Hirdetés
Röviden – Ford Transit és Tourneo Courier

Mi ez?

Tolóajtós kis dobozos, személyautó és haszonjármű változatban egyaránt
Mit tud?Keveset fogyaszt, jó értelemben igénytelen, csendes, szép
Mibe kerül?4,48 millióról indul a személyautó (1.5 TDCi), 3-ról a teher (1.0 Ecoboost)
Kinek jó? Aki a lehető legkisebb, legtakarékosabb, talán legszebb, de cseppet sem a legolcsóbb kis tolóajtóst keresi

Először is tegyük helyére ezt a kocsit a Ford alaposan megbonyolított új nevezéktanában. Ford – eddig világos. Transit: a szó immár nem egy meghatározott furgontípust jelent, csak annyit, hogy haszonjárműről van szó. Illetve a legnagyobb teher-Ford neve csak csupán Transit, és kész, nem Transit Transit. A nagyobbik közepes modell a Custom, Transit Custom, ha dobozos, de Tourneo Custom, ha soküléses, mert a haszonjármű-alapú személyautókat immár mindig Tourneónak hívja a márka. Courier: ez a friss modell tulajdonképpeni neve. Vagyis Transit Courier a teherautó, Tourneo Courier a személyautó verzió. Bár néha a személyautót Kombiként is szokták említeni. Vigyázat: van még a Transit, illetve Tourneo Connect is, ami kiköpött olyan, mint az új Courier, csak kicsit nagyobb. Ebből a nyújtott tengelytávút Ford Grand Tourneo Connectnek hívják. Minden világos, ugye? Nos, akkor nézzük, milyen autó is a Transit illetve Tourneo Courier. Vagy Kombi.

A személyautó-változat is csak egy pár üveggel átlátható, hátul maradt a lemez

Takarékos

A fenti bevezető után velünk maradt két darab olvasónknak most megmondjuk, hogyan kezdődik a Courier sajtóanyaga: “A Ford legelső, kisméretű Transit haszonjárműve mind a dízel-, mind pedig a benzinmotorok terén kategóriaelső fogyasztási értékekkel dicsekedhet.”

Papíron ez 3,7 literes átlagot jelent az 1,6 literes dízellel, 5,2 literest a benzinessel, de csak a feláras stop-start motorleállítgatással, és persze a legkönnyebb, 1135, illetve 1115 kilós furgonváltozatra értve. Hogy mennyire elszakadt a valóságtól a szabványos fogyasztás-mérés, jól jelzi, hogy a dízeles adathoz kis lábjegyzet is van a prospektusban: 100 km/h-s sebesség-határolóval felszerelt változat esetén. A valóságban 6, de inkább 7 literrel lehet tervezni a benzines autó fogyasztását, 4,5, de inkább 5 literrel a dízelekét, ha autópályára is akarjuk vinni néha a magas, szögletes autót.

A Ford új féltonnás (660 kg terhelhetőségű) kisteherautójának bemutatásával vált teljessé a két év alatt totálisan kicserélt haszonjármű-flotta

Az is érdekes, hogy a kocsihoz kapható harmadik motorral, az 1,5 literes dízellel egy decivel magasabba a papír szerinti fogyasztás, mint a 20 lóerővel erősebb 1,6-ossal. És az is érdekes, hogy több motor nincs, csak a háromhengeres benzines és a két, majdnem egyforma lökettérfogatú és teljesítményű dízel. (Igaz, az 1,6 literes két teljesítményszintben is kapható.) Az meg már valami rettentően érdekes, hogy a kis benzinmotor Romániában, a kisebbik dízel Indiában készül. (Az 1,6 literes dízel brit termék.)

A Courier akkor tud tényleg takarékos lenni, ha az alsóbb fordulatszám-tartományban, szigorúan országúti tempónál maradva közlekedünk vele. Akkor viszont nagyon, hiszen modern, turbós motorjait pont ilyen jellegű használathoz tervezték. A szervizciklus 30 ezer km, minden motorra.

Szép

Ritkán mutat olyan impozánsan egy kisteherautó-flotta, mint a Frankfurtban az újságírók tiszteletére felsorakoztatott Courierok:

Szépek, pofásak, jobban néznek ki, mint a legtöbb mai Ford személyautó

Az agresszíven lecsapott orr, az immár Ford-stíluselemmé vált hatszögletű hűtőmaszk (lásd még: Aston Martin, MINI), a keskeny fényszórók és a szögletes, rövid kasztni sokkal sportosabbnak és persze erősebbnek mutatja ezt a kisautót, mint amilyen valójában. Az is növelte a hatást, hogy nem a legolcsóbb fehérben találkoztunk a kocsival, hanem élénk, ragyogó pirosban és babakékben (a katalógusban: jéghegy-kék) tündöklő Courierokat kevertek a semleges szürke kocsik közé a rafinált szervezők.

Praktikus

Mind a teherautó, mint a személyautó használata közben érezni, hogy alaposan végiggondolták a Fordnál, mire is fogják használni majd a vevők az autót. A felmosható műanyagpadlót, a sok tárolórekeszt, a nagyon könnyen nyitható ajtókat sokra értékelheti, aki gyakran szokott zsákolt terményt, tálcás péksüteményt vagy izgága gyermekeket szállítani a hétköznapokban. 453 mm széles oldalsó nyílást tár fel a 250 ezer nyitással tesztelt oldalajtó, 2,59 méter hosszú karácsonyfa is elfekhet a kocsiban, a Courier 660 kg hasznos terhelhetőséget kínál.

A tolóajtó hihetetlenül könnyedén mozog, nyílik, záródik

A tényleg zseniális padlótól és az immár szinte minden Fordon bevezetett tanksapka nélküli töltőnyílástól eltekintve nagy durranás azért nem volt a Fordban, de az alapkivitelű Ambition mellett csupán egyetlen alternatívaként létező Trend felszereltségű kocsikban méltányoltuk az esőérzékelő ablaktörlőt, az automata világítás-kapcsolót, automata klímát, kormányról vezérelhető hifit, tempomatot. Vagyis azokat az extrákat, amik még ma sem teljesen hétköznapiak a kisáru-szállítók extralistáin. A menetstabilizáló elektronika is a szériafelszereltség része a Courieren, ahogy a négy légzsák is, felárért pedig akár térdlégzsák is vásárolható a kocsihoz.

A 2,3 köbméteres raktérhez könnyű hozzáférni a – felárért – kétoldali tolóajtókon vagy a kétszárnyú, kiakasztható, 180 fokig kitárható hátsó ajtópáron át. A személyszállító kivitelen a hátsó ajtó felfelé nyílik. Kívánságra a Ford kivehető utasüléssel, kifordítható csomagráccsal ellátott kivitelben is gyártja a Couriert. Az alapvetően jó ergonómiájú, még fix raktér-elválasztó fallal is kellemes szögben dönthető, magas sofőröknek is kényelmes autóban csupán egy dolog ad módot bosszankodásra: a rendkívül nehézkesen kezelhető SYNC nevű menürendszer, amit sokkal civilizáltabb Fordokban sem szoktunk szeretni.

Teljesen személyautós az utastér

(Szerkesztőségünkben megkérdeztem a kollégákat egy gyors közvélemény-kutatás keretében, és lelkesen szidták ők is minden Fordok HMI-jét.) A rendszer javára kell viszont írnunk, hogy nagyobb baleset után automatikusan hívást indít a segélyszolgálati vonalra – Európában 2015 októberétől lesz kötelező ez a felszerelés az új személyautók esetében.

Jópofa viszont a – természetesen feláras – telefontartó a műszerfal tetején, melybe beállíthatjuk és USB-n tölthetjük, kezelhetjük a mobilt.

Csendes és nyugodt

150 kiló homokkal a raktérben a tesztautók semleges viselkedésű, kezes, barátságos autónak bizonyultak a Frankfurt környéki utakon és a belvárosban egyaránt. Az Autobahnon 160 km/h – óra szerinti – végsebességet tudtunk elérni, a Courier még ekkor is stabil és csendes volt, egykedvűen tolta a sok levegőt maga előtt a picike turbós benzinmotor. 3000-es fordulat alatt nagyon kulturált a csepp háromhengeres, felette egyre erősebb lesz a Wartburg-fíling, de még a jóval 6000 feletti leszabályozáskor sem rezonál vagy üvölt bántóan szegényke.

Itt a vége, három henger, egy liter meg egy turbó ennyit tud benzinből a dobozzal

Az 1,6 literes dízellel, amit még volt időnk kipróbálni, már nem volt alkalmunk végsebesség-tesztre, viszont meglepve tapasztaltuk, hogy sem alul, sem fölül nem érződött olyan hú de erősnek, egy pillanatra sem. Aki dízel Couriert akar venni, mindenképpen próbálja ki a kisebb dízelt is! Bár 2 másodperccel rosszabb a gyorsulása 100-ra és végsebessége is jóval kisebb az 1,6-osénál, olyan rosszul azzal sem mehet az autó.

Drága

Ha nem lenne a Dacia, ez a fejezetcím nem ez a szó lenne. De amíg a 20 centivel hosszabb, szintén 75 lóerős dízel Dokker Van egymillió forinttal olcsóbb a Fordnál, nem lehet relativizálni, hogy a Fiorinónál, Nemónál hosszabb, korszerűbb, frissebb a Courier és a menetstabilizáló is alapáras tétel benne, ezért nem baj, hogy drágább valamivel:

A fapados kis dízel Transit Connect és vetélytársaiNettó listaár, Ft.
Ford Transit Connect Ambiente 1.5 TDCi (75 LE) 3 145 000
Dacia Dokker Van 1.5 dCi Access (75 LE)2 140 000
Fiat Fiorino 1.3 MJet (75 LE)2 928 000
Citroën Nemo Eco 1.3 HDI (75 LE)3 065 000

A személyautó-verziónál még markánsabb a Ford kicsit elszállt árazása a versenytársakhoz képest, bármilyen öregecske is legyen az olasz-francia ikerpár és bármilyen fapados a Dacia. Még a Skoda Roomster is bejöhet a képbe, félmilliós árelőnnyel:

A benzines, közepesen felszerelt Tourneo Connect és vetélytársaiBruttó listaár, Ft.
Ford Tourneo Connect Trend 1.0 Ecoboost (100 LE) 4 703 000
Dacia Dokker 1.2 TCe Arctic (115 LE)3 440 000
Fiat Qubo 1.3 MJet Dynamic (95 LE, dízel nincs benzines)4 715 000
Skoda Roomster Ambition 1.2 TSI (105 LE)4 200 120

No persze más kérdés, hogy ezek a listaárak mennyire olvadnak, ha belépünk egy Ford-szalonba, és megkérdezzük, mennyi a kedvezmény. Általában jó sok szokott lenni, és jó sok kedvezmény meg a Courier szépsége már elég lehet ahhoz, hogy az ember megfeledkezzen a Daciáról.

Mellette – Ellene
  • Szép az arca
  • Jópofa a kis benzinmotor
  • Spórolósak a dízelek
  • Kellemesen igénytelen a beltér
  • Általános könnyed kezelhetőség
  • Magas ár
  • Nincs belőle igazán erős verzió

Hogy tetszik?

169 szavazat - átlag: 6.2 (10-ből)

Hogy tetszik?