Vezettük az új családi Golfot

Menetpróba: VW Golf Sportsvan

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2014.05.19. 07.00

Hosszabb, tágasabb, kényelmesebb, mint a hagyományos Golf, és pontosan meghatározott helyre kerül a Golf-palettán belül. Kipróbáltuk a névmagyarázatra szoruló Sportsvant.

Röviden – VW Golf Sportsvan

Mi ez?

Felfújt, egyterűsített Golf hosszabb tengelytávval, a ferdehátú és a kombi közé pozicionálva
Mit tud? Kényelemesebb utasteret, magasabb üléspozíciót és tágasabb csomagteret a sima Golfnál, a legmodernebb vezetői asszisztensekkel párosítva
Mibe kerül? Hasonló áron van, mint a ferdehátú Golf,  belépő, 1.2 TSI motor 85 lóerővel akciósan 4,75 millió Ft
Kinek jó?  Aki gyakran szállít felnőtteket, vagy nagyobb tárgyakat a csomagtartóban

Gyorsan tegyük helyére a Sportsvant, mert ezzel a névvel bizony erős magyarázatra szorul. Szó sincs egy szélsebesen száguldó egyterűről, a Sportsvan egyszerűen a kissé unalmas, de jól használható, gömbölyded és tágas Golf Plus aktualizált, modern elektronikákkal felszerelt utóda. A 85 és 150 lóerő közötti benzin- és dízelmotorokkal szerelt, egyterűsített kompakt VW hiába öltött valamivel dinamikusabb formát elődjénél, a sportoláshoz maximum akkor van köze, ha focizni indulunk vele. 

A névváltással a fiatalabb vásárlóközönséget szeretné előcsalogatni a gyártó, amire az elődnél ugyan nagyobb esélye van, de egy ilyen jó sikerült hetes Golf mellett mégsem lesz feltétlenül egyszerű helyzetben az autóválasztás előtt álló páciens. A kassza viszont mindkét esetben házon belül csörög, így az azonos platformra és a nagyrészt megegyező alkatrészeket használó Sportsvan feltehetően bőven megéri majd a Volkswagennek.

Hosszabb, mint a ferdehátú, rövidebb mint a Variant


Tudja, hol a helye

A Sportsvan elhelyezése a modellkínálatban tökéletesen átgondolt és tervezett. A Touran egyterű egyszer sem hangzott el a menetpróba alatt – és a sajtóanyag is éppen csak megemlíti azt -, a Sportsvan tényleg sokkal közelebb áll egy kompakt autóhoz, mintsem egy igazi egyterűhöz.

Az új modell a hetes Golf és annak kombi változata közé lett bepasszírozva. Azokkal egyező platformra (MQB) épül, de közel 5 centiméterrel (48 mm) hosszabb tengelytávval, miközben 4338 milliméteres hosszával 83 mm-rel hosszabb a sima Golfnál, és a 224 mm-rel rövidebb a kombinál.  Magasságban bő 10 centivel több mindkettőnél, és szélességben is 8 mm-rel meghaladja testvéreit. A dizájn a szép és alaposan kidolgozott részletek ellenére is egy tipikus Golf marad a Sportsvan, azaz messziről is igényes, ámbár nem kifejezetten izgalmas darab. Az elődnél persze valóban sportosabb és dinamikusabb vonalak mentén rajzolták meg.

Tényleg tágas

A számok ismeretében is meglepően tágasnak hat az utastér, egymás mögött 190 centiméter magas felnőttek is kényelmesen elférnek az autóban, lábnak, fejnek egyaránt jut hely bőségesen. A 40/60 arányban osztott hátsó ülések egy 18 centiméter hosszú sínen csúsztathatók előre-hátra, mellette síkba dönthetők és állítható háttámlájuk dőlésszöge is  – ezzel kiemelkedő variálhatóságot biztosítanak. Kis csalás, hogy az alaphelyzetben 500 literes csomagtér, nem teljesen hátratolt második üléssorral értendő, hanem 5 centivel az első sor felé tolva. Ettől eltekintve jelentősen tágasabb az elődnél (+76 liter) és az üléseket teljesen előrehúzva 590 litert nyerhetünk ki, azokat lehajtva pedig 1520 litert (+70 liter).

18 centiméteres sínen tologathatók a hátsó ülések


Praktikus részletekből sincs hiány, elöl akár 1,5 literes palackokkal is elbír a térképzseb, de egyéb pakolóalkalmatosságot is találni bőven. A műszerfal anyagai tapintásra kellemesek, a minőségérzet a kompakt kategóriából kiemelkedik, az üléshelyzet pedig magasabb az átlagosnál, így könnyebben kilátni belőle, és nem is kell olyan mélyre ülni, mint egy hagyományos hetes Golfban.

Modernebb, biztonságosabb

A Sportsvan a méretnövekedés ellenére 90 kilogrammal kevesebbet nyom a mérlegen, mint a Golf Plus, átlagosan 20 százalékkal kevesebbet fogyaszt annál, és még a hetedik generációs Golfhoz képest is tartogat innovatív és életmentő technikai újításokat. A Sportvan a Golfok közül először kínál például holttérfigyelő funkciót, amelyet menet közben és indulásnál egyaránt használhatunk. Az amúgy közepesen átlátható Sporstvan a tükrökbe integrált kis LED-fényekkel jelzi, ha nem biztonságos a sávváltás, de ennél is hasznosabb a parkolást megkönnyítő funkciója.

A minőségérzet továbbra is kiváló, a felhasznált anyagok igényesek


A hátsó radar képes érzékelni a keresztirányú forgalmat is, és vészfékez helyettünk, ha a jelzést figyelmen kívül hagyva mégiscsak megpróbálnánk kioltani életünk a sebesen közeledő forgalom elé kitolatva. A Golf Sportsvan számtalan egyéb módon óvja még testi épségünket, például szemmel tartja a vezetőt is, és lankadó figyelem esetén hangjelzéssel és egy piktogram megjelenítésével javasol pihenőt neki.

Az adaptív tempomat 30 és 160 km/órás sebesség mellett lassít és gyorsít a forgalomnak megfelelően; 30 km/óra alatt pedig vészfékezésre is képes, ha ráfutásos baleset gyanúját észleli. Nagyobb tempóról való erős fékezéskor sem tétlenkedik, megfeszíti az öveket és felhúzza az ablakokat, valamint a tetőablakot is zárni kezdi, hogy az oldal- és függönylégzsákok a leghatékonyabban védhessék a bent ülőket. Ha mégis bekövetkezett a  baj, a baleset után a guruló autót magától állóra fékezi az egyterű Golf.

Elég sok a gomb, eltart egy ideig, amíg kiismerjük magunkat a menürendszerben


A Sportsvan extralistájáról elérhető még aktív sávtartó és parkolóasszisztens is, de létezik táblafelismerő rendszer és a szembejövő forgalomnak megfelelően világító bi-xenon kanyarfényszóró is.  Az új Golf egyértelműen a kompakt kategória legmodernebb és legbiztonságosabb autóinak egyike.

Megszokott, takarékos motorok

Csak a Golf Plus modellhez képest számít újdonságnak az elérhető motorpaletta, amely a 85 lóerős 1.2 TSI benzinestől indul, valamint egy 90 lóerős 1.6 TDI dízelmotorral  – ez utóbbi a fejlettebb piacokon nem elérhető.  A belépő benzines választható még 110 lóerővel, a nagyobb 1.4 TSI  pedig 125 és 150 lóerővel, dízelből pedig két másik van még: a 110 lóerős 1,6-os és a 150 lóerős kétliteres. A start-stop rendszer széria, a leggyengébb motorokat leszámítva pedig duplakuplongos DSG-váltó is rendelhető.

A próbaút alkalmával a 125 lóerős és a 150 lóerős 1.4 TSI motort volt alkalmunk kipróbálni. Utóbbi érezhetően dinamikusabb volt a  hétfokozatú DSG-váltóval, ugyanakkor a 125 lóerős motor annyira harmonikus – kellően erős is-, hogy nyugodtan spórolhatunk vele félmillió forintot, nem fognak kifejezetten hiányozni a plusz lóerők. A duplakuplungos váltó szépen és gyorsan kapcsol menet közben, dugóban araszolva viszont feltűnt, hogy csak apró rántással képes indulni – ez picit zavaró.

85 lóerős a leggyengébb benzines, dízelből 90 LE a minimum. A 125 lóerős 1.4 TSI ideális Sportsvanhez is


Mindkét autónk DCC adaptív futóművel volt szerelve, amely 4 előre beprogramozott mód, és egy programozható mód közül enged választani, aszerint, hogy mennyire szeretnénk gyorsan, kényelmesen vagy takarékosan haladni. Az alapfutóműről így nem tudunk nyilatkozni, de az biztos, hogy DCC-vel a Golf tökéletesen kényelmes, és enyhén sportos is, ha úgy kívánjuk. A száguldásra egyébként a nevén kívül semmi sem késztet a Sportsvanben, érezhetően magasabb és nyugodtabb autó, mint a normál ferdehátú kivitel.

VW Golf Sportsvan és versenytársai – akciós listaárak
VW Golf Sportsvan 1.4 TSI (125LE) 5 557 840 Ft
Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 LE) 5 330 000 Ft
Mercedes Benz B180 (122 LE) 7 066 288 Ft
SEAT Altea XL 1.4 TSI Reference (125 LE) 6 321 020 Ft
Renault Scénic 1,6 Expression (110 LE).
4 690 000 Ft

Árak

A Volkswagen Golf Sportvan már rendelhető a márkakereskedésekben  –  viszonylag kedvező bevezető áron. A klasszikus ferdehátú Golfhoz képest 400 ezerrel drágább a belépő benzines ára (4,75 M Ft), míg a dízel most félmillióval olcsóbb (5,7 M), a remek 125 lóerős 1.4 TSI pedig azonos árban 5,5 millióért kapható.  Kényelemesebb, tágasabb, és a vezetési élményt leszámítva jobb választás is lehet a sima Golfnál.

Mellette – Ellene
  • Tágas hátsó sor és csomagtér
  • Jól variálható utastér
  • Csendes, takarékos motorok
  • Modern vezetői asszisztensek
  • Jó minőségérzet
  • Nevéhez képest kevésbé izgalmas
  • Indulásnál rántó DSG-váltó
  • Bonyolult menürendszer

Szavazás

VW Golf Sportsvan 2014

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • mtbe

    Szerintem a Renault Scenic az 1,2-es 130 lovas turbóval jobban illene a többi közé.

  • toce

    Így képek alapján inkább az Opel Merivát hoznám fel konkurenciaként.

    Amúgy mennyire széles? Hátul elfér 3 felnőtt/gyerekülés kényelmesen?

  • v_Petya25

    Toce
    Pár milivel szélesebb csak az alap Golfnál, szerintem ebben sem fér el 3 gyerekülés hátul. A Meriva bár majnem ezt adja, igazából egy fél számmal kisebb doboz, igaz sokkal olcsóbb is (az alap 3,88M).

  • Gianniz

    A Meriva ennél jóval kisebb, az egy kisautó alapú egyterű.

  • ACC.600

    az opelnek pont hiányzik a palettájáról az astra egyterűsített változata.

    elég öregecske volt már a golf plus. szerintem pofás lett ez a sportsvan.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.