Röviden – Peugeot 308 SW

Mi ez?

Elegáns megjelenésű kombi nagy csomagtérrel.
Mit tud?Tágasabb, mint az ötajtós és újak a motorjai.
Mibe kerül?Egyelőre nem ismert.
Kinek jó? Azoknak, akik továbbra sem szeretnének egyterűt vagy szabadidő-autót, de kell nekik a nagy csomagtartó. És nem németmániások.

Aki már személyesen is találkozhatott, vagy netán ki is próbálhatta az új Peugeot 308-assal, többé-kevésbé érti, hogy a tavalyi felhozatalból miért épp ő nyerte el az idei Év Autója díjat. A formaterve modern és elegáns (persze a forma mindig ízlés kérdése is), utastere még a legolcsóbb kivitelek esetében is igényes kidolgozású, a futóműve ügyesen egyensúlyoz az úttartás és a rugózási kényelem ellentmondó követelményei között, motorjai takarékosak, erősek és tiszták. Mindennek tetejébe olyan extrák sora vásárolható meg a 308-ashoz, amelyek némelyike nem átlagos a kategória kínálatában (pl. teljesen ledes fényszórók).

Az igazsághoz tartozik, hogy a szavazás során a zsűritagok (így én is), nemcsak az elsőként bemutatott ötajtós ismeretében hozták meg végső döntésüket, hanem abba belevették a kombit is, amit korábban (még januárban) megnézhettek, kipróbálhattak, méghozzá a vadonatúj motorokkal együtt. Csak éppen megírni nem volt szabad, mert ebből az exkluzív bemutatóból nem illett és volt szabad előnyt kovácsolni. Így csak most lehet közzétenni a tapasztalatokat.

Több, mint 33 centivel hosszabb az ötajtósnál a 308-as kombija. Ebből 11 centi a tengelytávra esik, ami miatt sokkal több hely jut a második sorban ülők lábainak. A kombi másfél centivel magasabb is az ötajtósnál, ennek azonban alig van nyoma belül, a belmagasság alig gyarapodott

A Peugeot 308 SW legfontosabb tulajdonsága az ötajtóssal szemben, hogy nagyobb. Ez persze nem meglepő egy kombi esetében, mint ahogy az sem, hogy a több mint 36 centis hossznövekedésből 11 centi a tengelytávra jut. Kellett is ez az új, moduláris padlólemeznek köszönhető nyújtás, mert az ötajtósban nem lehetett éppen terpeszkedni. A kombiban már sokkal jobban lehet! Csalódás viszont, hogy a panoráma üvegtetős kivitelben nem nagyobb a belmagasság az ötajtósénál, és oldalról is úgy görbül befelé a tető, hogy inkább csak ketten ülhetnek egyenes nyakkal.

Majdnem teherautó

Tágasabb tehát – ha csak hosszirányban is – az utastér, de ami a kombi igazán nagy dobása, az a csomagtartó. Már a számszerű adat is elég ígéretes, hiszen 610 literével a Peugeot 308 SW hátuljába csak 14 literrel fér be kevesebb poggyász, mint a kategória legnagyobbjába, a Honda Civic Tourerbe. A 610 literes befogadóképessége egyébként egyezik a Skoda Octavia Combiéval, 5 literrel nagyobb a VW Golfénál, és több mint száz literrel a Ford Focus vagy az Opel Astra kombijáénál.

610 literes alaphelyzetben a csomagtartó. Ezzel a 308 SW mindenkit ver a kategóriában, kivéve az azonos méretet nyújtó Skoda Octaviát és a 624 litert nyújtó Honda Civic Tourert

Két további előnyt is felmutathat még a Peugeot 308 SW csomagtere, ami főleg átrendezéskor tűnik fel. A hátsó üléseket hátulról, a csomagtér-ajtó felől is előredönthetjük, méghozzá mindenféle erőlködés nélkül. A kis karok meghúzására ugyanis a háttámlákat rugók billentik előre, így nekünk valóban csak a kisujjunkat, na, jó, a mutatóujjunkat kell megmozdítanunk. A ledöntött támlák háta sík padlót alkot a csomagtér aljával, aminek biztos örülnek azok, akik szörfdeszkát, sílécet, horgászbotot, és még inkább azok, akik valamilyen dobozt szállítanának.

Azért is más autó a Peugeot 308 SW az ötajtóshoz képest, mert más motorokat kínálnak hozzá. Méghozzá újakat, amelyek természetesen pillanatokon belül a ferdehátú modellhez is elérhetővé válnak. A talán legfigyelemreméltóbb újdonság az 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor turbófeltöltős változata. A teljesítménye 130 lóerő, 48 lóerővel több, mint a szívó változaté (82 lóerő). Persze a nyomatéki adat még meggyőzőbb: 118 helyett 230 Nm, méghozzá nem 2750/perces, hanem jóval alacsonyabb, percenkénti 1750-es fordulaton.

Így néz ki borítás nélkül a 130 lóerős, 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor. Kellemes csalódást okozott, mert nemcsak jól húz és szépen megy, de a hangja sem visszariasztóan háromhengeres

A különbség kézzel tapintható. A kis turbómotorral a Peugeot 308 SW már 1550-1600/perces fordulatról nagyon szépen gyorsít, így az egész pontosan kapcsolható hatfokozatú váltóval csak arra kell vigyáznunk, hogy ne essen ez alá a fordulatszám a váltásokat követően. Ha valaki félne a háromhengeres hangtól, elárulom, hogy a már az ötajtósnál megdicsért hangszigetelésnek hála a kombiban is alig hallani a motorok, köztük ennek is a hangját. És mindennek a tetejébe még nem is annyira Wartburg szerű a hanghordozása.

A háromhengeres turbó további előnye lenne, hogy kevesebbet fogyaszt, mint a jóval gyengébb szívó változat. Átlagban három decivel (4,7 l/100 km az 5,0 l/100 km-rel szemben) takarékosabb, amit azért nehéz elhinni, még akkor is, ha egyforma vezetési stílust feltételezünk. No, sebaj, majd a teszten ellenőrizzük!

Éhezőművész dízelek

Még a kis turbó benzinesnél is takarékosabbak az új, Euro 6-os dízelmotorok, és nemcsak az 120 lóerős 1,6 literes, hanem a 150 lóerős kétliteres is. Előbbi papíron 3,2 litert fogyaszt 100 kilométerre, és további előnyös tulajdonsága, hogy kisebb fordulatról, egyenletesebben húz, mint 115 lóerős elődje. A nagy motorral sincsenek erőleadási problémák, miközben átlagfogyasztása 3,8 l/100 km. Ehhez vadonatúj automatikus sebességváltó is rendelhető, amit ismét a japán Aisin szállít, ismét hatfokozatú, és nagyon simán és gyorsan kapcsolgatva, nagyon szépen teszi a dolgát. A fogyasztást viszont megdobja körülbelül négy-öt decivel.

A kombival érkezik az automataváltó. Egyelőre csak a kétliteres, 155 lóerős dízelmotorhoz rendelhető a japán Aisin gyártmányú, hatfokozatú szerkezet

Ezek után már csak az lehet a kérdés, hogy a nagyobb, testesebb kombi hogyan viselkedik az úton? A rövid válasz: vezető- és utasbarát módon. A szűk egymást követő kanyarokat (sikánokat) és a hajtűkanyarokat kivéve nem érezni jelentős különbséget az ötajtós vezetéséhez képest. Az átlagosnál kisebb kormány forgatása ugyan nem nyújt akkora élményt, mint egy Mazda  3-asban, vagy egy Ford Focusban, de nem is teljesen szintetikus. Egészen jó.

Ehhez jön, hogy hosszabb tengelytávjával és nagyobb tömegével a Peugeot 308 SW rugózása egy kicsit még az ötajtósénál is kellemesebb. Ebből is látszik, hogy a kombi a jobb 308-as, ő az igazi Év Autója.

Mellette – Ellene
  • nagy csomagtartó
  • könnyű csomagtartó átalakítás
  • takarékos motorok
  • jó minőségű, csendes utastér
  • harmonikus úttartás-rugózás
  • kis belmagasság a hátsó ülés felett
  • automataváltó csak egy motorhoz
  • megszokást igénylő vezetői üléshelyzet
  • az érintőképernyőn egyes funkciók csak több lépésben érhetők el

Szerinted jó kombi lesz az új Peugeot 308 SW? Értékeld 1-től 10-ig

773 szavazat - átlag: 7.8 (10-ből)

Szerinted jó kombi lesz az új Peugeot 308 SW? Értékeld 1-től 10-ig