Vezettük a legújabb Porschét

Menetpróba: Porsche Macan

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.03.03. 07.00

Lipcsében jártunk, ahol végigtrappoltuk a Macan-gyárat, mentünk pár gyors kört a gyári tesztpályán, megjárattuk terepen, és az Autobahnon megnéztük a végsebességét.

Röviden – Porsche Macan (2014)

Mi ez?

X3- és GLK-ellenfél a Porschétől, Audi Q5-alapokon
Mit tud? Erős, gyors, tágas, korszerű, Porsche. A Turbo pályán is nagyon komoly
Mibe kerül? Még nincs hazai ár, Németországban 58 ezer euróról indul a móka
Kinek jó?  Bár a legtöbben csak az emblémáért veszik majd, a Macan egy sokoldalúan használható 4+1 üléses szabadidő-autó, parádés minőségben

A Porsche új modellje, a Macan a legfontosabb autója lesz a német prémiummárkának. A legáltalánosabban használható, mindazonáltal alapkivitelben is nagyon erős, gyors és komfortos Porsche vélhetőleg a legnagyobb darabszámban eladott Porsche lesz majd. Ez a kocsi alapozza majd meg az igazán izgalmas szupersportautók fejlesztését a jövőben. Lipcsében megnéztük a gyárat, ahol készül a Macan, vezettük mindhárom motorváltozatban, és megállapítottuk: a Macan is igazi Porsche.

Erőteljes, sportos megjelenéssel veti rá magát az X3-GLK-Q5 kategóriára


Macan: Porschét mindenkinek!

58 ezer euróról, kb. 18 millió forintról (plusz-mínusz a mindenkori Matolcsy-faktor) indul a Macan listaára Németországban. Sok? Nos, 17 milliós alapárával csak a Cayman rajtol ennél olcsóbban, márpedig az egy igazi hobbiautó, 265 lóerejével, két ülésével a hétköznapokban nemigen használható semmire. Az alap-Macan viszont 500 literes, 1500 literre bővíthető csomagterével és komfortos utasterével igazi univerzális családi autó, és bár kétszer annyiba kerül, mint a műszaki alapjait szolgáltató Q5-ös Audi (150 lovas dízellel 9,7 milliótól), mivel 258 (dízel S) vagy 340 (S) lóerőt ad ennyiért, temérdek luxussal, valójában nem is sokkal drágább, mint az Audi, hasonló teljesítményre hozva.

Remek kocsit alkotott a Porsche, legalább olyan kívánatos, mint egy 911, csak persze jóval praktikusabb

A Cayenne borzasztó nagy kocsi, bizonyára sok nő számára elrettentőek a méretei a hétköznapi autózáshoz. A Macan ellenben szűk 4,7 méteres hosszával, áttekinthető utasterével nem nagy ugrás egy Golfból. Praktikus kialakításával, kellemesen magas üléspozíciójával, de kompakt méreteivel ez a Porsche az a Porsche, amit fenntartások nélkül el bír képzelni magának bárki, aki családi használatra autót üzemeltet.

Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy kijelentsem: ez a Porsche még közelebb hozza majd a márkát a hétköznapi autósokhoz, ez a Porsche lesz az, amivel már egészen kommersz modellek gyártóinak is kellemetlen konkurenciát tud teremteni a Porsche azokon a piacokon, amelyeken van kereslet minimum 18 millás kocsikra. A lipcsei gyár Macan-sorát évi 50 ezer autó készítésére tervezték.

Sportos kormány, sportos üléshelyzet, sportos duplakuplungos, hétfokozatú váltó, erős motorok

Európában, Amerikában csak hathengeres turbómotorokkal árulják az autót, de a Porsche annyira komolyan gondolja a lefelé nyitást, hogy Kínában négyhengeres blokkal, a VW csoport kétliteres turbójával is piacra kerül a Macan. És ha arról van szó, hogy Audit (vagy BMW-t vagy Mercit) vegyen az ember családi kocsinak ugyanazért a pénzért, akkor azért elég nagy súllyal vetül a latba a Porsche emblémája.

Csak hat hengerrel, csak turbóval

Bizony, Európában a Porsche csak hat hengerrel árulja a Macant. Az S kivitel turbós benzinmotorja 340 lóerővel és 460 Nm-rel bír, az S Diesel 258 lóerőt, de 560 Nm-t tud, a Turbo pedig, ahol a Turbo azt jelenti, hogy nem egy, de két feltöltő tol levegőt a motorba, 400 lóerőt és 550 Nm-t teljesít. Komoly adatok!

Első futómű, légrugós változat

Kiváló program, kiváló szervezés: mindent megtudtunk a Macanról!

Tavalyelőtt a Cayenne GTS nevű rétegmodell bemutatója kapcsán életem talán legértelmetlenebb, legsemmitmondóbb nemzetközi sajtóbemutatóját sikerült megélnem. Akkor konkrétan nem lehetett vezetni azt a kocsit, aminek a bemutatójára kivittek. Nos, nem tudom, hogy a Porsche PR-osztályán olvasnak-e magyar autós magazinokat, de a Macan bemutatója olyanra sikeredett, amilyennek minden új autó bemutatójának lennie kellene.

Érkezésem napjának estéjén a lipcsei látogatóközpontban prezentálták az új modellt, utána vacsi közben csacsogás a gyáriakkal. Másnap csoportokra bontva ebéd előtt megnéztük a gyárat, mentünk aszfaltos pályán gyors köröket a benzinesekkel, off-road pályán, instruktorral lassúakat a dízellel. Ebéd után szabad préda volt mindhárom motor az országúti vezetésre, navigációba táplált, változatos útvonalakon. A hostess még azt is megkérdezte, olyan utat választunk-e, amiben több a sztráda, vagy olyat, amiben kevesebb. Naná, hogy az előbbit, mondtuk Bogdannal, a román kollégával (Magyarországról csak engem, tőlük csak őt vitte a Porsche), hiszen a világon sehol máshol nem lehet olyan alaposan letesztelni közúti forgalomban egy Porschét, mint a sebességkorlátozás nélküli német Autobahnon. Meg is volt a végsebesség mindhárom kocsival.

Az pedig már igazán nem a Porsche bűne, hogy mindezért Budapestről odafelé Párizson, visszafelé Amszterdamon keresztül kellett repülnöm. Amióta nincs Malév, a légi közlekedésben is másodosztályú európai országgá lettünk, így az országúton 780 kilométeres utat a levegőben oda-vissza körülbelül több mint négyezerkétszáz kilométeresre nyújtva sikerült abszolválnom. Egy Porschéval oda-vissza 14 óra alatt megjártam volna, így az utazás a tranzitokban üldögéléssel együtt összesen pont ugyanennyire jött ki.

A Macan nem csupán egy Audi, Porschénak öltöztetve. A Porsche szerint az Audi Q5 elemeinek kétharmadát tervezték át vagy tervezték újra a Macan kialakítása során. Az alapfelszereltség is lényegesen magasabb egy Q5-ösénél: az eleve bitang erős alapmotorokhoz csak hétfokozatú PDK (a Porsche dupla kuplungos robotváltója) csatlakozhat, és természetesen minden Macanhoz alapáron jár az összkerékhajtás.
Vezettük a legújabb Porschét 1
A Macan extralistáján is számos olyan tétel található, ami a Audi embléma mögé nem vehető meg. A légrugós felfüggesztés például az egész kategóriában unikum, se BMW-t, se Mercit, se egyebet nem vehetünk a prémium kompakt SUV-mezőnyben ilyennel, csak Porschét.

Az audiorendszer, a kárpitok (alapkivitelben is bőr-Alcantara kombó) és persze a kicsit talán már túlzásnak is megítélhető 911-sziluettes slusszkulcs (mely természetesen a kormány bal oldalán lévő gyújtáskapcsolóba illik) mind-mind komolyabb autót mutat, mint egy innen nézve pórias Audi.

A karosszéria Lipcsében áll össze, de láttunk részeket Made in Hungary és Made in Czech Republic nyomatokkal


Macan S Diesel

A menetpróbán mindhárom motorral kipróbálhattuk a kocsit, de a dízel volt az egyetlen, amivel terepen is autózhattunk. A nagyon nyomatékos, nagyon erős, mindezek mellett pedig elképesztően csendes háromliteres V6-os remekül működött együtt a hétfokozatú robottal, akár a limitálatlan Autobahnon kellett megcsípni vele a 230 km/órás végsebességet, akár a 35 fokos oldaldőlésű rézsűn kellett úgy elaraszolnunk, hogy ne boruljunk fel.

Már ez a motor is méltóvá teszi az autót az emblémához. Európában nyilvánvalóan ezzel a motorral kel majd el a legtöbb Macan, és azt kell mondjam, nem sok mindenről marad le (a masszív benzinköltségen kívül) az a jövőbeli Porsche-tulajdonos, aki úgy dönt majd, hogy nem zavarja a gázolajszag.

A középnehéz tereppályát könnyedén teljesítette a felemelve 23 centi hasmagasságú légrugós autó

A légrugós Porschék terepen, a váltókar melletti gombbal kapcsolható off road üzemmódban négy centivel megemelkednek, hasmagasságuk így 23 centire emelkedik, ami komoly terepjáró képességet enged a kocsinak. A dízel Macannal tett tesztkörön a Porsche lipcsei tereppályáján meg se közelítettük a kocsi képességeinek határait, nagyon elvetemültnek kell lenni ahhoz, hogy ezzel a méregdrága high-tech szabadidő-autóval elakadjon valahol az ember.

Országúton, városban, sztrádán úgyszintén nagyszerűen szerepelt az S Diesel, bár autópályán 120 felett a Macan egyetlen komoly hibája, a zavaró szélzaj mellett már számottevően rontotta komfortérzetünket a motorhang. No nem valami IFA-s dízeles kerregésről van szó, a dízelmotor nem is zajosabb a benzineseknél, csak a gázolajos orgánum, ha nem is hangosabb, de valahogy kellemetlenebb, mint egy vadul üvöltő V6 benzinmotor. És mintha az egyensúly se lett volna olyan tökéletes, mint a könnyebb benzinmotorral.

Műszaki adatok
Lökettérfogat (ccm) 2967
Hengerek / szelepek száma 6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 190(258)/4250
Max. nyomaték (Nm/ford.) 580/1750-2500
Gyorsulás (s, 0-100 km/h, Sport Chrono csomaggal) 6,1
Végsebesség (km/h) 230
Vegyes fogyasztás (l/100 km, zjel:kis abronccsal) 6,3 (6,1)
CO2 kibocsátás (g/km) 164-159
Menetkész tömeg (kg) 1880
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 235/60 R18 / 255/55 R18

Macan S

A 340 lóerős S az a Macan, amit nem ajánlok megvételre senkinek. Csodálatos a motor nyomatékleadásának és teljesítményleadásának egyenletessége, ebben is remek az összhang a motor és váltó között, de mégsem. Pont annyiba kerül vele az autó, mint a dízelmotorral, de bár valamivel jobban gyorsul és magasabb a végsebessége, a gyakorlatban, fenékkel, füllel tapasztalva minimális a plusz ahhoz az áldozathoz képest, amit a kocsi elkér majd a benzinkútnál.

A sebességet nem egyszerű megállapítani a szándékosan túl sportos műszerblokkon. A jobb oldali LCD-re a navi képe is kivetíthető

254 km/órás a végsebesség, ami arra jó leginkább, hogy a Porsche odaszúrhasson vele a többnyire 250-re limitált konkurenciának. Valójában 200 felett már a magas kasztni és a 0,36-os alaktényező elkezdi megtenni a magáért, 220-ról gyorsítani már érezhetően kínlódás a kocsinak ahhoz képest, ahogy egy ugyanilyen erős lapos sportmodell még megindulna.

Ezt a kocsit már a lipcsei aszfaltpályán is megkergethettem. A sokkal erősebb csúcsmodellre tervezett futóművel, kormányzással és a Turbónál szolidabb, de így is rettentő hatásos fékkel egy pillanatig sem kellett izzadnom a felvezető 911-es mögött. A Macan S borzasztó ereje dacára egy kifejezetten jóindulatú, megbocsátó kocsi, aminek alépítménye messze többet tud, mint a motor.

Műszaki adatok
Lökettérfogat (ccm) 2997
Hengerek / szelepek száma 6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 250(340)/5500-6500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 460/1450-5000
Gyorsulás (s, 0-100 km/h, Sport Chrono csomaggal) 5,2
Végsebesség (km/h) 254
Vegyes fogyasztás (l/100 km, zjel:kis abronccsal) 9,0 (8,7)
CO2 kibocsátás (g/km) 212-204
Menetkész tömeg (kg) 1865
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 65
Gumiméret 235/60 R18 / 255/55 R18

Macan Turbo

Na ez az igazi Porsche. Az alaktényezője rosszabb, mint a másik kettőé (0,37), de kit érdekel, ha a motor ereje annyira bődületes, mint amennyire! (Kit-kit, hát aki tankolja majd, azt. A tankot azért 10 literrel megnövelte a Porsche az S-hez képest, hogy ha többet is, de ne gyakrabban kelljen tankolni.) Az Autobahnon megléptem vele az óra szerinti 270-et (266 km/óra a papír szerinti végsebesség, ami messze-messze a legtutibb érték a kategóriában, de úgy általában is pazar). A forgalom még a meglepően élénk keletnémet sztrádán is mintha megállt volna körülöttem, a 200 körül erőlködő 3-as BMW-k, E Mercik úgy vesztek a távolba a tükörben, mint itthon a csuklós busz az M1-M7 kivezetőn.

A Turbó kifejezetten kívánja a versenypályát, a többi csak amolyan átlagosan erős utcai autó

A pályán, a világ legérdekesebb kanyarjaiból összerakott lipcsei aszfaltcsíkon még úgy is komoly élményt tudott nyújtani, hogy nem a felvezető 911-est kellett vele követni, hanem az előttem szerencsétlenkedő, 60 lóerővel gyengébb S-t. Ennél az autónál már nem bántam, hogy nem volt szabad kikapcsolni a menetstabilizálót. A kanyarokból kigyorsítva a 295-ös gumikat is el-elcsavarta néha, a villámgyors váltásokkal olyan felfoghatatlanul egyenletesen tolta ki magából az erőt a motor, hogy azt már halandó nehezen bírja követni. A fék egy álom, nem gyengült, nem tompult az ötvenedik újságírós kör után sem.

Ezzel a kocsival már aszfalton is lehetett érezni, ahogy dolgozik alul a 4×4. Néha meg-megfarolt egy pillanatra az autó, de a rendszer már tolta is előre a nyomatékot, és a kocsi csak gyorsult, gyorsult, íven is, egyenesben is, megtorpanás nélkül. Olyan, mint egy igazán jól sikerült erős Audi Quattro, csak sokkal-sokkal több benne a lélek.

Műszaki adatok
Lökettérfogat (ccm) 3604
Hengerek / szelepek száma 6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 294(400)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 550/1350-4500
Gyorsulás (s, 0-100 km/h, Sport Chrono csomaggal) 4,6
Végsebesség (km/h) 266
Vegyes fogyasztás (l/100 km, zjel:kis abronccsal) 9,2 (8,9)
CO2 kibocsátás (g/km) 216-208
Menetkész tömeg (kg) 1925
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 75
Gumiméret 235/55 R19 / 255/50 R19

Szavazás

Porsche Macan - hányasra értékeled?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Ha én gazdag lennék… …már rendelném is az S-t.

  • zoldfulu2000

    Én megvárom a 136 LE TDI változatot.

    A szerző megint kicsit el van tájolva. GLK? Ellenfele? Ennek? Ez a nap vicce!

    Ellenben inkább betenném az Inifitni EX-et.

  • Guevara

    Pedig ellenfele. Vagyis egy ligában (is) játszanak. Mindkettő kapható 6 hengeres dízellel és benzinessel is, méretben is hasonlóak. A GLK-nak ugyan nincs “szétkokszolt” nagy turbómotorja, viszont a Macannak meg nincs 4 hengeres dízele. A Macan formájáról nekem is beugrott az Infiniti.

  • zoldfulu2000

    A GLK-t szerintem erősen alulról közelíti meg a prémium SUVokat (X3, Q5, XC60, EX). A Macan viszont felülről érintkezik árban ezekkel. Elég egy pillantás a beltérre és egy komolya vevő nem is foglalkozna a GLKval a Macan ellen (inkább Q3 ellenfele a GLK). Ár és presztizs tekintében az ML-t indítanám, akkor is ha kisebb a Porsche.

  • Guevara

    Nyilván nem egyforma ízlésvilágú vevőket vonz a GLK és a Macan. Q3? Na ne már! Hogy jön az ide? Na mindegy is, a véleménynyilvánítás mindenesetre szabad.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.