltalán nem ugyanaz a célközönség a két autónál, nem is értem miként keveredik ide a feltörekvő utazóügynökök és egyéb Fityfasz KFT-k cégautói.
    Lassacskán nyugodtan teherautó kategóriába sorolhatnák mert elenyésző a magántulajdonba lévő Oktavia-k száma.

  • MetroGoldwinMayer

    Pofás kocsi, vagy inkább kütyü.

    Az octavia autó. Ugyanolyan uncsi 100e, 200e, 300e és 400e km-rel az órában.

    Ezt meg próbáld meg a gari lejártával eladni, soxerencsét hozzá.

  • oszkopeter

    Kedves András!
    Én a szalonauto.hu hirdetéseiből indultam, ki ahol 0 km-es autó esetén csak akciós finanszírozással vagy flottakedvezménnyel láttam 4 milliós Octaviát vagy Suzukit. Márpedig ott fent szoktak lenni a legkedvezőbb kereskedői ajánlatok, amik rendszerint még jobbak is mint a hivatalos importőri akciók. Érdemes ennek utánanézni mert sokszor megtévesztőek az importőri oldalak (saját tapasztalat). Amúgy nem tudhatjuk hogy a Citroennél vajon akciós vagy listaár lesz a 4 millió és ahhoz milyen finanszírozási vagy használt autó beszámítási kedvezményt találnak ki. Másrészt fel lehetne sorolni, hogy az alap Octaviaból mit spóroltak ki: fedélzeti számítógép, távirányító a központi zárhoz, CD lejátszó, ködlámpák, színre fújt tükrök, stb. Remélem a Citroennél azért nem lesznek ennyire sóherek.

  • a.szorenyi

    Kedves Oszkopeter! A weboldalakban én sem bízom 100 százalékosan, ezért három Skoda-márkakereskedésnek telefonáltam az ügyben, hogy leírhassam. Valóban nem szerencsés akciós árat listaárhoz hasonlítani, amit utálok is. Azért tettem meg, mert igen sok olvasó a már ismert akciós árakból indul ki és ahhoz viszonyítja egy új autó egyetlen nyilvános árát, ami persze a listaár. De mint a cikkben is szerepel, nagyon messze van egymástól a két autó közönsége.

    Üdv, Szörényi András

  • toce

    Cégek szerintem viszik majd itthon is, ha lesz hozzá megfelelő finanszírozás és ajánlat.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.