Röviden – VW Golf Sportsvan

Mi ez?

Felfújt, egyterűsített Golf hosszabb tengelytávval, a ferdehátú és a kombi közé pozicionálva
Mit tud?Kényelemesebb utasteret, magasabb üléspozíciót és tágasabb csomagteret a sima Golfnál, a legmodernebb vezetői asszisztensekkel párosítva
Mibe kerül?Hasonló áron van, mint a ferdehátú Golf,  belépő, 1.2 TSI motor 85 lóerővel akciósan 4,75 millió Ft
Kinek jó? Aki gyakran szállít felnőtteket, vagy nagyobb tárgyakat a csomagtartóban

Gyorsan tegyük helyére a Sportsvant, mert ezzel a névvel bizony erős magyarázatra szorul. Szó sincs egy szélsebesen száguldó egyterűről, a Sportsvan egyszerűen a kissé unalmas, de jól használható, gömbölyded és tágas Golf Plus aktualizált, modern elektronikákkal felszerelt utóda. A 85 és 150 lóerő közötti benzin- és dízelmotorokkal szerelt, egyterűsített kompakt VW hiába öltött valamivel dinamikusabb formát elődjénél, a sportoláshoz maximum akkor van köze, ha focizni indulunk vele. 

A névváltással a fiatalabb vásárlóközönséget szeretné előcsalogatni a gyártó, amire az elődnél ugyan nagyobb esélye van, de egy ilyen jó sikerült hetes Golf mellett mégsem lesz feltétlenül egyszerű helyzetben az autóválasztás előtt álló páciens. A kassza viszont mindkét esetben házon belül csörög, így az azonos platformra és a nagyrészt megegyező alkatrészeket használó Sportsvan feltehetően bőven megéri majd a Volkswagennek.

Hosszabb, mint a ferdehátú, rövidebb mint a Variant

Tudja, hol a helye

A Sportsvan elhelyezése a modellkínálatban tökéletesen átgondolt és tervezett. A Touran egyterű egyszer sem hangzott el a menetpróba alatt – és a sajtóanyag is éppen csak megemlíti azt -, a Sportsvan tényleg sokkal közelebb áll egy kompakt autóhoz, mintsem egy igazi egyterűhöz.

Az új modell a hetes Golf és annak kombi változata közé lett bepasszírozva. Azokkal egyező platformra (MQB) épül, de közel 5 centiméterrel (48 mm) hosszabb tengelytávval, miközben 4338 milliméteres hosszával 83 mm-rel hosszabb a sima Golfnál, és a 224 mm-rel rövidebb a kombinál.  Magasságban bő 10 centivel több mindkettőnél, és szélességben is 8 mm-rel meghaladja testvéreit. A dizájn a szép és alaposan kidolgozott részletek ellenére is egy tipikus Golf marad a Sportsvan, azaz messziről is igényes, ámbár nem kifejezetten izgalmas darab. Az elődnél persze valóban sportosabb és dinamikusabb vonalak mentén rajzolták meg.

Tényleg tágas

A számok ismeretében is meglepően tágasnak hat az utastér, egymás mögött 190 centiméter magas felnőttek is kényelmesen elférnek az autóban, lábnak, fejnek egyaránt jut hely bőségesen. A 40/60 arányban osztott hátsó ülések egy 18 centiméter hosszú sínen csúsztathatók előre-hátra, mellette síkba dönthetők és állítható háttámlájuk dőlésszöge is  – ezzel kiemelkedő variálhatóságot biztosítanak. Kis csalás, hogy az alaphelyzetben 500 literes csomagtér, nem teljesen hátratolt második üléssorral értendő, hanem 5 centivel az első sor felé tolva. Ettől eltekintve jelentősen tágasabb az elődnél (+76 liter) és az üléseket teljesen előrehúzva 590 litert nyerhetünk ki, azokat lehajtva pedig 1520 litert (+70 liter).

18 centiméteres sínen tologathatók a hátsó ülések


Praktikus részletekből sincs hiány, elöl akár 1,5 literes palackokkal is elbír a térképzseb, de egyéb pakolóalkalmatosságot is találni bőven. A műszerfal anyagai tapintásra kellemesek, a minőségérzet a kompakt kategóriából kiemelkedik, az üléshelyzet pedig magasabb az átlagosnál, így könnyebben kilátni belőle, és nem is kell olyan mélyre ülni, mint egy hagyományos hetes Golfban.

Modernebb, biztonságosabb

A Sportsvan a méretnövekedés ellenére 90 kilogrammal kevesebbet nyom a mérlegen, mint a Golf Plus, átlagosan 20 százalékkal kevesebbet fogyaszt annál, és még a hetedik generációs Golfhoz képest is tartogat innovatív és életmentő technikai újításokat. A Sportvan a Golfok közül először kínál például holttérfigyelő funkciót, amelyet menet közben és indulásnál egyaránt használhatunk. Az amúgy közepesen átlátható Sporstvan a tükrökbe integrált kis LED-fényekkel jelzi, ha nem biztonságos a sávváltás, de ennél is hasznosabb a parkolást megkönnyítő funkciója.

A minőségérzet továbbra is kiváló, a felhasznált anyagok igényesek


A hátsó radar képes érzékelni a keresztirányú forgalmat is, és vészfékez helyettünk, ha a jelzést figyelmen kívül hagyva mégiscsak megpróbálnánk kioltani életünk a sebesen közeledő forgalom elé kitolatva. A Golf Sportsvan számtalan egyéb módon óvja még testi épségünket, például szemmel tartja a vezetőt is, és lankadó figyelem esetén hangjelzéssel és egy piktogram megjelenítésével javasol pihenőt neki.

Az adaptív tempomat 30 és 160 km/órás sebesség mellett lassít és gyorsít a forgalomnak megfelelően; 30 km/óra alatt pedig vészfékezésre is képes, ha ráfutásos baleset gyanúját észleli. Nagyobb tempóról való erős fékezéskor sem tétlenkedik, megfeszíti az öveket és felhúzza az ablakokat, valamint a tetőablakot is zárni kezdi, hogy az oldal- és függönylégzsákok a leghatékonyabban védhessék a bent ülőket. Ha mégis bekövetkezett a  baj, a baleset után a guruló autót magától állóra fékezi az egyterű Golf.

Elég sok a gomb, eltart egy ideig, amíg kiismerjük magunkat a menürendszerben


A Sportsvan extralistájáról elérhető még aktív sávtartó és parkolóasszisztens is, de létezik táblafelismerő rendszer és a szembejövő forgalomnak megfelelően világító bi-xenon kanyarfényszóró is.  Az új Golf egyértelműen a kompakt kategória legmodernebb és legbiztonságosabb autóinak egyike.

Megszokott, takarékos motorok

Csak a Golf Plus modellhez képest számít újdonságnak az elérhető motorpaletta, amely a 85 lóerős 1.2 TSI benzinestől indul, valamint egy 90 lóerős 1.6 TDI dízelmotorral  – ez utóbbi a fejlettebb piacokon nem elérhető.  A belépő benzines választható még 110 lóerővel, a nagyobb 1.4 TSI  pedig 125 és 150 lóerővel, dízelből pedig két másik van még: a 110 lóerős 1,6-os és a 150 lóerős kétliteres. A start-stop rendszer széria, a leggyengébb motorokat leszámítva pedig duplakuplongos DSG-váltó is rendelhető.

A próbaút alkalmával a 125 lóerős és a 150 lóerős 1.4 TSI motort volt alkalmunk kipróbálni. Utóbbi érezhetően dinamikusabb volt a  hétfokozatú DSG-váltóval, ugyanakkor a 125 lóerős motor annyira harmonikus – kellően erős is-, hogy nyugodtan spórolhatunk vele félmillió forintot, nem fognak kifejezetten hiányozni a plusz lóerők. A duplakuplungos váltó szépen és gyorsan kapcsol menet közben, dugóban araszolva viszont feltűnt, hogy csak apró rántással képes indulni – ez picit zavaró.

85 lóerős a leggyengébb benzines, dízelből 90 LE a minimum. A 125 lóerős 1.4 TSI ideális Sportsvanhez is


Mindkét autónk DCC adaptív futóművel volt szerelve, amely 4 előre beprogramozott mód, és egy programozható mód közül enged választani, aszerint, hogy mennyire szeretnénk gyorsan, kényelmesen vagy takarékosan haladni. Az alapfutóműről így nem tudunk nyilatkozni, de az biztos, hogy DCC-vel a Golf tökéletesen kényelmes, és enyhén sportos is, ha úgy kívánjuk. A száguldásra egyébként a nevén kívül semmi sem késztet a Sportsvanben, érezhetően magasabb és nyugodtabb autó, mint a normál ferdehátú kivitel.

VW Golf Sportsvan és versenytársai – akciós listaárak
VW Golf Sportsvan 1.4 TSI (125LE)5 557 840 Ft
Ford C-Max 1.0 EcoBoost (125 LE)5 330 000 Ft
Mercedes Benz B180 (122 LE)7 066 288 Ft
SEAT Altea XL 1.4 TSI Reference (125 LE)6 321 020 Ft
Renault Scénic 1,6 Expression (110 LE).
4 690 000 Ft

Árak

A Volkswagen Golf Sportvan már rendelhető a márkakereskedésekben  –  viszonylag kedvező bevezető áron. A klasszikus ferdehátú Golfhoz képest 400 ezerrel drágább a belépő benzines ára (4,75 M Ft), míg a dízel most félmillióval olcsóbb (5,7 M), a remek 125 lóerős 1.4 TSI pedig azonos árban 5,5 millióért kapható.  Kényelemesebb, tágasabb, és a vezetési élményt leszámítva jobb választás is lehet a sima Golfnál.

Mellette – Ellene
  • Tágas hátsó sor és csomagtér
  • Jól variálható utastér
  • Csendes, takarékos motorok
  • Modern vezetői asszisztensek
  • Jó minőségérzet
  • Nevéhez képest kevésbé izgalmas
  • Indulásnál rántó DSG-váltó
  • Bonyolult menürendszer

VW Golf Sportsvan 2014

668 szavazat - átlag: 7.5 (10-ből)

VW Golf Sportsvan 2014