Az igazi Év Autója

Vezettük: Peugeot 308 SW

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.04.04. 16.00

Teljes mértékben csak a most megjelent kombival együtt érdemelte ki az Év Autója címet az új Peugeot 308. Most, hogy kipróbáltuk, el is mondjuk, miért.

Röviden – Peugeot 308 SW

Mi ez?

Elegáns megjelenésű kombi nagy csomagtérrel.
Mit tud? Tágasabb, mint az ötajtós és újak a motorjai.
Mibe kerül? Egyelőre nem ismert.
Kinek jó?  Azoknak, akik továbbra sem szeretnének egyterűt vagy szabadidő-autót, de kell nekik a nagy csomagtartó. És nem németmániások.

Aki már személyesen is találkozhatott, vagy netán ki is próbálhatta az új Peugeot 308-assal, többé-kevésbé érti, hogy a tavalyi felhozatalból miért épp ő nyerte el az idei Év Autója díjat. A formaterve modern és elegáns (persze a forma mindig ízlés kérdése is), utastere még a legolcsóbb kivitelek esetében is igényes kidolgozású, a futóműve ügyesen egyensúlyoz az úttartás és a rugózási kényelem ellentmondó követelményei között, motorjai takarékosak, erősek és tiszták. Mindennek tetejébe olyan extrák sora vásárolható meg a 308-ashoz, amelyek némelyike nem átlagos a kategória kínálatában (pl. teljesen ledes fényszórók).

Az igazsághoz tartozik, hogy a szavazás során a zsűritagok (így én is), nemcsak az elsőként bemutatott ötajtós ismeretében hozták meg végső döntésüket, hanem abba belevették a kombit is, amit korábban (még januárban) megnézhettek, kipróbálhattak, méghozzá a vadonatúj motorokkal együtt. Csak éppen megírni nem volt szabad, mert ebből az exkluzív bemutatóból nem illett és volt szabad előnyt kovácsolni. Így csak most lehet közzétenni a tapasztalatokat.

Több, mint 33 centivel hosszabb az ötajtósnál a 308-as kombija. Ebből 11 centi a tengelytávra esik, ami miatt sokkal több hely jut a második sorban ülők lábainak. A kombi másfél centivel magasabb is az ötajtósnál, ennek azonban alig van nyoma belül, a belmagasság alig gyarapodott

A Peugeot 308 SW legfontosabb tulajdonsága az ötajtóssal szemben, hogy nagyobb. Ez persze nem meglepő egy kombi esetében, mint ahogy az sem, hogy a több mint 36 centis hossznövekedésből 11 centi a tengelytávra jut. Kellett is ez az új, moduláris padlólemeznek köszönhető nyújtás, mert az ötajtósban nem lehetett éppen terpeszkedni. A kombiban már sokkal jobban lehet! Csalódás viszont, hogy a panoráma üvegtetős kivitelben nem nagyobb a belmagasság az ötajtósénál, és oldalról is úgy görbül befelé a tető, hogy inkább csak ketten ülhetnek egyenes nyakkal.

Majdnem teherautó

Tágasabb tehát – ha csak hosszirányban is – az utastér, de ami a kombi igazán nagy dobása, az a csomagtartó. Már a számszerű adat is elég ígéretes, hiszen 610 literével a Peugeot 308 SW hátuljába csak 14 literrel fér be kevesebb poggyász, mint a kategória legnagyobbjába, a Honda Civic Tourerbe. A 610 literes befogadóképessége egyébként egyezik a Skoda Octavia Combiéval, 5 literrel nagyobb a VW Golfénál, és több mint száz literrel a Ford Focus vagy az Opel Astra kombijáénál.

610 literes alaphelyzetben a csomagtartó. Ezzel a 308 SW mindenkit ver a kategóriában, kivéve az azonos méretet nyújtó Skoda Octaviát és a 624 litert nyújtó Honda Civic Tourert

Két további előnyt is felmutathat még a Peugeot 308 SW csomagtere, ami főleg átrendezéskor tűnik fel. A hátsó üléseket hátulról, a csomagtér-ajtó felől is előredönthetjük, méghozzá mindenféle erőlködés nélkül. A kis karok meghúzására ugyanis a háttámlákat rugók billentik előre, így nekünk valóban csak a kisujjunkat, na, jó, a mutatóujjunkat kell megmozdítanunk. A ledöntött támlák háta sík padlót alkot a csomagtér aljával, aminek biztos örülnek azok, akik szörfdeszkát, sílécet, horgászbotot, és még inkább azok, akik valamilyen dobozt szállítanának.

Azért is más autó a Peugeot 308 SW az ötajtóshoz képest, mert más motorokat kínálnak hozzá. Méghozzá újakat, amelyek természetesen pillanatokon belül a ferdehátú modellhez is elérhetővé válnak. A talán legfigyelemreméltóbb újdonság az 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor turbófeltöltős változata. A teljesítménye 130 lóerő, 48 lóerővel több, mint a szívó változaté (82 lóerő). Persze a nyomatéki adat még meggyőzőbb: 118 helyett 230 Nm, méghozzá nem 2750/perces, hanem jóval alacsonyabb, percenkénti 1750-es fordulaton.

Így néz ki borítás nélkül a 130 lóerős, 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor. Kellemes csalódást okozott, mert nemcsak jól húz és szépen megy, de a hangja sem visszariasztóan háromhengeres

A különbség kézzel tapintható. A kis turbómotorral a Peugeot 308 SW már 1550-1600/perces fordulatról nagyon szépen gyorsít, így az egész pontosan kapcsolható hatfokozatú váltóval csak arra kell vigyáznunk, hogy ne essen ez alá a fordulatszám a váltásokat követően. Ha valaki félne a háromhengeres hangtól, elárulom, hogy a már az ötajtósnál megdicsért hangszigetelésnek hála a kombiban is alig hallani a motorok, köztük ennek is a hangját. És mindennek a tetejébe még nem is annyira Wartburg szerű a hanghordozása.

A háromhengeres turbó további előnye lenne, hogy kevesebbet fogyaszt, mint a jóval gyengébb szívó változat. Átlagban három decivel (4,7 l/100 km az 5,0 l/100 km-rel szemben) takarékosabb, amit azért nehéz elhinni, még akkor is, ha egyforma vezetési stílust feltételezünk. No, sebaj, majd a teszten ellenőrizzük!

Éhezőművész dízelek

Még a kis turbó benzinesnél is takarékosabbak az új, Euro 6-os dízelmotorok, és nemcsak az 120 lóerős 1,6 literes, hanem a 150 lóerős kétliteres is. Előbbi papíron 3,2 litert fogyaszt 100 kilométerre, és további előnyös tulajdonsága, hogy kisebb fordulatról, egyenletesebben húz, mint 115 lóerős elődje. A nagy motorral sincsenek erőleadási problémák, miközben átlagfogyasztása 3,8 l/100 km. Ehhez vadonatúj automatikus sebességváltó is rendelhető, amit ismét a japán Aisin szállít, ismét hatfokozatú, és nagyon simán és gyorsan kapcsolgatva, nagyon szépen teszi a dolgát. A fogyasztást viszont megdobja körülbelül négy-öt decivel.

A kombival érkezik az automataváltó. Egyelőre csak a kétliteres, 155 lóerős dízelmotorhoz rendelhető a japán Aisin gyártmányú, hatfokozatú szerkezet

Ezek után már csak az lehet a kérdés, hogy a nagyobb, testesebb kombi hogyan viselkedik az úton? A rövid válasz: vezető- és utasbarát módon. A szűk egymást követő kanyarokat (sikánokat) és a hajtűkanyarokat kivéve nem érezni jelentős különbséget az ötajtós vezetéséhez képest. Az átlagosnál kisebb kormány forgatása ugyan nem nyújt akkora élményt, mint egy Mazda  3-asban, vagy egy Ford Focusban, de nem is teljesen szintetikus. Egészen jó.

Ehhez jön, hogy hosszabb tengelytávjával és nagyobb tömegével a Peugeot 308 SW rugózása egy kicsit még az ötajtósénál is kellemesebb. Ebből is látszik, hogy a kombi a jobb 308-as, ő az igazi Év Autója.

Mellette – Ellene
  • nagy csomagtartó
  • könnyű csomagtartó átalakítás
  • takarékos motorok
  • jó minőségű, csendes utastér
  • harmonikus úttartás-rugózás
  • kis belmagasság a hátsó ülés felett
  • automataváltó csak egy motorhoz
  • megszokást igénylő vezetői üléshelyzet
  • az érintőképernyőn egyes funkciók csak több lépésben érhetők el

Szavazás

Szerinted jó kombi lesz az új Peugeot 308 SW? Értékeld 1-től 10-ig

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Gianniz

    Jó gép, nehéz belekötni, főleg 1.6 HDI-vel. 1 baja van, hogy francia.

    Mondjuk azért pl. nálam nem lenne nehéz a kérdés, hogy O3 kombi 1.4 TSI 140LE 4 hengeres vs. 308 kombi 1.2 130LE 3 hengeres..

  • hova

    Azt gondolom, hogy ha nem fújjuk fel és nem mutogatjuk, bocsánat-mutogatják, akkor elveszne a többi között, mrt nincs benne semmi, ami kiemelné a rengeteg újautó halmazból. Ahogy Gajdán úr a rugózásról és uttartásról beszélt, külön öröm volt számomra.

  • DTF

    Auris TS Hybrid. Ennyi. 3 hengeres turbomotor? ne vicceljünk már…

  • Kanyaró Malvin

    Nekem ötajtósként a 308 sokkal meggyőzőbb autó volt az Aurisnál. A Toyotával benzines motor esetén alighanem kevesebb baj lesz, de amíg mindkettő működik, és ez jó pár év lehet, végig egy belül csúnyább, kevésbé jó futóművű, vezetőtámogató rendszerekkel felárért sem ellátható autóban ülnék. Az Auris mellett csak a HSD szól, az elektromos suhanás csodája és a hibrid Toyoták páratlan megbízhatósága. De még így is inkább a 308-ast venném.

  • accelerate.

    Az Auris mellett csak a HSD szol??? Tehat minden, mert a dizelnel is jobb valasztas, es nem kell tartani attol mikor rohad le. Ez ervenyes a pözsora is? Amugy meg semmi extra nincs benne, inkabb mondanam hogy kisse sablonos enyhe nemet beutessel

  • DTF

    Auris: lehet h belül sokaknak puritánnak hat vagy nem tetszik, de ez a Toyotára jellemző, ettől függetlenül sztem ergonomikus és kb minden a helyén van. Nincs vezetéstámogató rendszerek tömkelege? ez sem baj, így sok autógyár túlzásba viszi ezeket, a vezetés élményét lassan teljesen kizárják. HSD meg ezerszer megbízhatóbb, mint a dízelmotor és a fenntartása is jóval olcsóbb és árban sincsenek messze egymástól.
    Mondom ezt úgy h életemben egy dízel autóm volt (az is csak fél évig, Renault Safrane 2.2, 2007 óta pedig többségében hybridet vezetek :), tehát elfogult vagyok :D

  • oszkopeter

    Azért a HSD-ről mondjuk el, hogy nem nagy élmény vezetni. Véleményem szerint még az alap 82 LE-s benzines is kellemesebb társ mint egy hibrid. Persze azt is meg lehet szokni… A Toyota 80-as éveket idéző belterével párosítva nehéz lenne rávenni hogy azt válasszam. A 308 sokkal kifinomultabb, igényesebb autónak tűnik. A fogyasztásnáciknak pedig felhívnám a figyelmét hogy katalógus szerint az új 120 LE-s dízel kevesebbet fogyaszt mint a Toyota hibrid. A megbízhatóságról pedig annyit hogy már a Peugeothoz is 5 év garanciát adnak, tehát ezen aggódjanak majd 10 év múlva a használtautó vásárlók.

  • demagóg

    Bizony, bizony. Az auris belső dizájnja nem e századi, esetenként egyenesen igénytelen :
    http://totalcar.hu/galeria/totalcar/tesztek/2013/07/14/toyota_auris_hybrid_2013_bemutato/25

    Ennek ellenére szimpatikus az Auris is, de ha választanom kéne, akkor a Peugeot nyerne. Az új dízellel, 5 év garival mi bajom lehet?!?

  • DTF

    Kempelen10: ez egy autós ‘fórum’, az autókról kell h szóljon, nem a személyeskedésről ;) remélem vagy olyan okos, hogy ezt megértsd :)

  • burger

    3 kocsi között hezítálok:
    -Octavia 1,2 tsi kombi
    -auris 1,6 benzin kombi
    -308 kombi 1,2 turbo kombi

    érvek és ellenérvek?
    octavia a legdragabb. Marha jo kocsi, de annyira közhely..
    auris-rol sajna minden teszte elég lehuzoan beszél, pedig nekem marhára tetszik.
    308 ezek után a nyerő.
    Szerintetek?

  • hova

    oszkopeter: a katalógus szerint a 308-as a legjobb, legszebb autó,a legkevesebbet fogyaszt és persze az 5 év garancia “mindent” kiküszöböl.Nem hiszem,hogy ezt komolyan gondoltad…

  • hova

    szia burger:szerintem kicsit nézegesd figyelmesen az autókat és ovasgass sokat róluk, hátha változik a véleményed.

  • oszkopeter

    @hova
    Ha megnézem a spritmonitor.de oldalt, akkor azt találom, hogy a Toyota Prius átlaga 5,19 a régi Peugeot 308 1.6 HDi 90 LE-s változaté pedig 5,22 liter. Ha ehhez hozzáveszem, hogy aki Priust vesz az azért hajlamosabb a takarékos vezetésre, akkor szinte biztos hogy már a régi 308 is takarékosabb mint a hibrid Prius, az új pedig egészen biztosan kevesebbet fogyaszt. Vezetési élményben pedig ezerszer jobb mint a gázadáskor felüvöltő, lomha hibrid. Ezek tények, nem katalógusadatok. Üdv. a valóságban!

  • hova

    Szia opeter.
    Persze, igazad van a fogyasztás terén, és a te szemszögödből másban is. Vannak tényszerű adatok, amiket rögzít az ember és elfogad. De jól mondod:üdv a valóságban! Abban élek több mint 50 éve és azt látom -autók tekintetében- hogy majd a “közönség” eldönti, kié a “legszebb és legjobb “darab. Több évtizeds fejjel az ember másképp gondolkodik, mint egy 20-30 éves- és ez így van jól. Nekem erről az autóról továbbra is az a véleményem,hogy nekem nem tetszik, nem szeretném megvásárolni- másrészről nem bízom a francia autókba. Az a márka, amit én használok, bebizonyította, hogy normális! autós kezében magabiztos, megbízható és jól karbantartható,-már amennyit foglalkozni kell vele! Ezért vettem pontosan olyan márkát totál új állapotban. Én jobbnak, szebbnek tartom a kérdése autónál, nem érdekel 0.4 fogyasztás ide v oda és úgy gondolom, hogy én jól döntöttem, de ezt látom más adatokból is-túl az ötvenen! De szeretném hangsúlyozni:ÉN, másnak más a véleménye, amit tiszteletben tartok. üdv!

  • hova

    Ugye,hogy nem rombolta le a világot. Persze, mert semmi rendkívüli nincs benne, mert ennél jobb, nagyobb és persze jóval szebb autók szaladgálnak az úton.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.