Lemaradunk a Ford kis terepjárójáról?

Vezettük: Ford EcoSport

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2014.05.31. 06.00

Hamarosan a Ford is visszatér a kis szabadidő-autók piacára Európában. Kipróbáltuk a Fusion helyét átvevő új Ecosportot.

Röviden – Ford EcoSport

Mi ez?

A Ford kis szabadidő-autója, Fiesta-alapokra építve. A Fusion utódja.  
Mit tud? Haladni, fordulni. Kulturált működéssel szolgálni a családot.
Mibe kerül? Egyelőre nem tervezik Magyarországi forgalmazását. A konkurensek nagyjából négymillió forintos ártól vehetők meg.
Kinek jó?  Aki az átlagnál picit izgalmasabb vezethetőséget keres SUV-formában, amellyel alkalmanként földútra is lekanyarodna.

Nagyon kell a terepes gép

Ragyogó napsütés, kanyargó szerpentin és egy szabadidő-autó. Persze jobb lenne egy lapos roadsterrel, de a Ford EcoSportot minden formai hátránya ellenére jó vezetni. Ez pedig sikert hozhat Európában.

A következő hat évben egymillió szabadidő-autót akar eladni mifelénk a Ford. Az új Kuga mellé érkezik majd az Amerikában már ismert Edge, de a darabszámok nagyját nem a prémiummodellnek szánt gép, hanem az új EcoSport hozhatja.

A vállalat várakozásai szerint tavalyhoz képest 2018-ra 22 százalékkal nő majd a SUV-k iránti kereslet Európában, az EcoSporthoz hasonló kis szabadidő-autók eladásai pedig akár 90 százalékkal is növekedhetnek.

Az EcoSport név csak számunkra újdonság, Dél-Amerikában 2003 óta létezik a szabadidő-autó. Nálunk is volt hasonló, csak Fusion néven. A módszer nem új, azaz most is a Fiesta padlólemezére épül az új kocsi. Igazi világmodell: Brazíliában fejlesztették, Indiában készül és 125 országban árulják.

A Ford várakozásai szerint 2013 és 2018 között Európában 90 százalékkal nő majd az EcoSporthoz hasonló kis SUV-k eladásai


Kívül

Ahogy az új Mustang és az új Mondeo, az EcoSport is átvesz néhány elemet, formát a 2011-ben bemutatott Evos tanulmányautótól. Míg a Fusion visszafogottan utalt a terepjárókra, az EcoSport egyértelműen annak akar látszani. A masszív ívek, a fényezetlen védőelemek és az emelt hasmagasság mellett a leglátványosabb különlegessége a csomagtérajtóra szerelt pótkerék. A pótkeréknek állítólag nem maradt hely az autóban, de a fejlődő országok rossz útjain mindenképp szükség volt rá.

A 25 centis “toldattal” két legyet üt egycsapásra a Ford, hiszen így nem kell hely a csomagtartóból a pótkeréknek, másfelől viszont az egyébként négyméteres kocsi az általában 15-20 centivel hosszabb konkurensek (Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur) mellé nyúlik. A pótkerék miatt oldalra nyíló ajtó mögött 335 literes csomagtartó várja a csomagokat. Az állítható dőlésszögű hátsó üléseket lehajtva 1,2 köbméteres hely válik szabaddá. A kabinban az ajtózsebekben elfér egy másfél literes palack is, az első utasülés alatt kihúzható fiók található.

Belül

Jó helyet találunk magunknak az EcoSport vezetőülésében, a kormány tág határok között állítható, míg az ülés elég alacsonyra engedhető ahhoz, hogy személyautósnak érezzük. Bár kis szabadidő-autóról van szó, nem csak gyerekek utazhatnak hátul. 178 centis testem mögött még ülhetett volna egy másik felnőtt is.

Az autó leggyengébb pontja az anyagminőség. Sokfelé használnak ma már szokatlanul rideg műanyagokat az utastérben és az ülések kárpitja is inkább tartósnak készült, mint finomnak. Szerencsére a kormánykerék bőrborítása és a sebességváltó anyaga a jobbak közül való, így amivel a legtöbbet találkozunk, az rendben van. A műszerfal ismerős lehet, a Fiestából emelték át a tervezők, ahogy a középen látható, ma már aprónak számító képernyőt is.

A műszerfal a Fiestából érkezik. A központi kijelző apró, de a mögötte rejtőző hangvezérlésű rendszer sokat tud

Okos autó

Az AppLink technológiával kiegészített Ford SYNC révén az EcoSport tulajdonosai lesznek az első Ford-vezetők, akik hangvezérléssel kezelhetnek okostelefon-alkalmazásokat.

Nyugat-Európában napilapokat, hangoskönyveket olvas fel a rendszer, városi idegenvezetést tart, valósidejű információt nyújt parkolóhelyekről. A felhasználó ízlése és érdeklődése alapján a rendszer arra is képes, hogy személyre szabottan ajánljon rendezvényeket, de válogathat a Hotels.com 145 ezer ajánlata közül is. Természetesen a navigációs rendszer is hallgat az utasításokra.

Földútra is jó: első terepszöge 22,1, hátsó terepszöge 35 fokos, gázlómélysége pedig 550 mm.


Milyen vezetni?

Az EcoSport vezethetősége követi a Fordtól megszokottakat: a kormányzás kellően direkt, a futómű feszes, a váltó pontosan kapcsolható. Így a kis aszfaltterepjáró élvezetes autózást tartogat, amit Portugália szerpentinjein bizonyított is. Nehézséget csak a vastag A-oszlop okoz, amely miatt a vezetőnek gyakran kell hajolgatni, hogy belássa a holtteret.

Az autó 10,6 méteres fordulóköre biztosítja, hogy városban is elemében legyen, de az első és hátsó alsó védőlemezzel felszerelt EcoSport a földúton sincs gondban. Hasmagassága 200 mm, első terepszöge 22,1, hátsó terepszöge 35 fokos, a telekre biztosan eljutunk vele. Ha komolyra fordulna a helyzet, jó tudni, hogy a gázlómélysége 550 mm. Az igazi terepezést gátolja, hogy csak elsőkerék-hajtással készül.

Háromféle motorral gyártják az európai EcoSport, 1,0 literes turbós (125 LE) és 1,5 literes szívó (112 LE) benzinessel, illetve 1,5 literes dízellel. Utóbbit próbáltuk ki. A 90 lóerős gázolajos blokk könnyedén mozgatja a kocsit miután átlendültünk az alacsony fordulaton jelentkező, nem túl nagy, de érezhető turbólyukon. A kissé zajos négyhengeres motor 205 Nm-es nyomatéka támogatja a rugalmas vezetést, de ha mindig lendületben akarunk lenni, jobb, ha a sebességváltót kézben tartjuk. Normál haladás mellett hat liter alatt tartható a fogyasztása.

Tetszik a kocsi? Egyelőre ne rohanjon a kereskedésbe, az EcoSport hazai bevezetését a cég egyelőre nem tervezi, mondta Varga Zsombor, a Ford kommunikációs és PR-igazgatója, ugyanis a szükséges homologizációs költség túl magas az eladható darabszámhoz képest – azaz túl drága lenne itthon -, 2015-ig így biztos nem, a következő facelift idején talán hozzánk is eljut a modell. Szerencsére az új Mustangról nem maradunk le, az megérkezik Magyarországra is.

125 országban árulják majd, mi Portugáliában próbáltuk

Mellette – Ellene
  • Jó hasmagasság
  • Direkt kormányzás
  • Pontos váltó
  • Hátul is elférni
  • Kissé zajos motor
  • Anyagminőség az utastérben
  • Vaskos A-tetőoszlop
  • Nem kapható nálunk

Szavazás

Értékeld 1-től 10-ig

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • aYvEl

    4 csillagos minősítés a Euro NCAP törésteszten egy Fordtól, 2014-ben? Kész vicc.

  • hulyemernok

    aYvEl, nem európai tervezés, aztán Brazíliában megfelelt ez is. Egyébként hibának tartom, hogy ezt az autót így egy az egyben elhozták ide. Nem szép, nem különleges, a belsőt pont sikerült elrontani a Fiestához képest (középső légbeömlők). Más meg talán nem is fontos ebben a kategóriában…

  • husky

    Vicces! Jók a terepszögek meg a gázlómélység, csak éppen nem 4×4-es! Akkor meg mire fel? Lehet, hogy alapjában jó, de akkor télen több az esélye a Panda 4×4-nek meg Caddy 4motionnak a Budai hegykben téli gumival?

  • mtbe

    Nekem az eleje nagyon furcsa, nem igazán állnak össze a többi Fordtól átvett elemek, hátulról nézve is eléggé bumfordi. Szóval szerintem nem szép.

  • Piet

    Ez a Brazil piacra tökéletes, bár engem kicsit Fiat Idea Adventure utóérzés tölt el amikor a képeket látom a Ford új járgányáról.

    http://www.brasilturis.com.br/imgNoticias/dDaRq02ue5vVjyvMm4iQ/nVowhWSDSSCpuhdrBa0h.jpg

    http://bestcars.uol.com.br/bc/wp-content/uploads/2012/10/Idea-Adventure-02.jpg

  • Gianniz

    Igazi nyominger autó. Ehhez képest a gnóm SX4 Cross is szép.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.