Családi Opel erős magyar motorral

Teszt: Opel Zafira 1.6 SIDI Turbo (200 LE)

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.06.17. 06.00

Az Opel Zafira bivalyerős benzines turbómotorral ad választ a családapákat kínzó kérdésre, amellett, hogy praktikus egyterű, a vérpezsdítő menetdinamikával sincs gond.

Röviden – Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo

Mi ez?

Az Opel rendkívül praktikus családi egyterűje, 200 lóerővel megtoldva

Mit tud? Egyesíti a piros lámpák betyárját, és a visszafogott, ésszerű családi autót
Mibe kerül? Listaáron 7,2 millióért vihető haza a legerősebb Opel Zafira, de Sport csomaggal, panorámatetővel már 8 millió felé kúszik a vételár
Kinek jó?  Annak, aki lemond az alacsony fogyasztásról a mindig rendelkezésre álló magabiztos erőért cserébe, valamint a Sharannál, Alhambránál, S-Maxnál, 5008-asnál jobban tetszik neki az Opel egyterűje

Van hagyománya a kissé eszement, erős családi autóknak az Opelnél. A szárnyaló autóeladások éveiben tellett olyan vad álmok megvalósítására is, mint az Opel Zafira OPC.

Ebben a modellvariánsban egy józan családi autó, és egy sportkupé lelke elegyedett, a 2001-2006 között gyártott, első generációs 192 lóerős Opel Zafira OPC-ről a következőket írtuk: “A Zafira ugyanis nem más, mint egy génmanipulált sportautó. Ugyanolyan sportos erényei vannak, mint az Opel más sportmodelljeinek (leszámítva a Speedstert), utastere viszont egy öt személy utaztatásra minden körülmények közt alkalmas, unalmas autóéval is felér.”

Helyet ad hét személynek, akár négy kerékpárnak, vagy akár 710 liter csomagnak és öt utasnak. A variálhatóságban, praktikus ötletekben még mindig erős az Opel Zafira

Míg a második B generációs Zafirából készült őrült 240 lóerős OPC kivitel, addig a 2011-es, jelenleg is futó harmadik Zafira már nem követte a hagyományokat. Aki valamilyen oknál fogva mégis felpaprikázott családi Opelre vágyik annak be kell érnie a tesztben szereplő, friss fejlesztésű 1,6 literes turbómotorral szerelt csúcsverzióval.

Külső, karosszéria

Adatlap

Opel Zafira 1.6 SIDI Turbo

Családi Opel erős magyar motorral 1
Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 200 LE
Nyomaték 280 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,8 sec
Végsebesség 220 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,8 l / 100 km


Hiába telt el négy év lassan bemutatása óta, az Opel Zafira még mindig dögös, ad némi esztétikai élményt nem csak pár ívelt lemezből álló lélektelen személyszállító hodály. Hozzá kell tenni, az elmúlt években minden gyártó próbált valamit művészkedni ebben a szegmensben, a Renault Grand Scenic is pofás, de ez az Opel egyenesen izgatja a vizuális ingerekért felelős agyi receptorokat.

A markáns benyomástért az első fényszórók alá húzott, bumeráng alakot formázó fekete díszítőelem felelős. Ez a formatervezési jobb egyenes állcsúcson talál, és elviszi a hátán az egész koncepciót.

Az összbenyomáson sokat dob az OPC line felszereltség néhány apró, sportos kiegészítője, és a vadító vörös színárnyalat, így garantált, hogy észrevesznek a belső sávban tötyögők a visszapillantó tükörben.

A tekerés szerelmesei akár négy bringát is szállíthatnak az opcióként, 214 000 forintért rendelhető FlexFix rendszerrel, az utastér pedig tobzódik a praktikus megoldásokban.

Belső tér, csomagtartó

Belül az Insignia/Astra bemutatása óta Opel típusokat uraló hangulat köszön vissza komoly rekeszhadsereggel és praktikum kommandóval megtámogatva. A legérdekesebb a váltó mögötti teret uraló Flexrail ami lehet mély mindent elnyelő űr, vagy két öblös pohártartó, esetleg teljesen előrehúzott könyöklő, épp az adott igényeknek megfelelően.

Az autó karakterét meghatározó elem az első fényszórók jellegzetes bumeráng kialakítása

Öt üléssel is kapitális méretű a csomagtér, 710 liternyi teret kínál a Zafira hátsó, de ez az érték egészen 1860 literig bővíthető, ha komolyabb teherhordási feladatról van szó. De csomagok helyett humán jellegű szállítmánnyal is feltölthetjük az Opelt, az egy mozdulattal padlóból elővarázsolható két plusz ülőhely alacsony felnőttek, vagy gyerekek szállítását tesz lehetővé.

Annyi fiókos, nyitott, elhúzható, rejtett, és szem előtt lévő rekesz van, hogy amikor mindet meg akartam mutatni az autó köré gyűlt érdeklődő ismerősöknek, egyszerűen elunták, mint nyugdíjas néni a Dallas utolsó évadát.

A Panoráma-szélvédő mindig hatalmas piros pont, de egy szélvédőcsere árát még nem mertem megnézni.

A felpörgött modellciklusok korában öregnek számít már az Opel Zafira, 2010 óta szerepel a piacon, mégis jól tartja magát, a bemutatáskor is méltatott minőségi benyomás ma is tökéletesen leírja az utasteret. Látványos az ajtókon, középkonzolon, visszaköszönő vörös színű hangulatvilágítás, a fejünk fölé érő panoráma-szélvédő pedig pazar kilátást nyújt.

Új, bivalyerős motor

Már tucatnyi alkalommal volt vendégünk az Opel Zafira, ezért az autó legérdekesebb része a friss fejlesztésű 1,6 literes turbós benzinmotor volt, ami ebben a kivitelben 200 lóerőt teljesít.

Közelebbről szemlélve látható, hogy maradt az Ecotec felirat a motorburkolaton, de az igazi neve 1.6 SIDI Turbo. A SIDI jelentése: Spark Ignition Direct Injection, azaz szikragyújtású, közvetlen befecskendezéses. Valóban ez, vagyis a közvetlen befecskendezés a lényegi újdonság az előző 1,6 literes, turbófeltöltős benzinmotorhoz képest. A kis teljesítményű, Eco kivitel 170 lóerőt teljesít, legnagyobb nyomatéka 1650-4250/perc között 280 Newtonméter. A tesztautóban is dolgozó nagyobb teljesítményű változat viszont 200 lóerőt ad le 4700-5500/perc között, a nyomatéka pedig 300 Newtonméter 1700 és 5000/perc között.

Az Euro6-os szabványnak megfelelő motor tucatnyi technológiai újdonságot kapott. Sima járása, egyenletes teljesítményleadása kiemelkedő, ahogy az étvágya is.

Tökéletes alternatív azoknak, akik irtóznak a dízeltől, nem riadnak meg a magasabb fogyasztási értékektől, de ugyanakkor szeretnének lendülettel, alacsony fordulaton is jelentkező erőtöbblettel autózni. Példás járáskultúra, egyenletes erőleadás, és turbós létéhez mérten kiemelkedően gyors gázreakció jellemzi a blokkot. Szinte ordít azért, hogy az Opel Cascada kabrió, vagy az Opel Astra GTC kupé orrában dolgozhasson. Igaz, lelki szemeim előtt az Opel Adam jelent meg, mint kőkeményre húzott országúti méregzsák, ott ez a 200 lóerő pusztító erejű szórakozást hozna.

Bár tényleg csúcstechnikát képvisel a közvetlen benzinbefecskendezéses, alacsony sűrítésű, nagy turbónyomású, kiegyensúlyozó tengellyel, új Honeywell turbóval szerelt 1,6-os, azért igazi OPC pótléknak nem nevezhető. Nem is ez a feladata, a 8,9 másodperces százas sprint inkább a kamionkonvojok magabiztos legyűrésében segít, akár egy komolyabb hegyi szerpentinen is. 

Nincs igazi OPC az Opel Zafira kínálatban, aki erős családi autóra vágyik annak be kell érnie ezzel a 200 lóerős kivitellel

Az ilyen mutatványok viszont a fogyasztásra vannak rossz hatással, akárcsak a 170 lóerős kistestvér, ez az erősebb kivitel is bőséggel több üzemanyagot kér, mint a gyár által megadott érték. Autópályán 8-9 litert jelent az óvatos tempó, de városban könnyedén legurul 11-12 liter.

Költségek, fogyasztás

A Zafira csábító tulajdonságai mind feláras extrák, a Lounge elnevezésű, kartámasszá hajtogatható origami ülés 72 000 forint, és csak Edition szinttől érhető el, míg a Cosmo-hoz szériában jár. A Panoráma szélvédő-napfénytető kettős pedig 305 000 forintért árasztja el fénnyel az utasteret. Előbbi kétségkívül az egyik leglátványosabb extra az Opel kínálatában. Az átlag panorámatetőkkel ellentétben ezt legalább a sofőr is élvezheti, mivel a hasznos látóteret bővíti ki a fej fölé ívelő szélvédő.

Az 1,6-os turbó Zafira és hétüléses konkurensei, listaáron

VW Sharan Highline 1.4 TSI (150 LE)
Seat Alhambra 1.4 TSI Reference (150 LE)
9 878 470 Ft
8 674 330 Ft
Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo Cosmo(170 LE) 7 620 000 Ft
Ford S-Max 2.0 EcoBoost Titanium  (240 LE)
Peugeot 5008 1.6 THP Allure (156 LE)
9 740 000 Ft
7 740 000 Ft

Nehéz megmondani, hogy kinek ajánlható a felszereltségtől függően 8 millió forint körül mért, sokat fogyasztó, de ettől eltekintve kitűnő, erős, zaj és rezgésmentes járású motorral szerelt Opel Zafira. Talán céges flották ékeként állítható csatasorba, vagy akkor, ha ördögtől való dolognak tűnik a kevésbé sportos karakterű, de takarékos dízelmotor.


Mellette – Ellene
  • Még mindig szép forma
  • Remek térkínálat
  • Kiemelkedő, egyedi praktikus ötletek
  • Meggyőző teljesítmény
  • Csendes motor
  • Magas fogyasztás
  • Nehézkes sebességváltó
  • Magas áron kínált extrák
  • Zsúfolt középkonzol


Szavazás

Hány pontot adsz a 200 lóerős Opel Zafirának a tízből?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Ó, gyerekek, nem mondjátok hogy 8 képet voltatok képesek lőni úgy, hogy a beltérről nincs egy érdemi se?! A motortér meg, őszintén, kit érdekel egy ilyen jellegű autónál?

  • menőmanó

    Valóban elismerésre méltóak a motor adatai, csak a bonyolultsága miatt vannak kétségeim a tartósságát illetően. Ezt támasztja alá a garancia idő rövidsége is ami alaphangon 2 év.
    Ettől függetlenül, ha jó áron lenne az új Astrában, aminek jelentősen csökkentenék a tömegét, akkor még érdekelne is.

  • aYvEl

    Ráférne az Opelekre egy jókora súlycsökkentés (-300 kiló). Jót tenne a menetdinamikának és a fogyasztásnak is, s ezáltal a vevőkörük is bővülhetne..

  • MetroGoldwinMayer

    Valami itt nem stimmel megint.

    9 éves Mondeo Combim 155 lE/1555 kg, és a gyorsulása ugyanilyen. A + 45 LE hol van ebből?

  • v_johny

    MetroGoldwinMayer:

    Lényegesen nagyobb testű/homlokfelületű (és magasságú)a Zafira. A Mondeo ehhez képes lapos sportautó.

    aYvEl:

    Lerágott csont… Az meg pláne abszurd, hogy mi köze lenne a keresletnek egy autó tömegéhez? Kinél szempont ez?! Cégeknél nem, magánembernél (épeszűnél) szintén nem. Mind menetdinamikában, mind fogyasztásban a jelenlegi kategóriaátlagokat hozzák szegmenseken belül…

  • v_johny

    MetroGoldwinMayer:

    Továbbá gondolom az új emissziós normáknak való megfelelés is rengeteget folyt az autón. Megkockáztatom, közel sem egyforma a Te autód és ennek a káros anyag kibocsájtása. Ebben is rengeteg lóerő tud elveszni.

  • MetroGoldwinMayer

    v johny

    ‘Lényegesen nagyobb testű/homlokfelületű (és magasságú)a Zafira. A Mondeo ehhez képes lapos sportautó.’

    Ennek a 0-100hoz semmi köze, csak a végsebességhez. Gyorsuláshoz a tömegnek + váltóáttételnek van köze.

  • v_johny

    MetroGoldwinMayer:

    A gyorsuláshoz a légellenállásnak nincs köze?! Ezt ugye nem gondolod komolyan…

  • menőmanó

    v_johny

    Hiába okoskodsz, az Opelek tömege indokolatlanul nagy.

  • v_johny

    menőmanó:

    Én borzasztóan örülök annak (autóiparban dolgozó mérnökként), hogy nálunk minden átlag “user” tisztában van azzal, hogy mi indokolatlanul sok vagy kevés egy autó kapcsán. Zseniális.
    Kettőnk közül max te okoskodsz a szokásaidnak megfelelően, de ennyi elég is erről, mert veled ellentétben én nem vagyok a szájkarate híve. Én még senkitől nem hallottam soha, hogy azért nem vett meg egy autót mert nehezebb mint a kategória átlaga (a magyar vásárlót sem igazán érdekli, elnézne az eladásokat)… Utcai/”hétköznapi” autónál mindaddig mindegy, amíg más paraméterben (gyorsulás, fogyasztás, biztonságosság, felszereltség stb.) hozza a kategória átlagát. Azzal pedig ugyebár nincs gond ha a teszteket átfutod.

  • beach_boy

    Nekem speciel nincs bajom a mai Opelek tömegével. Magáncélra egy Astrát, a cégnél időnként egy Insigniát használok, és imádom bennük a tankszerű, nagyautós érzést. Kell bele egy rendes motor és kész. A 0-100 gyorsulásból már kinőttem. Nekem annyi a lényeg hogy egy-egy előzéshez legyen benne erőtartalék, pályán keveset forogjon a motor, ne fogja érezhetően vissza a bekapcsolt klíma és ne zabálja le a fejem. Lehet legyorsul egy hasonló de könnyebb TSI, de a fent említett okokból nem izgat.

  • menőmanó

    v_johny

    Látod, én ezt találom a legnagyobb problémának, hogy “autóiparban dolgozó mérnökként” nem látod a hátrányát a felesleges tömegnek.
    Egy átlag felhasználónál ez még el is menne, de nálad szomorú.
    Remélem most nem jön a rád jellemző “szájkarate” ész érvek híján, hiszen az nem érv, hogy jó ez így is. :)
    Többször leírtam, de ismét megteszem:
    Egy autó indokolatlanul nagyobb tömeggel azonos futóművel, motorral, váltóval csak rosszabb lehet, jobb semmiképp. Lassabb, többet fogyaszt, jobban terheli a környezetet stb.
    Az Opel nem rossz autó, de szerintem ezen változtatniuk kéne és fognak is ahogy már olvastam róla.
    Mellesleg megjegyzem, hogy egy 200 lovas sportos változatnál (ez ugyebár nem az átlag felhasználó autója) nagyon is számít a tömeg. Nekem mindenképp.

  • Vorserie

    Menőmanó:

    “Egy autó indokolatlanul nagyobb tömeggel azonos futóművel, motorral, váltóval”

    Ezt mire alapozod?
    Honnan tudod ,hogy nem az az indok,hogy pont tartósabb a futómű vagy vastagabbak bizonyos elemek akár biztonsági akár akusztikai szempontból.
    Miből gondolod,hogy akármelyik autóval azonos a vaáltó,a futómű vagy a motor?
    Ez minden gyár jórészt egyedi fejlesztése.
    Az ,hogy veled mint egyszeri halandóval nem osztják meg,hogy miért nehezebb 10-15%al minden autójuk mint másoknak az en azt jelenti,hogy indokolatlanul nehezebb.
    Az meg,hogy mennyire tartós nem a garanciaidőből derül ki hanem abból,hogy 10 év múlva milyen állapotban lesz a kortársaihoz képest.
    Ugyanis a jövőbe senki sem lát…még.

  • Levrone

    Azért valamit csak számít a tömeg. Az Autopult-nál egy 1.2-es Megane TCE 8.8-as mért gyorsulást produkált, így – nekem – ez egyértelműen mutatja a tömeg szerepét.

  • menőmanó

    Vorserie

    Látom egyáltalán nem érted.
    Az Opelről “beszélünk”. Te miért keversz ide más autót és fejlesztést?
    Ha egy mostani Opelt csak könnyebbé tennének, akkor jobb lenne. Talán vitatod?
    Már ne is haragudj, de az Opel egyáltalán nem a különös tartósságáról híres. :D

  • Vorserie

    Menőmanó!

    Te ismersz olyan jelenleg gyártásban lévő autótípust ami a tartósságáról híres? :)

  • v_johny

    menőmanó:

    Milyen mértékegység a “felesleges” tömeg? Annak oka van, hogy mi, azt gondolom a GM mérnökei tudják.
    Továbbá mint írtam, olvass el pár tesztet, ua motorizáltság mellett nem hoz rosszabb teljesítményt (=átlagot) az Opel. A pár tizedmásodperc vagy mondjuk a 0,2dl/100km-es differencia tökéletesen elhanyagolható a hétköznapokban.
    Továbbá azért is sikeres a mi kis hazánkban az Opel, mert akik (sokan) használtak már csepp Kadett-et (vagy D Kadett-et), A Vectra-t, F Astra-t, azok tapasztalták már hogy milyen a valóban olcsón fenntartható tartós autó…

  • menőmanó

    Vorserie

    Ez nem a reklám helye és vitát sem szeretnék gerjeszteni. ;)

  • menőmanó

    v_johny

    Biztos tudják a GM mérnökei, azért fogják csökkenteni. Gondolom te is olvastál róla.
    Mellesleg nincs az Opellel semmi gond, de szerintem a plusz tömegtől nem lesz tartósabb.
    Az általad felsorolt típusok sem a tömegükkel tűntek ki.
    Tudom, hogy neked is Opeled van. Nálunk a családban 2 (11 és 12 éves) is van és csak apróbb gondok vannak velük, de mégis csak vannak.
    Jóval több mint a sajátommal, holott abban sokkal több km van és sokkal keményebben van használva.

  • Kempelen

    “…de az Opel egyáltalán nem a különös tartósságáról híres…”

    Ha lehülyézlek, akkor írod a panaszlevelet a szerkesztőknek mi? Nekem ennyit megér. Ostoba egy alak vagy, egyre inkább azt gondolom, hogy ilyenkor ki is vered. Életed legnagyobb boldogsága ez lehet.

    Írhatod a levelet!

  • Kempelen

    Csak egy kérdés a súlyon bénázókhoz:
    hányan próbálták ki ezt az autót, mielőtt véleményt alkottak?
    Köszönöm.

  • v_johny

    Kempelen: Én többször is használtam/használom a “dögnehéz” Opel terméket, a cégest. A termelésvezetőnk a Focus és Octavia mellett választható Astra J Sportstourer-t választotta (1.4T). Mivel nincs olyan céges típus amivel már ne kellett volna mászkálnom, így van mit-mihez mérnem…

  • v_johny

    menőmanó: A tartósságukról híresek.

  • menőmanó

    esztelen kempelen

    Primitív vagy mint mindig.
    A szerkesztők a te nagy haverjaid. Holidayként jobban ismernek, de a stílusod a névvel nem változik. Erre nem is gondoltál mi, te szerencsétlen? :)

  • kori18t

    menőmanó

    Nem mondod,hogy kempelen néven jár ide ismét a holiday néven ismert agresszív futóbolond?

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.