Röviden – BMW 325d Luxury Line
Mi ez?A hatodik generációs hármas BMW, ami már többet mutat elődeinél
Mit tud?Piszkosul gyorsulni, és közben nagyon keveset fogyasztani
Mibe kerül?Alapára 11,5 millió, de pár pipa az extrák között és máris 15-nél járunk
Kinek jó? Akiknek kevés a 184 lóerő, de a 260 már felesleges. A 325d motorváltozattal főleg a német vevőket célozzák meg. 

Nehezen megfogható érzés

Sokáig gondolkodtam, hogyan is lehetne jól megfogalmazni az érzést, ami napok óta apró tűszúrásként piszkál; fájdalmat nem okoz ugyan, de nagyon kellemetlen. Végül nemrég rábukkantam a következő sorokra:
“A gép csak eszköz, amely avval, hogy a számítások és értékelések terhének egy részét leveszi az emberek válláról, elősegíti a gyorsabb előrehaladást.”
Az orosz származású író, Isaac Asimov gondolatai majdnemhogy tökéletesen passzolnak legutóbbi tesztalanyomra, a BMW 325d-re. 
A hatodik generáció talán az elmúlt 15 év legszebb hármasa, és a széria egyben a BMW egyik legfontosabb modellje, amin ugyan nincs annyi hasznuk, mint az Ötösön vagy a Hetesen, de sokkal többet eladnak belőle (1997 és 2012 között több mint 7 millió példány hagyta el a futószalagot). 

Morcos tekintet. Az első BMW volt, aminek a lámpái a vesékig érnek.

A formával talán sokkal merészebben bántak a tervezők, mint az előző generációknál, mégsem szálltak nagyon el. Pont annyival lett erőteljesebb, szigorúbb a dizájn, hogy még megmaradjon a BMW-s karakter, de a laikus szem is azonnal észrevegye az újdonságot. 
A hatodik generációra alaposan megnőtt a jármű, hossza 9,3 centivel gyarapodott, elöl-hátul sokkal szélesebb lett a nyomtáv és magasabb is majdnem egy centivel. A plusz centimétereknek hála végre langaléta felnőttek is elférnek hátul, a csomagtér pedig 460-ról 480 literre nőtt, ami felárért akár a lökhárító alatti lábkalimpálással is nyitható.

Volt már hasonló kategóriás autó, amiben kevesebb hely volt mögöttem, mikor igazán kényelmesre hangoltam a vezetőülést

Az elődénél gazdagabban berendezett kocsiban érezhetően nagyobb a hely, ami az öt centivel megnőtt tengelytáv mellett a korábbinál alacsonyabb és szélesebb műszerfalnak is köszönhető. Az 1-es után a 3-asban is megtalálhatók a Line nevű felszereltségi csomagok, három variánssal: a klasszikus bőr-króm-fabetét kombót kedvelőknek ott a Luxury, a dizájnboltok és borbárok közönségének a lounge-hangulatot árasztó Modern, a vezetni szeretőknek pedig a fekete-hangsúlyos Sport.

Az ajtón lévő puha könyöklő hosszú úton sem válik kényelmetlenné, szinte vonzza az ember könyökét.

A háttámla állítható gerinc- és deréktámasszal van felszerelve

Aprócska megtévesztés?

Manapság a BMW motorokra szép nagy betűkkel rávésik, hogy “Twin Power Turbo”, ami csodálatos marketinghúzásnak bizonyul és a németek zseniálisan ültetik el a gondolat magját a vásárlókban, hogy “akkor az összes modellben két turbóval lélegeztetett erőforrás duruzsol?” Nem. Valójában ez a kacifántos megnevezés a turbó “kettős megfúvású” turbinaoldali kialakítására utal, és a dupla, változó vezérműtengely-szabályozásra, ami a teljes fordulatszám-tartományban szabályozza a teljesítményt, így minden fordulaton csökkenti a fogyasztást és az emissziót úgy, hogy az nem megy a teljesítmény rovására.

A hatodik generáció talán az elmúlt 10-15 év legszebb hármasa, és a széria egyben a BMW egyik legfontosabb modellje.

Bitang motor

Hasonló 2,0 literes erőforrás dolgozik a 316d (116 LE), 318d (143 LE), 320d (184 LE) modellekben, mint a 325d-ben, de a csavar a történetben, hogy ez valóban duplaturbós. Így a teljesítménye bőven 200 lóerő felett van, egészen pontosan 218 – ez literenként 109 lóerő, ami brutális -, nyomatéka 450 Nm, amitől szintén megmozdul valami a nadrágban, ha kellő erővel tapossuk le a gázpedált. Hangja csúnya és városban zavaróan erős is, a hathengeres blokk duruzsolása hiányzik. Nagyobb sebességnél a menetzaj simán elnyomja a négyhengeres hangját. 

Adatlap

BMW 325d Luxury Line

Nyugtató adrenalin 1
Motor1995 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény218 LE
Nyomaték450 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)6,8 sec
Végsebesség245 km/h
Fogyasztás (vegyes)4,9 l / 100 km

De sebaj, mindezért kárpótol a vezetési élmény, és a kétlépcsős feltöltés, ami azt jelenti, hogy a turbólyukat, mint fogalmat el is felejthetjük. Alsó fordulatszám-tartományban is valami boszorkányos módon tolják előre az autót a hátsó kerekek, ami egészen addig tart, amíg a nyolcsebességes automata el nem váltja az aktuális sebességi fokozatot, de ez is csak egy pillanat. Ezzel a megoldással a 100 km/óra 6,6 másodperc alatt megvan, míg kézi váltóval a gyári adat 6,8 mp! 
A határokat izzadságmentesen lehet vele feszegetni, ami pici csalódás a modell múltjának tekintetében. Egyszerűen fogalmazva, egy hegyi szerpentin után, ahol igazán odatetted magad, úgy szállsz ki az autóból, hogy nem gyűrődött össze az inged, az 50 milliméteres Omega nem zavart a csuklódon vezetés közben, és nem éktelenkedik büdös, nedves folt a hónaljadnál. 
Ez csak a magamfajta adrenalin-hajhásznak csalódás, egyébként nagyon is kellemes, és könnyed érzés vezetni a BMW-t. “Úgy siklik ez fiam, mint ladik a vízen” – mondta nagymamám, mikor elvittem egy körre. 

Piszok jól néz ki a váltókar, mintha csak a Star Treck-beli USS Enterprise fedélzetéről nyúlták volna le

Az elektromos szervokormány pont elég visszajelzést ad ahhoz, hogy tudjuk, mikor fogy el a tapadás elöl, ilyenkor elég egy picit felengedni a gázt, és máris kézben tartjuk a  helyzetet. A tapadásra sem lehet panasz, az összes elektronikus rásegítést kikapcsolva is a végletekig stabil marad, mondhatni bolondbiztos. De valahogy ez a stílus nem áll jól neki, a hatodik generációs Hármas túl komolyra, túl “nagyautósra” sikeredett (amit az utánaforduló számtalan irigykedő pillantás is jól bizonyít), és bár megvan benne minden ahhoz, hogy továbbra is a legizgalmasabban vezethető limuzin legyen, mintha nem venné jó néven, ha ilyesmire vetemedünk vele.

Szép a fa mintázatú betét, talán picit túl sok is van belőle, de láttunk már rosszabbat

A megújult iDrive rendszer sokkal átgondoltabb, és könnyebben kezelhető, mint elődje, az pedig nagy piros pont a BMW-nek, hogy az multimédiás központi egység magyarul is tud, és félrefordításokat sem találtam benne

Nincs nagy étvágy

A vérbeli, fonákkal arcon csapás azonban a fogyasztás. A bő 1000 kilométer alatt városban 6,2 liter, autópályán SPORT módban, igazán megküldve 7,3, gazdaságos ECO PRO üzemben pedig 5,5 liter volt száz kilométeren az átlagfogyasztás nálam. Jól hallom az állak koppanását a padlón?

Alapból bizony ez nem így néz ki, súlyos milliókat kell belepumpálni a hármasba, hogy ez az utastér fogadjon reggelente.

Az ECO PRO üzemmód legérdekesebb része a fékenergia-visszanyerő rendszer. Amint a vezető működésbe hozza a féket vagy hagyja a járművet motorfék üzemben gurulni, mozgási energia szabadul fel. A fékenergia-visszanyerés ezt az energiát elektromos árammá alakítja, amelyet az akkumulátor töltésére fordít. Mindez még teljes erejű gyorsítás esetén is előnyös, hiszen a motort az így eltárolt energia látja el hajtóerővel, melyet más járműveknél a generátornak kell biztosítania. Ez esetben viszont a belsőégésű erőforrásnak kevesebb energiát kell fordítania az akkumulátor töltésére, ami alacsonyabb fogyasztást és emissziót eredményezhet. 

Az ECO PRO mód kilométerekben számítja ki a teljes megtakarítás mértékét, amelyet bónusz hatótávolság formájában jelez ki a fedélzeti számítógépen. A vezető tehát láthatja azt a plusz távolságot, amelyet az ECO PRO módnak köszönhetően tehet meg.

Mindezt mennyiért és kinek?

Abban szinte biztos vagyok, hogy ez a motorváltozat nem a magyar piacra lett belőve, sokkal inkább a németországi vevőknek szánják, ahol szélesebb skálán szeretnek mozogni a vásárlók. Magyarországon nem nagyon van középút. Aki hármas BMW-t választ legtöbb esetben a 320d, esetleg a 318d mellett teszi le a voksát, aki pedig harapósabbat akar, nem fog sokat gondolkozni, és a 330d-t, vagy 330xd-t választja, hiszen a különbség durván 1,5 millió forint a 325-höz képest. 
Íme az alternatívák – a BMW 325d és vetélytársaiListaár, forint 
BMW 325d (218 LE) 11 519 000
MERCEDES-BENZ C 250 CDI BlueEFF. Classic Aut.11 884 240
AUDI A4 3.0 V6 TDI multitronic (204 LE)12 308 410
VOLVO S60 2.4 D [D5] R-Design Kinetic (215 LE)11 370 000
Végezetül elárulhatom, hogy soha nem tartoztam a BMW-rajongók táborába,  na nem azért, mert bármilyen előítéletem van a márkával kapcsolatban, szimplán nem tudott eddig olyan vesszőt helyezni az idegre a bajor gyártó, ami szíven talált volna. De úgy tűnik, hogy most sikerült megfelelően választaniuk a tegezből az F30-as kódjelű BMW-vel. 
Mellette – Ellene
  • Piszkosul erős motor
  • Csodás fogyasztás
  • Határozott megjelenés
  • A luxusérzet kiváló
  • A 325d itthon kakukktojás
  • Picit oda a sportos vezetési élmény

Mennyit adsz a tízből a nyolcsebességes automatával szerelt 325d-nek?

374 szavazat - átlag: 7.4 (10-ből)

Mennyit adsz a tízből a nyolcsebességes automatával szerelt 325d-nek?