Mire jó a legdrágább Rapid?

Teszt: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Elegance

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.04.11. 06.10

Alapképletéhez képest túl erős, túl igényes és túl drága a Rapid dízelmotoros csúcsváltozata. Ha nem is mondhatjuk rá, hogy cifra nyomorúság, de majdnem.

Röviden – Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI

Mi ez?

Majdnem-alsó-középkategóriás Škoda a kihízott Octavia alá az árlistába

Mit tud? Amit az Octavia tudott ’96-ban: majdnem-Golf, csak nagyobb a raktere és olcsóbb
Mibe kerül? A 90 lovas dízel 4,9 millióról indul, a 15 plusz lóerő felára 150 ezer forint. Viszont ez a kocsi nem alapáras: 6,4 milliót kérnek érte
Kinek jó?  Akik egyszerű, takarékos, nyomatékos családi kompakt dízelt akarnak

A Škoda Rapid gyári képlete: Volkswagen Golf + egy kis raktér -2x annyi minőségérzet, mint amennyit az Octaviához vettünk el a Golfból. Amíg egy ilyen Škoda olcsó, nincs is baj ezzel a képlettel, de a 105 lóerős dízelmotorral szerelt, csúcsfelszereltségű tesztautó már közel sem volt olcsó. Ez egy kábé 6,4 milliós autó. Valahogy úgy érzem, hogy a Rapid célcsoportja ennyi pénzért nem egy fullos Škodát, hanem két egész jól felszereltet venne inkább – vagy egy fapados Audit. Legalábbis itthon.

Egyszerű vonalakkal rajzolt, józan, épp csak a szükséges mértékig agresszív a front. Pont, mint az Octavia, csak picit kisebb és láttatja is magáról, hogy kisebb


Kívül

Négy (természetesen feláras) 17-es alufelni elég ahhoz, hogy az autó igazából ne is látsszon, csak a keréktárcsákat vegye észre az ember. A Rapid még sportosabb, ötajtós változatában is rendkívül konfliktuskerülő, egyszerű formájú autó. Épp ezért elég fölösleges rajta az a néhány dizájntrükk, amivel megpróbálták feldobni: a markáns krómmaszk, az ötödik ajtó (feláras) hosszított üvegablaka, a furán hajtogatott hátfal.

A Rapid Spaceback neve sokkal egzotikusabb, mint amilyen a kocsi maga. Szögletes, jellegzetesen germán, ugyanakkor jól felismerhető újkori Škoda. Modern autó, férfias, szigorú hűtőmaszkkal, kissé suta farral. Ugorgyunk.

Belül – tér

A Rapid igazi erényei a kocsiba beülve mutatkoznak meg. A térkínálat pazar, az Octaviánál 8,4 centivel rövidebb tengelytávon is elképesztő lábteret produkál a Škoda. Vállban kicsit szűkösebb az autó, mint a 9,3 centivel szélesebb Golf, de így sem ültünk zavaróan közel egymáshoz hozzám felnőtt utasaimmal, sőt: még a középső könyöklőt is tudtuk közösen használni. Hátulra szilfidebb gyerekülésekből beférhet három is.

Józan, időtálló, német, funkcionális, letisztult. Szóval unalmas, de jó

380 literes a VW Golf csomagtartója. A Rapid elvileg fél kategóriával lejjebb játszik, mégis sikerült 415 literes űrt kialakítani a farában. Igaz, a csomagokat elég magas peremen kell átemelni, a ledöntött támlák pedig nem fekszenek a padló síkjába raktérbővítésnél.

A rakodórekeszek, pohártartók mennyisége és minősége parádés, hagyományosan sok lényegesen drágább kocsinál ad jóval magasabb szintű mindennapi komfortot a Škoda e tekintetben. A kis okosságokat már számtalan Rapid és Octavia tesztjében megemlítettük, de az ajtózsebbe illesztett kis szemeteszacskós, fedeles kuka, a tanksapkába rejtett gyári jégkaparó és a pohártartóba illeszthető gumírozott telefontartó ma is kihozza belőlünk a “miért nem képes erre a BMW is!” felkiáltást.

Belül – felszereltség

Ahogy a külső dizájnt a felni, a fehér Rapid Spaceback utasterét is egyetlen – feláras – hangulati elem dobja fel: az óriási üvegtető. A majd’ negyedmilliós extra nagyon látványos, nélküle még ez a fullos Rapid is csak egy olcsó kárpitos, kemény műanyagos budgetmodell maradna, hiába találunk még jó pár drága extrát, ha alaposan a mindent átható szürkeség mélyére nézünk. (Viszont a panorámatető világos, ritkás szövetárnyékolója erős napsütésben semmit nem ér, déli verőfényben borzalmasan melegszik az utastér.)

A klíma finoman is tud működni, ha kicsit beleszólunk. Az LCD-panelen nincs burkolat, finoman nyomkodva is hullámzik alatta a folyadékkristály, könnyen tönkreteheti egy gyerekkéz/láb

A Rapidhoz is elérhető automata klíma, színes, érintőképernyős HMI rendszer, benne navigációval. Sőt, a navigáció utasításait a kormány (multifunkciós kormány, naná) mögé, az órák közé is kirakhatjuk a monokróm másod-kijelzőre. DAB-rádió, emelkedőn a féknyomás megtartásával az elindulást segítő rendszer is vehető a kocsiba, de ha azt vesszük, hogy ez egy majdnem fullos tesztautó, észre kell vennünk, hogy sok minden nincs, még felárért sem, ami manapság sokkal kisebb autókban is elérhető.

Kulcs nélküli nyitás-indítás, sávelhagyásra figyelmeztetés nincs az árlistán, de ami még furább, automata ablaktörlő vagy világítás-kapcsolás se rendelhető a Rapidhoz. Pedig ezeket a Renault olyan régóta adja olcsóbb autóihoz is, hogy előbb-utóbb a Daciákban is felütik majd a fejüket. Az opciós listát böngészve egy kicsit az az érzésem támadt, mintha a VW másodmárkájának, a Škodának a Rapid is valamiféle másodmodellje lenne. 2014-ben elég égő a 6,4 millásra konfigurált autó felszereltségi listájában olvasni, hogy “Figyelmeztetés égve maradt fényszórókra”. Mikor már az automata reflektorkapcsoló sem olyan nagy dolog az új modelleknél.

A 105 lóerős dízel Rapid és nagyobb, bár raktérben kisebb unokatestvérei – alapfelszereltségű modellek listaárai
Škoda Rapid Spaceback Active 1.6 TDI (105 LE)   5 051 970 Ft
VW Golf 1.6 TDI Trendline (105 LE)   6 248 310 Ft
Seat Leon 1.6 TDI Reference (105 LE) 5 881 280 Ft

Az árnyékoló erős napsütésben nem sokat ér, behúzott rolóval is nagyon melegszik az utastér


Motor, váltó, futómű

Bár az 1,6 literes VW-dízel nem rossz (igaz, nem is a legjobb) a mai mezőnyben, az sem korszerű dolog, hogy a stop-start rendszer is feláras tétel hozzá. A kocsi alját sem burkolták agyon látványosan, így eshetik meg az a csúfság, hogy a 7-es Golfnál 35 kilóval könnyebb, jóval keskenyebb és alig magasabb autó papíron 0,6 deciliterrel többet eszik vegyes üzemben az ugyanilyen motorral szerelt Golfhoz képest: 4,4 versus 3,8 liter száz kilométerre. De a Škoda négy tizeddel jobban gyorsul százra!

Adatlap

Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Elegance

Mire jó a legdrágább Rapid? 1
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,3 sec
Végsebesség 190 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,4 l / 100 km

A Rapidban (ahogy a Golfban is) ötfokozatú kézi váltó az alapértelmezett, viszont ebben a kocsiban nem érhető el a VW duplakuplungos automatája. A fokozatok irdatlan hosszúak, az ötödiket 90 alatt nem nagyon szereti a motor. Ami alapjárat-közelben nagyon nyomatékszegény. 1500-nál ugyan robbanásszerűen jön meg a 250 Nm, de addig semmi. És ez megint azt jelenti, hogy ez a fullos Rapid nem egy szerencsés konfiguráció. Az autópályázáshoz igazított váltóval kelletlen a városi forgalomban az autó, viszont többnyire autópályára meg elég szűk réteg szokott ekkora méretű, szubkompakt kocsikat használni.

Mi sem áll távolabb a Škoda Rapidtól, mint a sportos vezetési stílus, ha egy kicsit meghajtjuk, kiderül, hogy a relatíve nehéz dízellel kanyarban az egyszerű futóművel nagy tempónál orrtolós. Ami pedig még nagyobb baj egy anyukák vezette családi autónál, gázelvételre túlságosan könnyű seggűvé válik. A menetstabilizáló persze megoldja ezeket a dolgokat, de így is érezni, hogy a 105 lovas dízel Rapid nem az a motor, ami köré ezt a kocsit elsősorban tervezték.

A motorháztetőt felnyitva (pálcás kitámasztású, naná, a friss Daciáknál teleszkópos, csak úgy mondom) azonnal feltűnik, hogy a motor burkolatlan. Van egyfajta szépsége a takaratlanul kanyargó gázolajcsöveknek, de azért egy kicsit dühítő, hogy a nem-is-olyan-olcsó kocsin ilyen piti kis spórolásokkal éri el a VW csoport, hogy egy Škodában érezhetően durvább legyen az NVH (Noise, Vibration, Harshness, zaj, rezgés, nyersesség), mint a drágább márkáknál, ugyanazzal a technikával.

9,3 centivel keskenyebb a Golfnál, de ettől még elöl mindkét oldalról egyszerre rá tud támaszkodni két felnőtt a középső könyöklőre


Kinek ajánljuk?

A szerkesztőségben parázs vita bontakozott ki arról, kinek lehet jó egy ilyen megdrágított olcsó autó. Végül nagyjából megegyeztünk abban, hogy senkinek. Hacsak nem folyamatos Budapest-Párizs oda-vissza használatra keres autót valaki, akkor talán visszajön belátható időn belül a Rapidhoz kapható legerősebb dízelmotor felára. Ugyanakkor szinte tapintható a szándék a gyártó részéről: azok a cégek, állami hivatalok, amelyeknek a harmadik generációs Octavia már túl nagy és főleg túl drága vállalatai autónak, kaptak most egy kicsit fapadosabb, de nem sokkal kisebb új modellt helyette. Igaz, hogy nem olcsón, de az Octaviánál olcsóbban. Ha a magyar utakon az üzletkötői, beszerzői, postás Octaviák az elkövetkező években Rapidokra cserélődnek, vagy ha a következő nagy rendőrségi beszerzésen nem Astrák, hanem Rapidok nyernek, nem leszünk meglepve. De ott sem a dízel lesz a meghatározó.

Apró okosságok, amik a Homasitában is kaphatók pár száz forintért, mégis feldobnak egy új szalonautót: kis kuka az ajtózsebben

1,2 literes, szintén 105 lóerős TSI-vel, 1,1 tonna alatti súllyal ér igazán valamit ez a kocsi, 4,2 milliós induló ártól, okosan felextrázva (NEM 17-es alukerékkel). Egy-két jól megválasztott extra, és a 4,5-5 milliós majdnem-kompakt a nyilván első szóra járó 10-15 százalékos kedvezménnyel már tényleg értelmes alternatíva egy átlagos, hasonló teljesítményű alsó-középkategóriás friss modellel szemben, főleg a tágas utas- és csomagtér figyelembevételével.

Meg persze akkor, ha tényleg borzasztóan viszolygunk a Daciától, ugye.

Mellette – Ellene
  • Erős és takarékos motor
  • Okos kis szolgáltatások
  • VW technika alacsonyabb áron
  • Jó értelemben vett igénytelenség
  • Látványos extrák is választhatók hozzá
  • A francia konkurensekhez képest drága
  • Túl hosszú 1-es, 2-es fokozat
  • Kevés korszerű biztonsági extra rendelhető
  • Szándékosan elrontott NVH

Szavazás

Mennyire tetszik a szép felnis, üvegtetős Rapid?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Nick Árpi

    Ez valami összehasonlító teszt lett volna…?

  • Guevara

    Nem értem hogy mit keres ebben az autóban (még) 5 sebességes váltó. Eleve kis, downsizingolt motor van benne, aminek szűk a használható fordulatszámtartománya, turbódízelről lévén szó. DSG váltó nem is rendelhető hozzá, tehát nincs ami felé lehetne terelni a vevőt. “Ez van, ezt kell szeretni”. Vagy el lehet menni másik márka szalonjába ahol nem egy plusz fogaskerék-páron próbálnak spórolni, főleg ilyen szerénytelen listaárral.

  • v_Petya25

    Nem szapulni akarom de a Rapid = Fabia+Spaceback csak és nagyon elrugaszkodott az ára. Már megint a jégkaparó, meg a szemeteszacskó… szomorú, hogy ezt el kell sütni minden Skodánál. Akinek szüksége van ezekre, az úgyis bekészít ezt-azt, hogy komfortosabb legyen. Például gyári vontatókötélnek segíteni/rászorulni több értelmét látnám. A váltó nem passzol, az üvegtető csilivili meg minden de csak arra jó hogy kazánt csináljon az autóból. Elég keskeny a felépítmény, áll nálunk egy és hát elég gnóm lesz ettől. Kollégám kipróbálta és azt mondja, hogy az autót nem nezte meg nagyon, de milyen jó 17-es kerekek vannak rajta…

  • pqowieurzt

    túlárazott vacak.

    de legalább van ócsított verzió 1.2 szívóbenzinessel, ami még egy fábiához is hangyafasznyi…

  • demagóg

    Egyértelműen szebb a Yetinél, ami ugyan nem nagy dícséret, de többre nem fussa :)))
    Az autó frontja szeirntem kicsit sem agresszív, inkább olyan semmilyen.
    És élőben nagyon látszik, hogy keskeny, fura arányú kisautó.

    ezerszer inkább egy Octavia, az egy nagyon korrekt kocsi. Inkább Octaviát vennék szerényebb felszereltséggel, mint egy ilyen csoffadékot.

  • v_gabe

    Ez nem csak a francia konkurensekhez képest drága.

  • mtbe

    “alapjárat-közelben nagyon nyomatékszegény. 1500-nál ugyan robbanásszerűen jön meg a 250 Nm, de addig semmi.”
    Erre az a megoldás, hogy nem alapjáraton kell gyorsulni hanem 1500-2000-től és felpörgetni 2500-ig pl. Sokszor mánia ez hogy alapjáraton gyorsuljunk és előzzünk nagyokat. Fura szokás…

  • Guevara

    Elindulás esetében nehezen kikerülhető ez a fordulatszámtartomány.

  • mtbe

    Guevara!
    Nem az elindulásra értem, hanem pl. amikor 4.-5. fokozatban akar valaki szinte alapjáraton gyorsulni.

  • magyarj

    Ennyi pénzért már autót is lehet kapni. Sajnos a Škoda elveszítette az egyetlen vonzerejét: a reális árát. Most már ugyanaz igaz rá, mint a VW-re: kényelmetlen, sóher, sótlan és rettenetesen unalmas. A német precizitásról és megbízhatóságról papolni meg elavult szöveg.

  • Gianniz

    Azért érdekes, hogy ez a – magyar trollok – szerint fostrágya Rapid, legutóbb mégiscsak megnyerte – itt – a vezess.hu alsóközepes összehasonlító tesztjét, a prémiumosabb csili-vili ellenfelek ellen:):)

    Persze fröcsögni a legkönnyebb:)

  • mtbe

    Gianniz
    Teljesen elméleti dolgot mondok.
    Én arra lennék kíváncsi, ha a Rapid nem “VW” lenne, akkor is nyert volna az összehasonlító teszten?

  • pqowieurzt

    Gianniz: arra gondolsz ahol _második_ lett a rapid? azt is nézted hogy hogyan? árra kapott meglehetősen sok pluszpontot, csak azért mert olcsóbb mint a többi “csiliviliprémium”, igaz, a leggyengébb motorral, de hát az kit érdekel…
    arra gondolsz ahol a garanciára teljesen véletlenszerűen adtak pontokat, a renault 2 éve pl többet ér mint a mazda 3 éve?
    ennyire hasraütéses pontozással én is azt hozok ki győztesnek akit akarok… (és akkor a teljesen szubjektív dolgokról, mint a kinézet stb, még nem is beszéltem)

  • Levrone

    “a renault 2 éve pl többet ér mint a mazda 3 éve” az nem, de a Renault 5 éve igen. Merthogy annyit ad alapból.

  • pqowieurzt

    már mindegyik R-ra 5-öt adnak? az is lehet, de akkor hogy lett még annál is jobb a 4 évet ajánló rapid pontszáma?

  • pqowieurzt

    Gianniz:

    a vezess hu tesztjét lehet hogy megnyerte a rapid, de a szalonokban, ahol az emberek szavaznak a saját pénzükkel, sehol nincs:
    http://bestsellingcarsblog.com/2014/04/03/hungary-march-2014-dacia-duster-up-to-2/

    ők ugyanis dustert és suzukikat vesznek

  • Gianniz

    Muhaha, kár, hogy az Octavia vezeti toronymagasan a magyar eladásokat, elég régóta:) Konkrétan most már hav 1000+ Ociti adnaek el havonta, 2X annyit, mint a 2. helyezett.

    Igen, a magánvásárlók pedig Suzukit, Dákót, és Opelt vesznek inkább, részben, mert hülyék, és nosztalgiábül azt veszik, amihez szoktak (pl. Opel Corsa öregfmodell, mégis viszonylag jól fogy, kicsit szar, de mégis megveszik, pedig 10-ben sincs a mai kisautó mezőnyben). Másrészt alapvetően csórók is, nincs pénz 6 milliós Octaviára.

    A cégvezetők viszont, akik racionálisabban döntenek, igyekeznek a legjobbat venni, az adott pénzből, és itt jön be az Octavia a képbe. (A legnagyobb vas, ami jó is, adott árért).

    A Rapid itthon nyilván nem tényező, nyilván fércmegoldás is, de ennyit engedett a VW, pont. Ha lenne 5 ajtós Octavia, akkor azt már Golf7 is megsínylené, ezért nincs.

  • pqowieurzt

    hát igen az átlagembernek nem fussa 6M-s oktáviára. Van mondjuk 3M-ja, abból nem rapidot fog venni, 1.2-es motorral, amilyen a zsiguliban volt, légkondi nélkül, hanem vesz egy vállalhatóan felszerelt dustert vagy régi sx4-et 1.6-os motorral.

    mondd már meg hogy ez miért nem racionális?
    azért mert nem skoda? muhaha…

    szerintem a cégvezetők veszik a beidegződések miatt az oktáviát, látják hogy az fogy a legjobban, akkor nyilván az a legjobb…
    (pedig ennyiért már “magasabb” kategóriájú autót is vehetne pl mazda6)

    a magánember jobban megnézi mire költi a nehezen összekuporgatott pénzét.

  • Kempelen10.

    Ti hány évesek vagytok? 8?

  • mtbe

    Gianniz
    “Igen, a magánvásárlók pedig Suzukit, Dákót, és Opelt vesznek inkább, részben, mert hülyék, és nosztalgiábül azt veszik, amihez szoktak (pl. Opel Corsa öregfmodell, mégis viszonylag jól fogy, kicsit szar, de mégis megveszik, pedig 10-ben sincs a mai kisautó mezőnyben). Másrészt alapvetően csórók is, nincs pénz 6 milliós Octaviára.”

    Azért ne hülyézzed már azokat, akik Opelt, Suzukit, Daciát vesznek. Cégek persze hogy megveszik az Octaviát nagy darabszámban, úgy még olcsóbb darabja. Meg tényleg jó autó, nekem is egyik kedvencem. De ne legyél már bunkó, attól hogy te vehetsz drágább kocsikat is mint sok magánvásárló.

  • mtbe

    Kempelen10!
    Itt nem az életkor a probléma, hanem a nagyképűség és sznobizmus, ami az egész országra kiterjeszthető. Eldöntötték hogy egyes márkák csakis szarok lehetnek és kész.

  • mtbe

    Cégek és magánemberek keresletét az autók iránt olyan összehasonlítani, mint almát a körtével. Semmi értelme. A pénz miatt. Cégeknek van, magánembereknek alig. Így a szempontok is mások.

  • Gianniz

    Az 1.2 TSI, mint zsigamotor kicsit erős volt:) Pláne, hogy a konkurencia is mind vagy ilyennel, vagy még ilyenebekkel operál. (Ford 1.0 Ecoboost 125LE, Renault/Dacia/Nissan 1.2 TCE 130 LE. Vagyis mégjobban túlhúzott, kihegyezett kismotorocskák.

    Ezekhez képest az 1.2 TSI 90/105LE, vagy 1.4 TSI 122/140LE kimondottan konzervatív megoldás:)

  • pqowieurzt

    te okoska, mézd már meg 3M-ért milyen 1.2-est raknak a rapidba… nem tsi-t annyit megsúgok.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.