Élet a cet gyomrában

Teszt: Range Rover Sport 3,0 SDV6 HSE

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.03.18. 06.00

Ön szerint mennyit fogyaszt ez a soktonnás, villámgyors, 300 lóerős szörny? Eláruljuk! Elhiszi?

Röviden – Range Rover Sport

Mi ez?

Hatalmas, britnek mondott stílusos luxusterepjáró 

Mit tud? Gyors, egyedi, takarékos, és imádja a terepet
Mibe kerül? 19 millióról indul, a képeken látható kocsi viszont már 24-nél is drágább
Kinek jó?  Mivel nem is fogyaszt olyan sokat, talán még Ken Livingstone is elvinné a gyereket vele óvodába

Adatlap

Range Rover Sport 3,0 SDV6 HSE

Élet a cet gyomrában 1
Motor 2993 cm3, Dízel, V6
Teljesítmény 306 LE
Nyomaték 700 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,2 sec
Végsebesség 210 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7 l / 100 km

Sivatagban a strand – kis túlzással már-már csak ennyi kategóriában van minőségi alternatívája a német prémiumgyártók termékeinek, de akad azért kivétel.  Például az összetéveszthetetlen Range Rover Sport.

Mérete és súlya a tengerjárókéval vetekszik, de azért gyors, és simán felmászik bármire, ahogy egykor Tendzing Norgaj. A stílusa pedig? Egyedi, akár a cherrytől pityókás lordé.

Itt az új változat, vajon eléri a német bálnák szintjét?

Hogy az óceánokat hasító konténerszállítók fejlesztésénél szempont-e a súlycsökkentés, azt nem tudom, de a brit-indiai autógyártó az elődmodell kínosan magas össztömegén mindenképpen szeretett volna változtatni, és az erőfeszítések már-már meghökkentő eredményt produkáltak.

Az előd acélalvázas megoldását szegecselt-ragasztott alumínium szerkezetre cserélték, a futómű, valamint a kasztni is jelentős részben ebből készült, utóbbinál könnyű műanyagokat is használtak. Nem túl gyakran írja le sajtómunkás ezt a félmondatot, de tény: az utód 420 kilóval könnyebb lett elődjénél.

Most már mindösszesen csak 2,1 tonna. Haha…

24,09 millió forint. Ez a valaha készült leggyorsabb, és - oké, aláírom a gyáriak állítását - legközvetlenebb dízel Range Rover, de így is tompább a Cayenne-nél és az X5-nél


Óriási, szűkös

Minél többet nézi az emberfia, hogy a RR dizájnerei miként tették fogyaszthatóvá a hatalmas lemezfelületeket, annál több formai trükköt fedez fel. Valószínűleg holnapig számolhatnánk a töréseket és horpadásokat, amelyeket harmonikusan fűztek egymásba a kreatívok.

A személyautók lámpáinak egyre nagyobbá, és nagyobbá húzásának idején még arra is képesek voltak, hogy a terepjáró böhöm testébe parányi lámpákat integráljanak. Ízlések és pofonok, de nálam a külső 10/9 pont, akárcsak a márkánál eladási rekordokat hozó Evoque-nál. Egészen véletlenül éppen arra hajaz a Sport fizimiskája is.

Az elődnél 6,2 centivel hosszabb, 17 centivel nagyobb tengelytávú és 5,5 centivel szélesebb Sport hatalmassága akkor tűnt fel igazán, amikor melléálltam egy X5-ös BMW-vel, egyik fő riválisával, amelynek sokkal alacsonyabb az orra, és vagy 10 centivel lejjebb is ülünk benne. Kétségkívül tekintélyt parancsoló a forgalom sűrűjében a Sport, de az is tény, hogy ezzel a mérettel bizonyos helyeken kissé problémás együtt élni. Budapest szívében például nehézkes a parkolás, a kedvenc autómosómból pedig egyenesen eltanácsoltak.  Az előmosó slagot elhajítva már messziről integetett a srác, hogy ó nem, 170 centi fölött nem fér be, a légrugóval se ügyeskedjek, nem és nem. Át kellett gurulni a drágább konkurenciához, mint gyorsan kiderült, az is határesetnek bizonyult.

Ha megnézik a 275-ös gumi mellett a sínt, ide is alig fért be

Jónás három napot és három éjjelt töltött a cet gyomrában, aminél biztos nagyobb luxus a Range pihe-puha bőrrel borított belseje, ahol mindent apró elektromotorok állítanak (az ülésmemória pl. 3 sofőr adatait tárolja), de azt is megkockáztatom, hogy szűkebb annál. Elöl biztosan, ahol a pofás külsejű, de baromira széles középkonzol rengeteg helyet vesz el a 180 centinél méretesebb sofőr és anyósa lábteréből. Csak a hátsó helykínálat dicséretes, ahol szemmel látható méretnövekedést okozott a jelentős tengelytáv-gyarapodás.

Általában kárhoztatjuk a pótkerekek újabban terjedő elhagyását, na, a Range Rover Sportban van, ennek leghátuljában éppen a brutális méretű segédeszköz foglalja el annak a helynek a harmadát, amiből a csomagtartót kialakították. Kényelmetlenül magasra kell emelni a súlyosabb csomagokat, és bár 784 liternek írja a gyártó, ennél sokkal kisebbnek tűnik. Őszintén szólva nem is hiszem el a hivatalos adatot.

Háromezer köbcentis dízel konkurensek Alapár
Mercedes-Benz ML 350 CDI (258 lóerő)  17 129 000 Ft
BMW X5 3.0d Aut. (258 lóerő) 16 556 000 Ft
Porsche Cayenne D. (240 lóerő) 19 114 000 Ft
Audi Q7 3.0 TDI  (245 lóerő) 16 237 000 Ft

Erős, de légies

A Range Rover motorkínálata meglehetősen széles, a 6 és 8 hengeres benzines és dízel motorok teljesítménye 252 és 510 lóerő között mozog, amiből a teszthét alatt a legjobb kompromisszumnak tekinthető erősebb háromezres gázolajost használtam 292 lóerővel, és 600 Nm-es maximális nyomatékkal. Nem mintha a kompromisszumok autója lenne úgy egyébként a Range Rover. Habár a cég használ már 9 fokozatú váltót is (az Evoque-ban épp e cikk megjelenésének napján próbálom), ebben még az összes motorhoz társítva ugyanaz a 8 fokozatú ZF kapcsolódik.

Érdekesség, hogy a középkonzol síkjából a gyújtás ráadása után kiemelkedő, és májkrémes dobozra hasonlító fokozatválasztót elhagyta a cég, helyére hagyományos váltókar került. Kár, nagy kedvence volt a sajtónak ez az eredeti kapcsoló.

Az aranyárban mért csicsás terepjárókkal kapcsolatban általában elhangzik a mondat, hogy ezeket jellemzően egyáltalán nem viszik terepre, amit a Range Rover esetében két dolog is cáfol. Egyrészt az a tény, hogy a három motor mellé kétféle összkerékhajtást is kínál a Land Rover a kocsiba, felezővel, és anélkül (így mínusz 18 kg), amit nyilvánvalóan a vevők körében végzett kutatás előz meg, másrészt a Range Rover-találkozók résztvevőinek ellentétes irányú állításai is.

Meg is értem, hogy kiviszik terepre, mi is megtettük. Erről részletesen itt olvashatnak.

Brutális tömb, a légellenállása mégis csak 0,34. Nyoma sincs szélzajnak 130-nál, a motor is csak 1900-at forog

A kiváló légrugós futómű tehát nem csak száguldásnál segít azzal, hogy önmagától lejjebb megy 3,5 centivel (ennyit a középkonzol gombjával magunk is állíthatunk), hanem a terepen létszükségletnek mondható 11,5 centis rugóúttal. A túlnyúlások ellenére korrekt terepszögek, és igen szép, 85 centis gázlómélység is segít, ha tényleg terepen akar játszani a Sport gazdája.

És milyen menet közben?

Kezdjük mindjárt a legnagyobb meglepetéssel, nem gondoltam volna, hogy méretéhez, súlyához és a sebességéhez (7,2 másodperc 0-100 km/óra) képest ilyen szolidan fogyaszt majd. 90-nél 7 litert írt ki a kompjúter, 130-nál – amikor is 1900-at forog a főtengely – 7,8-8 litert, míg városban szaladgálva attól függően, hogy jól járható külső területen autóztam, vagy a belvárosban araszolgattam, 10,5-13 litert.

Ezek persze a számítógép adatai, amit vagy elhiszünk első ránézésre, vagy nem.

Az igazság pillanata persze előbb-utóbb eljön, ebben az esetben a tankolás utáni számolgatás is szimpatikus adatot mutatott. Összességében 10,5 literes átlag jött ki a 425 megtett kilométer után, ami önmagában persze sok, de az autó paramétereit elnézve jó adat.

Különösen úgy, hogy sokat használtam Budapest közepén, és ahol lehetett, lendületesen autóztam vele, amit a kissé tompa gázpedál ellenére szeret az autó. Mint minden agyonszigetelt, bő kéttonnás luxusterepjáróban, a sebességet ebben is csak korlátozottan érezni, ahogyan parkoláskor a jármű sarkait is, pedig a tolatókamera és a radar együttese érzékeny, sokat segít. Amikor átültem az új X5-ösbe, egy pillanat alatt nyilvánvalóvá vált, hogy a német mennyivel személyautósabb: a sokkal alacsonyabb orr és a nagyobb ablakok miatt jóval áttekinthetőbb, és ahogy korábban említettem, érezhetően alacsonyabban is ülünk benne.

Furcsa, de élőben sokkal harmonikusabb, tetszetősebb. Valóban alternatíva a németek márkahű, unalmig ismert megoldásaihoz képest

Terepen biztosan óriási segítség a légrugózás, de városban a vártnál nagyobbakat üt a futómű a keresztirányú úthibákon, amiben nyilván vastagon benne vannak a 21-es kerekek, és a nem éppen ballonos, 275/45-ös abroncsok. Szegény felnik egytől egyig le is voltak gyalázva. Újságírók vagy ügyfelek? – kérdeztem a tesztautó átvételekor. Ügyfelek, jött a válasz.

Nem csak személyautósabb, hanem közvetlenebb is a Range-nél az X5-ös, a Cayenne-ről nem is beszélve. Menet közben olyan mercisen kénylemes, persze nem billeg, kanyarodni is tud, és bár némileg tompább, jobban kéne, mint ezek, aminek egyszerű oka, hogy az aurája vonzóbb a német konkurensekénél. Még ha tolómérővel nézve azok talán precízebb autók is.

Az elmúlt hetekben több olyan autóssal is megismerkedtem, akik harmincmilliós kocsikkal járnak, van köztük, aki két évtizede egyik csúcsverdából ül a másikba. Órákon át beszélgettünk a járművekről, és hát jelentem: magasról tesznek a luxusautók közti objektív különbségekre. Érzelmek, szubjektív benyomások, márkaszimpátiák, vagy egyszerűen csak egy-egy jármű formája alapján döntöttek világéletükben arról, hogy A vagy B kocsiért adnak ki elképesztő összegeket.

Ami jó a Range Rovernek, mert szubjektíve abszolút szerethetőbb egyéniség az általam relatíve jobbnak érzett németeknél. A kedvező fogyasztása csak az újságíró által kötelezően kiszámolandó feladat, a vásárlójelöltek többsége magasról tesz rá, hogy 10 vagy 12 liter az átlaga.

Ja, bő 24 millió forint, de hogy ez egy-két misivel több, avagy kevesebb a konkurencia árainál, annak sincs a vásárlóik között perdöntő jelentősége.

Mellette – Ellene
  • Van stílusa
  • Gyors
  • Adottságaihoz mérten takarékos
  • Terepjárónak is szuper
  • Hét üléssel is rendelhető
  • Szűk belvárosi utcákban nehézkes
  • Drága, mint a társai


Szavazás

Neked mennyit ér?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • PAlex

    Gépi mosó. Jááááj….

  • DTF

    Trakotor-dízel, 11-es fogyasztással, 25 misiért. Akinek terepre kell komolyan, az vegye, de akinek nem, az benzines hybridet válasszon. kinn-benn csöndes, 8,5-es átlag, 20 milka.
    ranget max akkor vennék, ha plug-in benzines hybrid létezne :)

  • Guillotinee

    DTF!

    Aki ilyet akar venni az ilyet vesz minden hogy 3literrel többet eszik mint az RX!

    Az meg hogy milyen a hangja?
    Szted egy 25 millás luxus terepjáróban mennyire hallani belül h milyen a hangja kívül?

    Az akinek ilyen kell az többre tartja vagy a presztizst vagy a terepjáró képességet vagy mindkettőt a többi díszterepjárónál.

    Ettől még simán van aki viszont többre tart egy X5-öst vagy Land Cruisert.

    De úgy tudom ezzel a kocsival inkább a Land Cruiserek játszanak egy ligában.
    Azokból van hibrid benzines?

  • DTF

    Kempelen10: én próbálok környezettudatosan élni, autóválasztásnál is ezt követem. Nem hinném, hogy ettől majommá válnék :) Mint írtam, terepre ez a Range való, ez evidens. De ezzel az autóval nem mennek nagyon terepre, max homok, sár, jég, sóder minimál. Ezen meg egy Duster vagy RX is simán elmegy. Hidd el, ismerem az autókat, jobban mint hinnéd ;)
    Guillotinee: képzeld, nem mindenki úgy gondolkodik, hogy nem számít 3-4 liter :) vehetnénk cayenne turbot-is, de minek! mint írtam, kinn-benn csöndes a hybrid, nem csak benn:) én irtózom a dízel traktoroktól, sosem kéne. lámpánál állsz, 0 motorhang, mellette meg egy x5-ös 3-as dízel kerreg. van aki utóbbit szereti, elfogadom.
    Range-gel egy liga a LC, Patrol, Pajero, G. x5, ml, rx, touareg, cayenne, fx, murano, q7, xc90, stb. egyáltalán nem. hiába egy kategória, terepezés szempontjából ég és föld.

  • Guillotinee

    DTF

    Én meg úgy vagyok vele hogy egy autónak legyen motor hangja.
    Addig autó!

    Utána mobiltelefon vagy tablet.

    Nem értem!

    Tisztába vagyok vele hogy a Range mivel egy kategória mivel én is rendelkezem egyel.

    Azt nem értem hogy ha tudod h mivel egy kategória ez az autó.akkor minek kevered ide a hybrid dolgot?

    Tudsz mutatni egy olyan terepjárót ami rendeljezik azokkal a képességekkel mint egy Range vagy egy G wagen és hybrid??

    Ha nem akkor értelmetlen amiről beszélsz.

    Az enyém mondjuk 2007-es és 14liert eszik a városban de V8-as dízel.
    Ha lenne hybrid amivel mondjuk 4literrel kevesebbet enne akkor se biztos h azt választanam.
    Gondolom az sem véletlen hogy nincs is
    egy komoly terepjáróban sem.

  • tama74

    MÁÁÁÁ megint q7 ml x5 meg cayenne ? Kedves Csaba nem inkább a Land cruiser (vagy annak lexus változatával)esetleg lincoln navigátor cherokee MB-G pajero vagy tudom is én valami hasonloval kellene össze hasonlitani ?nem ál terepjárokkal heeee.Tudod almát almával nem?

  • tama74

    Ja bocs most látom DTF kolega má szolt akkor bocsi:))

  • Guillotinee

    Az is érdekelne h miért nem mennél ezzel terepre?

    Én az enyémmel rendszeresen megyek az nem sport hanem vouge.

    Még nem volt olyan helyzet amiből ne jött volna ki pedig voltak húzós helyzetek is pl árvíz idején utána volt kötve egy mazda 6 kombi a 30centis sáros iszapban töltésen felfelé vontatni úgy hogy a mazda kereke nem is állt irányba,mégis felhúztam.

    Asszem egy két terepjárónak nevezett akármi annak is örülne ha száraz időben saját magát fel bírná hajtani egy töltésen.

  • tama74

    És nem csak terepezés szempontjábol ég és föld egyszerü ülj bele egy ran-ba vagy egy cruiserbe és utána jöhet x5 q7 stb ég és föld futómű hajtás lánc minden azok egyszerüen aszfaltra vannak épitve ezek meg akár terepre is (ha akarsz egy 25 misis kocsival terepre menni)de van aki megengedheti magának és azért mert gazdag egyátalán nem biztos hogy nem spur és nem szeret sokat tankolni na nekik van disel meg cruiserben hibrid azt ennyi

  • tama74

    egyébként amerikaiakbol van hibrid csak halkan mondom nem kötözködni akarok meg asszem cruiserböl is vagy annak lexus változatábol bár europában inkább a diesel fogy jobban az arab milliárdosnak meg mindegy mennyit fogyaszt ha kiürül a tank akkor vesz egy másik autót:)

  • geotrinus

    Ez a szép fehér műszerfal nagyon praktikus lehet, mikor a könyékig vaddisznóvéres kabátban, tökig sáros csizmával bekászálódok…

  • Guillotinee

    Lencsés úr!

    “ezeket jellemzően egyáltalán nem viszik terepre, amit a Range Rover esetében két dolog is cáfol. Egyrészt az a tény, hogy a három motor mellé kétféle összkerékhajtást is kínál a Land Rover a kocsiba, felezővel, és anélkül (így mínusz 18 kg), amit nyilvánvalóan a vevők körében végzett kutatás előz meg, másrészt a Range Rover-találkozók résztvevőinek ellentétes irányú állításai is. ”

    Ezt először olvasom szakúságírótól.
    Végre valaki elhiszi,megérti,felfogja,tapasztalja,hogy ezeket igenis sokan viszik terepre még ha nem is itt kis hazánkban.
    Ugyanannyi Range-t visznek terepre kb. mint amennyi G wagent.
    De nem a magyar vásárlókat kell alapul venni.

    Egyébként a sima (értsd: nem sport) Range-ben maradt a kiemelkedő fokozatválasztó.

    Mondjuk az azért még egy lépséssel komlyabb gép a sportnál.

  • DTF

    Guillotionee: hangja legyen, de remélem abbna egyet értünk, hogy egy rnageből is szeben szól a benzines mint a traktor:) épp azt irtam h ha lenne range hybrid Á(benzisen) akkor vennék, de nincs és nem is lesz :)
    Gondolom ha range-ed van, akkor terepezel vele. ha nem agyon, akkor szar lehet 9 sec alatt 100-ra gyorsulni és 14 litert fogyasztani :)

  • Guillotinee

    DTF!

    Pont leszarom hogy mit gyorsul 100-ig!
    Azt meg főleg hogy a tied 1-2mp-el jobban megy….:D
    Nem azért vettem terepjárót h gyorsulgassak vele a lámpánál mint a hülyegyerekek!
    Ha te itt tartasz akkor gyorsan cseréld le vmi sportkocsira!
    Mindig lesz ami jobban gyorsul!
    Ebbe bele kell törődni!

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.