Teszt: hosszabb távon a családi Suzukival

Tartósteszt: Suzuki SX4 S-Cross 1,6 Premium

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.06.10. 06.00

Fél évig fogjuk használni a benzines S-Crosst, amely az első két hétben nagyon meglepett bennünket. A fogyasztásával.

Röviden – Suzuki SX4 S-Cross 1,6 Premium
Mi ez? Alsó középkategóriás modell Esztergomból, félúton az SUV-k és a kompakt autók között. 
Mit tud? Keveset fogyasztani és derekasan szolgálni egy ésszel választó családot.
Mibe kerül? 5 300 000 Ft a tesztelt modell listaára, amiből úgy egymillió forint az engedmény.
Kinek jó?  Gyakorlatilag bárkinek, ha el tudja képzelni magát Suzukiban.

Két hete megérkezett a szerkesztőségbe a következő fél évünket végigkísérő Suzuki SX4 S-Cross. Elsőkerék-hajtású, korrekten felszerelt, de extrákban nem dúskáló autót kértünk, amilyet az új kocsira áldozni tudó magyar családok vesznek. A tartósteszt során annyit megyünk vele, amennyit csak tudunk. Elvisszük olajcserére egy márkaszervizbe, megmutatjuk az utca emberének, visszatérünk vele Esztergomba, belakjuk háromgyermekes családdal, fenntartási költségeit összevetjük a dízelváltozattal és van még pár ötletünk. Íme, szűk 1000 kilométer tapasztalatai a Premium (GL+) kivitelű, 120 lóerős benzinessel.

A Balaton-felvidékre vezetett az első út, a háttérben a szigligeti vár. A gyorsulás váratlanul élénk


Külső

Élőben az S-Cross szemmel láthatóan alacsonyabb építésű, mint a CX-5 vagy a Sportage-ix35 duó. Fazonja SUV-s, mérete inkább a sima kompakt autókéhoz áll közel, súlya pedig lenyűgöző: a forgalmiban 1040 kg szerepel. Szemből nem mondanánk szépnek, oldalról jól fest, a Qashqai által ihletett hátulja is mutatós, de ez mind ízlés dolga.

Belső tér

Szavazás

Tavaly óta jócskán lejjebb ment az S-Cross ára. Így szóba jön családi autóként?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Hosszához képest az S-Cross nagyon tágas belül. Vállban kellően széles, üvegtető nélkül bőséges a fejtér hátul és a térd is bőven elfér. Nincs baj a minőségérzettel, gusztusos műszerfal fogad reggelente.

Amin javítani lehetne, az a labilis ajtóborítás, mert mozog, ahogy a motor viszi fel-le az üveget. Kár, hogy az ablakemelő csak a vezetőnél automata.

Az sem jó, hogy a motor leállítása után azonnal elhallgat a rádió és nem működnek az ablakemelők, még akkor sem, ha épp húztuk a leállítógomb megnyomásakor.

Ésszerű megoldás a két állásban rögzíthető háttámla. A meredekebbel 430, a kényelmesebbel 400 literes a csomagtér, amelyből nagyon hiányzik a világítás. Máskülönben az üreg kialakítása praktikus az oldalsó mélyedésekkel. Az ötödik ajtó könnyen felnyitható és mindig elsőre záródik. Ez apróságnak tűnik, de más autókban nagyon idegesítő, ha ötször kell lecsukni.

Kétféle dőlésszögbe állíthatók a támlarészek. Meredekebben ülve nagyobb a csomagtér


Multimédia, menürendszer

A fedélzeti számítógép könnyen kezelhető (szemben a nemrég tesztelt Civic kombival). Alapáron kapjuk az USB-aljzatot, aminek örülünk. Furcsa hogy a kábellel csatlakoztatott telefont a rádió nem ismerte fel meghajtóként. Mivel Bluetooth-adatátvitel nincs, marad a pendrive a CD és a rádióadók mellett.

Vezetés városban

Adatlap

Suzuki SX4 S-Cross 1,6 Premium

Teszt: hosszabb távon a családi Suzukival 1
Motor 1586 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 120 LE
Nyomaték 156 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11 sec
Végsebesség 180 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,5 l / 100 km

A kulcsnélküli rendszer nagyban megkönnyíti és kényelmesebbé teszi a be- és kiszállást. Ideális esetben a hátsó ajtókban is volna kulcsérzékelő, de nem ez az általános. Alapjáraton nagyon fülelni kell, hogy észleljük a motor működését. Mármint kívülről, mert belül semmit nem hallani belőle. Üresjárati fordulatszáma feltűnően alacsony, mindössze 560 körüli percenként.

Elindulásnál figyelni kell a gépre, mert 1000-1200-as fordulaton ráengedve a kuplungot az első napokban könnyen lefullasztottuk. A szívó benzines hamar bemelegszik, sokéves városi használatra sokkal inkább alkalmas a dízelnél.

Nem zavaróan vastagok a tetőoszlopok, a kilátás megfelelő. Az üléshelyzet kicsit magasabb csak az átlagautóénál, de már ez is kellemesebbé teszi a vezetést. Budapesten ezerféle úthibával tesztelhetjük a felfüggesztést. A rugózás buszmegállók talajgyűrődéseivel és a kiálló sínekkel nehezen boldogul, nem elég kényelmes.

Milyen hosszabb úton?

Ebben a verzióban nincs állítható deréktámasz, de az ülések kényelmével elégedettek voltunk. Jó az üléshelyzet is, az S-Crossban nem fáradunk el egész nap vezetve sem. Értékeltük a teljesen kikapcsolható ESP-t (hóban vagy laza talajon jól jöhet), mert az autó biztonságos útfekvése elbírja ezt az egyre ritkább engedékenységet.

Minőségérzetben a Suzukik nincsenek elmaradva a konkurenciától

De legjobban azért szeretjük a Suzukit, mert a papíron nem sokat ígérő motorja élőben gyöngyszemnek bizonyul. Pörgős, közepes fordulaton is jól használható, kihúzatva aztán igen vehemens gyorsításra képes. Hármasban úgy ellő, hogy öröm sietni vele, pedig a hosszú váltókiosztás nem könnyíti meg a dolgát. A kar pontosan és könnyen kapcsolható. A remekbe sikerült négyhengeres és a klassz váltó tovább öregbíti a japán autók hírnevét.

Autópályán a kis fordulaton még oly halk motor csúnyán rázendít, ha átlépjük a 120-as tempót. A jól áttételezett váltó miatt a motor nem jár magas fordulatszámon, egyszerűen a szigetelés túl kevés. A tükrök szélzaja is kivehető.

Nem volt könnyű megnyerni

Elektronikus óra mérte a libikókával levegőben töltött tizedmásodperceket és másodperceket

Elektronikus óra mérte a libikókával levegőben töltött tizedmásodperceket és másodperceket


Május utolsó hétvégéjén, a nagy S-Cross próba zárásaként egy igazán jó vezető benzines SX4 S-Crosst nyert. Nem egy hétre, nem idén nyárra, hanem örökre. A slusszkulcshoz ötletes és elég nehezen teljesíthető feladatokon át vezetett az út. A megmérettetésen azok indulhattak, akik korábban valamely márkakereskedésben részt vettek tesztvezetésen, túlestek egy könnyű parkolási feladaton és regisztráltak a játékba.

Az eredetileg 1300 fős mezőny megrostálása után a Millenárison tartott döntőben 87-en találkoztak. A feladatokról itt olvashattok bővebben, számomra a legnehezebbnek a mérleghinta tűnt, amikor a kocsival előre-hátra egyensúlyozva azt kellett elérni, hogy a libikóka mindkét vége a levegőben legyen. A feladatokat Kántor György hajtotta végre a legügyesebben. Az új autó jó helyre került: a győztes családja épp bővülés előtt áll.

Fogyasztás

870 kilométeren vagyunk túl az autóval, ennek harmada jutott a fővárosra, a többi az M7-esen és országúton pörgött bele. Budapesten 8,4 l/100 km fogyasztást mértünk, amivel elégedettek vagyunk. De mivel tavaly a 4×4-esbe is ugyanennyit tankoltunk, ez az érték még jobb is lehet.

6,1 literes fogyasztást mértünk országúton, spórolás nélkül. Takarékosabban ez lemehet 5,5 literre százon

Az 560 kilométeres Balaton-felvidéki túrát az éves olvasói találkozóra mindössze 6,1 literes fogyasztással megúsztuk, ami úgyszintén kiváló egy benzines, egészséges méretű családi autótól. Kifejezetten takarékosan gurulni még nem sikerült, de decemberig itt marad az S-Cross, lesznek kevésbé hajtós útjaink is vele. Kíváncsiak vagyunk, mit sikerül kihoznunk belőle, de az autóban erősen benne van az 5,5 liter városon kívül.

Ár, felszereltség

Jó ez, csak listaáron túl drága – mondtuk eddig az S-Crossra. De eltelt kilenc hónap a bevezetés óta, kijöttek az erősen akciós árak és az S-Cross jó vétel lett. A teszten futó Premium (GL+) kivitel eredetileg 5 300 000 forintba kerül, de egy ideje elvihető 4,2-4,3 millió forintért.

Üvegtető nélkül tágas a fejtér Rengeteg hely jut a lábaknak

Felszereltsége megfelelő, a légkondi kétzónás és automata. Inkább az a probléma, hogy azt a pár tételt, amivel az autó optimálisan használható volna (pl. tolatóradar, ülésfűtés, Bluetooth-alapú telefon-kihangosítás, állítható deréktámasz) nem lehet egyenként megrendelni.

Magyar termék

Erre nem mindenki fogékony, de a Suzukinak van egy óriási előnye: a legtöbb modellje hazánkban készül. Ez szerintünk jó dolog, nekem például a hajdúsági juhtúró jobban ízlik a szlováknál, a kecskeméti paradicsomsűrítmény az olasznál és a szekszárdi vörös az adott esetben sokkal olcsóbb chileinél vagy franciánál.

Nincs terepjárós hasmagassága, de a 17 centi elég ahhoz, hogy ne sérüljön meg az első bakháton

Az SX4 S-Cross épp az a hivalkodásmentes, józan családi autó, amely méretben, kényelemben a legeslegtöbb vásárló igényeinek jól megfelel, biztonságos, szervizköltségei kiszámíthatóak és alacsonyak, Euro 5-ös benzines lévén nem szennyezi rémesen a környezetet és kiugróan takarékos. Megérdemelné, hogy sokak fejében átrajzolja a Suzukiról élő képet.

Mellette – Ellene
  • Tágas utastér
  • Pontos, jól áttételezett váltó
  • Csekély fogyasztás
  • Életteli motor
  • Kedvező akciós ár
  • Alacsony fenntartási költségek
  • Made in Hungary
  • Pár olcsó megoldás az utastérben
  • Kényelmetlen rugózás
  • Autópályán erős motorzúgás és szélzaj
  • Magas listaár


Kommentek

  • PAlex

    A minőségérzethez annyit tennék hozzá, hogy a műanyagok biza nagyon olcsóak benne, és az ülések is igen gyengék benne.

    A fogyasztást meg majd kérjük nem csak a műszer alapján közölni :)

  • vigil

    Ez viszonyítás kérdése.
    Szerintem elfogadható mindkettő, abszolút értelemben is.

  • Holiday

    Én nem ilyen megengedő véleményeket olvastam tőletek az autóról a másik sávon. :-)

  • MetroGoldwinMayer

    Ez direkt ilyen Qrva ronda?

    Úgy néz ki mintha a 2vel ezelőtti Káskáj kicsit megolvadt volna a napon, borzalmas! Kijahujundáj ma már ehhez képest dizájnikon.

  • Géza a Cápa

    Mindig is szimpatikus volt ez az autó, így az árcsökkenés után, ráadásul már vennék is… :)
    “Kár, hogy az ablakemelő csak a vezetőnél automata.

    Az sem jó, hogy a motor leállítása után azonnal elhallgat a rádió és nem működnek az ablakemelők, még akkor sem, ha épp húztuk a leállítógomb megnyomásakor.” Ezek tényleg bosszantó apróságok, egy német autót néha ezekért a finomításokért érzek átgondoltabbnak… Egyébként végre már a méreteit sem lehet felróni egy Suzukinak, korrekt mind az utas- és a csomagtér is, nekem a minőségével szemben sincsenek kifogásaim… A motor döntő tényező lehet a hosszútávra tervezőknek és a kiforrott technika híveinek, így nekem is..

  • a.szorenyi

    Kedves Alex!

    Osztottam-szoroztam a találkozó után. Az átlaga visszament 5,8-ra a számítógép szerint, 6,1 lett a valós, az szerepel a cikkben. Ültem benne aznap hazafelé is vagy három órát és volt nálunk még kettő belőle korábban. Nekem nem volt kényelmetlen az ülése, szemben pl. a Daciák üléseivel. De ez alkat és beállítás kérdése is, ebben egy teszt nem sokat mond.

    Üdv, András

  • PAlex

    Andris!

    Tehát a tankolással mért átlag lett 6,1? Mert az igencsak jó érték.

    Egyébként meg 4 milláért nem rossz vétel manapság.

  • piezo

    A benzines motor Euro 6-os besorolású.Megnéztem kereskedésben nekem tetszett.Nincs turbó, és ha jól emlékszem kettős tömegű lendkerék sincs.5 csillagos törés tesztje van.Az egész nagyon tartósnak tűnik.A kereskedésben azt mondták, hogy a magyar gyártás miatt olcsók hozzá a karosszéria elemek,ezt nem hiszem el, míg nem jártam utána.Én inkább ilyet vennék mint Dacia-t.Remélem a magyar vásárlók fel fogják fedezni maguknak.

  • piezo

    MetroGoldwinMayer

    Az Euro 6 nem jó, vagy rossz egyszerűen tény. A cikkben Euro 5 volt írva.

  • OKdoki

    “a labilis ajtóborítás, mert mozog, ahogy a motor viszi fel-le az üveget.”
    ?????

  • a.szorenyi

    Talán nem pontos a megfogalmazás, de olyan, mintha lélegezne a kárpit, ki-be mozog, ahogy az üveg felfelé és lefelé szalad. Csinálok róla videót egy következő cikkhez.

  • OKdoki

    Kedves András!
    Körülbelül sejtem miről van szó. Kérdőjelek nem neked szóltak. Csak gondolnám, hogy egy kb. 4,3 milliós autónál nem kéne már spórolni ajtókárpitonként cca. 1000 forintot, hogy úgy legyen merevítve (saját anyagában, belül) ahogy kell.
    Persze, jogos az észrevétel, hogy márkák sokaságánál van bosszantó spórolás, amelyek csak a gyagyasággal magyarázhatók. Akkor is!
    A fogyasztás meg teljesen reális, mind a városi 8,4 mint az átlag. Sajnos, ebbe az autóba nem tesznek stop-start rendszert (kizárólag a legdrágább üvegtetős kivitelbe), ami azért is furcsa, mert ha van motor aminek az élettartamát a legkevésbé befolyásolja ez a rendszer, akkor az ez. Hátsó szellőző rostély, meg rémálmukban sem jut eszükbe. Néhány nüansznyi dolgon és talán 100 000 forint beépített értéken múlik, hogy nem tartom kellően jó autónak. Természetesen, ez csak az én véleményem.

  • OKdoki

    Mellékesen a hátsó szellőző rostély hiánya lekaszálja a mezőnyt. Amíg nem volt légkondis autóm, én is megvoltam nélküle, de ha még egyszer adok 6 milliót egy autóért akkor abba legyen. Ja igen, az S-Crossért is könnyen ki lehet pengetni annyit.

  • pqowieurzt

    doki, startstop van a magasabban felszerelt példányokban, kétzónás klíma meg már szinte az alapváltozatban is.

  • pqowieurzt

    piezo: “Nincs turbó”

    egy korábbi tesztben Rácz Úr ezt hátránynak írta le, utána napokig röhögtem rajta …

  • pqowieurzt

    Szörényi Úr!

    “A meredekebbel 430, a kényelmesebbel 400 literes a csomagtér, amelyből nagyon hiányzik a világítás.”

    csomagtérvilágítás már az eggyel gyengébb felszereltésgi szinten is van a prospektus alapján..

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.