Röviden – Mazda3 2,0 120 LE

Mi ez?

Japán Golf, négyajtós változatban

Mit tud?Műszakilag izgalmas, és jól is néz ki
Mibe kerül?A 120 lóerős benzinessel 5 899 900 forinttól 7 499 900-ig tart az árlista
Kinek jó? Akik ezért vagy azért, de idegenkednek a kis lökettérfogatú turbós motoroktól

Négyajtósok között gyönyörű profilból is

Lassan három éve annak, hogy a Mazda először kóstolót adott abból, mi is az a Skyactiv program. Az akkor még csak prototípusként vezethető modellek mára már közöttünk járnak, és bárki megtapasztalhatja, mit sikerült kihozni a motor teljes újratervezéséből. (Akit a Skyactiv technika részletei érdekelnek, az ebben a cikkben választ talál kérdéseire.) Az átlagembert az egész mérnöki feketemágiából leginkább az érdekelheti, vajon sikerül-e nagy, benzines szívómotorból a divatos, kis lökettérfogatú turbósokhoz hasonló fogyasztást kihozni. Rögvest eláruljuk ezt is.

Adatlap

Mazda3 Attraction 2,0 120 LE

Az ég is nagyon zöld: Mazda3 1
Motor1998 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény120 LE
Nyomaték210 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)8,8 sec
Végsebesség198 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,1 l / 100 km

Bár a négyajtós modellek ritkán tartoznak a vizuálisan könnyen befogadható formájú autók közé és leginkább a világ keleti felén kedvelik őket, ott is inkább a praktikumába szeretnek bele, nem a formába. 

Pedig a Mazda3 igen jól néz ki, még öt helyett négy ajtóval is, igaz, nem is megélhetési, kényszer-négyajtósok táborába tartozik. Eleje akár a hatosé, sportos, rafinált ívekkel megbolondítva, és az autó hátulját is sikerült ízlésesen passzítani a kasztni többi részéhez. 

Magas a feneke, mégis ellátni felette

Belső tér, csomagtartó

A Mazda a legújabb generációs 3-assal nagyot lépett előre a belső élhetővé tételével. Az anyagok sokat javultak, de itt-ott még vannak hiányosságok. Sok a rideg műanyag és például a csomagtartó kárpitozása is olyan hanyag illesztéssel rögzül a kasztnihoz, amit alacsonyabb árkategóriában sem állnánk meg szó nélkül. De ezen kívül nincs baj a belsővel, a műszerfal szép, a kezelőszervek elrendezése, és kivitele is példás, és ha elérjük, akkor igazán puha felületeket is taperolhatunk benne. A műszerfal tetején.
Az ég is nagyon zöld: Mazda3 2
Német magazinok folyamatosan és kitartóan fikázzák a Mazdát, amiért érintőképernyőt és vezérlőtárcsás állítási módot is kínál a fedélzeti egység vezérléséhez. Pedig a Mazdánál nem hülyék, csak tudják, hogy mást igényelnek az európai és mást az amerikai vásárlók. Ezzel a megoldással olyat kínálnak, amit mindenki úgy használ, ahogy neki jól esik. Ennyi. A Mazdákban található navigációs berendezés különben magyar fejlesztés, az NNG a műve. (Ők jegyzik az iGo nevű navigációs szoftvert is) Persze abba is bele lehet kötni, hogy a kijelző fixen, mindig ott van a helyén, nem kúszik be a műszerfalba, ha magára hagyjuk a kocsit, de én ezt nem érzem akkora drámának. Kit zavar az ott?

Kellemes, de komor belső, vegyes minőségű anyagokkal borítva

Sokkal értelmetlenebb a csomagtartóból, egy pöcök meghúzása után ledönthető hátsó üléstámlák esete. Ugyanis a csomagtartóban kell reteszelni az ülést, de a lehajtáshoz viszont már előre kell fáradni. Ki érti ezt? Csomagtartója a katalógus szerint 419 literes, de ha beáldozzuk a hátsó üléseket, akkor még ennél is több cuccot vihetünk magunkkal. A nyílás elég nagy ahhoz, hogy egy bringát is nehézség nélkül bele tudjunk tenni, miután kikaptuk az első kerekét. Utasterében már nem bántak ennyire bőkezűen a térrel, ott jobban meg kell gondolni, mit hová teszünk. 
Elöl vezetőnek, utasnak egyaránt elegendő életteret ad a Mazda3-as, és hátul is csak akkor kerül vészesen közel a plafon, ha 190 centihez közelít valaki. Akkor sem reménytelen az itt utazás, de a helyes, kihúzott testtartásról le kell mondani. 

Hagyományos kézifék és príma váltó

Vezetés városban

A négyajtós Mazda3-as mintha jobban áttekinthető volna, mint ötajtós testvére. Legalábbis hátrafelé jobb belőle a kilátás – ameddig össze nem koszolódik a hátsó szélvédő. Mert hátsó ablaktörlő az nincs. Városi használatban, szűk helyekre parkolásban a tolatóradar sokat segít. Lámpánál vesztegelve a start-stop rendszer segít spórolni, amely annyira finoman állítja le a motort és indítja el ismét, ha szabad a jelzés, mint kevés más hasonló rendszer. Itt nem keressük vadul a gombot, amivel az egész nyomorult folyamatot kikapcsolhatjuk, mert nincs kellemetlen rángatás, vagy zaj működés közben. Ritka jól sikerült, civilizált darab.
A Mazda3-as és 120 lóerő körüli, benzines vetélytársaiListaár, forint 
VW Golf 1,4 TSI Trendline (122 LE) 5 759 680
Opel Astra 1,6 Cosmo (111 LE)5 470 000
Toyota Auris 1,6 Active (132 LE)5 340 000
Kia Cee’d 1,6 GDI EX  (135 LE)5 229 000

Biztonság

Az ég is nagyon zöld: Mazda3 3
A megújult Mazda3-as elődjéhez hasonlóan szintén ötcsillagos eredménnyel végzett az EuroNCAP tesztjein. A csillag ugyanannyi, de a részletes eredményeket nézve mégis sokkal jobban vigyáz az autó az utasokra és a gyalogosokra is. 

Térdben van hely, csak a fej ér bele a palfonba

Mit tud hosszabb úton?

Nagyobb távokhoz is remek a kétliteres benzines. Csendes, a hosszú hatodik miatt a motor nem zúg ezerrel benne. Ülései kényelmesek, a fedélzeti egység a navigációs berendezéssel üdítően jól használható készülék. Egyedül azt bánhatjuk autópályán, hogy ritkán piszkálhatunk hozzá a nagyszerűen sikerült váltóhoz. Futóműve okosan bánik el az úthibákkal, kényelmes darab, a rosszindulatú úthibák, gödrök sem fognak ki rajta.

Skyactiv motor

Költségek, fogyasztás

Emlékeim szerint már az előző 120 lóerős, kétliteres benzinmotorral felszerelt Mazda3-as tesztautó sem fogyasztott rosszul, pedig olyan kevés kilométer volt benne, mint még talán egyik tesztautónkban sem. Annál a példánynál úgy éreztem, hogy alacsony fordulaton nem igazán nyomatékos a motor, de a mostani járgány már nem hagyott bennem ilyen nyomokat. A 120 lóerő elég volt mindenre. Mindenkor. 
A benzinkútnál pedig 313 kilométer után 16,8 liter benzint tudtam beletölteni. Ez 5,4 liter 100 kilométerre városban, országúton, vegyesen. Magyarul eléggé zöld a Mazda kék ege. 
Mellette – Ellene
  • Remek forma
  • Példás kézi váltó
  • Takarékos motor
  • Következetlen anyaghasználat a belsőben
  • Szerény befogadóképességű ajtózseb
  • Logikátlan üléstámla-döntő rendszer

Kéne? Nem kéne? Mennyire?

1,294 szavazat - átlag: 9.2 (10-ből)

Kéne? Nem kéne? Mennyire?