Lemaradunk a Ford kis terepjárójáról?

Vezettük: Ford EcoSport

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2014.05.31. 06.00

Hamarosan a Ford is visszatér a kis szabadidő-autók piacára Európában. Kipróbáltuk a Fusion helyét átvevő új Ecosportot.

Röviden – Ford EcoSport

Mi ez?

A Ford kis szabadidő-autója, Fiesta-alapokra építve. A Fusion utódja.  
Mit tud? Haladni, fordulni. Kulturált működéssel szolgálni a családot.
Mibe kerül? Egyelőre nem tervezik Magyarországi forgalmazását. A konkurensek nagyjából négymillió forintos ártól vehetők meg.
Kinek jó?  Aki az átlagnál picit izgalmasabb vezethetőséget keres SUV-formában, amellyel alkalmanként földútra is lekanyarodna.

Nagyon kell a terepes gép

Ragyogó napsütés, kanyargó szerpentin és egy szabadidő-autó. Persze jobb lenne egy lapos roadsterrel, de a Ford EcoSportot minden formai hátránya ellenére jó vezetni. Ez pedig sikert hozhat Európában.

A következő hat évben egymillió szabadidő-autót akar eladni mifelénk a Ford. Az új Kuga mellé érkezik majd az Amerikában már ismert Edge, de a darabszámok nagyját nem a prémiummodellnek szánt gép, hanem az új EcoSport hozhatja.

A vállalat várakozásai szerint tavalyhoz képest 2018-ra 22 százalékkal nő majd a SUV-k iránti kereslet Európában, az EcoSporthoz hasonló kis szabadidő-autók eladásai pedig akár 90 százalékkal is növekedhetnek.

Az EcoSport név csak számunkra újdonság, Dél-Amerikában 2003 óta létezik a szabadidő-autó. Nálunk is volt hasonló, csak Fusion néven. A módszer nem új, azaz most is a Fiesta padlólemezére épül az új kocsi. Igazi világmodell: Brazíliában fejlesztették, Indiában készül és 125 országban árulják.

A Ford várakozásai szerint 2013 és 2018 között Európában 90 százalékkal nő majd az EcoSporthoz hasonló kis SUV-k eladásai


Kívül

Ahogy az új Mustang és az új Mondeo, az EcoSport is átvesz néhány elemet, formát a 2011-ben bemutatott Evos tanulmányautótól. Míg a Fusion visszafogottan utalt a terepjárókra, az EcoSport egyértelműen annak akar látszani. A masszív ívek, a fényezetlen védőelemek és az emelt hasmagasság mellett a leglátványosabb különlegessége a csomagtérajtóra szerelt pótkerék. A pótkeréknek állítólag nem maradt hely az autóban, de a fejlődő országok rossz útjain mindenképp szükség volt rá.

A 25 centis “toldattal” két legyet üt egycsapásra a Ford, hiszen így nem kell hely a csomagtartóból a pótkeréknek, másfelől viszont az egyébként négyméteres kocsi az általában 15-20 centivel hosszabb konkurensek (Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur) mellé nyúlik. A pótkerék miatt oldalra nyíló ajtó mögött 335 literes csomagtartó várja a csomagokat. Az állítható dőlésszögű hátsó üléseket lehajtva 1,2 köbméteres hely válik szabaddá. A kabinban az ajtózsebekben elfér egy másfél literes palack is, az első utasülés alatt kihúzható fiók található.

Belül

Jó helyet találunk magunknak az EcoSport vezetőülésében, a kormány tág határok között állítható, míg az ülés elég alacsonyra engedhető ahhoz, hogy személyautósnak érezzük. Bár kis szabadidő-autóról van szó, nem csak gyerekek utazhatnak hátul. 178 centis testem mögött még ülhetett volna egy másik felnőtt is.

Az autó leggyengébb pontja az anyagminőség. Sokfelé használnak ma már szokatlanul rideg műanyagokat az utastérben és az ülések kárpitja is inkább tartósnak készült, mint finomnak. Szerencsére a kormánykerék bőrborítása és a sebességváltó anyaga a jobbak közül való, így amivel a legtöbbet találkozunk, az rendben van. A műszerfal ismerős lehet, a Fiestából emelték át a tervezők, ahogy a középen látható, ma már aprónak számító képernyőt is.

A műszerfal a Fiestából érkezik. A központi kijelző apró, de a mögötte rejtőző hangvezérlésű rendszer sokat tud

Okos autó

Az AppLink technológiával kiegészített Ford SYNC révén az EcoSport tulajdonosai lesznek az első Ford-vezetők, akik hangvezérléssel kezelhetnek okostelefon-alkalmazásokat.

Nyugat-Európában napilapokat, hangoskönyveket olvas fel a rendszer, városi idegenvezetést tart, valósidejű információt nyújt parkolóhelyekről. A felhasználó ízlése és érdeklődése alapján a rendszer arra is képes, hogy személyre szabottan ajánljon rendezvényeket, de válogathat a Hotels.com 145 ezer ajánlata közül is. Természetesen a navigációs rendszer is hallgat az utasításokra.

Földútra is jó: első terepszöge 22,1, hátsó terepszöge 35 fokos, gázlómélysége pedig 550 mm.


Milyen vezetni?

Az EcoSport vezethetősége követi a Fordtól megszokottakat: a kormányzás kellően direkt, a futómű feszes, a váltó pontosan kapcsolható. Így a kis aszfaltterepjáró élvezetes autózást tartogat, amit Portugália szerpentinjein bizonyított is. Nehézséget csak a vastag A-oszlop okoz, amely miatt a vezetőnek gyakran kell hajolgatni, hogy belássa a holtteret.

Az autó 10,6 méteres fordulóköre biztosítja, hogy városban is elemében legyen, de az első és hátsó alsó védőlemezzel felszerelt EcoSport a földúton sincs gondban. Hasmagassága 200 mm, első terepszöge 22,1, hátsó terepszöge 35 fokos, a telekre biztosan eljutunk vele. Ha komolyra fordulna a helyzet, jó tudni, hogy a gázlómélysége 550 mm. Az igazi terepezést gátolja, hogy csak elsőkerék-hajtással készül.

Háromféle motorral gyártják az európai EcoSport, 1,0 literes turbós (125 LE) és 1,5 literes szívó (112 LE) benzinessel, illetve 1,5 literes dízellel. Utóbbit próbáltuk ki. A 90 lóerős gázolajos blokk könnyedén mozgatja a kocsit miután átlendültünk az alacsony fordulaton jelentkező, nem túl nagy, de érezhető turbólyukon. A kissé zajos négyhengeres motor 205 Nm-es nyomatéka támogatja a rugalmas vezetést, de ha mindig lendületben akarunk lenni, jobb, ha a sebességváltót kézben tartjuk. Normál haladás mellett hat liter alatt tartható a fogyasztása.

Tetszik a kocsi? Egyelőre ne rohanjon a kereskedésbe, az EcoSport hazai bevezetését a cég egyelőre nem tervezi, mondta Varga Zsombor, a Ford kommunikációs és PR-igazgatója, ugyanis a szükséges homologizációs költség túl magas az eladható darabszámhoz képest – azaz túl drága lenne itthon -, 2015-ig így biztos nem, a következő facelift idején talán hozzánk is eljut a modell. Szerencsére az új Mustangról nem maradunk le, az megérkezik Magyarországra is.

125 országban árulják majd, mi Portugáliában próbáltuk

Mellette – Ellene
  • Jó hasmagasság
  • Direkt kormányzás
  • Pontos váltó
  • Hátul is elférni
  • Kissé zajos motor
  • Anyagminőség az utastérben
  • Vaskos A-tetőoszlop
  • Nem kapható nálunk

Szavazás

Értékeld 1-től 10-ig

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • aYvEl

    4 csillagos minősítés a Euro NCAP törésteszten egy Fordtól, 2014-ben? Kész vicc.

  • hulyemernok

    aYvEl, nem európai tervezés, aztán Brazíliában megfelelt ez is. Egyébként hibának tartom, hogy ezt az autót így egy az egyben elhozták ide. Nem szép, nem különleges, a belsőt pont sikerült elrontani a Fiestához képest (középső légbeömlők). Más meg talán nem is fontos ebben a kategóriában…

  • husky

    Vicces! Jók a terepszögek meg a gázlómélység, csak éppen nem 4×4-es! Akkor meg mire fel? Lehet, hogy alapjában jó, de akkor télen több az esélye a Panda 4×4-nek meg Caddy 4motionnak a Budai hegykben téli gumival?

  • mtbe

    Nekem az eleje nagyon furcsa, nem igazán állnak össze a többi Fordtól átvett elemek, hátulról nézve is eléggé bumfordi. Szóval szerintem nem szép.

  • Piet

    Ez a Brazil piacra tökéletes, bár engem kicsit Fiat Idea Adventure utóérzés tölt el amikor a képeket látom a Ford új járgányáról.

    http://www.brasilturis.com.br/imgNoticias/dDaRq02ue5vVjyvMm4iQ/nVowhWSDSSCpuhdrBa0h.jpg

    http://bestcars.uol.com.br/bc/wp-content/uploads/2012/10/Idea-Adventure-02.jpg

  • Gianniz

    Igazi nyominger autó. Ehhez képest a gnóm SX4 Cross is szép.

Folyik a benzin a BMW villanyautójából

Átfogó visszahívást kezdeményezett a BMW az USA-ban, vélhetően globális folytatása is lesz az ügynek. Az i3-as városi villanyautók hatótávolság-növelőjével van gond.

Beelőzi a BMW M5-öt az Alpina B5!

Az új generációs BMW 5 sportverziója még távolról sincs kész, a márka legfőbb tunere, az Alpina azonban heteken belül bemutatja a maga M5-gyilkosát.

Ford egy BMW és egy Mercedes ellen

Három vadorzó turbómotorral, 500 Nm körüli nyomatékkal. BMW M2, Ford Focus RS, Mercedes A 45 AMG: melyik a leggyorsabb, a legszórakoztatóbb, vagy egyszerűen a legjobb?

Ezek a világ leginkább tiszteletre méltó autógyártói

A Fortune magazin évről évre felállítja az ötven leginkább nagyra becsült nagyvállalat globális rangsorát. Az autógyártók nem képviseltetik magukat nagy számban.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.