Mi ez?

Olcsó szabadidő-autó a Renault közreműködésével

Mit tud?Fürgén hajtani a Dustert és elgondolkodtani
Mi az ára?
3,8 millió a legolcsóbb, közepesen felszerelt darab
Kinek jó? Aki egy modern motort szeretne az autójában tudni.

Az új 1,2-es, benzines turbómotor vidáman repíti a Dustert, de közben olyan árszintre emeli, ahol már kihívóak az autó egyszerű megoldásai és ordító hiányosságai.

Munkagépnek is kiváló: strapabíró és kevésbé sajnálja az ember

Kívülről: robusztus, mint egy tank

Bevallom őszintén, nekem nagyon bejön a Dacia Duster formája. Az új ráncfelvarrott kiadás még inkább. Az érdekesen vonalkázott első fényszórók együttműködve a különleges hűtőráccsal kellően agresszív képpel bámulnak a világra, de az autó egész formája olyan, mint egy megbízható munkagépé: kifejezetten robusztus hatást kelt. Ha nem lenne rajta a Dacia jelvény, egészen elgondolkodtató lenne, ha picit nagyobb lenne, talán Schwarzenegger is beleülne. De rajta van a jelvény, sőt, mostanra a modellnév még a tetősínre és felkerült. És még ez is jól áll neki: komolyabbnak, drágábbnak tűnik, mint korábban. Abszolút meggyőző.  

És belül?

Adatlap

Dacia Duster 1.2 Tce

Duster: Szemet szúr. És fáj 1
Motor1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény125 LE
Nyomaték205 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)10,4 sec
Végsebesség175 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,3 l / 100 km

Ránézésre belül is nagyon rendben van a Dacia SUV, bár nehéz elsiklani a fényes, és feltételezhetően olcsó műanyagok felett. Csak az új rombuszmintás ajtókárpitok és üléshuzatok képesek ezt ellensúlyozni, mert ezek jól mutatnak, annyira, hogy kicsit selymesebb és drágább anyagból egy Bentleyben is megállnák a helyüket. Tapogatni, kopogtatni a saját érdekünkben nem ajánlatos, de az összhatás meglepően kellemes és sok helyen ezt többre értékelik, mint a puha műszerfalborítást. 

Gomb- és kapcsolóerdőben sem kell elvesznünk, a Duster kezelése pofonegyszerű, minden ott van, ahol megszoktuk a régi autókon, leszámítva talán a dudát, ami nem a kormányon, hanem a bajuszkapcsoló végén található. Az autó ülései elég puhák és kényelmesek, talán az ülőlapok lehetnének hosszabbak, de ezek 1-2 órás utazás alkalmával nem zavarók. Sőt, a csak magasságában állítható kormány is megszokható – még ha így nem is olyan egyszerű így megtalálni az ideális üléspozíciót. Kár, hogy a rádió botrányosan rosszul szól, ilyen rosszat tuti, hogy csak szándékosan lehet gyártani.

Új motor: 1.2 TCe  – kizárólag kétkerék-hajtással
A ráncfelvarrással érkezett az 1.2 Tce jelzésű, változó szelepvezérlésű, 125 lóerős turbós benzinmotor, amely kis rosszindulattal élve az egyetlen modern dolog a Dusterben. Apró – induláskor érezhető – gyengesége ellenére remek darab, jól mozgatja az 1,2 tonnás Daciát. 130-nál 2750-et forog a hatfokozatú váltóval, 175 km/órás végsebességet és 10,4 másodperces gyorsulás tesz lehetővé.

Az összhatás kellemes, az anyagminőség átlagon aluli

Mit tud a városban?

Mindent. Az 1,2-es benzines turbómotor fürgén mozgatja a Dacia Dustert, ha megszokjuk az indulásnál fulladásra hajlamos karakterisztikát. Ezek után vígan, a forgalommal együtt vagy annál gyorsabban is eljuthatunk a célig. A magas építés miatti jobb kilátás, a puha futómű, a puha ülések és a meglehetően érzéketlen kormányzással szinte pihentető a utazás, semmi megerőltetőt nem érzünk helyváltoztatás közben. A lágyan ringató, robusztus felépítés pedig mindvégig azt az érzést nyújtja, hogy semmi  bajunk nem lehet, a kisebb fekvőrendőrökön is úgy siklik át, mintha azok ott sem lennének. A kétkerék-hajtású Duster egész jól fordul, szögletes formája miatt pedig  viszonylag jól érezhetők határai is. A 475 literes csomagtér bőven elég a hétköznapokon, ha több helyre lenne szükség, a hátsó üléstámlák ledöntésével tovább növelhetjük azt.

Városon kívül?

A külső és a Dacia-reklámok alapján jogosan gondolhatnánk, hogy a Duster megállja a helyét bármilyen terepen, ez az 1,2-es motorral szerelt változatra az első-kerék hajtás miatt nem egészen igaz. A komoly terepszögek és magas hasmagasság miatt száraz körülmények között persze többet nyújt egy átlagautónál, de erre nem igen van szüksége az embernek. A hangos és nyúlós terepgumi komoly tévedésnek tűnik erre az autóra, miközben elkövették azt a bakit is, hogy még a kipörgésgátló sem kapcsolható ki. Így lehet pillanatok alatt beragadni a sárba és egy nagyobb pocsolyában tölteni az időt a segítség megérkezéséig. Szóval, ezt kéretik inkább hanyagolni, és a 4X4-eseket használni terepezésre.

Inkább ilyen komolyságú terep való összkerékhajtás nélkül


Elsőkerék-hajtással maradjunk az országúton és az autópályán, ahol már jól jön a kis turbómotor ereje és nyomatéka. Nem igen kottyan meg neki a 130-as autópálya-tempó sem. DE! Bárcsak mondhatnánk, hogy csak az átlagosnál rücskösebb abroncsok zaja lehet ilyenkor zavaró, a ráncfelvarrás miatt az elméletileg 50 százalékkal csendesebb utastérben. Hát, nem így van.

Országúton még nem vészes, autópályán viszont szokást igényel a szélzaj, és kell jó pár nap, mire leszokunk az ablakemelők kattintgatásáról: mert pont úgy zajong a kocsi, minta kicsit lehúzva volna az ablak, vagy mintha egy átlag autóval 180-as tempóval száguldanánk. Tankolásnál is így fogjuk érezni, mert a Duster 0,42-es alaktényezője ilyen sebességnél súlyosan megdobja a fogyasztást, 8,5-9 literrel érdemes számolni.  És sajnos, ez a reális a városban is, amennyiben csúcsforgalomban is kénytelenek vagyunk autózni.

A Dacia Duster 1.2 TCe 2WD és kis turbós, fronthajtású versenytársai. Nem akciós, klímás listaárak
Dacia Duster 1.2 TCe 2WD (125LE)3 850 000 Ft
Skoda Yeti 1.2 TSI Active Plus (105LE)4 821 125 Ft
Chevrolet Trax 1.4 T LS (140LE)4 940 000 Ft

A kezelhetőséggel nincs baj, a hangminőség botrányos

Ennyi pénzért már szemet szúr

A csúcsmotorral szerelt változat indulóára 3,85 millió forint, amit némi plusz felszereltséggel fűszerezve már könnyedén négymillió fölé konfigurálhatunk. Szó se róla, az SUV-piacon ez továbbra is kifejezetten kedvező ár, gyakorlatilag milliókban mérhető az előnye a konkurenciával szemben. A kizárólag kétkerék-hajtással szerelt, magas fogyasztású Duster ebben a formában mégis nehezen kihasználható, és bármelyik alapáras kompakt autó sokkal fejlettebb technikát nyújt nála.

A Dustert azoknak tudom jó szívvel ajánlani, akik szépen és komótosan szoktak közlekedni, bár erre kissé felesleges az 1,2-es turbómotor ereje. A 125 lóerő sajnos már elég ahhoz, hogy az átlagosnál gyorsabb hajtva előcsaljuk a Duster sötét oldalát: pl. a hírhedt turbós Saaboknál is jelentősebb hajtási befolyást a kormányon, vagy azt a dülöngélős, és ijesztő, egyenes futást csak hírből ismerő úttartást, amit senki nem szeretne 2014-ben érezni. 

Dízelmotorral és 4×4-es hajtással biztosan más arcát mutatná!

Mellette – Ellene
  • Dögös forma
  • Fejlett, modern, benzines turbómotor
  • Tágas csomagtartó és helykínálat
  • Kedvező ár
  • Olcsó kivitelezési minőség
  • Kikapcsolhatatlan kipörgésgátló
  • Durva légellenállás, nagy menetzaj
  • Igénytelen futómű


Tetszik a Dacia megújult szabadidő-autója? Értékeld!

480 szavazat - átlag: 6.3 (10-ből)

Tetszik a Dacia megújult szabadidő-autója? Értékeld!