A tipikus BMW, ami a fejedben él

Teszt: BMW 220d Coupé aut. (2014)

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.04.28. 06.00

Gumifüstöt érő nyomatékával a 220d-ben a DSC-t kiiktatva a kutyasétáltató nyugdíjasok első számú közellenségévé válhatunk.

Röviden – BMW 220d Coupé

Mi ez?

Az 1-es BMW kupé változata. Semmi köze az elsőkerék-hajtású Active Tourer 2-es szériához, olyan, mint a 3-as alapjaira épített 4-es kupé.
Mit nyújt? A tucat-BMW-től eltérő külsőt, kellő agilitást, valódi vezetési élményt.
Mibe kerül? Kézi váltóval 8 950 000 Ft az alapár, de kényelmesen felextrázva könnyen 13-14 millió lehet a végösszeg.
Kinek jó?  Annak, aki ritka, sportos, élhető BMW-t szeretne, a mai kategóriákhoz mérten kompakt méretben.

Minden autórajongó-fejben él egy-egy álomkép bizonyos márkákról. Tudjuk, milyen a tipikus, kilencezerig reszelő V-TEC Honda Civic, mennyire andalítóan kényelmes a Mercedes-Benz, vagy hogy mekkora élmény egy igazi, sportos BMW.

Idén volt szerencsém több BMW-hez is, egy X5 40d-vel indult az év, aztán jött a napimádó BMW 428i kabrió, majd végül a tesztben szereplő 220d kupé. Hogy melyik áll legközelebb a fejemben elmentett, tipikus, birtoklási vágyat gerjesztő BMW képéhez? Egyértelműen a legutóbbi.

Külső, karosszéria

Ebben vastagon ludas a megjelenés. Szerencsére a tervezők átnyálazták az előd 1-es széria kupéját ért kritikákat, és azokhoz igazodva rajzolták meg a BMW 2-es vonalvezetését. A legüdvösebb változás, hogy végre eltűnt a rövid, csapott tompor, helyette kecsesebb, klasszikus lezárást kap a farrész.

Klasszikus BMW-ket idéz a forma, egyértelmű, egyenes vonalak jellemzik az új 2-es kupét

Méreteit vizsgálva érthető, hova tűnt a tömzsi far, és miért nevezhető inkább a 4-es kisöccsének ez a típus. A 4432 mm-es karosszéria pontosan 20 centivel rövidebb, mint a BMW 4-esé, de 11-gyel hosszabb, mint a ferdehátú 1-es. Elődjéhez képest 72 mm a gyarapodás; a szélesség 32, tengelytáv 30, a nyomtávok 41/43 mm-rel nőttek, a fejtér elöl 19, hátul 21 mm-rel nagyobb.

Számfetisisztáknak pedig még egy összehasonlító adat, az 1993-1998 között gyártott BMW 3-as kupé (E36) 4433 mm-es hossza gyakorlatilag azonos az új 2-esével. 

Majdnem hozza a jó öreg, háromdobozos felépítés báját, zavaróan hullámzó, kövérítő ívek helyett egyértelmű, tiszta hangulat uralja a formatervet. Ütős, izmos az összkép, körbejártam többször, hátha guggolva, hunyorítva előbújik a smink alól a gnóm, de a felfedezés elmaradt.

A sasszem! Vagyis a ragadozómadarak csőrére, illetve fejberendezésére emlékeztető lámpatest. Remélem más is ezt látja benne, és nem hibbantam meg teljesen.

Elölről szinte konzervatív, a lámpatestek nem érnek össze a vesék krómkereteivel, mint a 3-as, 4-es szériák esetén, de a csapott hátú típustárssal összehasonlítva mégis határozottabb, agresszív a tekintet. Ha lenne autós fajhatározó búvár zsebkönyv, akkor ezek az adaptív LED technológiával is rendelhető fényszórók a ragadozómadár orr-részhez kerülnének besorolásra. De inkább a sólyomfélék és nem a brutálisan kampós sascsőrök közé. 

Belső tér, csomagtartó

A 600 ezer forintért mért “Sport” csomag kiegészítői pont annyit tesznek hozzá az alapjáraton élettelen belsőhöz, hogy vallástól, nemi hovatartozástól függetlenül elismerően biccenthessenek az utasok. A vörös varrással megspékelt hűvös német elegancia nemtől és kortól függetlenül telitalálat. Egyedül a kecses, kisebb középrésszel készülő M sport kormány fokozhatná a hangulatot, ez a kivételesen jó fogású darab 125 ezer forinttal toldja meg a vételárat.

Az 1-es BMW belső tere köszön vissza, a vörös cérna, és a szintén vörös díszítő elemek a Sport csomaggal érkezve lendítenek a hangulaton

Ahogy az árak, úgy a szolgálatatások is közel állnak egymáshoz az eltérő méretű BMW-típusokban. A 2-es sem lóg ki a sorból, itt is részletgazdag, villámgyors navigáció igazít útba minket, a menürendszer gördülékenyen kezelhető az iDrive kezelőfelülettel, jól jön az első ülések állítható combtámasza. Elfogadhatóan alacsony az üléspozíció, az állítható oldaltartású ülések pedig testalkatra szabhatóságuk végett jól tartanak.

Ami a formából nem tűnik kézenfekvőnek, az a hátsó sor élhető helykínálata. Első utasaimat kalodahangulattal rémisztgettem indulás előtt, de meglepetésre egész élhető kényelemmel szembesültek a gyakorlatban. Hozzáteszem, 180 centiméter alatti hölgyekről van szó, akik csak a lőrésszerű apró ablakokat rótták fel panaszként. Kupé mércével ez kiváló, a 390 literes csomagtér pedig kapitális, némi logisztikai rátermettséggel teljesen használható a mindennapokban.

Milyen vezetni?

A BMW régi harcosa, a minden fronton bevetett kétliteres dízelmotor dolgozott a tesztautóban. Nem könnyen jegyzek meg konkrét adatokat, de mivel az X3-tól kezdve az 1-esig mindenhol előfordult már a blokk, így köpöm a számokat mint eminens kisdiák a törttel való osztást: 184 lóerő és 380 Nm. Tulajdonképpen mindenre elég két tonna alatt, még az 5-ös kombiban, összkerékhajtással is szerethető, de talán itt, ebben a típusban van a legjobb helyen.

A motor öreg harcos már a BMW seregében, és szinte minden fronton bizonyított. Esetünkben 184 lóerőt és 380 Nm nyomatékot termel, de a konkurens, új fejlesztésű erőforrások már csendesebben, kulturáltabban járnak.

Igaz, hidegen nyersen kotyog, és még nyersebben pörög fel, de kulturálatlan viselkedését feledteti, hogy az automata váltóval 7,1 másodperc alatt tudja a százat és enyhe noszogatásra is gumifüstöt érő nyomatékot küld a hátsó tengely felé. Ehhez kell némi szoftveres segítség, a váltó melletti üzemmódkapcsolón a Sport+ lehetőségét választva, majd a menetstabilizálót kiiktató gombot hosszan nyomva válhatunk a kutyasétáltató nyugdíjasok első számú nemezisévé.

Ezen a ponton értünk el a BMW 220d fő mutatványához, a vezetési élményhez. Közel 1,4 tonnás tömege, és dízelmotorja ellenére egy könnyed, közvetlen autó benyomását kelti, mind házon belül, mind a konkurenciával összehasonlítva (az M Sport, M Performance modellektől eltekintve). Nehezen körülírható érzés, amikor a változó áttételű elektromos szervokormány, a nyolcsebességes automata váltó, és a szintén algoritmusok számolta gázreakció már-már élvezhetően szimulálja egy régi vágású, sportos autó hangulatát.

Kétajtós kupéknál kötelező elem a keret nélküli ablak, amit hoz a 2-es BMW

Pici ördögszarv ez. Nem buzdít arra, hogy kilinccsel előre kerüljük meg a BKV buszt, de valahogy véletlenül mindig sikerül a kanyar külső íve felé lendülő farral elindulni. Ha pedig elhal a belső huligán hangja, jöhet a Comfort, vagy még inkább az ECO PRO üzemmód, ami felér egy Lidokain-injekcióval. Ezt aktiválva az autó minden porcikája zsibbadtan ernyed, és nem lehet más cél, csak a 4,2 literes gyári átlagfogyasztás elérése. A mutatvány nekem nem sikerült, a teszthét végén megtankolva 6,6 litert evett a 184 lovas dízel, de mentségemre szolgál, hogy előnyben részesítettem a Sport+ üzemmódot.

Költségek, összegzés

Nem egyszerű feladat konkurenseket találni az új BMW 2-es széria ellenfeleként. Adná magát a Mercedes CLA és az Audi A3 limuzin, viszont mindkét esetben ajtótöbblet nehezíti az összehasonlítást. Kétajtós kupét még nem állítottak csatasorba a német ellenlábasok, az Audi TT pedig harminc centiméterrel rövidebb. Az Alfa Romeo GT vehetné még fel a kesztyűt, kár, hogy 2010-ben utód nélkül pusztult ki a típus.

A BMW 220d aut. és versenytársai. Nem akciós listaárak
BMW 220d aut. (184 LE) 8 950 000 Ft
Audi A3 Sedan 2,0 TDI (150 LE) 8 119 430 Ft
Mercedes-Benz CLA 220 CDI aut. (170 LE) 10 717 110 Ft

Alapára kézi váltóval és kétliteres dízelmotorral 8 950 000 forint, de ha igényeljük az automatikus váltó kényelmét, akkor máris 9 641 000 forintra ugrik az összeg. A háromajtós BMW 1-es ugyanezzel a motorral szerelve már 7,92 millióért hazavihető, ez pedig vaskos különbség, ha az egyedi külső és a sportosabb viselkedés kerül a mérlegre. Így a BMW 2-es széria várhatóan csábítóan ritka típus marad, amit sosem fenyeget majd a tucatautóvá válás veszélye.

Mellette – Ellene
  • BMW-hez méltó vezetési élmény
  • Használható, 390 literes csomagtér
  • Két utasnak elég tér a második sorban
  • Agilis viselkedés, egyedi megjelenés
  • Hangos, hangulatrontó dízelmotor
  • Extrákkal magas vételár
  • Tetemes önsúly
  • Igazából a 326 lóerős M235i érdekel mindenkit


Szavazás

Tízből hány pontot adnál a BMW 220d-nek?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • megint

    Biztos, hogy jó, de nagyon ronda lett. Van benne némi keleti vonás

  • Gianniz

    Ha már “új modell”, akkor miért nem a 190 LE/400NM-es új 20d motor van benne, ami a BMW szerint még kulturáltabb is?

  • zoldfulu2000

    “A tipikus BMW, ami a fejedben él”. Mármint azoknak akik sosem láttak BMW.t közelről, pláne a balegyből. Vagy van benne autómatán villogó reflektor és feláras az indexkar? (gonosz szmájli, ha már sztereotipizálunk :) )

    Nagyon jó autó ez, de az eladási adatok elég jól ráfognak cáfolni a teszt címére. Nem ilyen az valódi BMW, és ez jól van így. Az E36 óta éreztek rá hogy mi kell a piacnak, azóta konzekvensen járják ezt az utat.

  • Guevara

    Az én fejemben nem dízellel meg automatával él a BMW. A formája egyértelműen jobb lett az újraszámozás után.

  • Gianniz

    Igen, aki egy ilyen 0 használati értékű kívül nagy, belül szűk autót vesz, valószínüleg úgyis benzinessel veszi meg.

  • Kovijani

    Na igy mar van ertelme! :
    http://m.youtube.com/watch?v=hPy0T3Fojt0

  • demagóg

    Túl kicsi, nem?
    Ahhoz, hogy kiadjon egy ilyen formát, kell egy 4,5 méter legalább szerintem.
    Ezért tartom a 3-ast csodaszépnek.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.