FIAT 500 – Az olaszok glóriája?

Menetpróba - FIAT 500 Cult

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.03.03. 16.00

Európa egyik kedvenc kisautója külsőre nem változott, az igazi meglepetést a motorház alatt és a kormány mögött találjuk.

Röviden – FIAT 500 Cult

Mi ez?

Az olaszok divatikonja, ami kultuszával hódít
Mit tud? A 0,9 literes, kéthengeres turbómotorral takarékosan, és zöldebben közlekedni, a 105 lóerő pedig fürge városi járgánnyá teszi
Mibe kerül? Még nincs hivatalos ár, de a jelenlegi modellpaletta alapján 4,5 millió forint környékére tehető
Kinek jó?  Azoknak, akik a pénzükből nem a lehető legnagyobb autót akarják megvenni, hanem azt, amelyik tetszik nekik, de leginkább nőknek

Csendes februári délután volt, a nap langyos sugarai könnyed játékba kezdtek a króm visszapillantón. A napfénytető résnyire nyitva, a kristálytiszta levegő ide-oda kavargott az autóban. Az  észak-olasz Alpok havas lankái szinte karnyújtásnyira tornyosultak a szélvédőn, a keskeny szerpentineken alig találkozni autóval. Az útba eső kisvárosokban senki nem rohan, tapintható a nyugalom, ez egy más életforma, mentalitás és közlekedési morál.
Az előttem araszoló Lamborghini kistraktor megelőzése zökkent ki, az agyam jelez, idő van. Közel kétórásra nyújtottam a tesztutat, itt az ideje visszavinni a kis FIAT 500-ast a főhadiszállásra, ami nem más, mint a gyár tesztpályája, a Circuito di Balocco. Itt zajlott a FIAT 500-as család újdonságainak nemzetközi bemutatója. 

Circuito di Balocco

Miről is van szó? 
Mielőtt azonban átadhattuk volna magunkat a bevezetőben leírt kellemes autókázásnak, igazán színes sajtótájékoztatón szívhattuk magunkba az információkat. A vászonra kivetített diagramok, számok és térképek mind arról tanúskodtak, hogy a FIAT jól döntött, mikor elhatározta, hogy nagyrészt két modellre – a Pandára és az 500-asra – összpontosít.
A tavalyi évben Olaszországban a Panda vitte el az első helyet, ha új autó vársárlása került sor, az 500-as piaci helyzete pedig európai viszonylatban szépen megerősödött: Franciaországban 10, az Egyesült Királyságban 20, míg Spanyolországban 29 százalékkal nőtt az Ötszázas család eladásainak száma.  

Lattementa zöld, az egyik új szín.

Ezt a tendenciát szeretné továbbvinni az olasz gyártó a legfrissebb “Cinquecento” modellel, ami a már meglévő felszereltségi szintek mellé (Pop, Lounge és Sport) megkapja a Cult névre keresztelt csomagot, és új erőforrásokkal is bővül a paletta. 
A forma nem változott
A FIAT vérfrissített sikermodelljének formája nem változott, három új szín (lattementa-zöld, háromrétegű fehér és Italia-kék), és három új könnyűfém keréktárcsa közül válogathatnak a leendő 500-as tulajok, plusz néhány karosszériaelemet csillogó krómmal lehet feldobni. A vadonatúj Cult felszereltségi szint digitklímát, tolatóradart, 16″ felniket, TFT műszerfalat és fekete tető tartalmaz.

A három új szín közül a képen látható a háromrétegű fehér és az Italia kék.

Látványosabb újdonságokat inkább a kétajtós miniautó utasterében találhatunk, például a megújult szövet- vagy bőrkárpitozást és a kormány mögötti, a Magneti Marelli által fejlesztett 7 colos TFT-műszeregységet, amit akár ECO és Sport dizájnra is hangolhatunk, üzemmódtól függően. 

A Magneti Marelli által fejlesztett 7 colos TFT műszeregység. A Magneti Marelli egyike azon nagy múltú gyártóknak, akik az autósport élvonalának is szállítanak alkatrészeket. 32 ezer dolgozójával, 77 termékcsoportjával, 11 kutató-fejlesztő központjával a nemzetközi autóipar kiemelkedő szereplője.


Élményautózás és új motor
Két új erőforrás érkezett a kurta motortérfedél alá, a 0,9 literes, 105 lóerős, új szelepvezérléssel ellátott (MultiAir 2), az elődnél könnyebb TwinAir Turbo és a 69 lóerős benzin/LPG üzemű 1,2 literes blokk. A gázosított modelleket nem találtam a tesztflottában, így a kéthengeres TwinAirrel indultam útnak. 

Három új könnyűfém keréktárcsa közül válogathatnak a leendő 500-as tulajok, plusz néhány karosszéria elemet csillogó krómmal lehet feldobni.

Az autóban ülve szinte semmit nem lehetett érezni a két henger harcából, hála a mélyben dolgozó kiegyenlítőtengelynek, a kocsi nem nagyon ráz. Azt hittem, szerpentinen felfelé csúnyán el fog vérezni a Cinquecento, de a 105 lóerős teljesítmény elegendőnek bizonyult hegymenetben is, és sokszor éreztem úgy, hogy van értelme a TFT kijelzőt “Sport” módban használni, nem csak felesleges dizájnelem, mert így kapjuk meg a motor kínálta maximális nyomatékot, ami 145 Nm. 
ECO-ban pedig valóban takarékosabb, környezetkímélőbb üzemre kapcsol az autó, a teljesítmény 98 lóerőre és 120 Nm-re korlátozódik, a start/stop rendszer automatikusan aktiválja magát, ha kikapcsoltuk volna.

Ez ugyan nem új szín, de ez is nagyon jól áll a cinquecento-nak.

A kormányzás nem volt érzéketlenül puha, kellemes volt tekeregni a kanyargós úton, amihez közepesen feszes futómű társult, aminek a kátyúelnyelő-képességéről nem tudok nyilatkozni, mert egyszerűen sima volt az út. A hatsebességes manuális váltó nem hagyott említésre méltó nyomot bennem. 
A gyártó szerinti 10 másodperc alatti nulla-százas sprintet nem próbáltam ki, ahogy a 188 km/órás végsebességet sem, viszont a katalógusban megadott 4,2 literes átlagfogyasztás nálam 5 felett volt.

Az egyik legnagyobb újdonság a a 0,9 literes 105 lóerőre felpiszkált TwinAir Turbo motor.

A kéthengeres, környezetkímélő blokk pedig nemcsak a fáknak, bálnáknak, meg az ózonpajzsnak tesz jót, hanem a pénztárcánknak is. Ugyan idehaza legfeljebb a megspórolt üzemanyag ára marad a zsebünkben, de Európa vidámabb felében az alacsony CO2-kibocsátású autók vásárlását adókedvezményekkel is ösztönzik. A visszavett hengerszámú turbómotorok a hasonló teljesítményű szívómotorokhoz képest harminc százalékkal kevesebb szén-dioxidot eregetnek a levegőbe, persze nem az életben, hanem a szabványos mérési ciklus abnormálisan lassú tempójával.
Meglátjuk, hogy muzsikál
A FIAT 500 Cult a 105 lóerős TwinAir Turbo motorral áprilisban kerül a kereskedések kirakatába, az árát még nem árulták el, de érzésem szerint 4,5 millió forint fölötti összeg lesz az árcédulán, figyelembe véve az aktuális 500-as modellek listaárát (a 85 lóerős TwinAir Turbo 4 millió forint, a 95 lóerős 1,3 literes Mjet 4,2 millió).
A FIAT 500 Cult vetélytársai Listaár, forint 
Opel ADAM 1.4 ECOTEC Start/Stop Slam (100 LE)  3 950 000
Audi A1 Sportback Attraction 1.2 TFSi (86 LE) 4 574 770
MINI Cooper Paceman 1.5 (122 LE) 6 653 000

Az anyagok kellemes tapintásúak, férfi ember számára viszont kicsit giccses.

Ezzel a kevésbé környezetszennyező (99g/km CO2-kibocsátású), takarékosan használható és egyben sportos motorral, a külső-belső extrákkal a FIAT olyan szegmensbe tudta belőni a kultikus kisautót, ami még kívánatosabbá teheti a rajongók számára.

Szavazás

Mennyi pontot adsz a kis FIAT-nak?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • MetroGoldwinMayer

    Szenzációs kis kocsi, nekem nagyon bejön. FFI vk, és lesz ilyenem és csak ezzel fogok rövidebb utakra menni.

  • Phrascarica

    Édi, aranyos trendi, de akkor is így látja az ember fia/lánya ezt a szutykot amikor 60.000 km-nél lekopnak a kapcsolókról a színes bevonatok, és lefoszlik a bőrnek hazudott kormány papírszerű alapjáról a hártyavékony felületi bevonat, amitől krémszínű bőrnek látszik? Akkor már csak egy megfáradt koravén szilikonszájú, műcsöcsű, műkörmű, kihullott műhajú némbert lát benne az ember az kocsisorról.
    Hányinger ez a képmutató kisautó amikor kicsit megöregszik ;)

  • Kempelen10.

    Arról a 60ezret futott példányról beszélsz, amit a magyar neppernél látni és valójában 360ezer km. van benne, csak valahogy az óra nem ezt mutatja? Hát igen, szegény Gábor Zsazsa is 40 éves koráig számolta az időt, és soha nem vallotta be, hogy valójában 90. Ettől még csak teljesen hülyék képzelték őt tinédzsernek a halála előtt 2 évvel. Isten nyugtassa a művésznőt.

  • Guevara

    Hátrafelé nyíló ajtóval mekkora királyság lenne.

  • Sturmge

    Én megpróbáltam venni de egyszerűen a fejem kinyomta a tetejét (188 cm) Túl magasan van nekem az ülés, megnéztem az ülés sín is magas. A Miniben elférek bőven de az + 2 milla. Ezt törpéknek gyártják.

  • Sturmge

    Természetesen a régebbi modellről beszélek, ezt még nem próbáltam.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.