A célszerűség luxusa

Škoda Yeti 1.2 TSI Active Plus

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.04.10. 06.00

A ráncfelvarrás nem tett hozzá érdemben a Yeti erényeihez, de ismét felhívta a figyelmet egy alapvetően élhető, jobbára mégis láthatatlan konstrukcióra.

Röviden – Škoda Yeti 1.2 TSI (2014)

Mi ez?

Városi szabadidőjármű cseh értelmezésben 

Mit tud? A műfaj erényeit a negatív társítások nélkül kínálja
Mibe kerül? Alig kevesebb mint 5 millióról indul; a csúcsverzió 9,6 millióba kerül
Kinek jó? 
Akinek az Octaviánál jobb variálhatóságra van szüksége, de amúgy nem híve az életmód-szabadidőjárműveknek

Viszonylag átfogó ráncfelvarráson esett át a közelmúltban a Škoda Yeti. Ennek során bővült az alap- és opciós felszerelések sora, új kárpitvariációk, karosszériaszínek és keréktárcsák jelentek meg a kínálatban, és bevezették a kifejezetten a terepjárás hangulatát idézni hivatott, morcosított offroad-változatot. Mindez persze csak az elmélet: az átlagember elég, ha az átrajzolt, merőben új karakterű fényszórókat megjegyzi.  

Megjelenés

Nem új típus a Yeti, 2009-ben vezette be a Škoda. A márka akkori, minden idomot könnycsepp-fazonúra húzó formanyelvét óriási, kerek lámpatestekkel megvadító dizájn jól állt az amúgy természeténél fogva szögletes autónak. A bolondos-extravagáns arculat erős sziklaként állta a konkurencia és az évek támadását; ha a Škoda nem dönt úgy, hogy az aktuális márkafazon szerint átrajzolja a Yeti orrát, talán fel sem tűnik, mennyire elszaladt az eredeti, lágy hangvétel felett az idő. 2014-es ízlés szerint az új orr ezerszer jobban áll a Yetinek, amely így erőteljes, karakán, felnőtt autó benyomását kelti. 

A nagyobb hasmagasság elsőkerék-hajtással is alkalmassá teszi a fekvőrendőrök, kátyúk, földutak meghódítására

Miközben versenytársai kesze-kusza törésvonalakkal vagdalkoznak, a Škoda sziluettje megnyugtatóan egyszerű, az unalomtól a jellegzetes, hátrafelé hajló B-oszlop és az ablakfelületekbe olvadó C- és D-oszlopok mentik meg; a farnál nincs ilyen védvonal, jellegtelen és funkcionális a dizájn. Facelift ide vagy oda, a Yeti kategóriájának talán legkevésbé divatos, ám épp ezért legjobban öregedő tagja (lásd fent.) 

Belső tér, praktikum

Adatlap

Škoda Yeti 1.2 TSI Active Plus

A célszerűség luxusa 1
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 175 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,4 sec
Végsebesség 177 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,1 l / 100 km

Furcsa arányai – a Yeti kategóriáján belül viszonylag szélesnek, magasnak és rövidnek számít, rövidke tengelytávval és tágas csomagtartóval – eleve elrendelik a beltér kihasználhatóságát. A csomagtartó tágas és az üléseket előre húzva még tágasabbá tehető. A hátsó üléseket ledöntve sík felületet kapunk, ennek ára az a feleslegesen magas álpadló, amely a pótkereket rejti, és amely kialakítása miatt szükségmegoldás érzetét kelti. A kalaptartó a kemény, felhajtható fajtából való, különösebben nem akadályozza a pakolást.

Alatta kétoldalt vaskos sínek húzódnak, rajtuk tologatható horgok segítik az apróbb csomagok, szatyrok elhelyezését. A hátsó üléssor helykínálata a csomagtér rovására bővíthető, könnyű megtalálni az arany középutat. Az állítható dőlésszögű támla és a bőséges fejtér komfortos utazást ígér. Csak speciális esetben előjövő konstrukciós hiba, hogy a középső ülésrész támlája előre döntve mindkét szélső ülés biztonságiöv-csatját takarja: felnőtt utas még csak-csak megoldja a dolgot, de gyereküléssel nem használható az egyébként praktikus, pohártartót, könyöklőt és síalagutat egyben kínáló opció. 

Egy másik, elsősorban az első üléseknél érezhető probléma, hogy a viszonylag alacsony üléshelyzet és a dizájn által megkövetelt, magasra húzott küszöb kombinálása: a Yetibe inkább beülünk, mint felkapaszkodunk, de közben át kell lépnünk egy magas peremen. 
A célszerűség luxusa 2
A vezetői környezeten nehéz fogást találni, minden a megfelelő helyen van, bár nincs sok nyomogatnivaló, a Yeti nem ejti zavarba szolgáltatások garmadájával gazdáját. A klímaberendezésnek túl sok a hatalmas légtér, az audiorendszer is jobban megtöltene egy kisebb teret, az új érintőképernyőn keresztül azonban kezelhetősége problémamentes. Ha a Volkswagen-csoport tagjai feladnák beteges vonzódásukat a memóriakártya-olvasó iránt, és azt nem az itt is elhelyezett, obskurus előző generációs Apple-csatlakozóval, hanem mondjuk egy szimpla USB aljzattal helyettesítenék, rögtön megugrana a felhasználói élmény – vagy úgy érzik, olyan idős célközönségnek gyártanak, akik leragadtak a floppynál? 

Jövőre megvesszük a legnagyobb karácsonyfát...

Rakodóhely akad bőven, a hátsó ajtók zsebében is elfér egy kisebb palack innivaló, elöl, a szélvédő alatt fedeles rekesz segít rendet tartani.

Hogy megy?

Gépkocsit belépőmotorral vásárolni mindig lutri, különösen igaz ez az olyan modellekre, amelyek várhatóan nagy terheléssel, fokozott igénybevétellel találkoznak majd. Kombik, buszlimuzinok és szabadidőjárművek könnyelmű tulajdonosai mesélhetnének az alulmotorizáltság húsba maró, üvöltésig frusztráló érzéséről: az autó nem megy, ám mivel a motor erején felül teljesít, legalább sokat fogyaszt. 

Innen tetszik: a B-oszlopon lebegő tető dizájnja telitalálat

A Yeti esetében csak részben jelentkezik ez a probléma. Ereje van bőven, már alulról húz, ami szerencse, mert hiába forgatjuk, fent kifullad. Városban és országúton egyaránt kellemes, komfortos társ a motor, tény viszont, hogy sokat fogyaszt ebben a magas autóban – voltaképpen ez volt tesztutunk egyetlen érdemi, fanyalgásra okot adó hibája. Autópályán akár a nyolcliteres átlaghoz is odafigyelés szükséges, ami azért sajnálatos, mert egyébként meglepően jó a zajkomfort, a rendőrség tűréshatárán belül autózva nem akadályozza a beszélgetést, pihenést zavaró motor-, gördülési vagy szélzaj. 

A 105 lóerős 1.2 TSI benzinmotor és versenytársai
Skoda Yeti 1.2 TSI (105 LE)   4 821 150 Ft
Dacia Duster 1.6 16V (105 LE)   2 790 000 Ft
Opel Mokka 1.6 (115 LE) 4 730 000 Ft
Peugeot 3008 1.6 VTi (120 LE)   5 750 000 Ft

A futómű a kelleténél talán egy árnyalattal feszesebb, ami országúton hozza meg ma gyümölcsét, problémamentesen kanyarodik, a dőlési, billenési, kitörési hajlam elhanyagolható. A karosszéria nem különösebben érzékeny a szélre, és bár a vastag tetőoszlopok mellett olykor tudatosan kell elnézni, semmi odafigyelést nem igényel a hatfokozatú kézi sebességváltó, így a Yeti vezetése épp olyan semleges élmény, mint amilyet az autó megjelenése alapján várnánk. 

Új a kormány és a tapimonitor, más nem változott


Pénzügyek, összegzés

Ha önmagában nézzük, nem ébreszt hiányérzetet a Škoda Yeti. A tesztelt példány a limitált Active Plus kivitelt kapta, ami az Active belépő szintnél is alacsonyabb, ötmillió forint alatt árért bőrkormányt, alufelnit, téliabroncs-szettet, tempomatot és sötétített üvegeket tartalmaz. Aki beéri ennyivel – mármint a mindenképpen alapáras ESP, klíma, távirányítású központi zár, audiorendszer, ködfényszóró, négy légzsák és nem érintőképernyős rádió mellett -, az jó vásárt csinálhat a Škodával. 

A problémák az extralista böngészésekor jönnek elő. A kulcs nélküli indítás, a tolatóradar, a navigációs rendszer és hasonló tételek nem hiányoznak, még ha kissé drágák is, az elmúlt pár év biztonságtechnológiai fejlesztései azonban elnyargaltak a Yeti mellett. Nem hogy az alapverzióhoz, de a közel tízmillió forintért kínált Laurin & Klement kivitelű, összkerekes, DSG váltós, nagy dízel Yetihez sem rendelhető sávelhagyásra figyelmeztető, követési távolságot tartó, holtteret figyelő automatika. 

A praktikum temploma

Tesztautónkon egyébként egy Start-stop rendszerrel is beértem volna, de az Active Plus felszereltségi szinten azt törölték a lehetőségek közül, mintha csak egy bizarr társadalmi kísérlet részesei lennénk: mi a fontosabb a népeknek, a potya bőrkormány vagy a károsanyag-kibocsátás mérséklése. Mégis, képmutató sznobéria volna azt állítani, hogy ennél az autónál többre kell, hogy vágyjon egy öntudatos család. 


Mellette – Ellene
  • Hivalkodásmentes, praktikus kialakítás
  • Harmonikus hajtáslánc és futómű
  • Bőséges helykínálat
  • Átlagon felüli ár-érték arány
  • Magas fogyasztás
  • Hiányos biztonsági felszereltség
  • Átlagos minőségérzet
  • Beszállás kényelmetlen
  • Csomagtérajtó hajlamos nyitva maradni

Szavazás

Tetszik a megújult Škoda Yeti 1,2-es benzinmotorral? Értékeld 1-től 10-ig.

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Nem az a vicc hogy nincs hozzá ilyen-olyan asszisztens, hanem az hogy van belőle DSG-s, nagy dízeles, L&K változat is. Nem SuperBÉ ez, kérem szépen.

  • pqowieurzt

    ja, van dsg kb +1M-ért… lehet hogy egy s8-nál az már nem tétel, na de egy 5 milliós autónál ?!?

    amúgy a régi kereklámpás jobban bejött…

  • pqowieurzt

    vajon mi lehet az oka, hogy a konkurenseknél meg sem említik a hazai gyártású s-cross-t?

    miért kell ennyire figyelmen kívül hagyni a suzukikat, tisztelt szerkesztők?

  • pqowieurzt

    tán a végén kiderülne hogy nem is olyan drága? hiszen egy hasonló felszereltséggel, mint ez a yeti, de nagyobb méretben, megbízhatóbb motorral már 4.5M körül el lehet hozni…

  • demagóg

    Kevés ennél csúnyább autó létezik szerintem.

  • Levrone

    demagóg: kb. ugyanezt akartam mondani…:-) Hervasztó ez a kocsi, kívül-belül.

  • MetroGoldwinMayer

    Nem az első és nem az utolsó autó amit sikerült nem túl rondából hihetetlen ocsmánnyá átszabni.

    A belseje szerintem OK, nekem bejön a VW-s minimáldizájn.

  • Kovijani

    Kicsit tenyeres-talpas, de nekem bejon ez a Yeti! Olyan kis artatlannak nez ki! :)

  • Guevara

    Ami lejön ennek az autónak a “pofájáról” az minden csak nem “ártatlanság”. Sokkal inkább a német autók széles csoportjára jellemző “takarodj előlem” üzenet van a dizájnba belekódolva. Hiretelen csak az UP jut eszembe a VW csoportból amire rá lehetne mondani hogy ártatlan arckifejezéssel bír. A nagyvállalat többi a terméke a látensen agresszív (vagy akár nyíltan is) vevőkör szívéhez igyekszik utat találni.

  • Kovijani

    Ovakodj a Yetitol!

  • Gianniz

    Hantázzatok, Skodafób trollok, úgysem számít semmit:) A Yeti stabilan 1-2. a teljes SUV piacon az eladásokban – a legfontosabb piacokon, pl. Németország. A SUV összehasonlító teszteket meg szintén hosszú évek óta stabilan nyeri, vagy max 2. Mindig megelőzve a kaskájt, és társait objektív szempontok szerint.

    Igazi ízlésficamos magyar suzuki buzi lehet az, akinek egy cserebogár képű SX4 Cross, vagy gnóm Mokka jobban tetszik. A kaskáj (de csak az új) valóban csinosabb, de egy SUV-nál nem ez a szempont, pl. a bumfordi Duster is jól néz ki, és a Yeti is ide tartozik formailag, egy jópofa, praktikus doboz, komoly technikával.

  • pqowieurzt

    komoly technikával, kár hogy használtan kábé eladhatatlan a rendkívül tartós és hibanélküli tsi-k miatt.

    a réginek még volt valami karakteres ábrázata a kerek lámpáival, de ez az új…

  • Kempelen10.

    Én nem azt látom, hogy eladhatatlan lenne. Szépen cserélődik az a pár darab.

  • Kempelen10.

    pqowieurzt
    Miért fáj neked a DSG? Miért gond az, hogy akinek ven rá pénze, az vehet? Ebben mi a baj?
    Te valami ócska Suzuki dealer értékesítője vagy? Ettől nem lesz több vevőd, amit itt művelsz.

  • pqowieurzt

    kempelen, nekem ugyan nem fáj a dsg, csak nem a yetihez találták ki, ahhoz ugyanis túl drága.
    Nézd meg nyugodtan hány dsg-s yetit adnak el idehaza…

  • pqowieurzt

    kedves Gianniz, a yeti tényleg 1-2. lenne a németeknél?

    némileg frissítsd az információidat:
    http://bestsellingcarsblog.com/2014/04/06/germany-march-2014-mercedes-c-class-up-31-to-4/#more-41469

    előtte van a kategóriában: Tiguan Qashqai Mokka CX-5
    és akkor még nem is a “teljes SUV piacot” néztem, csak a kisebbeket…

  • pqowieurzt

    Kedves Gianniz, lehet hogy a sx4 cserebogárképű, de imádkozz, hogy aki majd téged elüt, az inkább azt preferálja, mint a yetit, a suzuki gyalogosvédelme ugyanis nagyságrendekkel jobb, 46% helyett 72%.

    De még a gnóm Mokka is magasan veri a skodát. Inkább örülj hogy rád is vigyáznak, aki csak fikázod őket, és eszedbe se jutna olyat venni.

  • Gianniz

    Gyalogosvédelem, mint vásárlási szempont, ne röhögtess már:) Imádkozz akkor, hogy ne egy Ikarus lapítson ki, hanem egy Ferrari vágjon ketté:)

    Egyébként meg 2014.januári német SUV eredmények, csak a Yeti konkurenseit írtam ki:

    66-ból:

    01 Opel Mokka: 2542 db
    06 Mazda CX-5: 1624 db
    07. Dacia Duster: 1281 db
    09. Nissan Quashqai: 1194 db
    12. Skoda Yeti: 1122 db
    14. KIA Sportage: 895 db
    20. Hyundai IX35: 694 db
    21. Chevrolet Trax: 620 db
    23. Suzuki SX-4 Cross: 523 db
    26. Honda CR-V: 461 db

    Nyilván szerepelt már jobban is a Yeti pár éve, de még mindig jól tartja magát. Az új Skoda SUV modellek, pedig érkeznek, hamarosan.

    http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/suv-neuzulassungen-januar-2014-die-tops-und-flops-bei-den-suv-8086898.html?fotoshow_item=62#fotoshow_item=63

  • Gianniz

    A teszteket tekintve pedig, friss 2014.áprilist teszt:

    1. Skoda Yeti 2.0 TDI: 522 pont
    2. VW Tiguan 2.0 TDI 518 pont
    3. Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D: 506 pont
    4. Nissan Qashqai 1.6 dCi 503 pont
    5. Hyundai ix35 2.0 CRDi 461 pont

    http://www.autobild.de/artikel/qashqai-tiguan-yeti-co.-suvs-im-test-5047361.html

    2014. január Auto Zeitung:
    1. VW Tiguan 2.0 TDI 667 pont
    2. Skoda Yeti 2.0 TDI: 662 pont
    3. FORD KUGA 2.0 TDCI 4X4: 643 pont
    4. AUDI Q3 2.0 TDI QUATTRO: 636 pont
    5. KIA SPORTAGE 2.0 CRDI AWD 599 pont

    http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/skoda-yeti-audi-q3-vw-tiguan-ford-kuga-kia-sportage-kompakt-suv-vergleich

  • pqowieurzt

    őszintén szólva nem tud meghatni ha egy német újság tesztján a vw meg a skoda az első kettő…

    az eladásokban ez még nemigen látszik, mintahogy te is beláttad.
    még a dákót is többen veszik német barátainknál is, mint a überfasza yetit.

  • Gianniz

    Az eladási lista pontosítva:

    01. VW Tiguan 5000+ db
    02 Opel Mokka: 2542 db
    06 Mazda CX-5: 1624 db
    07. Dacia Duster: 1281 db
    09. Nissan Quashqai: 1194 db
    12. Skoda Yeti: 1122 db
    14. KIA Sportage: 895 db
    20. Hyundai IX35: 694 db
    21. Chevrolet Trax: 620 db
    23. Suzuki SX-4 Cross: 523 db
    26. Honda CR-V: 461 db

    A VW Tiguan toronymagasan első, az Opel 2-ik, mert ezek a bevált, német márkák. A Dákó is jól szerepel, mert feleannyi mint a többi, és nem is rossz, nincs ezzel semmi baj, erre is van kereslet a smucigabb-igénytelenebb német rétegeknél.

    Az “import márkák” sorrendje az érdekes. Most ez magyrázhatod akárhogy, a Yeti teljesen jól szerepel ebben a mezőnyben.

  • Gianniz

    Muhaha, közben megnéztem a 2014.márciusi német listát is, elég jól feljött az a szar Yeti, MUHAHA:)

    Platz 1: Der VW Tiguan 6486 db
    Platz 2: Der Nissan Qashqai 2858 db
    Platz 3: Der Opel MokkaPlatz 2831 db
    Platz 4: Der Mazda CX-5 2753 db
    Platz 7: Der Skoda Yeti 2392 db
    Platz 8: Der Ford Kuga 2066 db
    Platz 9: Der Audi Q5 1451 db
    Platz 17: Der Kia Sportage 981 db
    Platz 18: Der Honda CR-V: 959 db
    Platz 20: Der Dacia Duster 819 db
    Platz 22: Der Suzuki SX4 S-Cross 722 db

    Igaz, az új kaskáj is szépen teljesít.

  • Gianniz

    Az is valószínű, hogy az év elejei kisebb visszaesés a faceliftes modellváltás miatt volt.

    A Dákó facelift úgylátszik annyira nem jött be:)

  • Gianniz
  • pqowieurzt

    az s-cross is szépen jön föl, pedig a suzuki nem éppen a németek kedvence, ellentétben a skodával, amiről még ők is tudják, hogy egy ócsított vw.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.