Összkerékhajtású Mitsubishi 1,9 literes fogyasztással

Vezettük: Mitsubishi Outlander PHEV

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.06.20. 15.00

A két villanymotoros, külön generátoros, 4×4-es, villannyal jó 50 kilométer megtételére képes Mitsubishi óriási csalódás, ha autóként próbálja használni az ember.

Röviden – Mitsubishi Outlander PHEV

Mi ez?

Konnektorról is tölthető hibrid szabadidő-autó, összkerékhajtással 
Mit tud? Akár 50 km-t is meg tud tenni benzinfogyasztás nélkül, viszont akármeddig el tud menni csak benzinnel
Mibe kerül? 12,5 millió forint az Intense, 13,5 a navis Instyle kivitel
Kinek jó?  Elkötelezett elektromos autó-fanoknak, akik csak villannyal is használható szabadidőautót akarnak, de nem igénylik az űrhajó-fílinget

A Mitsubishi különösebb parádé nélkül vetette oda a hazai szaksajtó elé a magyar rendszámos, magyar piacra is beárazott új hibridmodellt, ami mellesleg valami elképesztően bonyolult, viszont iszonyúan unalmas karakter és cseppet sem élvezetes vezetni. Amolyan priusosan “lakva ismerszik meg” autó, amit nehéz lesz eladni, de utána nagyon elégedettek lesznek vele a vevők.

A 18 mázsás autót 203 lóerős összteljesítménnyel hajtja a két villany- és a szívó benzinmotor


Kívül – semmi különös

Nagy, jóindulatú szopottgombóc az új Outlander, a mértéktartó japán formatervezés hagyományai szerint. Kellemesek az arányai, de az egyszerű bakancsforma semmilyen kapaszkodót nem kínál a szemnek, sehol egy picit is izgalmas részlet. A hibridváltozat szinte semmiben nem tér el a dízeltől-benzinestől, legfeljebb a szép (bár gyanúsan bizonyos Fordokéra emlékeztető) felnit tudom kiemelni.

Az alaktényező 0,33, ami a szabadidő-autók között kifejezetten jó érték, de takarékosságra, CO2-emisszió-minimalizálásra kitalált modellek esetében szokatlanul nagy.

Az utastérben – még kevésbé különös

A Prius űrhajóssága, a Honda Insight videojátékos belvilága, az Ampera érintőgombos középső panelje és TFT-monitorai után a Mitsubishi félig-meddig villanyautójától is valami nagyon nagyszabású belteret vártam. Hülye voltam: hiszen az i-MiEV-ben, a márka négy éve bemutatott tisztán elektromos kisautójában sem volt egyáltalán semmi forradalmi odabent.

Belül teljesen szokványos japán SUV-berendezés

Az ülések, a műszerfal, a műszeregység, az ajtókárpitok az Outlander PHEV-ben még erőteljesebben árasztják a feltűnésmentes japánságot, mint a kocsi külseje. A kormány közepének letakarása után ember meg nem tudná mondani, miben ül: lehetne ez Toyota is vagy Subaru – Mazda, Honda vagy Nissan már kevésbé, mert ezek a márkák az utóbbi időben érezhetően törekednek a megkülönböztethetőségre enteriőrjeik kialakítása során.

Még a villanyautóssággal kapcsolatos új funkciókat is szabványos egyen-gombokra tették (CHARGE és SAVE üzemmód, ezekről hamarosan bővebben), az energiaáramlási folyamatokat, az elektromos energia és benzin fogyasztásának statisztikáit egy sima, szabványos, két DIN-es fejegység érintőképernyős menüjéből lehet elérni, vagy a klasszikus két nagy óra közti panelen a fedélzeti számítógép gombjának nyomkodásával sorra megjeleníteni. A váltókar megkonstruálásába se vittek túl sok fantáziát: olyan, mint a Priusé, csak kicsit nagyobb.

A váltókar: előre, hátra, sehova, illetve fokozott visszatöltés (kvázi erősebb motorfék) üzemmód

Máskülönben az Outlander PHEV egy kényelmes, tágas, több fokozatban állítható hátsó háttámlájú, nagy csomagterű családi szabadidőautó – a mindennapokban és nyaraláskor is jól kihasználható, praktikus kocsi. A csomagtér papíron csak 463 liter, de a meredek hátfal miatt ennél sokkal több minden berakható, ha az övvonal fölé is pakolunk. A legérdekesebb benne, hogy mobilos alkalmazással menedzselhetjük a töltését, kérhetünk információkat az autóról és kezelhetjük a klímát. Ez tűnik benne a legmodernebb, legcoolabb dolognak, pedig nyilván nem ez az, hanem az a baromi komoly mérnöki munka, ami a látható dolgok alatt van.

Műszaki tartalom – na, az aztán különös!

Esélyem sincs arra, hogy minden részletében visszaadjam az Outlander PHEV beltartalmáról szóló jó órás műszaki prezentációt. Szóval a lényeg: a kocsiban elöl-hátul van egy-egy villanymotor, kicsit eltérő teljesítményűek (összesen 82 lóerőt tudnak leadni). Van még egy kétliteres, négyhengeres, takarékosságra optimalizált, szűk hasznos fordulatszám-tartományú szívó benzinmotorja is. A benzinmotorhoz csatlakozik egy generátor, amivel az akkut lehet tölteni, vagy a villanymotoroknak áramot fejleszteni. A benzinmotor egy többtárcsás kuplungon keresztül direkt módon képes belehajtani az első differenciálműbe, így száll be a hajtásba akkor, ha dinamikus gyorsulásra van szükség, vagy a sebesség meghaladja a 120 km/h-t.


Az egészet még egy folyamatosan vezérelt összkerékhajtási koncepcióval is megbonyolították, ráadásul a fékekkel operálva kanyarban lehetséges eltérő nyomatékot adni az ívbelső és -külső kerekekre, az ív precíz tartása érdekében. A 12 kWh-s lítium-ion akkumulátort alapértelmezésben 25% alá nem engedi merülni a rendszer, de ha a 45 literes tank is kifogyott, akkor csökkentett teljesítménnyel bár, de mindent megpróbál a kocsi, hogy önerejéből elvánszorogjon a legközelebbi benzinkútig vagy konnektorig.

Az akkucsomag a japán típusoknál rendszeresített nagyfeszültségű egyenáramú CHADEMO töltőoszlopokon is tölthető (Magyarországon ilyen három darab van egyelőre), ilyenkor 20-30 perc alatt 80%-ig töltődik az akku. A váltókar mögötti CHARGE gombot megnyomva is az történik, hogy a benzinmotorhoz kapcsolt generátor nagy árammal, gyorsan feltölti az akkut; erre akkor lehet szükség, ha – fejlettebb világokban – csak elektromos autóval járható zóna felé közelítünk, vagy egyszerűen jófejségből nem akarjuk bebüdösíteni a belvárost. Egy másik, SAVE gombbal pedig az akku merítését lehet leállítani, ezt megnyomva 50% alá nem engedi a rendszer meríteni, inkább a benzint égeti, mint az amperórát.


Az egész autó műszakilag is, de főleg szoftverben valami irgalmatlanul bonyolult, ha nem a japánok találták volna ki és rakták volna össze, mindenkit óva intenék tőle. Így viszont nagyjából biztos, hogy sose lesz semmi baja. Az Outlandert mellesleg már eleve úgy tervezték, hogy szerkezete a hagyományos és a konnektoros hibrid technikát és be tudja fogadni – ez az első ilyen előrelátóan megkonstruált autó a történelemben. (Hiszen Aurisból vagy Civicből nincs nagykapacitású akkus verzió.)

Műszaki adatok
Motoradatok
Lökettérfogat (ccm) 1998
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max.rendszer teljesítmény (LE) 203
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11
Végsebesség (km/h) 170
Fogyasztás
Vegyes (l/100 km) 1,9-től
CO2 kibocsátás (g/km) 50
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4655/1800/1680
Tengelytáv (mm) 2670
Csomagtér (liter) 463
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1810
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 225/55 R18
Listaár (forint) 12 490 000 Ft

Vezetni – nem különösebben jó

Az Outlander a gázpedállal mértékletesen bánva nyugis, csendes, békés kérődző a forgalomban. Sajnos hiába a 200 lóerő feletti névleges teljesítmény, lepadlózva nagyon nyúlósan kel életre a benzinmotor, több másodperc eltelik, amíg nagy nehezen összeáll a csúcsteljesítményre hangolt konfiguráció, bőgni kezd a motor (pont, mint a Priusban) és meglódul az autó. Ebben benne van az 1,8 tonnás, a sima benzinesnél négy mázsával nehezebb kasztni is, de még inkább benne van az a bizonyos kuplung a motor és az első tengely között.

Nagyon nehéz alul a kocsi, érezhetően remeg-reng, csapkod a futómű

Aszfalton rázkódik, érezhetően és hallhatóan küzd a futómű, különösen hátul érezni folyamatosan a nagy rugózatlan tömeget. A menetdinamika mindazonáltal nem rossz, forszírozott kanyarban nem dől nagyot, erős fékezésnél-gázadásnál nem billen meg túlságosan az autó. Ami meglepő: rossz úton, földúton egész jól tompít az Outlander, nagy tempóval is át lehet csapatni a gödrökön.

Ár: nem különösebben drága

12,5 millió forint az Intense felszereltségű változat, 13,5 a navigációval, Rockford-Fosgate hifivel, sávelhagyás-gátlóval és még számos biztonsági és kényelmi extrával megtűzdelt csúcsváltozat, az Instyle Navi. Összehasonlításul: egy 2,2 literes dízel Outlander fullosan, akciósan 11 millió forint. Bár nagyon különleges használati szokások kellenek ahhoz, hogy az elektromos üzemben nyilván lényegesen olcsóbban használható hibrid ártöbblete valaha is megtérüljön, az árkülönbség mégis sokkal-sokkal reálisabb, mint mondjuk egy nagyon-nagyon gazdagon felszerelt dízel Astra legfeljebb 9 és az Ampera legalább 12 milliós ára közti differencia.

Belül csak a középkonzolon kiválasztható információs kijelző és a kerek műszerek közti kis panel jelzi: ez nem hagyományos technika

Ezzel az árcédulával a fullextrás, navis, összkerekes, tágas, erős autó olcsóbb, mint az elektromos üzemben hasonló hatótávra képes, de gyengébb, csupán négyüléses, gyorstöltési opcióval nem felszerelt, fronthajtású Opel Ampera drágább változata. A fapadosabb Ampera ugyan 11,99 millióért már elvihető listaáron, de az Outlander PHEV olcsóbb kivitele nem félmillióval ér többet használati értékben.

Az új technikától fázó vevőket viszont jobban megnyugtathatja az Ampera akkumulátorára adott 8 év vagy 160 ezer km garancia, mint a Mitsubishi ötéves, százezer kilométerig terjedő garanciája. (Bár az Ampera nem-elektromos dolgaira csak két év a gari.)

Ajánljuk: különlegességet nem kedvelő városi különcöknek

Az Outlander PHEV olyan autó, amivel a tulaj a kocsmában/operabálon/gőzfürdőben órákon át le tudja nyűgözni a férfihallgatóságot. Iszonyú sokat lehet beszélni róla, a bonyolult technika lenyűgöző. Viszont mindebből a hétköznapokban semmi sem érződik, az unalmas japán egyen-belső, a rugalmatlan, lassan reagáló hajtáslánc a nyugis, relaxálós autózási stílust támogatja.

Az Outlandert eleve alternatív hajtásláncokra felkészítve tervezték

Olyan, mint egy Prius, csak nagyobb, drágább, csendesebb, összkerekes és többet megy el villannyal. Igen, még a konnektoros Priusnál is többet.

Az igazi Európa számos országában komoly fegyvertény a kizárólag elektromos hajtással is egész sokat gurulni képes plug-in hibridekre járó számos kedvezmény, a konkrét vételár-támogatástól a közlekedési könnyítésekig (ingyen parkolás, behajtási lehetőség zöld zónákba). Itthon ilyesmivel sajnos eleddig nem volt energiája foglalkozni a kormányzatnak, bizonyára túlságosan lefoglalta az elmúltnyolcévvel, majd a rezsivel, mostanság pedig Norvégiával és az RTL-lel nyitott többfrontos háború.

Így aztán hazai viszonylatban a Mitsubishi leginkább csak az igazán elkötelezetten zöld autóvásárlókra számíthat, viszont azokra nagyon is, a fentebb részletezett árazási előny miatt. Ha Ön, kedves olvasó, ilyen, és van 12,5-13,5 milliója, érdemes kipróbálnia egy Outlander PHEV-et!


Mellette – Ellene
  • Feszítheti a mellet a zöld öntudat
  • Földúton meglepően kellemes
  • Könnyed, stresszmentes vezetés
  • Fel lehet vágni drága autónk csekély fogyasztásával
  • Aszfalton rázós futómű
  • Unalmas belső dizájn
  • Szörnyen bonyolult, kipróbálatlan technika
  • Padlógázra rém lassú gázreakció
  • Nem érződik benne, hogy milyen drága

Szavazás

Mitsubishi Outlander PHEV - hogy tetszik?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Kovijani

    Nekem szimpatikus ez a kocsi! Kivulrol meg tetszik is! :) drukkolok a Micsunak, mert regen azert fenyesebben ragyogtak azok a gyemantok! Talan errefele van a kiut!

  • aYvEl

    1.9 literes fogyasztás :) Az ilyenen csak elmosolyodni lehet. Ha azt az 50 kilométert meg is teszi tisztán elektromosan, a másik 50re egy 2000ccm-es motor 203LE-vel max hegyen lefele, gáz nélkül, kevés fékezéssel teszi meg, ami lehetetlen. Kész vicc adatokat adnak meg a gyárak, valami más szabályozást kellene hozni a mérést illetően.

  • pqowieurzt

    még szerencse hogy te ránézésére megmondod hogy mennyit fogyaszt…

  • Guevara

    aYvEl: Ezekre a hivatalos adatokra már rácsodálkozni is felesleges. Hidd el, van olyan mérési metódus ami szerint ennyit fogyaszt, hogy annak mennyi köze van a valós körülmények közt elérhető fogyasztáshoz, az egy más kérdés. Egyébként a rendszer összteljesítménye 203LE, nem a benzinmotoré.

  • peta33

    Jó cikk,jó autó! A benzin motor önmagában úgy 120 ló lehet,minden kipróbált több éve piacon lévő technika! A motor főleg az elektromos dolgok+ akku pedig,I-on,,I-miev,,C-zeró,származék! Jó törésteszt,kiváló technika,sokrétű tudás,praktikus felhasználhatóság,4×4,tágas,nem is drága,relaríve,(sajna nekem igen).. Követendő példa! Uraim,,ez a jövő,ezt fejleszti mindenki,csak még nincs mindenkinek piacon.Javasolnék hozzá,napelemet töltőnek. Ha nyerünk a lottón,én veszek párat! :-) P.

  • DTF

    Háát, ha vki ismeri a itthon a hybrdi autó-kínálatot, annak eszébe jut a Toyota Prius+: 12 misis, fullos, minőségibb, nagyobb annak ellenére h kisebb a teljesítménye, uyganazok a menettullajdonságok. fogyasztás 5,5-5,8 liter, kb. annyi, mint a Mitsu. Persze nem plug-in, de Toyota, annak a hybrdi technológiája tuti jobb, mint a Mitus-é

  • tgu.ts

    Nagyon jó kis cikk, kár azért liberális politikai terelésért a végén. Ne tegyen úgy a kedves újságíró mintha a legfontosabb dolgok a balliberális kutyaütők után csak annyi lett volna, hogy elektromos töltőkkel tele szórják az országot.
    RTL meg annyit sem ér, hogy az ember leköpje székházukat, amúgy Vona ígéretébe bízva sóval lesz beszórva a helye.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.