Röviden – Mercedes-Benz GLA

Mi ez?

A Mercedes városi autója, nyomokban SUV elemekkel

Mit tud?Mindent, amire aszfaltozott úton szükségünk lehet
Mibe kerül?8,6 milliótól indul az árlista, de 14-15 millióig könnyen felkúszhat a végső összeg
Kinek jó? Sok célra jó, ha jól konfiguráljuk. Benzin, dízel, 2×4, 4×4 – van minden

Hihetetlenül hangzik, de a nézettségvadász cím mögött érvekkel védhető vélemény húzódik. A Mercedes-Benz GLA 220 CDI ebben a formában a kitűnő összetevők olyan ötvözete, ami inkább meghökkentő, mint harmonikus. Szikár módon fogalmazva a tesztautó karaktere nem kívánja az AMG-csomagot.

Nem nehéz beleszeretni a formába, ami a kategóriában kiemelkedő 0,29-es alaktényezőjével bír


Csiricsárébb módon: az új Mercedes GLA dízelmotorral, automata váltóval, és AMG futóművel és fékkel felszerelve olyan, mint egy íncsiklandóan szaftos bélszín, tetején a legkiválóbb, pillekönnyű tejszínhabbal. Ennek ellenére a próba végén már rákaptam az extrém ízre, de inkább haladjunk sorjában! Lássuk az extrém előadás részleteit.

Külső – igazi divatterepjáró

Adatlap

Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC

Mercedes GLA – A szerethető szakállas nő 1
Motor2143 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény170 LE
Nyomaték350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)8,3 sec
Végsebesség215 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,1 l / 100 km

A Mercedes felismerte, hogy a kompakt méretosztályba tartozó prémium városi terepjáróknak elég egy leheletnyi sárdagasztást idéző hangulat. A fő riválisnak tartott Audi Q3, és BMW X1 szabadidő-autókra jellemző kamudíszeivel a Mercedes GLA is rendelkezik, de az összképet tekintve üvölt róla, hogy sosem szeretne letérni az aszfaltozott utakról.

Kötelező elemként feltűnik a kerékjárati íveken, küszöbön körbefutó fekete műanyag “védősáv” magas fényű lakkozott díszbetétekkel feldobva, hátul két krómozott kipufogónyílással, és az AMG-csomag részeként érkező ál-levegőkilépő nyílással. További részletként karbonszálas műanyaggal bevont külső tükrök dobnak még rá egy lapáttal az SUV-hangulatba oltott sportosságra (no meg a vételárra 480 ezer forintot!), a hatalmas csillagot közepén hordó hűtőrácsról, és az irgalmatlan méretűre húzott légbeömlő-nyílásokról már nem is beszélve.

Az A-osztály esetén már bevált szépségtapaszok itt is működnek. A maszkulin, izmos karosszéria állandó feladatot ad a szemnek, az oldalnézetet két egymás felé húzó fény-árnyék vonal határozza meg, melyek szépen simulnak a C-oszlop alatt vaskosan puffadó ívben. Elöl-hátul látványos a lámpatestek LED-fényszórókból húzott íve, a 19 colos kerekek pedig minden kétséget eloszlatnak, a Mercedes GLA kifejezett célja, hogy erdei vadak helyett városi gyalogosok figyelmét vonja magára.

Jellegzetes a GLA-ban is látható összetett, LED nappali menetfénnyel kiegészített Mercedes fényszóró

Amit ebben a vörös színben maradéktalanul teljesített is, tényleg úgy követtek a tekintetek, mintha egy szakállas, de eszméletlen csinos nővel az oldalamon sétáltam volna a körúton.

Belső – legyen vörös

Belül szintén sok apró jel mutatja, hogy a tesztautó rendelésekor bepipálták az összes AMG feliratú sort az extralistában. Az A-osztályból, CLA-ból ismerős műszerfalon, üléseken, és kormányon jellegzetes vörös varrás fut végig, a legterebélyesebb díszbetét pedig nem fa, nem is fém, hanem műanyag, de a szénszálas fajtából, 360 ezer forintos felárért.

Márkajellemzőként a hétsebességes automata váltó karját a kormány mögött jobb oldalon találjuk, ahogy a rögzítőfék oldása is tipikus mercis helyen, a műszerfal bal alsó zugában található.  A részletekben jobban elmélyedve tűnik fel igazán, mekkora előrelépés az új C-osztály belső tere, ahol kevés gombbal, még fokozottabb minőségben élvezhető a Mercedes-hangulat.

Modern klasszikus a GLA belső tere, ahova pár tétel bepipálásával több millió forintnyi extrát helyezhetünk el

Ehhez képest a GLA középkonzolján rengeteg felesleges kapcsoló foglal helyet, a térdmagasságban elhelyezett tárolórekeszek kidolgozása, a műanyag minősége pedig elmarad a kategória átlagától. Panaszra még a központi, 5,8 colos kijelző elhelyezése adhat okot. Megtöri a formaterv egységét, de legalább egész gyorsan működik a gyári navigáció, és a kezelés logikáját elsajátítva minden menüpont gördülékenyen érhető el.

Ennyi hibát lehet felhozni, ezen felül makulátlan a belső, csodásan festenek a kerek levegőbeömlők, minden igényt kielégítő, testre szabható a kényelem. Az integrált fejtámlával érkező sportülések a 184 centiméteres átlagmagasságomhoz pont passzoltak, de extrém alacsony, vagy magas sofőrök jobb, ha lemondanak az inkább látványban pluszt hozó ülőhelyekről.

Mindenhol igényes, szépen kidolgozott a vörös cérnával varrt bőr

Ezzel a hátul ülők javát is szolgálják, akiknek nem sok látnivaló jut, részben pont a vaskos háttámlák miatt. Átlagos testalkattal itt a második sorban sincs ok a panaszra, egyedül a felhőbámulást engedő tetőablak lopja a fejteret. A csomagtér pedig 421 és 1235 liter között variálható, ami az autó méreteihez képest egész tűrhető érték.

Vezetés – erős dízel, összkerék

Esetünkben egy ismert alapokon nyugvó, a 2008 óta piacon lévő OM651-es motorcsalád tagja, a 2,2 literes CDI dízel teljesített szolgálatot a GLA orrában, 170 lóerőt és 350 Nm nyomatékot termelve. Ereje és fogyasztása hozza az elvárt szintet, azonban járáskultúrája már elmarad a legfrissebb fejlesztésektől, alapjáraton tolakodó kotyogása csak bemelegedve, nagyobb tempónál simul ki.

A start-stop rendszer sem a legjobb barátja, a lámpánál állva egy gondolattal hamarabb kell lelépni a fékpedálról, ha a sorral tempót tartva készülünk indulni.


A videón szereplő típus a Mercedes CLA, szintén a 220 CDI motorral szerelve

Autópályán domborít igazán a nagylöketű dízel, a hétfokozatú duplakuplungos DCT váltón keresztül magabiztos lendülettel gyorsít, és 130-as tempónál körülbelül 2100-at fordulva hoz nyugalmat a több száz kilométeres utak során. Ha pedig szükség van minden tartalékra, jöhet a Sport mód. Így padlóig nyomva a gázpedált minden fokozat csak egy villanás, a fordulatszám némi dízeles recsegő aláfestéssel ugrál, a kilométeróra pedig magabiztosan kúszik egyre fentebb.

Még mindig kulccsal indul a Mercedes GLA, nincs kártya, vagy gombnyomás.

Hogy meddig? A fékek felől szinte bármeddig, mert ezek a tárcsák brutálisan fognak. Könnyen érezhető a pedál fogáspontja, és rengeteg a tartalék, minden lassítás egy erős benzinmotort kíván az orrba, hogy a kigyorsítás is tökéletes élmény legyen.

Nem maradt érintetlenül a kormányzás sem, a szervó segíti az ellenkormányzást a jármű kifarolásakor, önállóan korrigál, ha kétoldalt eltérően síkos úton kell fékezni, a fronthatási befolyásokat is aktívan csökkenti, valamint az oldalszelet és az út oldallejtését is kiegyenlíti.

Bevallom, nem volt szívem murván farolni a 15 milliós áron mért tesztautóval, így nem tapasztaltam az ellenkormányzásban segítő elektronikát, sem a 4MATIC összkerékhajtás laza talajon jelentkező jótékony hatását. Pedig elvileg villámgyors az elektronikusan vezérelt kuplunggal erőt elosztó rendszer. Száraz aszfalton csak annyi jött le, hogy bármelyik kanyar közepén padlóig rúgható a gáz, az autó alul- és túlkormányozottság nélkül, a volánnal becélzott irányban hagyja el az ívet.

Ilyen amikor keresztezik a kategóriákat, a tesztelt GLA esetén már több a sportos, mint a hobbiterepjárókra utaló jellemző

A gyári prospektusok 5,1 literes átlagfogyasztást ígérnek, és ez a motor képes is hozni ezt az értéket, csak nem ebben az autóban, nem ezzel a hajtáslánccal. Eleve 1,6 tonnát cipel üresen, utasok nélkül, és képviselhet csúcstechnikát az erőátvitel, az automata váltó összkerékhajtással párosítva mindenképp növeli a fogyasztást. Ebből a szemszögből a tesztút alatt mért 7,6 literes átlag tökéletesen emészthető érték.

Az alapkivitelhez viszonyítva alacsonyabb a futómű, de még így is kényelmesebb az A-osztály fogakat kocogtatóan merev jellegéhez képest. Hogy mennyire SUV a Mercedes GLA, azt legjobban a hasmagasság értéke árulja el. A BMW X1-é 17,9, a Mercié 11,9 centi (A normál felfüggesztésnél 1,5 centivel alacsonyabb az AMG line), és még csak az opcionális off-road csomaggal is csak 17,4 centiméterre emelkedik. A Dacia Dusternél például 20,5 centiméter ez az érték, ami tulajdonképpen egy Mercedes GLA vásárlót sem érdekel majd.

Árak, konkurensek

Mert Stuttgartban rájöttek, hogy a vásárlóközönséget nagy részét hidegen hagyja a terepjárós körítés. Elég a kategória stílusjegyeit magán hordó külső, opcióként kínált összkerékhajtással, a prémium kategóriára jellemző biztonsági és kényelmi extrákkal megfűszerezve.

A Mercedes GLA 220 CDI 4Motion és konkurenseiListaár
Mercedes GLA 220 CDI 4Motion (170 LE)11 534 000 Ft
BMW X1 2.0d (184 LE)11 090 000 Ft
Audi Q3 2.0 TDI Quattro (177 LE) 11 010 000 Ft
Volvo V40 Cross Country (177 LE)10 190 000 Ft

Ebben megy már túl messzire az AMG line kivitel, ez ad szakállat a szupermodellnek. Viszont nem kötelező, és ettől lehet jó választás az új GLA.

Mercedes GLA – A szerethető szakállas nő 2

A konzervatív, fronthajtású 200 CDI dízel és a 360 lóerős, vérpezsdítő AMG45 között ezernyi választási lehetőség akad. Már ha 8-15 millió forint között szeretnénk magunknak egy kompakt méretű, attraktív, magas presztízsű márkajelet hordó, nyomokban SUV-elemeket tartalmazó autót választani.

Mellette – Ellene
  • Lenyűgöző forma
  • Kitűnő fékek
  • Erőteljes dízelmotor
  • Komfortosabb, mint az A-osztály
  • Jó vezethetőség
  • Zajos dízelmotor
  • AMG-line csomag
  • központi kijelző elhelyezése
  • Alacsony hasmagasság

A Mercedes-Benz GLA-hoz az Olajwebshop a Mobil1 ESP 5W-30-as motorolajat ajánlja  10.990 Ft/4liter áron.

Hány pontot adnál az új Mercedes mini-luxus-SUV-nak?

242 szavazat - átlag: 7.5 (10-ből)

Hány pontot adnál az új Mercedes mini-luxus-SUV-nak?