A legtakarékosabb minifurgon

Vezettük: Ford Transit Courier

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.05.17. 06.00

A Ford Frankfurtban mutatta be új, tolóajtós minifurgonjának személyautó- és haszonjármű-változatát. Szép, praktikus és nem rossz, no de annyiba is kerül.

Hirdetés
Röviden – Ford Transit és Tourneo Courier

Mi ez?

Tolóajtós kis dobozos, személyautó és haszonjármű változatban egyaránt
Mit tud? Keveset fogyaszt, jó értelemben igénytelen, csendes, szép
Mibe kerül? 4,48 millióról indul a személyautó (1.5 TDCi), 3-ról a teher (1.0 Ecoboost)
Kinek jó?  Aki a lehető legkisebb, legtakarékosabb, talán legszebb, de cseppet sem a legolcsóbb kis tolóajtóst keresi

Először is tegyük helyére ezt a kocsit a Ford alaposan megbonyolított új nevezéktanában. Ford – eddig világos. Transit: a szó immár nem egy meghatározott furgontípust jelent, csak annyit, hogy haszonjárműről van szó. Illetve a legnagyobb teher-Ford neve csak csupán Transit, és kész, nem Transit Transit. A nagyobbik közepes modell a Custom, Transit Custom, ha dobozos, de Tourneo Custom, ha soküléses, mert a haszonjármű-alapú személyautókat immár mindig Tourneónak hívja a márka. Courier: ez a friss modell tulajdonképpeni neve. Vagyis Transit Courier a teherautó, Tourneo Courier a személyautó verzió. Bár néha a személyautót Kombiként is szokták említeni. Vigyázat: van még a Transit, illetve Tourneo Connect is, ami kiköpött olyan, mint az új Courier, csak kicsit nagyobb. Ebből a nyújtott tengelytávút Ford Grand Tourneo Connectnek hívják. Minden világos, ugye? Nos, akkor nézzük, milyen autó is a Transit illetve Tourneo Courier. Vagy Kombi.

A személyautó-változat is csak egy pár üveggel átlátható, hátul maradt a lemez


Takarékos

A fenti bevezető után velünk maradt két darab olvasónknak most megmondjuk, hogyan kezdődik a Courier sajtóanyaga: “A Ford legelső, kisméretű Transit haszonjárműve mind a dízel-, mind pedig a benzinmotorok terén kategóriaelső fogyasztási értékekkel dicsekedhet.”

Papíron ez 3,7 literes átlagot jelent az 1,6 literes dízellel, 5,2 literest a benzinessel, de csak a feláras stop-start motorleállítgatással, és persze a legkönnyebb, 1135, illetve 1115 kilós furgonváltozatra értve. Hogy mennyire elszakadt a valóságtól a szabványos fogyasztás-mérés, jól jelzi, hogy a dízeles adathoz kis lábjegyzet is van a prospektusban: 100 km/h-s sebesség-határolóval felszerelt változat esetén. A valóságban 6, de inkább 7 literrel lehet tervezni a benzines autó fogyasztását, 4,5, de inkább 5 literrel a dízelekét, ha autópályára is akarjuk vinni néha a magas, szögletes autót.

A Ford új féltonnás (660 kg terhelhetőségű) kisteherautójának bemutatásával vált teljessé a két év alatt totálisan kicserélt haszonjármű-flotta

Az is érdekes, hogy a kocsihoz kapható harmadik motorral, az 1,5 literes dízellel egy decivel magasabba a papír szerinti fogyasztás, mint a 20 lóerővel erősebb 1,6-ossal. És az is érdekes, hogy több motor nincs, csak a háromhengeres benzines és a két, majdnem egyforma lökettérfogatú és teljesítményű dízel. (Igaz, az 1,6 literes két teljesítményszintben is kapható.) Az meg már valami rettentően érdekes, hogy a kis benzinmotor Romániában, a kisebbik dízel Indiában készül. (Az 1,6 literes dízel brit termék.)

A Courier akkor tud tényleg takarékos lenni, ha az alsóbb fordulatszám-tartományban, szigorúan országúti tempónál maradva közlekedünk vele. Akkor viszont nagyon, hiszen modern, turbós motorjait pont ilyen jellegű használathoz tervezték. A szervizciklus 30 ezer km, minden motorra.

Szép

Ritkán mutat olyan impozánsan egy kisteherautó-flotta, mint a Frankfurtban az újságírók tiszteletére felsorakoztatott Courierok:

Szépek, pofásak, jobban néznek ki, mint a legtöbb mai Ford személyautó

Az agresszíven lecsapott orr, az immár Ford-stíluselemmé vált hatszögletű hűtőmaszk (lásd még: Aston Martin, MINI), a keskeny fényszórók és a szögletes, rövid kasztni sokkal sportosabbnak és persze erősebbnek mutatja ezt a kisautót, mint amilyen valójában. Az is növelte a hatást, hogy nem a legolcsóbb fehérben találkoztunk a kocsival, hanem élénk, ragyogó pirosban és babakékben (a katalógusban: jéghegy-kék) tündöklő Courierokat kevertek a semleges szürke kocsik közé a rafinált szervezők.

Praktikus

Mind a teherautó, mint a személyautó használata közben érezni, hogy alaposan végiggondolták a Fordnál, mire is fogják használni majd a vevők az autót. A felmosható műanyagpadlót, a sok tárolórekeszt, a nagyon könnyen nyitható ajtókat sokra értékelheti, aki gyakran szokott zsákolt terményt, tálcás péksüteményt vagy izgága gyermekeket szállítani a hétköznapokban. 453 mm széles oldalsó nyílást tár fel a 250 ezer nyitással tesztelt oldalajtó, 2,59 méter hosszú karácsonyfa is elfekhet a kocsiban, a Courier 660 kg hasznos terhelhetőséget kínál.

A tolóajtó hihetetlenül könnyedén mozog, nyílik, záródik

A tényleg zseniális padlótól és az immár szinte minden Fordon bevezetett tanksapka nélküli töltőnyílástól eltekintve nagy durranás azért nem volt a Fordban, de az alapkivitelű Ambition mellett csupán egyetlen alternatívaként létező Trend felszereltségű kocsikban méltányoltuk az esőérzékelő ablaktörlőt, az automata világítás-kapcsolót, automata klímát, kormányról vezérelhető hifit, tempomatot. Vagyis azokat az extrákat, amik még ma sem teljesen hétköznapiak a kisáru-szállítók extralistáin. A menetstabilizáló elektronika is a szériafelszereltség része a Courieren, ahogy a négy légzsák is, felárért pedig akár térdlégzsák is vásárolható a kocsihoz.

A 2,3 köbméteres raktérhez könnyű hozzáférni a – felárért – kétoldali tolóajtókon vagy a kétszárnyú, kiakasztható, 180 fokig kitárható hátsó ajtópáron át. A személyszállító kivitelen a hátsó ajtó felfelé nyílik. Kívánságra a Ford kivehető utasüléssel, kifordítható csomagráccsal ellátott kivitelben is gyártja a Couriert. Az alapvetően jó ergonómiájú, még fix raktér-elválasztó fallal is kellemes szögben dönthető, magas sofőröknek is kényelmes autóban csupán egy dolog ad módot bosszankodásra: a rendkívül nehézkesen kezelhető SYNC nevű menürendszer, amit sokkal civilizáltabb Fordokban sem szoktunk szeretni.

Teljesen személyautós az utastér

(Szerkesztőségünkben megkérdeztem a kollégákat egy gyors közvélemény-kutatás keretében, és lelkesen szidták ők is minden Fordok HMI-jét.) A rendszer javára kell viszont írnunk, hogy nagyobb baleset után automatikusan hívást indít a segélyszolgálati vonalra – Európában 2015 októberétől lesz kötelező ez a felszerelés az új személyautók esetében.

Jópofa viszont a – természetesen feláras – telefontartó a műszerfal tetején, melybe beállíthatjuk és USB-n tölthetjük, kezelhetjük a mobilt.

Csendes és nyugodt

150 kiló homokkal a raktérben a tesztautók semleges viselkedésű, kezes, barátságos autónak bizonyultak a Frankfurt környéki utakon és a belvárosban egyaránt. Az Autobahnon 160 km/h – óra szerinti – végsebességet tudtunk elérni, a Courier még ekkor is stabil és csendes volt, egykedvűen tolta a sok levegőt maga előtt a picike turbós benzinmotor. 3000-es fordulat alatt nagyon kulturált a csepp háromhengeres, felette egyre erősebb lesz a Wartburg-fíling, de még a jóval 6000 feletti leszabályozáskor sem rezonál vagy üvölt bántóan szegényke.

Itt a vége, három henger, egy liter meg egy turbó ennyit tud benzinből a dobozzal

Az 1,6 literes dízellel, amit még volt időnk kipróbálni, már nem volt alkalmunk végsebesség-tesztre, viszont meglepve tapasztaltuk, hogy sem alul, sem fölül nem érződött olyan hú de erősnek, egy pillanatra sem. Aki dízel Couriert akar venni, mindenképpen próbálja ki a kisebb dízelt is! Bár 2 másodperccel rosszabb a gyorsulása 100-ra és végsebessége is jóval kisebb az 1,6-osénál, olyan rosszul azzal sem mehet az autó.

Drága

Ha nem lenne a Dacia, ez a fejezetcím nem ez a szó lenne. De amíg a 20 centivel hosszabb, szintén 75 lóerős dízel Dokker Van egymillió forinttal olcsóbb a Fordnál, nem lehet relativizálni, hogy a Fiorinónál, Nemónál hosszabb, korszerűbb, frissebb a Courier és a menetstabilizáló is alapáras tétel benne, ezért nem baj, hogy drágább valamivel:

A fapados kis dízel Transit Connect és vetélytársai Nettó listaár, Ft.
Ford Transit Connect Ambiente 1.5 TDCi (75 LE)  3 145 000
Dacia Dokker Van 1.5 dCi Access (75 LE) 2 140 000
Fiat Fiorino 1.3 MJet (75 LE) 2 928 000
Citroën Nemo Eco 1.3 HDI (75 LE) 3 065 000

A személyautó-verziónál még markánsabb a Ford kicsit elszállt árazása a versenytársakhoz képest, bármilyen öregecske is legyen az olasz-francia ikerpár és bármilyen fapados a Dacia. Még a Skoda Roomster is bejöhet a képbe, félmilliós árelőnnyel:

A benzines, közepesen felszerelt Tourneo Connect és vetélytársai Bruttó listaár, Ft.
Ford Tourneo Connect Trend 1.0 Ecoboost (100 LE)  4 703 000
Dacia Dokker 1.2 TCe Arctic (115 LE) 3 440 000
Fiat Qubo 1.3 MJet Dynamic (95 LE, dízel nincs benzines) 4 715 000
Skoda Roomster Ambition 1.2 TSI (105 LE) 4 200 120

No persze más kérdés, hogy ezek a listaárak mennyire olvadnak, ha belépünk egy Ford-szalonba, és megkérdezzük, mennyi a kedvezmény. Általában jó sok szokott lenni, és jó sok kedvezmény meg a Courier szépsége már elég lehet ahhoz, hogy az ember megfeledkezzen a Daciáról.

Mellette – Ellene
  • Szép az arca
  • Jópofa a kis benzinmotor
  • Spórolósak a dízelek
  • Kellemesen igénytelen a beltér
  • Általános könnyed kezelhetőség
  • Magas ár
  • Nincs belőle igazán erős verzió

Szavazás

Hogy tetszik?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • mtbe

    Az első szürke táblázatban a Fordnál 1.5 dCi van. Nem TDCi?

  • v_Petya25

    Kívül egész pofás, belül a szokásos fordos ötlettelen keszekusza gagyiság. Az árazás nem sikerült annyira, értem én hogy új, de mitől lett a legdrágább?

  • v_gabe

    A személyautó változat (Tourneo Courier) végig üvegezett oldalt.

  • a.szorenyi

    Köszönjük a felvetéseket! Átírtuk TDCi-re és Gabe-től az ablak is jogos a fotók alapján http://tourneocourier.fordmedia.eu/enhanced.htm Kijavítottuk mindkettőt.

  • v_gabe

    Köszi András!

    Még annyit, hogy a Roomster árát fel kéne húzni 4,336 millióra (ma ennyi az ára).

    A Dacia egyébként első blikkre OK, beleülve viszont nagyon-nagyon olcsó.
    Az ilyen és ehhez hasonló részletek nagyon elveszik az ember kedvét: https://www.dropbox.com/s/ey7kheqqep8dgkx/2014-04-25%2016.53.08.jpg

    Kényelmetlen ülések, mechanikus fényszórómagasság állítás stb. … olcsó na.

  • mtbe

    Ami még eszembe jutott, hogy nem tudom, más országban mennyivel mehet egy kis áruszállító autópályán, de itthon asszem 90 a határ, amire meg ezek a motorok is már elegek.

  • pécsimunkás

    Évek óta a 3,5 t alatti teherautók is a személygépkocsik sebességével mehetnek. Lakott területen kívül :90-,110-,130 km/h

  • mtbe

    pécsimunkás
    Köszönöm az információt!

  • bubibeka1.6

    Üdvözletem !

    Nem a konkrét típus miatt írok, hanem a mostani Fordokon észlelhető sofőr lábtér-pedál-szőnyeg kombó megoldás miatt. A tesztelt típusnál is látom, hogy a gumi vagy szövet szőnyeg nem elég hosszú a sofőr oldalán, nem ér be a pedálok alá. Egy 2011-es Ford Focus az új autóm, és ott is ez a problémám: összekoszolódik és vizes,sáros lesz esős napokon a gépkocsi belső, nem cserélhető, és nem kiszedhető, ezáltal alig takarítható borítása.

    Nincs lábtámasz sem, vagyis ott a helye, de nincs rajta olyan műanyag szerű borítás ami megvédelé az a filcszőnyeg valamit amivel az egész beltér borítva van alul az autókban.

    Nincs szívem arra rátenni a saras, vizes cipőmet. Ilyet eddig egyik korábbi autónknál sem tapasztaltam, a Mazda6 -ban is olyan hosszú lábszőnyeg van, hogy a pedálokról oda esik a kosz, oda csöpög a víz. A kuplung melletti lábtámasz ott erősített, oda tudom rakni a lábamat ha ki akarom nyújtani, és nem kell meredeken 90 fokban letámasztani a padlóra.

    Másnak is feltűnt ? Ez csak Ford probléma ?!?!

    Vettem a Focusba másik szőnyeggarnitúrát, a prémium velúr helyett gumit (az is gyári ), de ugyan olyan rövid…

  • apaarpi

    Szia András!

    Van még más hiba is. A szerzőt annyira megzavarta az elején írt sok név, hogy az ár összehasonlító táblázatokban mindkétszer Connect-et írt Courier helyett.

  • oszkopeter

    Érdeklődöm hogy az NDK turmixgép, a leszedhető ajtós megérkezett-e már?

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.