Mindent verő Audik: S1, S3 Cabrio

Vezettük: Audi S1, Audi S3 Cabrio

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.03.25. 08.00

Az Audi mérges kis hörcsögöt szabadított a világra. Az A1-es modell sportváltozatában, az S1-ben 231 lóerő és quattro-hajtás tépi mosolyra a szánkat.

Röviden – Audi S1, S3 Cabriolet
Mi ez? Sportos Audik, tavaszra
Mit tud? Mosolyt csalni az arcra
Mibe kerül? Az S1, S1 Sportback 8 milliótól indul majd, az S3 Cabriolet még árazás alatt van
Kinek jó?  Bárkinek, aki nem bír magával tavasszal

Svédország több szempontból is remek hely, – például minden csaj szőke és kedves, a rénszarvas is finom – de minket most a hideg hoz lázba. Befagyott tavat márciusban már csak ennyire északon lehet találni, és nekünk most erre lesz szükségünk. Meg pár garnitúra szöges gumira.

Nincs 4 méter hosszú az S1-es

Aprócska autó, bitang erős szívvel, négykerék-hajtással. Nagyjából ennyi az S1-es lényege. Nincsenek egyedi matricák, LED-ekből kirakott Ursa Minor csillagkép a tetőkárpiton, vagy hatezerféle slusszkulcskabátka. Van viszont fejlett összkerékhajtás, jól bevált kétliteres, 231 lóerős TFSI motor, 370 Nm-nyi forgatónyomaték, amit sportos, hatfokozatú kézi váltó egészít ki. Ha akarjuk, mehetünk vele 250-nel is, és a kilométeróra mutatója 6 másodpercnél is kevesebb idő alatt lendül át műszer első három számjegyből álló jelzésén. Ígéretes, igaz?

17, vagy 18 colos kerék is kerülhet rá. Vagy alá.

Külső-belső

Az S1-es vagány kis jószág, de nincs benne szinte semmi extrém piercing. Szemből piros betétes fényszórók, oldalról a hatalmas kerekek, illetve a felni mögül kikandikáló piros féknyergek, a quattro feliratok, küszöbborítások, míg hátulról tetőbe épített légterelő és a négy kipufogó adja meg a sportos alaphangulatot, már álló helyzetben is. De valljuk csak be, láttunk már ennél izgalmasabb testet.
Így működik az S1:
Fekete utasterében a szürke műszerek, az acél pedálok, dekorbetétek, és az alapáras sportülések –  opciós integrált fejtámlával – és az itt-ott feltűnő S-logóval bolondítják tovább az embert. Az ergonómia, kivitel, látvány a már annyiszor megénekelt tökéleteshez közeli, mint annyi más Audiban, így szinte hálás vagyok az idétlen, 30 dekás aluból esztergált váltógombért, amelyhez hasonló formát az 1962-es Ki Mit Tudon láthattunk, valamelyik énekes kezében. Rémes.

Sportos váltó, idétlen váltógombbal és hosszú, takarékos hatodik fokoattal

Hogy megy?

Nagyon. Az S1-es baromi erős, és szórakoztató is egyben. Hogy ne vesszünk oda már az első kanyarban, a menetstabilizálót két lépcsőben lehet kiiktatni, a normál mellett még van egy elnézőbb állása is, mielőtt teljesen eltolnánk magunk fölül az óvó kezeket. Pedig az igazi élvezetet úgy adja az autó. Legalábbis jégen, szöges gumival határozottan így van. Felejthetetlen élmény, amikor a mások által megfontoltnak tartott, sokgyerekes családapa magától jön rá, hogyan kell keresztbe rakni a jégen az autót, majd csak a gázzal játszva szépen, elegánsan csúszni kilinccsel előre. Szerintem minden nemzet férfiaira – és nőire – ráférne egy legalább fél Balatonnyi, 3-4 hónapon át masszívan befagyott tó. A világ sokkal vidámabb hely lenne.

231 lóerőt gyömöszöltek be oda előre

Hogy a sportos hatfokozatú kézi váltó – csak ezzel rendelhető -, a kipufogóból visszamorgó motor, vagy a kisautós méret teszi-e, nem tudom, de a 6 másodperc körüli gyorsulás ebben a környezetben még vadabbnak tűnik, mint ami a számok alapján indokolt lenne. Pedig az autó egyáltalán nem kezelhetetlen, a váltó, a pedálok és a kormány is könnyen, jól kezelhető. Hála az összkerékhajtásnak, a motor 370 Nm-nyi nyomatéka is füstmentesen kerül át az aszfaltra, hóra, jégre. Az S1 modellekhez kalapáron jár az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer, amellyel a motorhang és a légkondicionáló berendezés működése is szabályozható háromféle üzemmódban. A lengéscsillapítók keménysége szintén ugyanezzel a rendszerrel állítható, két fokozatban. 

Jaj, innen úgy fest, mint egy Nissan Micra

Akár hétköznap is?

Ha hiszünk a gyári fogyasztási adatoknak – nem szoktunk – akkor mezei autóként is megállhatja a helyét a három és ötajtós kivitelben is kapható S1-es. A katalógus szerint 7 liter körüli átlagfogyasztással is beéri az autó, bár a 210 literes csomagtartót hamar púposra lehet rámolni. 
Ha pedig S1, akkor muszáj megmutatni, mit is jelentett az S1 1985-ben. Az Audi Sport quattro soros, öthengeres turbós motorja majd’ 30 évvel ezelőtti 2110 köbcentijéből 476 lóerőt taposhatott ki a pilóta. Ezzel a teljesítménnyel az egy tonnánál alig nehezebb autó 3,1 másodperc alatt lépte át a 100 km/órás sebességhatárt, miközben alig evett 50-70 liter százon. A kiállított darabot a Röhrl-Geistdörfer duó tolta anno. De van itt egy másik nagy név is: Stig Blomqvist. 
Mindent verő Audik: S1, S3 Cabrio 1
Ő nemcsak eljött a bemutatóra, hanem aki aláírta, hogy önként ült be mellé, és balesete esetén az árvái nem perelik majd az Audit, azt egy 1984-es Sport quattróval meg is autókáztatta a környéken. Bár Stig a gyanútlan szemlélőnek inkább tűnik kedves dinnyés bácsinak a piacról – 1946-ban született, és hastájékon már a svéd jólét is kezd domborodni – de a 420 lóerős versenygéppel még ma is simán autózik. Valahogy így: (Az első 2 perc átugorható…)
A szerző itt láthatóan kevésbé retteg, mint Ken Block mellett
Kintről pedig ilyen hangja van: 
Az Audi csapatánál töltött négy esztendeje alatt Stig Blomqvist összesen 48 országos és nemzetközi ralifutamon indult az ingolstadtiak színeiben, és 21 első, 8 második, 2 harmadik, 4 negyedik és 1 ötödik helyet szerzett.

Kabrió, télre is?

Az S1-es mellett egy másik négykerék-hajtású, sportos Audit is itt, Svédországban próbálhattunk először. Az S3-as nyitható tetejű változata – amely Győrben készül – 300 lóerős, kétliteres TFSI motort kapott, hasonlóan a ferdehátú családtagjaihoz. Igaz, ez a teljesítmény a plusz kétmázsás tömeg miatt itt csupán 5,4 másodperces 100-as sprinthez elegendő. A 18 másodperc alatt nyíló és záródó vászontetőből rögtön háromféle színű rendelhető, amelyek menet közben is, 50 km/órás sebességig nyithatóak, zárhatóak. 

A mezei változatnál 2,5 centivel van közelebb a hasa az aszfalthoz

A hatfokozatú S tronic váltóval felszerelt bivalyerős, alsó középkategóriás kabrió az S1-hez hasonlóan megkapta az Audi drive select menetdinamika-szabályzó rendszerét, amely itt is beleszól a kipufogóhangba. Szerencsére az autó hangja így is megmarad a civilizált keretek között, de a dinamikusabb gyorsításoknál mégis izgalmas durrogásokat lehet előcsalogatni a kipufogóból. Nemcsak a quattro hajtás miatt nem kell eltenni télire pihenni az autót, hanem a remekül megoldott utastér szélvédelem – 140 km/órás sebesség mellett sem zajos, huzatos a belső – és az első ülésekbe épített, a nyakat meleg levegővel kényeztető légbefúvó is könnyen elviselhetővé teszi a hidegben kabriózást.

Háromféle tetőszínnel is rendelhető az S3 Cabriolet

Konkurensek?

Azok nincsenek. Az Audinak sikerült olyan modelleket összehozni, amikhez hasonlót nehéz találni. Az S1-es kicsi, négykerék-hajtású vaddisznó, amelyhez teljesítményben, tudásban nem is tudom, mit lehetne odaállítani. Talán a MINI Paceman az, amelyből találni hasonló – igaz kisebb – teljesítményű, tudású modellt. Az S3 kabriót sem hozza egyelőre semmi zavarba, ekkora teljesítménnyel, összkerék-hajtással nincs más kabrió a placcon.

Mókás színekben kapható majd az S1-es Audi

Mikortól, mennyiért?

Az S1 és S1 Sportback modellek valamivel hamarabb érkeznek, és már azt is lehet tudni, hogy durván 8 millió forintot kérnek majd értük. Az S3 Cabriolet még árazás alatt áll, a nyitott tetős Audi S3-es értékesítése valamikor április végén indul és az első darabok nyáron érkeznek a vevőkhöz. Kérdés, hogy kiknek? Az S1-es csajautónak borzasztóan erős és drága, férfiaknak meg mégiscsak egy kisautó, akármennyire is reménytelen feladat még csak hasonlót is találni a konkurenseknél.

Kommentek

  • MetroGoldwinMayer

    Ha minden jól megy S1ből meg S3 Cabrioból el lehet adni Mo-n annyit mint R8ból….

  • menőmanó

    Tetszenek ezek a kis vaddisznó autók.
    A dilettánsoknak komoly meglepetéseket lehet velük okozni, bár a 2*2-es kipufogó még ezeket is elgondolkodtathatja. :)
    Az ára Audihoz megszokottan vicces, de ez a legkevesebb egy ilyen “értelmetlen” autónál.

  • bubibeka1.6

    Maga az autó kívül-belül tetszik, sárga-fehér színösszeállításban vennném, a típusjelzől miatti történelmi múltja miatt.

    Érdekes , hogy pont a váltógomb a legjobb részlet a beltérben, és a szerző pont azt húzza le… Szerző Úr ! Legyen kedves nézzen szét az AUDI R8-as belterében ! Igaz, ott R-tronic váltóként, de ugyan ilyen váltógombbal büszkélkedhet az autó !
    Gyönyörűen sportos !

  • bubibeka1.6

    Lesz amúgy RS1 is ? Mert ez a 230 lóerő rengeteg közútra, és biztos, hogy bőven elég egy ekkora autóba, de miért van lefolytva ha ugyan ez a block tud 270-et a TT-S-ben, és az Új Audi S3-ban és TT-S-ben epdig 300-at ? Vagy az lesz az RS ?

    Amúgy nem sok köze van a névelődhöz. Ez 5 ajtós, az 3 ajtós coupé volt. Az egy brutális gép volt, még az utcai változata is a kortársakhoz képest, ez pedig egy kényelmes csendes nagyon gyors autó.

    Lehet, hogy mégis a BMW csinálta jól, hogy az 1-es ből az M-es verziót 1M-nek nevezte el és nem a történelmi csoda elődjéről, az M1-ről ?

    Bár marketinges szempontból butaság lett volna veszni hagyni a rally legenda örökségét, legalább a név és a szín megmaradt. 5 hengeres motorral lenne az igazi ! Ezt becsülöm az AUDI-ban, hogy a TT és az A3 ból a csúcs az nem 1-essel keződő lökettérfogatú 3-4 hengeres 5 katalizátoros és kipuffogódobos valami, hanem egy korrekt kívánatos gép gyönyörű hanggal ! :)

    Úgy látszik régebben a legsportosabb német a BMW volt, manapság viszint egyre inkább az AUDI lett, főleg azóta mióta eltűntek a legszebb Bangle formavilágú BMW-k, és sportcsomagos Mercik lettek belőlük ( 3,5,7 főleg jellegtelen az elődökhöz képest).

  • Tede

    Szép és jók, ezt minden Audirra el tudom mondani, már vagy 30-35 éve…. De a cikkben a 1985 ős S1 -es tetszett a legjobban. Remélem még találkozok vele cikkekben , esetleg írtok még töbet róla, videókkal megtöltve. Tudom hogy tettétek már, de ezzel nem tudok betelni. Legfeljebb akkor ha mehetnék vele, bár ez kétséges, irígylem az aki benne ülhetett :) . Igazi gépcsoda!

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.