A SEAT újra a sikerek útján

Teszt : SEAT Leon ST 1.4 TSI

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.04.30. 06.00

Széles motorpaletta, rengeteg választható kényelmi, biztonsági extra, és a kategória átlagát hozó praktikum jellemzi a Leon kombi verzióját.

Röviden – Seat Leon ST 1.4 TSI

Mi ez?

A Volkswagen csoporthoz tartozó spanyol márka alsó középkategóriás kombija, a Golf alapjaira építve

Mit tud? Nagy csomagtérrel, kulturált működéssel, elfogadható fogyasztással szolgálni egy átlagcsaládot
Mibe kerül? A listaár kecsegtető ajánlata 1,2 TSI motorral 86 lóerővel 4,2 millió, a teszten szereplő 1,4 TSI 150 lóval már 6,7 millió
Kinek jó?  Annak, aki elérte életének “kombi Golfot akarok”  nyugvópontját, de némileg egyedibb családi kombit tudna a garázsban

Úgy tűnik, a SEAT lassan, fokozatosan maga mögött hagyja a nehéz, csőddel fenyegető időszakot, és kilábal a sikertelenség gödréből. Az új középcsatár, a SEAT Leon beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a 2012-es eladásokhoz képest 9-25,4 százalékos növekedést tudtak elérni a különböző európai piacokon, összesen 355 000 autót értékesítve a 2013-as évben. Ebből a Leon és különféle verziói 102 000 legyártott darabbal (44 százaléka az össztermelésnek) vették ki a részüket, kétségtelen tehát, hogy a típusra figyelni kell.

A friss kombiverzió tesztjén szerzett tapasztalatok alapján folytatódhat ez a felívelés, a SEAT keresztségben ST (Sports Tourer) nevet kapott puttonyos méltó tagja lesz a sikeres Leon típuscsaládnak.

Külső, karosszéria

Ha bonyolult, harsány a külső, akkor az érkező kombi gyakran hoz apró változásokat. A rövidebb karosszérián még jól mutató, lendületes, sűrű íveket át kell rajzolni a harmónia megtartása végett, viszont a SEAT Leon ST esetén nem volt szükség ilyesmire.

Mivel javarészt a vízszintes karaktervonal uralja az oldalnézetet, (nincs meredek ív, törés, vagy hullám) ezért a hossznövekedést elfedő tervezői trükkök elmaradtak. Csak megnyúlt a far, és ettől a Leon még marad az a pár egyedi vonással feldobott Audi-hasonmás, aminek ötajtósként megszoktuk. Számokkal kifejezve mindez 27 centiméteres többlethosszt jelent az ötajtós kivitellel összemérve, változatlan, 2636 milliméteres tengelytáv mellett.

A forma jottányit sem változott, csak a hátsó túlnyúlás nőtt az ötajtóshoz képest, így 4535 mm az autó teljes hossza

El kell ismerni, a Leon legvonzóbb külső szépségtapaszai a hiperagresszív, szögletes nappali menetfénnyel szerelt LED lámpatestek itt is működnek, de felcsavarozhatnánk egy ezeréves Ibizára is, akkor sem vesztenének dögösségükből.

Belső tér, csomagtartó

Az életben rengeteg tevékenységet jó hátulról kezdeni, és a kombik tesztje is ebbe a kategóriába tartozik, hiszen mi más lehetne fontosabb ebben az esetben, mint a puttony? A csomagtartó alsó pereme 65 centi magasan található, és 109 centi széles cuccot is betuszkolhatunk a megszokott módon, a billenő SEAT márkajellel nyitható ötödik ajtón keresztül.

A kategóriában elsőként kínált full-LED fényszórók nappali menetfénye összetéveszthetetlen tekintetet kölcsönöz a SEAT Leon-nak

Trükkök nélkül, alapfelállásban 587 literes tér áll rendelkezésre a duplafenekű csomagtartóban. Ebben az esetben sík a padló, a nehéz rakomány pakolását nem nehezíti perem, de ha a méret a lényeg, akkor a csomagtér-padló alsó állásba reteszelésével bővíthető a tér. Ha ez sem elég, akkor a hátulról könnyen elérhető kart meghúzva máris egyharmad-kétharmad arányban zuhannak előre a második üléssor háttámlái. Szokásos kombis trükk, sajna így nem kapunk sík felületet, felfelé van egy kis emelkedő, tehát az üveglapok szállításáról lemondhatunk.

Létra, szőnyeg, bármilyen keskeny, de hosszú rakomány jöhet az előredönthető anyósülésnek köszönhetően 2,67 méterig.

Viszont a bringa jöhet, egy-két átlagos férfikerékpárt röhögve elnyel a SEAT Leon ST, sőt a hosszú, keskeny tárgyak szállítása sem akadály az anyósülés háttámlájának előredöntésével. Ez is egy mozdulat csak, így akár 2,67 méterig nyújtózhatunk.

Az összeszerelés minőségével nincs gond, a funkciók hozzák a Volkswagen-csoportnál megszokott egyértelmű logikát, csak pár apróságon, például a fekete műanyag kilincseken látszik, hogy azért van pár előjoga a közös építőkészletből készülő német testvérmodelleknek. Némi egyéni vonást azért hagytak a SEAT számára, ilyen a jellegzetes műszeregység, hat óráról induló mutatókkal, és szögletes stílusú számokkal.


Vezetés – Sportkombi?

Adatlap

SEAT Leon ST 1.4 TSI

A SEAT újra a sikerek útján 1
Motor 1395 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 125 LE
Nyomaték 200 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,6 sec
Végsebesség 202 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,3 l / 100 km

Az 1,4 literes turbós-benzines TSI motor ebben a típusban 140 lóerővel szolgálta a haladást, ami több mint elég a lurkókat, felfújható gumikrokodilt, oldalbordát szállító családapának. Legalábbis a többi utas szempontjából mindenképp. Lehet, hogy bonyolult darab, de a mindennapokban mutatott teljesítménye, rendkívül sima, hangtalan járása, takarékossága alapján megérdemeltnek tűnik a folyamatosan fejlesztett blokk által 2006 óta begyűjtött 12 díj az “Év Motorja” zsűritől. (Az EA211 kódjelű motor hét kategória győztes, két abszolút győztes, két “Legújabb Új Motor” (“Best New Engine”) és egy “Év Zöld Motorja” (“Green Engine of the Year”) díjat tudhat magáénak.)

Hogy járt-e a motor, vagy épp lekapcsolta a start-stop, arról csak a fordulatszámmérő tanúskodott, és végül 6,6 literes átlaggal zárult a 600 kilométeres tesztút, tehát a motor kitűnő választás az autóhoz, akár a kedvezőbb fogyasztású dízelekkel szemben is.

Mivel a tesztautóból hiányzott a futómű, a gázreakció, a kormányzás karakterét hangoló választható vezetési üzemmód, így egy arcát mutatta meg a SEAT Leon ST. A BMW 220d kupéból átülve pillekönnyű, visszajelzésektől mentesnek tűnt a kormányzás, de nyilván nincs értelme a kategóriákon átnyúló összehasonlításoknak. Pár nap alatt már átállt a kezem, és ráhangolódva pont annyira tűnik sportosnak az autó, amennyire egy kompakt  kombitól elvárhatjuk, egész szépen fordult a 17 colos kerekeken, magabiztosan, nagyobb tempónál is kiszámíthatóan.

Kellően feszes a felfüggesztés, de ugyanakkor elég hosszúak a rugóutak ahhoz, hogy egy-egy kátyú ne legyen gerincre mért hirtelen csapás. Nem rázott, nem kopogott kifejezetten csúnyán a keresztirányú bordákon sem, amely a legnagyobb ellensége a futóműveknek.

Széles motorpaletta, rengeteg választható kényelmi, biztonsági extra, és a kategória átlagát hozó praktikum jellemzi a Leon kombi verzióját, ami rengeteg hasonló képességű ellenféllel néz szembe.

Furcsa mód a váltót érheti kritika, nehézkesen pattantak helyükre a fokozatok, a harmadik sebességet erélyes határozottsággal kellett kapcsolni. Mivel eddig erre nem volt példa, a próbált Golf-Octavia-Leon típusoknál, talán csak a gyártósorokon mindenhol fellelhető apró minőségbeli eltéréseknek tudható be a bosszantó apróság.

Költségek, összegzés

Ellenfele akad bőven a SEAT Leon ST-nek. Rögtön itt a francia ellenlábas, az idei “Év Autója” cím elhódítója, a hamarosan érkező Peugeot 308 puttonyos, SW kivitele, alaphelyzetben 610 literes csomagtérrel. De ott van még a Honda Civic Tourer 624 literrel, a házon belüli konkurensekről, a Škoda Octaviáról és a Golf kombiról már nem is beszélve.

 Vetélytársak árai
Listaár, forint 
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 6 426 580
Škoda Octavia 1.4 TSI
5 762 000
Opel Astra ST 1.4 T Active 5 860 000
Ford Focus Kombi 1.6 SCTI 5 439 000
KIA Cee’d SW 1.6 GDI
4 979 000

Alapára 4,2 millió forint, a tesztautóban található 1,4 literes TSI motor pedig Style felszereltségi szinttől érhető el, 125 lóerővel 6 318 480 forint, a 150 lovas, hengerlekapcsolásos ACT technológiája miatt extra takarékos kivitel pedig 6 717 260 forintos listaáron szerepel jelenleg.  

Mellette – Ellene
  • Remek benzinmotor
  • Hosszú tárgyak szállításának lehetősége
  • Praktikus csomagtér
  • Kedvező fogyasztás
  • A külsőhöz mérten jellegtelen belső tér
  • A váltóérzet nehézkes
  • Magyar nyelvű menü 70 ezres tétel az extralistán
  • Alig olcsóbb egy Octaviánál


Szavazás

Hogy tetszik a Leon kombi kivitele? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • apaarpi

    Kedves Miklós!

    Kicsit nézd át a cikket, mert az autó 3 féle teljesítménnyel szerepel, amiből gondolom a 150 le az igaz.
    A szöveges részben az adatlap mellett 140 le-t írsz, az adatlapon pedig nem kombi van, ráadásul 122 lovas motor (ami ma nincs is, csak 125).

    Üdv: Árpi

  • menőmanó

    A rövid bemutatóban a motor 150 lovas (ha jól tudom, ilyen nincs is), aztán a valódi is le van írva 140 lóval, de a belinkelt adatlapon egy 122 lovas van.
    Ezért nem jó, ha egy gyártó azonos cm3-ből ennyi teljesítményt csinál, mert csak megzavarja az újságírókat. :)
    A motor meg sok díjat kapott az igaz, de nem igazán érdemelte meg. Ott a tartósságot nem vizsgálják. Ha a “simával” hírhedten sok gond volt, akkor mi lesz ezzel a hengerlekapcsolásos “műszaki csodával” 100.000-150.000km után? :)

  • Kempelen10.

    Az miért baj, hogy nem sokkal olcsóbb az Octavianál? Miért kellene annak lennie?

  • MetroGoldwinMayer

    Pofás kombi, az 1.2 TSI erősebb változata bőven elég bele. Sőt, aki keveset pályázik/mindig egyedül ül benne, annak még a 86 lovas is elég lehet. Még az is jobb mint az eddigi 100 ló körüli 1,6os VW benzinesek.

    Az ára meg sajna ennyi, a VW sosem az ócsóságáról volt híres.

  • Gianniz

    1.4 TSI-ből 122 ill. 140LE van ezekben, utóbbi a bajnok sportosság/fogyasztás terén. Az Octaviánál egyébként nem olcsóbb, hanem drágább (5.7M vs 5.9M) – a cikk alapján.

  • Gianniz

    Az 1.4 TSI-kel nem volt különösebb gond, kivéve a ritka, és már nem gyártott turbó + kompresszoros 1.4 TSI 180LE-set, de az 1% alatt volt az eladásokban.

    Az elterjedt 1.4 TSI 122 elég jól bevált, a 140-es ennek a továbbfejlesztése. Nem mindegyik 140-es hengerlekapcsolós, pl. az Octaviában nem.

    Az 1.2 TSI első széria volt szar, ami láncos volt, de azt javították visszahívás keretében, ill. azóta már szíjas lett az is.

  • Gianniz

    Bármelyik gyártó új generációs benzines kisturbósa vagy CRTDI + dpf-es dízele rejt kockázatot hosszú távú megbízhatóság szempontjából.

    Akinek ez nem tetszik, az vegyen hibrid Priust, vagy Mazda skyactiv szívóbenzinest.

    A VW még mindig elég konzervatív egy Renault 1.2TCE 130LE, vagy 3 hengeres Ford Ecobbost 125LE-höz képest, akkor már inkább az öblős 1.4TSI 140-es.

  • Drake

    Elég nagy itt a zűrzavar a motorok terén,ahogy látom: időközben a hazai vw és Audi konfigurátorból kikerült a 140 lovas ACT,a Seatnál viszont bekerült a 150 lovas ACT,lehet,hogy a Golf is ezt kapja meg? Hagyományos 140 lovas nincs a Seatnál,csak 122 lovas.

  • apaarpi

    Gianniz, menőmanó!

    Ahogy az első hozzászólásban írtam, 125 és 150 lovas az új Leonban az 1.4-es motor.

  • apaarpi

    Kedves Gianniz!

    A kettős feltöltésűvel más teljesítményszinten is akadtak problémák (volt az 140 és 170, később 150 és 160 lovas változatban is), másrészt épp egy fórumtársunk Octijában kellett turbót és láncoot is cserélni, pedig az a 122 lovas.

  • apaarpi

    Kedves MGM!

    A mostani hozzászólásod alapján már értem, hogy miért fogyasztott olyan keveset nálad az 1.6 16v Octavia.
    Az, hogy mi a bőven elég, nagyon egyén függő.
    Pl. én biztosan kevesellném annak a 105 lovas 1.2-esnek a mozgékonyságát.

  • Gianniz

    Valóban, a Leon 125/150LE-s 1.4TSI-t kap, kicsit ilyen szempontból is hátszelet kap a VW-től, nem ért neki.

    Én úgy tudom, hogy az összes új TSI már szíjas megint, azzal kevesebb a gond.

  • Drake

    Hátszelet kap,mert pl az 1.8-as 180 lovas motort a Golf nem kapja meg érdekes módon,pedig elég nagy rés tátong a 140 lovas és a 220 lovas GTI között…

  • MetroGoldwinMayer

    apaarpi

    ‘Az, hogy mi a bőven elég, nagyon egyén függő.’

    Igy igaz. Az 1.2 tsi (105) Octavia pl. ugyanúgy gyorsul 100ra mint a 2.0 cr tdi (143)

  • menőmanó

    Kempelen10.- holiday
    Mi vagy te? A konszern szószólója?
    Nem hiszem, hiszen ahhoz kéne valami tudás is, így csak egy kéretlen okoskodó vagy, aki a tényekkel sincs tisztában.

  • Gianniz

    Az 1.4 TSI 122 van pariban a 2.0 CR TDI-vel, ill. az újabbakban a 140-es minimálisan veri a CR TDI 150-est. Az 1.2 TSI picit más műfaj azért, de nem rossz az sem.

  • apaarpi

    Kedves MGM!

    Nem akarnék katalógushuszárkodásba belemenni, de nálam a 8,5 s nem azonos a 10,3 s-al. A 140 lovas 1.4 TSI gyorsul úgy, mint a 2 literes dízel.
    Ettől függetlenül a 0-100 gyorsulás adat messze nem mond el mindent az autó teljesítményéről, közúti, valós helyzetekben való helytállásáról a motornak.
    Pl. nálam sokat többet számít egy 80-140 gyorsulás, és az, hogy a 400 kg feletti terhelésnél se romoljan sokat a menetteljesírtmény, mint sok kisebb kategóriás, viszonylag könnyű autónál, aminek egész jó a 0-100 adata. Ezt jelenleg a 400 nm és a 177 le számomra megfelelően megoldja.

  • Kovijani

    La auto!

  • Gianniz

    Így van, kit érdekel az állórajt, max aki lámpánál versenyez. A dízelek 0-100 értékét nem érdemes nézni, mert 80-nál 3-asbe kell tenni, sok benzines, meg 2-ben megfutja a 100-at, a valóságban viszont 100-nál nem veszi el senki a gázt.

  • SeatAlteaFR

    2.0CRTDI FR 184LE-vel jöhet :) legszebb kombi ..

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.