Vezettük: magyar autó, 360 lóerővel

AMG-túladagolás Zsámbékon

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.05.14. 06.00

Nemrég vezettük a kecskeméti CLA sportváltozatát. Kiderült, hogy egy AMG Mercedes a szokott hengerszám felével is világraszóló lehet.

Röviden – Mercedes-Benz CLA 45 AMG 4Matic

Mi ez?

Kupésra vett kompakt sportlimuzin, a világ legerősebb négyhengeres motorjával. 

Mit tud? Veszett tempóval gyorsulni, kanyarodni és fékezni.
Mibe kerül? 16 millióból visszaadnak, de csak egy fagyira.
Kinek jó?  Bárkinek jó dolga lesz benne, higgyétek el!

V8-as AMG-motorok üvöltésétől remegett a levegő a minap a zsámbéki vezetéstechnikai központban. Magyarországon turnézott ugyanis a Mercedes-Benz álomautóival felálló élményprogram, amely elsősorban ügyfélparti, de a magamfajta tollforgatóknak is kijutott a jóból.

Egyforma az A45 AMG és a CLA 45 AMG technikája. Az ötajtós egy nagyon belevaló über-GTI

Szem nem marad szárazon az autóparkot látva: itt járt a világ jelenlegi egyetlen V8-as kompakt roadstere, az SLK 55 AMG, az egyformán 360 lóerős A 45 AMG és a CLA 45 AMG, az extrák nélkül 48 863 200 forintos SL 63 AMG és az E 63 AMG, amely számomra a mindenvivő volt.

Tízezer voltos kapcsoló

Mivel a keskeny és meredek partoldallal szegélyezett aszfaltcsík egyáltalán nem arra való, amire most használtuk, a szervezők számos óvintézkedéssel óvták az autók és a résztevők (sic) épségét. Konvojunkat, benne az 537 lóerős SL 63 AMG-t vagy az 585 lóerős E 63 AMG-t egy 122 lóerős A-osztállyal vezette fel a német tréner.

Kollégája az ESP gombját tréfásan tízezer voltos kapcsolónak titulálta, nehogy valaki lazítson a menetstabilizáló szigorán. A rigorózus felállás indokolt, mert a szűk helyen ennyire erős autókkal könnyű kínos pléhkárba forduló hibát elkövetni.

Libasorban haladtunk. A felvezetőautó 122, némely követője több mint 500 lóerős

1150 méteres pályahosszal és 72 km/órás (20 m/s) átlagsebességgel számolva 57,5 másodpercet vezettem a C117 csúcsmodelljét. Ergo felületes, de meghatározó benyomásaim következnek a holtversenyben legerősebb magyar autóról . Mert kevesebb, mint egy perc is elég, hogy belém égjen.

Világelső négyhengeres

Adatlap

AMG-túladagolás Zsámbékon

Vezettük: magyar autó, 360 lóerővel 1
Motor 1991 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 360 LE
Nyomaték 450 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 4,6 sec
Végsebesség 250 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,1 l / 100 km

Sofőrcsere után tökéletesen tartó sportülésbe huppanok. 190 centimmel a tolótető miatt a CLA-ban elöl is kevés a fejtér, nemcsak hátul. A belső tér stílusa, a sportosság és az elegancia közötti egyensúly tanítani való.

Csupán kétliteres, de 360 lóerős a turbómotor, amely tudomásunk szerint a legnagyobb literteljesítményű négyhengeres a világon. (A második a Peugeot RCZ-R lehet, 168,8 lóerő/liter értékkel.) Őrület a 450 Nm nyomaték is, amely nem pillanatnyi csúcsérték, hanem 2250 és 5000 között állandó.

A fokozatválasztó kar míves darab, hétfokozatú, duplakuplungos automata váltónak parancsolhatunk vele. Rögtön kiválasztom a sport üzemmódot, aztán libasorban gurulok a többiek után. Reménykedem, hogy az előttem menő odalép a nyolchengeresnek és kibontakozhat az AMG első négyhengeres sportmotorja a 190E EVO II óta. (Akinek rémlik valami az A210-ről: a sportosított mini egyterű sosem viselhette az AMG nevet.)

4,6 mp százig

Megnyílik a tér, padlógáz. A DSG visszadob két fokozatot és átélek egy rakétakilövést. A négykerék-hajtással kanyarból kijövet is kedvünkre tiporhatjuk a gázt, az elektronikusan vezérelt hajtásrendszer mindent megold a nyomaték 0-50 százalékának hátra csoportosításával. A váltónak van Momentary M üzemmódja is, hogy kézi kapcsolásnál a fordulatszámhatárt elérve ne torpanjon meg az autó. Jó ötlet, mert a vezető a kapcsolásokkal nehezen éri utol a pillanatok alatt leforgó motort.

A feláras AMG kipufogóban nagy terheléskor nyitó pillangószelep enged szabad utat a hangnak, gázelvételkor pedig durrog és ropog, a motorhang vérbő és kellően intenzív

A 4,6 másodperces százra gyorsulásból ez sejthető volt, a hangélmény viszont várakozáson felüli. A feláras AMG kipufogóban nagy terheléskor nyitó pillangószelep enged szabad utat a hangnak, gázelvételkor pedig durrog és ropog, a motorhang vérbő és kellően intenzív. A CLA és a vele jórészt azonos A 45 AMG igencsak bővérű autó, amire nem nagyon számítottunk a Mercedestől.

Jól ülsz? Biztos?

Mindenki, még egy igen gyakorlott sofőr is profitálhat a vezetéstechnikai képzésekből

Mindenki, még egy igen gyakorlott sofőr is profitálhat a vezetéstechnikai képzésekből


Mi sokat lehetünk Tökölön az egyedülálló adottságokkal bíró vezetéstechnikai képzési központban, ahol a pálya szélessége és a pályát keretező sík mező miatt valós országúti és autópályás tempóval is gyakorolhatunk. De kisebb sebességgel a könnyen életveszélyessé fajuló helyzetek kivédésére nem csak ott lehet felkészülni. 

Akár az Autóklub újpesti pályáját, akár a Hungaroringen belüli tanpályát, akár a zsámbéki vezetéstechnikai centrumot választjuk, egy tréningen az überprofi sofőrök is sokat tanulhatnak.

A zsámbéki drivingcamp Hungary egész Európa egyik legkorszerűbb és legszebb közlekedésbiztonsági központja, madárfüttyel, tücsökzenével és modern technikával.

A rántópadot elhagyva a kifarolás korrigálását gyakoroltuk

A rántópadot elhagyva a kifarolás korrigálását gyakoroltuk


Itt is elhangzott, hogy a biztonságos vezetés egyik alapja a helyes üléshelyzet. Instruktorunk, Ohlendorf Olivér jól megvilágította, miért nem jó a kormánytól távol, az ülést túlságosan hátratolva vezetni, hiába tűnik ez a laza testtartás menőnek.

Aki nem tudja csuklójával középen megérinteni a kormánykerék felső ívét, az kormányzás közben kénytelen a volánnal tartani is magát, és aki a karimába kapaszkodik, az nem érzi a kormányon át az útról érkező visszajelzéseket, például a tapadás közeledő határát.

A túl távoli ülésbeállítás másik hátránya, hogy vészfékezéskor a fékpedálra taposva az illető először hátratolja magát az ülésben, ezért nem képes hatékonyan lassítani.

A kormányzás közvetlen, ahogy kell. A bójás sikánokkal lassított pálya éles kanyarjaiban akadt némi orrtolás, de az Autó Magazin előző számában közölt teszt képein látható, hogy terhelésváltásra, persze menetstabilizálás nélkül, a CLA szépen elmenne keresztbe.

Mindent megold az elektronikusan vezérelt hajtásrendszer a nyomaték 0-50 százalékának hátra csoportosításával

15 955 860 forinttól kapható a CLA 45 AMG. Tökéletesen passzoló konkurense nemigen van, mert az automatikus váltóval 14 176 590 forintos S3 Limousine 300 lóerős, a 12 641 000 forintért mért BMW M235i pedig kétajtós és nem összkerekes. Koncepciójával a CLA igazi unikum a mai autóiparban, büszkék lehetünk rá, hogy ez az autó Kecskeméten készül.

Nagyágyúk az AMG-től

Ám a többi AMG-modellt is van miért csodálni, ezért a cikknek itt még nincs vége.

1954 óta a mindenkori SL a legszebb autók közé tartozik, de az R231 arányai furcsák. Nagy első túlnyúlása tokaként csüng alá, pedig az autó hátsókerék-hajtású. De nem ez a jövő, a márka megújuló dizájnjáról hamarosan megjelenik interjúnk Robert Lesnik vezető formatervezővel


Belül a fény és a pompa birodalma az SL. A luxuskivitelen is látszik, hogy inkább kétüléses kabrió, mint roadster


Ereje kirobbanó: 4,2 mp alatt gyorsul nulláról százra


Mercedes-Benz E 63 AMG S Modell 4Matic: egy törzsökös spanyol nemesnek is becsületére válna ez a kackiás név. A 4x4-es E 63 AMG-nek elég 3,7 másodperc, hogy nulláról százra felérve lenyűgözze az embert. A 37:63 arányú erőeloszlással tud mit kezdeni a motor bőszült erejével, ami az M5-nek két hajtott kerékkel nem sikerült. A tökéletes sportlimuzin listaára 33 834 020 Ft, de fenomenális hangja és ereje minden egyes forintot megér


Kategóriájában az egyetlen autó, amelyhez van V8. Az SLK 55 AMG szívómotorja 421 lóerős


Ha drasztikusan meg nem változnak a fogyasztásmérési szabványok, valószínűleg utoljára látunk nyolchengeres szívómotort ekkora autóban


Klasszikus driftszög, csak itt nem a gázadás vagy a terhelésváltás, hanem a rántópad segített

Szavazás

Hogy tetszik a legerősebb magyar autó?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • menőmanó

    Nem igazán rajongok a Mercikért, de ez a A45 AMG és a CLA 45 AMG nagyon szimpatikus. Kivételesen még az árukat sem tartom eltúlzottnak.
    Arra azért kíváncsi lennék mennyi garanciát mernek vállalni erre a motorra, hiszen remekműnek tűnik.

  • BeZol

    Engem a turbó ára érdekelne, hogy ha majd elromlik, mennyibe fog kerülni… 1misi környékére tippelnék.

  • Kovijani
  • Kovijani
  • Kovijani

    na ugy latom nem lehet elkuldeni egy nyaffat linket!
    a lenyeg: 1. Subaru STI , 2.MBW M235, 3. Merci AMG

  • zoldfulu2000

    Menő: létezik egy olyan hogy műszaki fejlődés, ha nem szúrják el a tervezésnél akkor eléggé tartósak lesznek ezek a mocik is…

    Biztos jól megy az STI, csak az a belső, meg mondjuk a külső se valami csábos.
    Ennyi pénznél azért már erre sem árt adni…

    “törzsökös”, köszi, ma megint tanultam egy új szót :)

    Az SL tényleg az első SL ami randa lett, lassan oldtimerek lesznek az első “dögös” (R129) darabok, hogy rohan az idő…

  • menőmanó

    zoldfulu2000 – 2014.05.15 08:29 ÚJ

    Műszaki fejlődés a megbízhatóság terén?
    Hol élsz te? :)
    Én általában csak visszafejlődést látok. Ezek az új kis cm3-es turbók például biztos nem a tartósságot fogják szimbolizálni. Plusz meg lehet nézni ezeknek az új közvetlen befecskendezéses európai turbó motoroknak a nyűgjeit: vezérműlánc és szíj problémák. Szelepek elkoszolódása, komoly lerakódások kialakulása stb.
    Ez a AMG motor pedig nagyon túl van húzva. Persze sokan nem használják ki a napi közlekedésben és gondolom a Merci is erre apellál.
    Mellesleg megnéztem 4 év vagy 120.000km a garancia, ami elfogadható. :)

  • zoldfulu2000

    menő: a finomabb műszaki megoldás és a megbízhatóság nyilván nem korrelál :), de nem minden a nyers lóerő vagy egy új alkatrész, nem lesz rosszabb a turbós csak az alkatrésztől. A kis PUG 1.6os pl sokkal jobb és megbízhatóbb mint sok nagyobb motor akár hasonló teljesítménnyel. Egyszerűen jobb konstrukció mint mások, és a sok gyártó (BMW, Toyota, Ford) inkább megvették mint maguk izzadjanak egy sajáttal.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.