Nem rossz autó az új Mercedes GLA, ha a legerősebb, gazdagon felszerelt, automata váltós gyári tesztautókat vezeti az ember mediterrán tájakon – ez kiderült pár hete a nemzetközi bemutatón. De mire megy a benzines alapmodell, kézi váltóval a többi európai prémium-mini SUV-val szemben? Ezt vizsgáltuk a neves német autós szaklap, az Auto Motor und Sport grandiózus nemzetközi összehasonlító tesztjén, a Bridgestone Róma melletti tesztpályáján.

Háttér

A Vezess.hu és a havonta megjelenő AutóMagazin szerkesztősége közös, márpedig az AutóMagazin a német Auto Motor und Sport licensze alapján készül Magyarországon. Így esett, hogy amikor a német AMS törzsgárdája megszervezte története első nemzetközi 2×4 autós összehasonlító tesztjét, mi is meghívást kaptunk a rendezvényre.

Két új európai modellt próbálhattunk ki legfontosabb vetélytársai körében. Az egyik a Mercedes GLA volt, a másik pedig – ez még titok, április 17-ig nem mondhatom el, mi volt az.

Brazíliából, Mexikóból, Kínából is jött kolléga, hogy jól összehasonlítsa a kis Mercit

Spanyol, szlovák, mexikói, román, portugál, bolgár, kínai, francia, brazil kolléga is volt az anyamagazin vendégei között, de mi, újságírók nem azért voltunk ott, hogy eldöntsük, melyik autó a legjobb, hanem csak hogy saját tapasztalatok birtokában számolhassunk be róla. A németeknél ugyanis nem nagyon vannak olyanok egy összehasonlító tesztben, hogy “szerintem”, meg “érzéseim alapján”. Megmérnek ezek mindent, még azt is, amit nem lehet.

A teszt

Egy ilyen német összehasonlítás úgy zajlik, hogy komoly stáb vonul fel a tesztautókkal egy alkalmas helyszínre – jelen esetben a Bridgestone európai tesztközpontjába, ahol négy kilométer hosszú, döntött visszafordítós oválpálya is van -, majd egy napon át nyúzza a kocsikat a csapat. Nem ám a mihaszna újságírók tapossák a pedált a méréseknél, hanem profi tesztpilóták profi műszerekkel végzik a gyorsulási, fékezési teszteket. A brigád mindent lemér, nem csak a menetdinamikai jellemzőket, zajt, de a belső méreteket is. Így az utastér tágasságának minősítése sem azon múlik a végső ítélethirdetéskor, hogy 159 vagy 195 centis újságíró írja a cikket.

Van persze számos szubjektív tényező, amit nem lehet lemérni: az anyagminőség, a menürendszer átgondoltsága, az autó kezessége. Mit csinál egy német, ha olyan tulajdonságokat kell rangsorolni, amire nincs objektív mérce? Pontoz!

Mindegyiket jobb vezetni, mint a GLÁ-t, de a GLA nagyon harmonikus és kiegyensúlyozott

A tesztcsapat több tagja pontozza a fentiek mellett a kocsi kezelhetőségét a szlalompályán, viselkedését terhelve és terheletlenül, majd a pontszámokból átlagot vonnak. Az objektív és szubjektív paraméterek pontértékeit súlyozva, összesítve jön ki az a végső eredmény, ami alapján az Auto Motor und Sport szerkesztősége elmondja olvasóinak: melyik modell jobb a másiknál és mennyivel. Ezt a sorrendet az egyes országokban még befolyásolhatja az ár, a fenntartási költségek, a piaconként eltérő garanciális feltételek.

És ebből az egészből az jött ki Rómában, hogy az a kocsi a legrosszabb a négy közül, amit végig a legszívesebben vezettünk, amivel a legnagyobb élmény volt a szlalom, ami a legkülönlegesebb, legjópofább, legkívánatosabb. Ez van, az ember nem racionális lény – próbáld csak meg egy kisgyereknek elmagyarázni, hogy a spenót jobb, mint a csoki… A legfrissebb autó a kvartettben, akinek a kedvéért az egész felhajtást csináltuk, egy Mercedes-Benz GLA 200 volt, kézi váltóval, navigációval és néhány jelentéktelenebb extrával.

Egymásnak adtuk a volánokat, egy napon át nyúztuk a kis SUV-okat

A kihívó

Adatlap

Összehasonlító teszt az Auto Motor und Sporttal

A legjobb prémium szabadidő-autók egymás ellen 1
Motor1595 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény156 LE
Nyomaték250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)8,9 sec
Végsebesség215 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,9 l / 100 km

A piros Merci alap-közeli modellként is nagyon szép autó, remekül rímel a többi mai Mercedes-sikermodellre (A, CLA). Lapos, alacsony, ez a legkevésbé SUV-s, de hát tudjuk, hogy a célcsoport nem is igen akar ralizni ezekkel a drága kocsikkal.

A kormány, a váltó ebben a kocsiban működött a legfinomabban, ebből a szempontból nagyon mercedeses ez a kis Benz is. Rettentő érdekes, hogy az érzéketlen, kevés visszajelzést adó kezelés mellett a GLA menetdinamikája volt a legjobb az objektív tesztekben, ez fordul a legkisebb körön, ez veszi a legagilisebben a szlalompályát. Az 1,6 literes turbómotor jó, de semmi különös.

Szörnyen szűk viszont a hátsó traktus, a hátul ülő alig lát ki a keskeny ablakon. Családi autónak a Mercedes GLA a legalkamatlanabb a négyesből.

A Mercedes az alapszintű benzinmotorral, fronthajtással, kézi váltóval alig tűnik Mercedesnek

A konkurensek

A Mercedes GLA mellé a klasszikus német trió két másik márkájának vonatkozó modellje, az Audi Q3 és a BMW X1 állt a szorítóba – és jött velük a MINI Countryman, ez a hagyományos kategóriákban nehezen értelmezhető, de méretében, jellegében, teljesítményében és pláne árában mégis a három másik mellé való autó. Pláne, hogy ő is német, hiszen a brit retró-image alatt BMW-technika lapul.

Jól kiegyensúlyozott autó, menetstabilizáló nélkül is biztonságos, kiszámítható

Az Audi 1,4 literes, a Mini 1,6, a BMW 2,0 literes turbómotorral érkezett; bár mindegyik modell elérhető összkerékhajtással és automata váltóval, a csoportteszten mindegyik kocsit kétkerék-hajtással és hatfokozatú kézi váltóval vezettük. A BMW egzotikuma a hátsókerék-hajtás. A mezőny autóinak főbb műszaki adatait az alábbi táblázatban foglaltam össze:

Műszaki adatok
Audi Q3
1.4 TFSI
BMW
X1 2.0i
Mercedes-Benz
GLA 200
MINI Countryman
Cooper S
Hengerek/szelepek számaS4/16S4/16S4/16S4/16
Hengerűrtartalom1395199715951598
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)110 (150)/5000135(184)/5000115(156)/5300135 (184)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.)250/1500270/1250250/1250260/1700
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)9,08,19,07,9
Végsebesség (km/h)203220215215
Fogyasztás
Tesztátlag (l/100 km)8,99,68,69,2
Gyári vegyes (l/100 km)5,96,95,96,1
CO2 kibocsátás (g/km)137162137143
Méretek
Hosszúság/
szélesség/
magasság (mm)
4385/
1831/
1608
4477/
1798/
1545
4417/
1804/
1494
4110/
1789/
1561
Tengelytáv (mm)2603276026992595
Menetkész tömeg (kg)1463155914491390
Üzemanyagtank
kapacitása (liter)
64635047
Listaár (alapár, Ft)7 919 9509 052 000*j8 553 360j7 083 000

* Az X1 a magyar árlistában 1.8i jelzéssel az 1995 köbcentis motorral is elérhető, 150 lóerővel. Listaára úgy 7 849 000 forint.

A teszten az Audi unalmas, de komfortos hétköznapi autóként viselkedett, még a locsolt körpályán se provokálta, hogy különösebben csúszkálni akarjunk vele. Viszont ebben fértünk el a legjobban elöl-hátul, bár a többi autóhoz képest meghökkentően magas az üléspozíció. A Q3 2011-es modell, nem mondható öregnek, mégis ő volt a legöregesebb a mezőnyben.

A teszt legnehezebb, de legerősebb autója, hátsókerék-hajtással. Fura tanulság az összehasonlító teszt végére: a fronthajtású Minit jobb vezetni

A nemrég ráncfelvarrott, de ettől még a négyes legrondábbikaként szereplő BMW kicsit csalt, mert bézs belseje sokkal tágasabbnak láttatta, mint amilyen valójában. A hátsókerék-hajtás nyilván sokat hozzátett a mókához, ugyanakkor úgy vettük észre, hogy ebben a modellben nem lehet teljesen kikapcsolni a menetstabilizálót, mint a nem-X-es BMW-kben. A legnagyobb motor ereje nem jött ki igazán, nyilván nem kis mértékben amiatt, hogy a BMW volt messze a legnehezebb kocsi.

Végig egyértelmű volt a Mini utolsó helyezése a teszten, és ezért nem érnek sokat ezek a tesztek, ha valaki nem német. Ugyanis messze a Mini a legizgalmasabb kocsi a mezőnyben, megkockáztatom: az egyetlen, ami ebben a kategóriában megérdemli a prémium-felárat

A MINI pedig egy igazi vicc, igazából nem azon lepődtünk meg, hogy kezelőszervei, ergonómiája, komfortja mennyire elmarad a többiekétől, hanem azon, hogy még így is egész használható autónak bizonyult hétköznapi viszonylatban is. Azért az a motorhang egy Budapest-München távon elég idegesítő lenne. Viszont játékautónak kitűnő, őt a legkönnyebb táncba vinni, de még így sem veszélyesen instabil.

Eredmények

Az Auto Motor und Sport standard táblázata pontozza az összehasonlított kocsik karosszériáját (helykínálat, terhelhetőség, kezelhetőség, műszerezettség, minőségérzet), biztonságát (passzív és aktív biztonság, fékút, elérhető biztonsági extrák listája), menetkomfortját (rugózás, zaj,ülések, klíma), technikai jellemzőit (motor, váltó, teljesítmény, rugalmasság, fogyasztás), menetdinamikáját (fordulékonyság, irányváltási, átterhelési jellemzők, kanyarsebességek), környezetre gyakorolt hatását (emisszió, tömeg) és költségeit, természetesen a német piac viszonylatában.

Szóló tesztek

Terjedelmi okokból nem megyünk végig az összes kocsi külalakján, komfortján, vezetési élményén részletesen, de aki bővebben is olvasna valamelyik kocsiról, vagy akár mindről, az alábbi linkeken találja a csoporttesztben szereplő autókhoz legközelebb álló kivitelről készül tesztjeinket:

Mercedes-Benz GLA, nemzetközi bemutató, 2014
Audi Q3, 2.0TDI teszt, 2012
BMW X1 25d teszt, 2013
Mini Countryman Cooper S All4, 2010

Na most jön a szemétség: a teljes ponttáblázatot nem közölhetjük, azt majd az AutóMagazin következő számában, papíron mutatjuk meg. De az eredményekről annyit elmondhatunk, hogy a kategória legfrissebbike, a Mercedes vezethetőségben, jóindulatú menetdinamikában, biztonságában és környezeti hatásában teljesített a mezőny felett.

A szűkös hely a legnagyobb baja a GLÁ-nak

Az értékelés kiemeli az Audi menetkomfortját, helykínálatát, könnyű kezelhetőségét, míg a MINI motorja-váltója, nyers műszaki tökélye a legjobb volt a négyesben. A BMW semmiben nem nyújtott kiemelkedőt – de persze ha valaki a hátsókerék-hajtás elkötelezett rajongója, akkor neki úgyis ő a tökéletes.

Német körülmények között a MINI fenntartási költsége és ára magasan a legjobb, de ez sem volt elég a Countrymannek ahhoz, hogy a végső összesítésben ne utolsó legyen.

And the winner is…

Az Auto Motor und Sport összehasonlító tesztjének győztese a pontok összesítése után az Audi Q3 lett. Tágas utastere és főleg csomagtere, könnyű kezelhetősége, elfogadható biztonsága és a teszt legkisebb motorjával sem rossz menetteljesítménye és jó menetkomfortja kellett ahhoz, hogy simán nyerni tudja a tesztet az élvezetesebben vezethető BMW-család és a frissebb, korszerűbb Merci előtt.

Az Audi nyerte a tesztet, nem is vártunk mást. Jó autó, csak hát a lelke is pont olyan szürke, mint a színe

Az AMS tesztcsapata a BMW-t tette a második, a Mercedest a harmadik helyre, egyértelmű ponthátránnyal került a sor végére a szűk, hangos, ráadásul elég régi, bár megjelenésében ma is a legfiatalosabb MINI. Ha a költségeket, árat, a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vesszük, a második és harmadik helyezett helyet cserél, tehát az AMS végső rangsora: Audi Q3, Mercedes GLA, BMW X3, MINI Countryman.

And the real winner is…

Mindazonáltal a legszórakoztatóbb, legvadócabb kocsi a MINI volt, szubjektív megítélésem és a teszten résztvevő, vezető kollégák többé-kevésbé egybecsengő szubjektív véleménye szerint. A prémium felár a MINI-nek is megérdemelten jár, talán még inkább, mint a többinek: a borsos árért (egy 190 lóerős, 1,6-os turbó Nissan Juke 6,25 millióról indul) vele kapjuk a legtöbb igazi egyéniséget is.

A direkt kormánnyal, kemény szilentekkel élmény csúszkálni a megemelt Minivel

Hát szerinted ki a nyertes?

Audi, BMW, Merci, Mini - melyik a legjobb?

  • Egy dízel Duster meg az árkülönbség a kezembe31%
  • Mercedes GLA24%
  • Audi Q319%
  • BMW X317%
  • Mini Countryman8%

Audi, BMW, Merci, Mini - melyik a legjobb?