Tilos volt jobb Škodát csinálni?

Teszt: Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI Ambition

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.02.28. 06.00

Most először van csapott hátú Škoda az alsó-középkategóriában, ami jó hír. A rossz: nagyon érezni rajtra, hogy nem volt szabad közel kerülnie a Golfhoz.

Röviden – Škoda Rapid Spaceback

Mi ez?

Újdonság a Škodától a kis és a kompakt autók határán. Érzésre egy alsó középkategóriássá felfújt Fabia. 

Mit tud? Sok hellyel, kulturált működéssel, kis fogyasztással szolgálni egy belátó családot.
Mibe kerül? 75 lóerővel a listaár 3,3, a 86 lóerős motorral 4,15 millió Ft. A tesztelt változaté 4 475 710 Ft, amiből félmilliós kedvezményt kapni.
Kinek jó?  Annak, akinek nincs még 102 870 forintja a ferdehátú Rapidra, amely praktikusabb autó. Vagy aki eltaszítja magától az Octaviát, hasonló áron és felszereltséggel.

Külső, karosszéria

Adatlap

Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI Ambition

Tilos volt jobb Škodát csinálni? 1
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 86 LE
Nyomaték 160 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,7 sec
Végsebesség 180 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,1 l / 100 km

Nem, a Rapid új változata nem kombi. Olyasféle meredekhátú ötajtós, mint kettővel ezelőtti generációjában a Kia Rio volt. Bizonyos megoldásaival a városi, másokkal a kompakt autókat idézi. Szélessége a kiskocsik közé, hossza az alsó középkategóriába sorolja: 430,4 centijével 26,5 centivel rövidebb az Octaviánál, és nagyjából ugyanennyivel hosszabb az ötajtós Fabiánál.

10-15 éven át a Škodák többet nyújtottak az átlagnál, pl. nagyobb karosszériát és igényesebb kialakítást. Kívül az újdonság is ígéretes. A jól megmarkolható, masszív kilincs, az egyik legfontosabb érintkezési felület az autóval, tartósságot és biztonságot sugall. A ráfordítást jelzi a hátsó tárcsafék és az áramvonalas aero-ablaktörlő, amivel az alaktényező 0,304. Az üzemanyag-betöltő nyílás fedele ebben a Rapidban már zárható, így a gyári jégkaparó is védve van.

Belső tér, csomagtartó

Minőségérzetben fájó a visszalépés, a Škoda Rapid Spaceback belső tere zavaróan egyszerű. Műszerfalán sok a kemény műanyag, nincs akadályérzékelő az ablakemelőkben, ezért nem szaladnak fel egy mozdulatra és nem kapcsolja le a fényszórót sem, ha égve felejtjük. Viszont a központi zár diszkréten működik, retesze nem csattan akkorát, mint egy Renault Fluence-ban.
 

Kár az utastér butításáért, a Golf VII aligha szorul rá. Elvitte az Év Autója címet, tönkrenyeri magát az összehasonlító tesztekben. Mit árthatna neki egy igényesebb Rapid Spaceback?

A tesztelt Škoda Rapid Spaceback aduja a hátsó lábtér tágassága, itt kétméteres emberek ülhetnek egymás mögé. A belső tér keskenysége viszont rontja a szubjektív térérzetet, ezen kibukik, hogy az autó a Polo rokona. Mégis elhelyezhető hátul három gyermekülés, persze nem kényelmesen, de a 9-18 kg közötti ülésfajtából befért három.

Sziporkázóan sok ötlet segít az elöl-hátul kényelmesen ülő utasoknak belakni az autót. A vezetőülés alatt jut hely a láthatósági mellénynek, az ajtókba belefér a nagy vizesflaska, az első üléstámlák belő oldalán ott a praktikus zseb. Jó megoldás a hátsó kartámasz az integrált síalagúttal és a kihajtható fedéllel, az ajtóban apró kukát rögzíthetünk.

Pótkerékkel csökken a kategóriában nagynak számító, 415 literes csomagtér, de térfogata elegendő. Nehézkesen működik a csomagtér-elválasztó polc, egy kézzel ritkán sikerült lejjebb tennünk vagy a lökhárító szintjébe emelnünk. A csomagtartó elsősorban mély, semmint széles vagy hosszú, ami azt jelenti, hogy elég lentről kell kiemelni a cuccokat.

Vezetés városban

A Rapidban a vezérműláncos 1,2 TSI van, nem a vezérműszíjas, mint a hetes Golfban vagy az új Octaviában. Korábban voltak lánc- és láncfeszítőgondok ezzel a motorral, de úgysem látunk a jövőbe, ezért ez nem rontja az autó értékelését.

Térfar vagy űrtompor lehetne magyarul. A Spaceback a méretes hátsóra utal, ami valóban áll az új Škodára

Ám aki előző generációs TSI-motorral vesz autót, nagyon ügyeljen az olajcsere-periódusok betartására, használjon minőségi olajat és az évek múlásával figyeljen a lánc hangjára, ami először hidegindításkor jelentkezhet. Akárhogy is lesz, a négy évre vagy 200 000 kilométerig érvényes garancia mindenképp az autó előnyére válik.

Budapesten járva hamar megszerettük az autót. 10,9 méteres fordulóköre rendben van, a kilátás egészen jó. 86 lóerős motorja sehol sem erős, de végig nyomatékos, és alapjáraton kevésbé hajlamos lefulladni, mint az erősebbik 1,2 TSI.

Fémpálca tartja a motorházfedelet. A konszern nem flancol feleslegesen

Kis fordulaton feljebb kapcsolhatunk, a halk és rugalmas motornak egy nagy baja van: fagyos időben gyengén fűt, még bemelegedés után is. Budapesten a 195/55 R15-ös gumikkal a kiálló síneken, besüllyedt csatornafedeleken kényelmetlenül keveset enyhít a rugózás.

Mit tud hosszabb úton?

Ami egy autóban fontos, és amitől egy kocsi érezhetően igényes konstrukcióvá válik, abban a Rapid Spaceback is pont azt a perfekcionizmust tükrözi, amivel a VW-konszernben az autók készülnek, az apró Uptól a mindenvivő RS6-ig.

Kis motorja halkan és olyan selymes finomsággal forog, mintha nem is égési-robbanási folyamatok mennének végbe odabent. A váltókar lágyan mozog, áttételezése passzol a motorhoz.

A spórolósra vett utastér alapján ki se néznénk belőle, milyen kifinomultan működik. 180 km/óra végsebessége és 11,7 s alatt gyorsul százra

80-ig az autó kellően fürge, nagyjából 100-as sebességtől megtörik a gyorsulás lendülete, mert itt nincs meg a tüzes, 105 lóerős verzió többletteljesítménye. Mivel a két motor nyomatéka szinte azonos (160/1500-3500 illetve 175 Nm/1550-4100), a gyengébbikkel is bátran kimerészkedhetünk lakott területről.

Nagyobb sebességnél a rugózási kényelem jó, az ülések is azok, kellemes üléshelyzettel. Húzósan vett kanyarokban megmutatkoznak a futómű tartalékai, a kormányzás pontossága, erőszükséglete megfelelő.

Fogyasztás

Elégedettek voltunk az autó fogyasztásával. A tél leghidegebb napjaiban volt nálunk, étvágya Budapesten így sem ment 8,6 liter fölé. Kevesebb rövid úttal és takarékosabban vezetve ebből egy litert le lehet vonni. Hosszabb úton az ötfokozatú váltós autó 6,1 litert fogyasztott, aki jobban ráér, fél litert gond nélkül meg tud spórolni.

Jó ötlet a gyári jégkaparó. A zárható üzemanyag-betöltő nyílással nem lehet csak úgy kivenni a kocsiból, mint a ferdehátú Rapidban


Ár, garancia

A csapott hátú Spaceback és a ferdehátú Rapid között 102 870 Ft az árkülönbség. Az árelőnyön kívül a Škoda Rapid Spaceback mellett szól a látványos üvegtető az opciós listán, ellene a jóval kisebb csomagtartó.

A listaáron 4,5 millió, akcióban 3 975 710 forintos Rapid Spaceback konkurensei Listaár (akciós ár)
Hyundai i30 1,4 Life (100 LE) 4 499 000 Ft
(3 999 000 Ft)
Renault Mégane 1,6 16V Authentique (110 LE) 4 590 000 Ft
(3 690 000 Ft)
Škoda Rapid 1,2 TSI Ambition (86 LE) 4 578 580 Ft
(4 078 580 Ft)
Škoda Octavia 1,2 TSI Active (86 LE) 4 598 900 Ft
(3 998 900 Ft)

Első ránézésre a Rapid Spaceback (és a Rapid) ár/érték aránya kiábrándító az i30-hoz és a Mégane-hoz képest, nem is beszélve az Octaviáról, amelyek mind igényesebb kivitelű és részben nagyobb teljesítményű autók.

Ám a 999 forintba kerülő, gyakorlatilag ajándék Clever-csomagban a Rapidhoz kapunk ülésfűtést, tolatóradart, bőrkormányt, 15 hüvelykes könnyűfém felnit és CD-s rádiót, ami sokat javít helyzetén. Mégsem kétséges, hogy négymillióból jobb autót lehet venni a konkurenseknél, a legjobbért viszont ki sem kell lépni a Škoda-szalonból. Az Octavia még alapmodellként is lényegesen komolyabb és vonzóbb autó.

Mellette – Ellene
  • 1075 kg önsúly
  • Remek térkínálat
  • Praktikus utastéri megoldások
  • Kedvező fogyasztás
  • Kulturált hajtáslánc
  • Kényelmes ülések
  • Egyenként rendelhető extrák
  • A vártnál gyengébb minőségérzet
  • Közepes rugózási kényelem
  • Keskeny utastér
  • Korábbi generációs TSI-motor
  • Alig olcsóbb egy Octaviánál

a a

 

Szavazás

Ballépés vagy mindenvivő? Hogy tetszik a Škoda Rapid Spaceback?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Levrone

    Ezt a mai napig nem értem, miért is olyan hatalmas ötlet a gyári jégkaparó… Biztos velem van a baj. Attól még jó autó, de ezt a gyári jégkaparót minden cikkben lehozni… Nem vágom. Mondjuk a gyári marketinggépezet is épít erre az elemre.

    “80-ig az autó kellően fürge, nagyjából 100-as sebességtől megtörik a gyorsulás lendülete”

    Na ezért sem lesz ilyenem… :-) A dízelem ugyanezt 170-ig tudja, mármint a töretlen lendületet. Egyébként tényleg így van ez sajnos ezzel a gyengébbikkel, próbáltam. Nem sokkal ment jobban, mint a szívó 1.2-es Polonk. Ettől még meg lesz a célközönsége biztosan.

  • PROVOCATOR

    Sajnos a Skoda ugyan olyan unalmas, baltával faragott stílust képvisel mint a Volkswagen és az Audi. Semmi fantázia, és a Skodát még vissza is fogják.

  • v_gabe

    Ez az autó kevés elöl (így lehet elfogadható hátul) és a nívója messze elmarad az alsóközéptől. Valóban egy kissé felfújt kisautó, de az is marad. Annak viszont piszok drága.

  • largo

    Városi fogyasztás 8,6.Röhej.Turbós szemét.

  • hulyemernok

    A régebbi TSI lehet nem rontja az autó értékelését, de az értékesítését valószínüleg igen. Ismerős körökben volt aki eltántorodott tőle… Egyébként a 8,6-os városi fogyasztással largo annyira nem lennék elégedetlen, számolod hozzá, hogyha nem egy újságíró vezeti akkor -1 – 1,5 liter, és bár az új motoroknak már nincs bejáratási üzeme, a tapasztalat azt mutatja, hogy 10-12000 km-nél áll be a konkrét fogyasztás. Ebben az autóban 2500 km van, nem is értem, hogy lehet így fogyasztást mérni?

  • demagóg

    el nem tudom képzelni, hogy vki rapidot vegyen octavia helyett.
    a formaterv pedig 2004-ben jól mutatott volna, na de 2014 van.

  • Guevara

    Gyári jégkaparó.. Filléres vacak, de erősíti a márkaimázst. Egyébként ha egy mód van rá, nem szabad kaparászni az üveget, a rajta lévő homok- és porszemcsék összekarcolják, ha maga a kaparó nem is.

  • Gianniz

    Gondolom largo kolléga falusi, ezért nem sok fogalma van egy dugós nagyvárosi fogyasztásról:)

    A turbós – egyébként max padlógáz 180-nál enne többet egy szívónál, de mind1.

  • Gianniz

    A Formaterv speckó ugyanolyan, mint az Octaviánál.

  • skodascsoda

    az én tippem 4 misi körül chevi cruze 1.8 LT. az életet ki lehet alkudni most a kereskedőkből.

  • MetroGoldwinMayer

    Elég sikeres lesz ez az autó még Mo-n is. Eccerü, igen, elfogadható az ára, értéktartó lesz.

    1 dolgot nem értek. Ez akkora mint a G Astra volt 15 éve, úgy megy mint abból az 1,4es benzines, és annyit is fogyaszt mint az.

    Akkor mire a sok hókuszpókusz meg a dáunszájzing?

  • toce

    Jó autók is lehetnének a Skodák, de engem végtelenül idegesít a VW group autó pozícionálási gyakorlata. Direkt el kell rontani valamit, nehogy olyan jó legyen már, mint a minőségibbnek beállított márka. Ezért nem lehet egy Seat belseje normális (ha már külsőleg jobb mondjuk a Leon mint a Golf, vagy az Alhambra mint a Sharan) és ezért kell az Octava futóművének úgy dübögni, ahogyan más autó nem tette 2000 óta…

    Meg tudnák csinálni jó, több költséggel se járna, így maradna a profit is, de csakazértsem. Ez engem eltántorít…

  • Kempelen10.

    MetroGoldwinMayer!

    Ezt tényleg komolyan kérdezed? Egy 1,4-eshez hasonlítasz egy 1,2-est, aminek a károsanyagkibocsátása 20%-kal kevesebb? Nem akkora, mint a G Astra. Hátul, pl nagyobb.

  • MetroGoldwinMayer

    Kempelen10

    De igen, ugyanakkora. Uyanaz a súlya, külső mérete. Hátul lehet hogy ez nagyobb, de keskenyebb.

    A károsanyagkibocsátása 20%-kal kisebb LENNE, ha a gyári fogyasztási átlagát (5,1L) meg tudná közelíteni. A G Astrával el lehet járni annak a gyári (6,2L) átlagával. Ezzel nem, így a károsanyag kibocsátása ennek minimum ugyanannyi.

  • v_Petya25

    A gyári jégkaparó szerintem is parasztvakítás, sosem vakarnám az üveget. 3,5 misis akciós ár lenne reális érte, nem több.

  • OKdoki

    Aki ilyenben gondolkodik, az mindenképpen menjen vele egy probakört. Én kipróbáltam, majd az Octaviát is. Vezetési kényelemben ég és föld az Octavia javára. Ez ilyenekben nyilvánul meg az én testalkatom mellett. A pedáltér és elrendezés egy szűkös melléfogás. Rossz helyen van a gáz, a fék és még a kuplunghoz sem tudtam tökéletesen belőni az ülés kormány combot. Ha nehezen kényelmes helyet találtam a bal láb pihentetésére, akkor a pedálok kezelése már nem volt kényelmes és biztonságos. Közel is voltak egymáshoz a pedálok, és az egész el volt csúszva jobbra a középkonzol felé. Ez zavarta a jobb lábam is, de akkora mozdulatot követelt a baltól, ha ki akartam nyomni a kuplungot, hogy valósággal fel kellett emelni egy picit az ülőlapról. meg lehet ezt szokni. Talán hosszabb távon jobban is be lehet lőni. Azonban beültem az Octaviába és fél perc alatt tökéletes volt a pozíció. Bizony az egy Golf. És elől nem babráltak vele, így tökéletes az ergonómia. Persze lehet, hogy az én testalkatommal van a hiba, de létezhetnek még hasonló emberek. Egyébként 179 centi magas vagyok, és viszonylag rövidek a lábaim, cserébe nagyobb a felsőtestem. Ez azt eredményezte, hogy az előző Octaviában a hajam (az a kevés, lapos semmiség) rendre hozzá ért a tetőkárpithoz a hátsó ülésen.
    A lényeg, próba nélkül nem éri meg az a 200 ezer forint köröli spórolás, amiért egy megfelelő Octaviát is kapni.

  • Gianniz

    Octaviához képest 700.000 Ft az, mert állandó fél millás kedvezmény van rá. Más kérdés, hogy az is kevés. 1M-el kellene olcsóbbnak lennie. Egyébként annyira nem rossz gép ez, attól, hogy neked nem jött be, de valóban kompromisszumos.

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

Csúnya kamionbaleset Zalában

Két kamion ütközött Zala megyében, az M70-es autópálya felét lezárták.

Lerohadtál? Így vontassál!

Itt a tél, a hideg, a hó: megnőtt az esélye, hogy akár kocc, akár lemerült akku, akár befagyott üzemanyagszűrő miatt kötélvégre kerüljön az autós.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.