Duster: Szemet szúr. És fáj

Teszt: Dacia Duster 1.2 TCe

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2014.03.24. 07.00

Az új 1,2-es, benzines turbómotor vidáman repíti a Dustert, de közben olyan árszintre emeli, ahol már kihívóak az autó egyszerű megoldásai és ordító hiányosságai.

Mi ez?

Olcsó szabadidő-autó a Renault közreműködésével

Mit tud? Fürgén hajtani a Dustert és elgondolkodtani
Mi az ára?
3,8 millió a legolcsóbb, közepesen felszerelt darab
Kinek jó?  Aki egy modern motort szeretne az autójában tudni.

Az új 1,2-es, benzines turbómotor vidáman repíti a Dustert, de közben olyan árszintre emeli, ahol már kihívóak az autó egyszerű megoldásai és ordító hiányosságai.

Munkagépnek is kiváló: strapabíró és kevésbé sajnálja az ember


Kívülről: robusztus, mint egy tank

Bevallom őszintén, nekem nagyon bejön a Dacia Duster formája. Az új ráncfelvarrott kiadás még inkább. Az érdekesen vonalkázott első fényszórók együttműködve a különleges hűtőráccsal kellően agresszív képpel bámulnak a világra, de az autó egész formája olyan, mint egy megbízható munkagépé: kifejezetten robusztus hatást kelt. Ha nem lenne rajta a Dacia jelvény, egészen elgondolkodtató lenne, ha picit nagyobb lenne, talán Schwarzenegger is beleülne. De rajta van a jelvény, sőt, mostanra a modellnév még a tetősínre és felkerült. És még ez is jól áll neki: komolyabbnak, drágábbnak tűnik, mint korábban. Abszolút meggyőző.  

És belül?

Adatlap

Dacia Duster 1.2 Tce

Duster: Szemet szúr. És fáj 1
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 125 LE
Nyomaték 205 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,4 sec
Végsebesség 175 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,3 l / 100 km

Ránézésre belül is nagyon rendben van a Dacia SUV, bár nehéz elsiklani a fényes, és feltételezhetően olcsó műanyagok felett. Csak az új rombuszmintás ajtókárpitok és üléshuzatok képesek ezt ellensúlyozni, mert ezek jól mutatnak, annyira, hogy kicsit selymesebb és drágább anyagból egy Bentleyben is megállnák a helyüket. Tapogatni, kopogtatni a saját érdekünkben nem ajánlatos, de az összhatás meglepően kellemes és sok helyen ezt többre értékelik, mint a puha műszerfalborítást. 

Gomb- és kapcsolóerdőben sem kell elvesznünk, a Duster kezelése pofonegyszerű, minden ott van, ahol megszoktuk a régi autókon, leszámítva talán a dudát, ami nem a kormányon, hanem a bajuszkapcsoló végén található. Az autó ülései elég puhák és kényelmesek, talán az ülőlapok lehetnének hosszabbak, de ezek 1-2 órás utazás alkalmával nem zavarók. Sőt, a csak magasságában állítható kormány is megszokható – még ha így nem is olyan egyszerű így megtalálni az ideális üléspozíciót. Kár, hogy a rádió botrányosan rosszul szól, ilyen rosszat tuti, hogy csak szándékosan lehet gyártani.

Új motor: 1.2 TCe  – kizárólag kétkerék-hajtással
A ráncfelvarrással érkezett az 1.2 Tce jelzésű, változó szelepvezérlésű, 125 lóerős turbós benzinmotor, amely kis rosszindulattal élve az egyetlen modern dolog a Dusterben. Apró – induláskor érezhető – gyengesége ellenére remek darab, jól mozgatja az 1,2 tonnás Daciát. 130-nál 2750-et forog a hatfokozatú váltóval, 175 km/órás végsebességet és 10,4 másodperces gyorsulás tesz lehetővé.

Az összhatás kellemes, az anyagminőség átlagon aluli


Mit tud a városban?

Mindent. Az 1,2-es benzines turbómotor fürgén mozgatja a Dacia Dustert, ha megszokjuk az indulásnál fulladásra hajlamos karakterisztikát. Ezek után vígan, a forgalommal együtt vagy annál gyorsabban is eljuthatunk a célig. A magas építés miatti jobb kilátás, a puha futómű, a puha ülések és a meglehetően érzéketlen kormányzással szinte pihentető a utazás, semmi megerőltetőt nem érzünk helyváltoztatás közben. A lágyan ringató, robusztus felépítés pedig mindvégig azt az érzést nyújtja, hogy semmi  bajunk nem lehet, a kisebb fekvőrendőrökön is úgy siklik át, mintha azok ott sem lennének. A kétkerék-hajtású Duster egész jól fordul, szögletes formája miatt pedig  viszonylag jól érezhetők határai is. A 475 literes csomagtér bőven elég a hétköznapokon, ha több helyre lenne szükség, a hátsó üléstámlák ledöntésével tovább növelhetjük azt.

Városon kívül?

A külső és a Dacia-reklámok alapján jogosan gondolhatnánk, hogy a Duster megállja a helyét bármilyen terepen, ez az 1,2-es motorral szerelt változatra az első-kerék hajtás miatt nem egészen igaz. A komoly terepszögek és magas hasmagasság miatt száraz körülmények között persze többet nyújt egy átlagautónál, de erre nem igen van szüksége az embernek. A hangos és nyúlós terepgumi komoly tévedésnek tűnik erre az autóra, miközben elkövették azt a bakit is, hogy még a kipörgésgátló sem kapcsolható ki. Így lehet pillanatok alatt beragadni a sárba és egy nagyobb pocsolyában tölteni az időt a segítség megérkezéséig. Szóval, ezt kéretik inkább hanyagolni, és a 4X4-eseket használni terepezésre.

Inkább ilyen komolyságú terep való összkerékhajtás nélkül


Elsőkerék-hajtással maradjunk az országúton és az autópályán, ahol már jól jön a kis turbómotor ereje és nyomatéka. Nem igen kottyan meg neki a 130-as autópálya-tempó sem. DE! Bárcsak mondhatnánk, hogy csak az átlagosnál rücskösebb abroncsok zaja lehet ilyenkor zavaró, a ráncfelvarrás miatt az elméletileg 50 százalékkal csendesebb utastérben. Hát, nem így van.

Országúton még nem vészes, autópályán viszont szokást igényel a szélzaj, és kell jó pár nap, mire leszokunk az ablakemelők kattintgatásáról: mert pont úgy zajong a kocsi, minta kicsit lehúzva volna az ablak, vagy mintha egy átlag autóval 180-as tempóval száguldanánk. Tankolásnál is így fogjuk érezni, mert a Duster 0,42-es alaktényezője ilyen sebességnél súlyosan megdobja a fogyasztást, 8,5-9 literrel érdemes számolni.  És sajnos, ez a reális a városban is, amennyiben csúcsforgalomban is kénytelenek vagyunk autózni.

A Dacia Duster 1.2 TCe 2WD és kis turbós, fronthajtású versenytársai. Nem akciós, klímás listaárak
Dacia Duster 1.2 TCe 2WD (125LE) 3 850 000 Ft
Skoda Yeti 1.2 TSI Active Plus (105LE) 4 821 125 Ft
Chevrolet Trax 1.4 T LS (140LE) 4 940 000 Ft

A kezelhetőséggel nincs baj, a hangminőség botrányos


Ennyi pénzért már szemet szúr

A csúcsmotorral szerelt változat indulóára 3,85 millió forint, amit némi plusz felszereltséggel fűszerezve már könnyedén négymillió fölé konfigurálhatunk. Szó se róla, az SUV-piacon ez továbbra is kifejezetten kedvező ár, gyakorlatilag milliókban mérhető az előnye a konkurenciával szemben. A kizárólag kétkerék-hajtással szerelt, magas fogyasztású Duster ebben a formában mégis nehezen kihasználható, és bármelyik alapáras kompakt autó sokkal fejlettebb technikát nyújt nála.

A Dustert azoknak tudom jó szívvel ajánlani, akik szépen és komótosan szoktak közlekedni, bár erre kissé felesleges az 1,2-es turbómotor ereje. A 125 lóerő sajnos már elég ahhoz, hogy az átlagosnál gyorsabb hajtva előcsaljuk a Duster sötét oldalát: pl. a hírhedt turbós Saaboknál is jelentősebb hajtási befolyást a kormányon, vagy azt a dülöngélős, és ijesztő, egyenes futást csak hírből ismerő úttartást, amit senki nem szeretne 2014-ben érezni. 

Dízelmotorral és 4×4-es hajtással biztosan más arcát mutatná!


Mellette – Ellene
  • Dögös forma
  • Fejlett, modern, benzines turbómotor
  • Tágas csomagtartó és helykínálat
  • Kedvező ár
  • Olcsó kivitelezési minőség
  • Kikapcsolhatatlan kipörgésgátló
  • Durva légellenállás, nagy menetzaj
  • Igénytelen futómű


Szavazás

Tetszik a Dacia megújult szabadidő-autója? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • prs

    Milyen az az “Apró indulás”? :-)

  • pqowieurzt

    “bár azért nehéz elsiklani a fényes, és feltételezhetően olcsó műanyagok felett.”
    ide jutott a világ, hogy egy dácsián számonkérjük az olcsó műanyagot?

    ez a turbósítás teljesen értelmetlen, ez se fogyaszt észrevehtően kevesebbet, mint a régi 1.6-os, cserébe a megbízhatósága minimum is véleményes.

    3M körül van a régi szívó 1.6-os, annak nem nagyon van párja ár/érték arányban…

  • geotrinus

    Nehéz lenne érveket találni, hogy miért vegye meg valaki ezt a micsodát.

  • Guevara

    A viszonylagos olcsósága és a “többnek látszó” külső már el is billentheti a mérleg nyelvét annál aki autót tervez venni.
    A turbómotorok meg becsapósak, főleg a benzinesek, mert jól mennek és nem érzik rajtuk hogy erőlködnének ezért az ember önkéntelenül is dinamikusabban közlekedik velük, mint a gyengébb szívómotorokkal. A dinamika pedig igényli a befektetett energiát, az pedig sosincs ingyen. Egy ilyen dobozformájú kasztnival, ilyen kis motorral, eszembe nem jutna autópályán 130-cal repeszteni, nem arra való. Kis forgalmú utakra, településkre ahol az útminőség hagy maga után kívánnivalót, na oda jó, komótos helyváltoztatás céljára.

  • Piet

    Az én szememben az ilyen SUV-k kizárólag diesel motorral jöhetnek számításba. El tudom képzelni mennyit fog kibírni az ilyen kis hengerűrtartalmú motor. Bár kétségkívül kötelező érvényűnek mondható a tény hogy lennie kell benzines erőforrásnak is a kínálatban, de akkor sem ilyennek.

  • MetroGoldwinMayer

    Egyre több újságjró írja hogy a kis turbós benzinesek legalább annyit esznek mint előtte a nagyobb szívómotorok.

    Az ECE norma szerint nem.
    A Spritmonitor szerint sem.

    Lehet hogy nem tudnak vezetni, vagy amikor tesztautót kapnak, azt hiszik itt a karácsony?

  • pqowieurzt

    “A Spritmonitor szerint sem.”

    ott egyetlen 1.2-es dustert találtam, aminek a fogyasztása ugyanannyi mint az 1.6-osok átlaga (8.64)…

    légyszi mondd el hogy hogyan jött ki neked a fenti állítás. köszi

  • MetroGoldwinMayer

    pqoblabla

    Ki beszél a Dusterről? Én nem.

  • pqowieurzt

    azt hittem ez a cikk a dusterről szól…

  • lpetri

    pqo…:

    a spritmonitoron nincs még elég 1.2 TCEs duster. ha az 1.2 TCEt akarja az ember nézni akkor a renault Megane/scenicek között lehet nézelődni. Én olyan 1.5-2 literrel jobb átlagot láttam mint a 1.6 16V Renault motor.

    Én megnéztem a Skoda octavia 1.2 TSi vs 1.6 szívó 100 LE körüli motorok fogyasztási átlagát 2010től:
    Count Fuel type min

  • lpetri

    hogy miért ette meg a második felét?

    Count Fuel type min

  • lpetri

    Talán most:

    Count Fuel type min Átlag max
    1.6 101 LE:
    19 Gasoline 6,19 7,82 10,01
    1.2 TSI:
    101 Gasoline 5,24 6,61 8,15

    tehát 1.2 literrel jobb a fogyi és jóval jobbak a menetteljesítmények

  • lpetri

    A dusterre visszatérve: nem értem miért kellett 125LE-vel ezt a motort beletenni így túl drága a dízelhez képest. Szerintem az ARCTIC alatti felszereltséggel -20 lóerővel pár százerrel olcsóbban nyerő lehet.

    nekem így is kellene be merném vállalni. (főleg ha az 1.2 TCE motorok üzemi tapasztalatainak utánanéznék)

  • pqowieurzt

    nem biztos hogy a többi turbós mérvadó, a dusternak böszme nagy a légellenállása, ezért az ő esetében valószínüleg ez többet nyom a latba mint az oktávia/renault esetében.

    mondjuk ha nem mész sokat autópályán akkor tegyük fel hogy megvan a -1 liter. Az annyit tesz, hogy 100 kilométerenként 400 Ft-ot spórolsz, azaz a 400 000 Ft-os különbözetet 100 000 km múlva látod vissza. 100 000km fölött már nincs semmiféle garancia sem (még a kiterjesztett is 5 év/100 000 km), tehát a meghibásodások itt azért már komolyabb összegbe is fájhatnak.

    menetteljesítmény vagy megbízhatóság?

    én az utóbbira szavazok, ezért az 1.6-ost venném 3M körül…

    És akkor még nem említettem, hogy a tce bizony közvetlenbefecskendezéses, ami köztudottan még a dízeleknél is több rákkeltő cuccot nyom ki magából…

  • lpetri

    ha nem is mérvadó de minimum erős a kolleráció a többi turbóssal. amíg csak 1 tce duster van a spritmonitoron addig hasonlót kell keresni.

    a nagyobb légellenállás miatt a szívó benzines biztos többet eszik.

    “köztudottan még a dízeleknél is több rákkeltő cuccot nyom ki magából… ”
    Ezt már kimérték? Merthogy legutóbb még csak arról volt szó hogy a benzines közvetlen befecskendezéses is termel ‘finom’ kormot, nesze neked rákkeltés.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

Nagy újítás jön, így még nem vehettél e-matricát

Az idén először új kényelmi szolgáltatásként már az érvényességi idő kezdete előtt, december 8-tól megvásárolhatók a következő évre szóló országos és megyei e-matricák.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Fotókon a vadonatúj Opel Insignia

Jobbkormányos testvérmárkája beelőzte az Opelt: a Vauxhall emblémájával kerültek napvilágra a következő generációs, márciusban debütáló Insignia első fotói.

Már osztják az új rendszámokat az autósoknak

Megkezdték a meglepetésbetűs új azonosítók kiosztását az okmányirodák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.