FIAT 500 – Az olaszok glóriája?

Menetpróba - FIAT 500 Cult

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.03.03. 16.00

Európa egyik kedvenc kisautója külsőre nem változott, az igazi meglepetést a motorház alatt és a kormány mögött találjuk.

Röviden – FIAT 500 Cult

Mi ez?

Az olaszok divatikonja, ami kultuszával hódít
Mit tud? A 0,9 literes, kéthengeres turbómotorral takarékosan, és zöldebben közlekedni, a 105 lóerő pedig fürge városi járgánnyá teszi
Mibe kerül? Még nincs hivatalos ár, de a jelenlegi modellpaletta alapján 4,5 millió forint környékére tehető
Kinek jó?  Azoknak, akik a pénzükből nem a lehető legnagyobb autót akarják megvenni, hanem azt, amelyik tetszik nekik, de leginkább nőknek

Csendes februári délután volt, a nap langyos sugarai könnyed játékba kezdtek a króm visszapillantón. A napfénytető résnyire nyitva, a kristálytiszta levegő ide-oda kavargott az autóban. Az  észak-olasz Alpok havas lankái szinte karnyújtásnyira tornyosultak a szélvédőn, a keskeny szerpentineken alig találkozni autóval. Az útba eső kisvárosokban senki nem rohan, tapintható a nyugalom, ez egy más életforma, mentalitás és közlekedési morál.
Az előttem araszoló Lamborghini kistraktor megelőzése zökkent ki, az agyam jelez, idő van. Közel kétórásra nyújtottam a tesztutat, itt az ideje visszavinni a kis FIAT 500-ast a főhadiszállásra, ami nem más, mint a gyár tesztpályája, a Circuito di Balocco. Itt zajlott a FIAT 500-as család újdonságainak nemzetközi bemutatója. 

Circuito di Balocco

Miről is van szó? 
Mielőtt azonban átadhattuk volna magunkat a bevezetőben leírt kellemes autókázásnak, igazán színes sajtótájékoztatón szívhattuk magunkba az információkat. A vászonra kivetített diagramok, számok és térképek mind arról tanúskodtak, hogy a FIAT jól döntött, mikor elhatározta, hogy nagyrészt két modellre – a Pandára és az 500-asra – összpontosít.
A tavalyi évben Olaszországban a Panda vitte el az első helyet, ha új autó vársárlása került sor, az 500-as piaci helyzete pedig európai viszonylatban szépen megerősödött: Franciaországban 10, az Egyesült Királyságban 20, míg Spanyolországban 29 százalékkal nőtt az Ötszázas család eladásainak száma.  

Lattementa zöld, az egyik új szín.

Ezt a tendenciát szeretné továbbvinni az olasz gyártó a legfrissebb “Cinquecento” modellel, ami a már meglévő felszereltségi szintek mellé (Pop, Lounge és Sport) megkapja a Cult névre keresztelt csomagot, és új erőforrásokkal is bővül a paletta. 
A forma nem változott
A FIAT vérfrissített sikermodelljének formája nem változott, három új szín (lattementa-zöld, háromrétegű fehér és Italia-kék), és három új könnyűfém keréktárcsa közül válogathatnak a leendő 500-as tulajok, plusz néhány karosszériaelemet csillogó krómmal lehet feldobni. A vadonatúj Cult felszereltségi szint digitklímát, tolatóradart, 16″ felniket, TFT műszerfalat és fekete tető tartalmaz.

A három új szín közül a képen látható a háromrétegű fehér és az Italia kék.

Látványosabb újdonságokat inkább a kétajtós miniautó utasterében találhatunk, például a megújult szövet- vagy bőrkárpitozást és a kormány mögötti, a Magneti Marelli által fejlesztett 7 colos TFT-műszeregységet, amit akár ECO és Sport dizájnra is hangolhatunk, üzemmódtól függően. 

A Magneti Marelli által fejlesztett 7 colos TFT műszeregység. A Magneti Marelli egyike azon nagy múltú gyártóknak, akik az autósport élvonalának is szállítanak alkatrészeket. 32 ezer dolgozójával, 77 termékcsoportjával, 11 kutató-fejlesztő központjával a nemzetközi autóipar kiemelkedő szereplője.


Élményautózás és új motor
Két új erőforrás érkezett a kurta motortérfedél alá, a 0,9 literes, 105 lóerős, új szelepvezérléssel ellátott (MultiAir 2), az elődnél könnyebb TwinAir Turbo és a 69 lóerős benzin/LPG üzemű 1,2 literes blokk. A gázosított modelleket nem találtam a tesztflottában, így a kéthengeres TwinAirrel indultam útnak. 

Három új könnyűfém keréktárcsa közül válogathatnak a leendő 500-as tulajok, plusz néhány karosszéria elemet csillogó krómmal lehet feldobni.

Az autóban ülve szinte semmit nem lehetett érezni a két henger harcából, hála a mélyben dolgozó kiegyenlítőtengelynek, a kocsi nem nagyon ráz. Azt hittem, szerpentinen felfelé csúnyán el fog vérezni a Cinquecento, de a 105 lóerős teljesítmény elegendőnek bizonyult hegymenetben is, és sokszor éreztem úgy, hogy van értelme a TFT kijelzőt “Sport” módban használni, nem csak felesleges dizájnelem, mert így kapjuk meg a motor kínálta maximális nyomatékot, ami 145 Nm. 
ECO-ban pedig valóban takarékosabb, környezetkímélőbb üzemre kapcsol az autó, a teljesítmény 98 lóerőre és 120 Nm-re korlátozódik, a start/stop rendszer automatikusan aktiválja magát, ha kikapcsoltuk volna.

Ez ugyan nem új szín, de ez is nagyon jól áll a cinquecento-nak.

A kormányzás nem volt érzéketlenül puha, kellemes volt tekeregni a kanyargós úton, amihez közepesen feszes futómű társult, aminek a kátyúelnyelő-képességéről nem tudok nyilatkozni, mert egyszerűen sima volt az út. A hatsebességes manuális váltó nem hagyott említésre méltó nyomot bennem. 
A gyártó szerinti 10 másodperc alatti nulla-százas sprintet nem próbáltam ki, ahogy a 188 km/órás végsebességet sem, viszont a katalógusban megadott 4,2 literes átlagfogyasztás nálam 5 felett volt.

Az egyik legnagyobb újdonság a a 0,9 literes 105 lóerőre felpiszkált TwinAir Turbo motor.

A kéthengeres, környezetkímélő blokk pedig nemcsak a fáknak, bálnáknak, meg az ózonpajzsnak tesz jót, hanem a pénztárcánknak is. Ugyan idehaza legfeljebb a megspórolt üzemanyag ára marad a zsebünkben, de Európa vidámabb felében az alacsony CO2-kibocsátású autók vásárlását adókedvezményekkel is ösztönzik. A visszavett hengerszámú turbómotorok a hasonló teljesítményű szívómotorokhoz képest harminc százalékkal kevesebb szén-dioxidot eregetnek a levegőbe, persze nem az életben, hanem a szabványos mérési ciklus abnormálisan lassú tempójával.
Meglátjuk, hogy muzsikál
A FIAT 500 Cult a 105 lóerős TwinAir Turbo motorral áprilisban kerül a kereskedések kirakatába, az árát még nem árulták el, de érzésem szerint 4,5 millió forint fölötti összeg lesz az árcédulán, figyelembe véve az aktuális 500-as modellek listaárát (a 85 lóerős TwinAir Turbo 4 millió forint, a 95 lóerős 1,3 literes Mjet 4,2 millió).
A FIAT 500 Cult vetélytársai Listaár, forint 
Opel ADAM 1.4 ECOTEC Start/Stop Slam (100 LE)  3 950 000
Audi A1 Sportback Attraction 1.2 TFSi (86 LE) 4 574 770
MINI Cooper Paceman 1.5 (122 LE) 6 653 000

Az anyagok kellemes tapintásúak, férfi ember számára viszont kicsit giccses.

Ezzel a kevésbé környezetszennyező (99g/km CO2-kibocsátású), takarékosan használható és egyben sportos motorral, a külső-belső extrákkal a FIAT olyan szegmensbe tudta belőni a kultikus kisautót, ami még kívánatosabbá teheti a rajongók számára.

Szavazás

Mennyi pontot adsz a kis FIAT-nak?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • MetroGoldwinMayer

    Szenzációs kis kocsi, nekem nagyon bejön. FFI vk, és lesz ilyenem és csak ezzel fogok rövidebb utakra menni.

  • Phrascarica

    Édi, aranyos trendi, de akkor is így látja az ember fia/lánya ezt a szutykot amikor 60.000 km-nél lekopnak a kapcsolókról a színes bevonatok, és lefoszlik a bőrnek hazudott kormány papírszerű alapjáról a hártyavékony felületi bevonat, amitől krémszínű bőrnek látszik? Akkor már csak egy megfáradt koravén szilikonszájú, műcsöcsű, műkörmű, kihullott műhajú némbert lát benne az ember az kocsisorról.
    Hányinger ez a képmutató kisautó amikor kicsit megöregszik ;)

  • Kempelen10.

    Arról a 60ezret futott példányról beszélsz, amit a magyar neppernél látni és valójában 360ezer km. van benne, csak valahogy az óra nem ezt mutatja? Hát igen, szegény Gábor Zsazsa is 40 éves koráig számolta az időt, és soha nem vallotta be, hogy valójában 90. Ettől még csak teljesen hülyék képzelték őt tinédzsernek a halála előtt 2 évvel. Isten nyugtassa a művésznőt.

  • Guevara

    Hátrafelé nyíló ajtóval mekkora királyság lenne.

  • Sturmge

    Én megpróbáltam venni de egyszerűen a fejem kinyomta a tetejét (188 cm) Túl magasan van nekem az ülés, megnéztem az ülés sín is magas. A Miniben elférek bőven de az + 2 milla. Ezt törpéknek gyártják.

  • Sturmge

    Természetesen a régebbi modellről beszélek, ezt még nem próbáltam.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.