Röviden – Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI

Mi ez?

Majdnem-alsó-középkategóriás Škoda a kihízott Octavia alá az árlistába

Mit tud?Amit az Octavia tudott ’96-ban: majdnem-Golf, csak nagyobb a raktere és olcsóbb
Mibe kerül?A 90 lovas dízel 4,9 millióról indul, a 15 plusz lóerő felára 150 ezer forint. Viszont ez a kocsi nem alapáras: 6,4 milliót kérnek érte
Kinek jó? Akik egyszerű, takarékos, nyomatékos családi kompakt dízelt akarnak

A Škoda Rapid gyári képlete: Volkswagen Golf + egy kis raktér -2x annyi minőségérzet, mint amennyit az Octaviához vettünk el a Golfból. Amíg egy ilyen Škoda olcsó, nincs is baj ezzel a képlettel, de a 105 lóerős dízelmotorral szerelt, csúcsfelszereltségű tesztautó már közel sem volt olcsó. Ez egy kábé 6,4 milliós autó. Valahogy úgy érzem, hogy a Rapid célcsoportja ennyi pénzért nem egy fullos Škodát, hanem két egész jól felszereltet venne inkább – vagy egy fapados Audit. Legalábbis itthon.

Egyszerű vonalakkal rajzolt, józan, épp csak a szükséges mértékig agresszív a front. Pont, mint az Octavia, csak picit kisebb és láttatja is magáról, hogy kisebb

Kívül

Négy (természetesen feláras) 17-es alufelni elég ahhoz, hogy az autó igazából ne is látsszon, csak a keréktárcsákat vegye észre az ember. A Rapid még sportosabb, ötajtós változatában is rendkívül konfliktuskerülő, egyszerű formájú autó. Épp ezért elég fölösleges rajta az a néhány dizájntrükk, amivel megpróbálták feldobni: a markáns krómmaszk, az ötödik ajtó (feláras) hosszított üvegablaka, a furán hajtogatott hátfal.

A Rapid Spaceback neve sokkal egzotikusabb, mint amilyen a kocsi maga. Szögletes, jellegzetesen germán, ugyanakkor jól felismerhető újkori Škoda. Modern autó, férfias, szigorú hűtőmaszkkal, kissé suta farral. Ugorgyunk.

Belül – tér

A Rapid igazi erényei a kocsiba beülve mutatkoznak meg. A térkínálat pazar, az Octaviánál 8,4 centivel rövidebb tengelytávon is elképesztő lábteret produkál a Škoda. Vállban kicsit szűkösebb az autó, mint a 9,3 centivel szélesebb Golf, de így sem ültünk zavaróan közel egymáshoz hozzám felnőtt utasaimmal, sőt: még a középső könyöklőt is tudtuk közösen használni. Hátulra szilfidebb gyerekülésekből beférhet három is.

Józan, időtálló, német, funkcionális, letisztult. Szóval unalmas, de jó

380 literes a VW Golf csomagtartója. A Rapid elvileg fél kategóriával lejjebb játszik, mégis sikerült 415 literes űrt kialakítani a farában. Igaz, a csomagokat elég magas peremen kell átemelni, a ledöntött támlák pedig nem fekszenek a padló síkjába raktérbővítésnél.

A rakodórekeszek, pohártartók mennyisége és minősége parádés, hagyományosan sok lényegesen drágább kocsinál ad jóval magasabb szintű mindennapi komfortot a Škoda e tekintetben. A kis okosságokat már számtalan Rapid és Octavia tesztjében megemlítettük, de az ajtózsebbe illesztett kis szemeteszacskós, fedeles kuka, a tanksapkába rejtett gyári jégkaparó és a pohártartóba illeszthető gumírozott telefontartó ma is kihozza belőlünk a “miért nem képes erre a BMW is!” felkiáltást.

Belül – felszereltség

Ahogy a külső dizájnt a felni, a fehér Rapid Spaceback utasterét is egyetlen – feláras – hangulati elem dobja fel: az óriási üvegtető. A majd’ negyedmilliós extra nagyon látványos, nélküle még ez a fullos Rapid is csak egy olcsó kárpitos, kemény műanyagos budgetmodell maradna, hiába találunk még jó pár drága extrát, ha alaposan a mindent átható szürkeség mélyére nézünk. (Viszont a panorámatető világos, ritkás szövetárnyékolója erős napsütésben semmit nem ér, déli verőfényben borzalmasan melegszik az utastér.)

A klíma finoman is tud működni, ha kicsit beleszólunk. Az LCD-panelen nincs burkolat, finoman nyomkodva is hullámzik alatta a folyadékkristály, könnyen tönkreteheti egy gyerekkéz/láb

A Rapidhoz is elérhető automata klíma, színes, érintőképernyős HMI rendszer, benne navigációval. Sőt, a navigáció utasításait a kormány (multifunkciós kormány, naná) mögé, az órák közé is kirakhatjuk a monokróm másod-kijelzőre. DAB-rádió, emelkedőn a féknyomás megtartásával az elindulást segítő rendszer is vehető a kocsiba, de ha azt vesszük, hogy ez egy majdnem fullos tesztautó, észre kell vennünk, hogy sok minden nincs, még felárért sem, ami manapság sokkal kisebb autókban is elérhető.

Kulcs nélküli nyitás-indítás, sávelhagyásra figyelmeztetés nincs az árlistán, de ami még furább, automata ablaktörlő vagy világítás-kapcsolás se rendelhető a Rapidhoz. Pedig ezeket a Renault olyan régóta adja olcsóbb autóihoz is, hogy előbb-utóbb a Daciákban is felütik majd a fejüket. Az opciós listát böngészve egy kicsit az az érzésem támadt, mintha a VW másodmárkájának, a Škodának a Rapid is valamiféle másodmodellje lenne. 2014-ben elég égő a 6,4 millásra konfigurált autó felszereltségi listájában olvasni, hogy “Figyelmeztetés égve maradt fényszórókra”. Mikor már az automata reflektorkapcsoló sem olyan nagy dolog az új modelleknél.

A 105 lóerős dízel Rapid és nagyobb, bár raktérben kisebb unokatestvérei – alapfelszereltségű modellek listaárai
Škoda Rapid Spaceback Active 1.6 TDI (105 LE)  5 051 970 Ft
VW Golf 1.6 TDI Trendline (105 LE)  6 248 310 Ft
Seat Leon 1.6 TDI Reference (105 LE)5 881 280 Ft

Az árnyékoló erős napsütésben nem sokat ér, behúzott rolóval is nagyon melegszik az utastér

Motor, váltó, futómű

Bár az 1,6 literes VW-dízel nem rossz (igaz, nem is a legjobb) a mai mezőnyben, az sem korszerű dolog, hogy a stop-start rendszer is feláras tétel hozzá. A kocsi alját sem burkolták agyon látványosan, így eshetik meg az a csúfság, hogy a 7-es Golfnál 35 kilóval könnyebb, jóval keskenyebb és alig magasabb autó papíron 0,6 deciliterrel többet eszik vegyes üzemben az ugyanilyen motorral szerelt Golfhoz képest: 4,4 versus 3,8 liter száz kilométerre. De a Škoda négy tizeddel jobban gyorsul százra!

Adatlap

Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Elegance

Mire jó a legdrágább Rapid? 1
Motor1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény105 LE
Nyomaték250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)10,3 sec
Végsebesség190 km/h
Fogyasztás (vegyes)4,4 l / 100 km

A Rapidban (ahogy a Golfban is) ötfokozatú kézi váltó az alapértelmezett, viszont ebben a kocsiban nem érhető el a VW duplakuplungos automatája. A fokozatok irdatlan hosszúak, az ötödiket 90 alatt nem nagyon szereti a motor. Ami alapjárat-közelben nagyon nyomatékszegény. 1500-nál ugyan robbanásszerűen jön meg a 250 Nm, de addig semmi. És ez megint azt jelenti, hogy ez a fullos Rapid nem egy szerencsés konfiguráció. Az autópályázáshoz igazított váltóval kelletlen a városi forgalomban az autó, viszont többnyire autópályára meg elég szűk réteg szokott ekkora méretű, szubkompakt kocsikat használni.

Mi sem áll távolabb a Škoda Rapidtól, mint a sportos vezetési stílus, ha egy kicsit meghajtjuk, kiderül, hogy a relatíve nehéz dízellel kanyarban az egyszerű futóművel nagy tempónál orrtolós. Ami pedig még nagyobb baj egy anyukák vezette családi autónál, gázelvételre túlságosan könnyű seggűvé válik. A menetstabilizáló persze megoldja ezeket a dolgokat, de így is érezni, hogy a 105 lovas dízel Rapid nem az a motor, ami köré ezt a kocsit elsősorban tervezték.

A motorháztetőt felnyitva (pálcás kitámasztású, naná, a friss Daciáknál teleszkópos, csak úgy mondom) azonnal feltűnik, hogy a motor burkolatlan. Van egyfajta szépsége a takaratlanul kanyargó gázolajcsöveknek, de azért egy kicsit dühítő, hogy a nem-is-olyan-olcsó kocsin ilyen piti kis spórolásokkal éri el a VW csoport, hogy egy Škodában érezhetően durvább legyen az NVH (Noise, Vibration, Harshness, zaj, rezgés, nyersesség), mint a drágább márkáknál, ugyanazzal a technikával.

9,3 centivel keskenyebb a Golfnál, de ettől még elöl mindkét oldalról egyszerre rá tud támaszkodni két felnőtt a középső könyöklőre

Kinek ajánljuk?

A szerkesztőségben parázs vita bontakozott ki arról, kinek lehet jó egy ilyen megdrágított olcsó autó. Végül nagyjából megegyeztünk abban, hogy senkinek. Hacsak nem folyamatos Budapest-Párizs oda-vissza használatra keres autót valaki, akkor talán visszajön belátható időn belül a Rapidhoz kapható legerősebb dízelmotor felára. Ugyanakkor szinte tapintható a szándék a gyártó részéről: azok a cégek, állami hivatalok, amelyeknek a harmadik generációs Octavia már túl nagy és főleg túl drága vállalatai autónak, kaptak most egy kicsit fapadosabb, de nem sokkal kisebb új modellt helyette. Igaz, hogy nem olcsón, de az Octaviánál olcsóbban. Ha a magyar utakon az üzletkötői, beszerzői, postás Octaviák az elkövetkező években Rapidokra cserélődnek, vagy ha a következő nagy rendőrségi beszerzésen nem Astrák, hanem Rapidok nyernek, nem leszünk meglepve. De ott sem a dízel lesz a meghatározó.

Apró okosságok, amik a Homasitában is kaphatók pár száz forintért, mégis feldobnak egy új szalonautót: kis kuka az ajtózsebben

1,2 literes, szintén 105 lóerős TSI-vel, 1,1 tonna alatti súllyal ér igazán valamit ez a kocsi, 4,2 milliós induló ártól, okosan felextrázva (NEM 17-es alukerékkel). Egy-két jól megválasztott extra, és a 4,5-5 milliós majdnem-kompakt a nyilván első szóra járó 10-15 százalékos kedvezménnyel már tényleg értelmes alternatíva egy átlagos, hasonló teljesítményű alsó-középkategóriás friss modellel szemben, főleg a tágas utas- és csomagtér figyelembevételével.

Meg persze akkor, ha tényleg borzasztóan viszolygunk a Daciától, ugye.

Mellette – Ellene
  • Erős és takarékos motor
  • Okos kis szolgáltatások
  • VW technika alacsonyabb áron
  • Jó értelemben vett igénytelenség
  • Látványos extrák is választhatók hozzá
  • A francia konkurensekhez képest drága
  • Túl hosszú 1-es, 2-es fokozat
  • Kevés korszerű biztonsági extra rendelhető
  • Szándékosan elrontott NVH

Mennyire tetszik a szép felnis, üvegtetős Rapid?

711 szavazat - átlag: 4.9 (10-ből)

Mennyire tetszik a szép felnis, üvegtetős Rapid?