Ritkább, mint egy Ferrari

Vezettük: SEAT Leon Cupra

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2014.02.26. 06.00

Pedig a VW-konszern terméke. De nem Lamborghni. Viszont piszok gyors. És rekorder. Mi az?

Röviden – SEAT Leon Cupra

Mi ez?

Golf GTI-unokatesó több erővel, szerényebb presztízzsel
Mit tud? Gyors, de észrevétlen
Mibe kerül? 8,7 milliótól indul a gyengébb változat
Kinek jó?  Praktikus kompakt, amit szuper vezetni. Magyarán: mindenkinek

Ha úgy érzi, a cikket indító felvezető szöveg és a fenti széles fotón látható – hmmm, hétköznapi – autó nem igazán harmonizál, akkor téved.

Az új SEAT Leon Cuprából valóban sokkal kevesebbet vesznek majd honfitársaink idén, mint Ferrariból. Így volt ez tavaly is, így lesz idén is. Előbbiből 2-3 darab, utóbbiból 2-3 tucat is gazdára találhat.

Pedig ez is gyors, hogy mást ne mondjak, menne tovább is, de 250 km/óránál leszabályoz. Teljesítménye alapján ez minden idők legerősebb SEAT-ja.

Na, de hagyjuk a hatásvadász hasonlatot a Ferrarival, a paprika és a dinnye nem összehasonlítható, bármennyire is csíp a fűszernövény.

Ön kiszúrná? Biztos benne? – külső

Leegyszerűsítve két csoportba sorolhatjuk a kompaktok sportváltozatait: vannak az erejüket pávatollakkal hirdető agyonszpojlerezett kocsik (mint például a tekintetet vonzó Astra OPC), és vannak a külsőleg az alapváltozattól ránézésre alig eltérő izomkompaktok. Ezek szerény vezére mostantól a Leon Cupra.

Két kasztni, két teljesítmény, 8,7 milliós induló ár

Oldalról például a 18/19-es felniken, és a mögöttük lapuló féknyergeken kívül szinte csak a SEAT-kereskedők szúrják ki, hogy ez nem egy nyugdíjra váró aneszteziológus munkába járós 1,2 TSI-je, de elöl-hátul is csak szolidan módosították az ütközőket, a hűtőrácsot, és a lámpákat. Ízlés kérdése, hogy kinek melyik világ jön be, a hot hatch-rajongók között talán azért többen vannak, akik szeretik a feltűnést, de ne zárjuk ki, hogy ennek az iránynak is vannak szimpatizánsai. Nem mindenki szeret kérkedni, és a VW-konszern termékei tipikusan ilyenek.

Itten sincs semmi különös – belső

Beülve a Leonba a remek fogású, vaskos kormányt kell megdicsérni, ezen, az üléseken, és pár apró díszítésen felül minden a régi. Vagyis minden volkswagenesen korrekt, vagy unalmas, ki hogyan áll a kérdéshez.

Jól mutat a váltókar előtti kis logó, ugyanakkor hülyeség, hogy az ülések bőr kárpitja egyes változatoknál pont ott fehér, ahol beüléskor végigdörzsöli az ember nadrágja. Tájékozatlan utasunk számára fennhéjázásnak tűnhet a 300 km/óráig kalibrált sebességmérő, de nem az. Amikor legutóbb egy VW-konszernes autóban elértem a 250 km/órás leszabályozást, akkor 272-t mutatott a műszer. (Fotó és cikk erről itt nézhető meg.)

Valódi kézifékkar, és változó áttételű kormány. Az anyagok mint a sima Leonban, itt-ott kis díszítéssel

Ha már az Astra OPC-t említettem külső megjelenésben ellenpéldaként, akkor a belsőnél is ide lehet citálni, mert az annál szerényebb fizimiskával bíró Leon Cupra sokkal praktikusabb, hiszen 3 és 5 ajtós változatban is kapható, mindkettőnél normális hátsó fejtérrel.

Két változat! Két változat?

A karosszéria mellett a teljesítmény is kétféle, igaz, ez az állítás máris szorulna némi magyarázatra a cég részéről, hiszen 265 és 280 lóerővel lehet rendelni. Talán több értelme lenne komolyabb differenciának, mondjuk 220/240 körüli, és 280 lóerővel kínálni, egyúttal a gyengébbet érezhetően olcsóbb áron adni, de a cégnél így döntöttek. Ja, mindkét verzió maximális forgatónyomatéka tök ugyanannyi, 350 Nm, amit 1750-5300 fordulat/perc között képes leadni az újnak mondott (valójában a Golfból ismerős) kétliteres, turbós benzinmotor, természetesen az első kerekeken. Négykerék-hajtást nem ad a Leon.

Alapesetben hatfokozatú kézi, míg az erősebb változatnál szintén hatfokozatú DSG a váltó, az elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű akár a nyomaték egészét is képes kivezérelni egyetlen kerékhez, ha az extrém kanyarvétel közben így látja jónak az elektronika.

Sok helyütt szolgál a kétliteres motor, ezúttal a valaha készült legerősebb Seat szíve. A maximális nyomatékát széles fordulattartományban képes leadni

Ahogy tudásban, úgy árban sincsenek nagy különbségek: 8,7 millióról indul 3 ajtósként a 265 lóerős, ugyanez 2 ajtóval nagyobb kasztnival 8,8 millió, míg a csak ötajtósként rendelhető 280 lovas csúcsváltozat induló ára 9,2 millió forint. Szerintem, ha lenne egy 220-240 lóerős alapváltozat mondjuk 6,99 millióért, talán többet adnának el, de ez csak az újságíró okoskodása. Ez a választék, ebből lehet “szemezgetni”.

Vezetni jó!

Amúgy a kocsi baromira megy, igaz, nem a sportossághoz általában jobban passzoló kézi váltóval tetszett, mert a váltókar túl hosszú úton jár, és nem elég feszes. A Leon Cupra rajongói az izgalmas hangokat is hiányolják majd, túl csendes, túlságosan visszafogott ezen a téren is a kocsi. Talán pont a külső, és a motor/kipufogó hangja képes a leggyorsabban érzelmeket kiváltani, na hát a Leon Cupra csak akkor, ha tapossuk.

Akkor viszont gyors. Érdekes belegondolni, hogy pont ugyanannyi a végsebessége, mint az előbb említett, az óra szerint 272-vel száguldó S8-as Audinak. Sőt, 5,7 másodpercével ez a szürke kompakt csak egy szekundummal később éri el a 100-at, mint az 520 lóerős szuperlimó – ha már ezt a távoli rokont hoztam fel példának.

Mindezt a Barcelona körüli 100-as, meg 80-as sebességkorlátozásokkal teli autópályákon nem tudtuk kipróbálni, viszont a katalán hegyek közé ügyesen elrejtett, hirtelen szintemelkedésekkel és ravasz kanyarokkal teli Castelloli pályán igen. A feladat az volt, hogy Tom Coronel WTCC-versenyzőt kellett követni, aki persze csak annyira nyomta előttünk, hogy éppen ne maradjon le tőle a vonatozó újságíróhad.

Tom Coronell nem beszélt, miközben üldöztük

Így is remek, majdnem perfekt élmény volt a Cupra. Kiváló gyorsulása mellett főként az elektronikus vezérlésű diffizár által kontrollált kanyarodási képességei dicséretesek, amely az esetlegesen kipörgő első kerekek fékezgetése helyett a jobban tapadóhoz tolja át a nyomatékot. A Cupra üzemmódban keményedő futóműnél kevésbé sportos a változó áttételű kormány, a fékek pedig a pályázgatás alkalmával valószínűleg megbuggyantak – ezt éreztem a Castelloli pályán száguldva az autó leggyengébb pontjának.

Javítsanak a statisztikán, kérem!

Menettulajdonságait nézve az elődjénél minden porcikájában komolyabb, de 75 kilóval könnyebb Leon Cupra szolíd külseje, és Comfort módban egy 1,2-es változat kényelmét nyújtó képessége miatt simán illik egy nyugdíjhoz közeli, tehetős altatóorvoshoz is. A nemzetközi bemutatón a mérnökök többször hangsúlyozták, hogy céljuk a tökéletes hétköznapi használhatóság megteremtése volt, ami sikerült, mégpedig úgy, hogy a képességei alapján egy izomkompaktra vágyó ifjú is nagyokat autózva boldog lehet vele.

Ereje és tudása alapján házon belül valahol a 220/230 lóerős kategóriateremtő Golf GTI, és a 300 lóerős Golf R között van, ugyanígy árban is, ha a szélesebb konkurenciát nézzük, akkor a sportos kompaktok többségénél erősebb. Aki sportos kompaktra vágyva többre becsüli a technikát a csicsánál, próbálja ki, hátha a nagyon kevés Leon Cupra-vásárlók egyike lesz belőle.

Képzeljék, SEAT Leon Cuprából az elmúlt 5 évben mindössze 4 darab vadonatúj kelt el itthon.

Mellette – Ellene
  • Vezethetőség
  • Praktikum
  • Ár – mondjuk
  • Szerénykedő külső
  • Szerény presztízs

Na, de mit tud a többi szuper-kompakt?
Az alábbi cikkből kiderül.

Ritkább, mint egy Ferrari 1

Szavazás

Mennyit ér ez a kocsi?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • OKdoki

    Nos, én ismerek egy ötvenes altató orvost. Budapest egyik nagyobb és jobban szituált kórházában dolgozik. Nissan Note-János van. És szerintem örül, hogy végre össze spórolt rá. :-)) Hozáteszem, sajnos! Mert egyébként, e fenti autónak kellene lennie a dolgozó megvalósítható álmának!

  • OKdoki

    János a fenét! Ez a tablet kijavítgatja a szavakat, én meg nem figyelem. Note-ja. Hogy ebből hogyan lett János, azt el sem tudom képzelni.

  • Gianniz

    Az új király. Nordschleifén 8 perc alatt megy. Ezt 10 éve a Lambo Murcielago tudta 550LE-vel. Egyébként meg feltűnésmentes, gyors, és akár takarékos is lehet – 9.5 literrel reálísan használható. Az MBQ platformos VAG gépek amúgy is lemossák egyenesben a konkurenciát, még a sima Golf GTI/Skoda RS alap 220LE-vel is megveri egyenesben a 250LE-s Focus ST-t. Ez pedig azokhoz képest űrrakéta. Bőven elég a 265LE gyári verzió, alap chiptuninggal 330LE benne van, és azt bírja is tartósan.

  • kéneezaverda

    Na ez nem kéne. Pedig ez az autó -a maga visszafogottságával- nekem nagyon is szimpatikus lett. Csakhogy a Seat brandet és különösen a Leon Cupra modellnevet úgy lejáratta kis hazánkban a legprimitívebb külvárosi utcai harcosok kasztja, hogy egy bizonyos intellektuális szint felett felejtős. Célcsoport lehet viszont az az altatóorvos aki reggelente egy lámpánál álló 300m-es kocsisort padlógázzal, három záróvonalon át kikerülve felhőtlenül boldog vigyorgással áll be első elé…a zebrára.

  • SeatAlteaFR

    SEAT fanatikusként nem is tudnék mást mondani az autó remek ha lenne rá pénzem biztos megvenném a 280LE-s verziót rögtön vinném az OCT tuninghoz ahol brutális fenevad lenne belőle bár meg kell jegyeznem így sem kell szégyenkeznie így is elég sportos meg nem is kell olyan feltűnőnek lenni ha égjenek csak be a nagy presztízsű autók pl BMW Audi Merci ha ennek a motorjába még picit belepiszkálunk mondhatni az utak királya lesz sőt már gyárilag is egy szó mint száz csúcs ez az autó :)

  • SeatAlteaFR
  • Guilltonie

    Gianni Giovanni!

    Az ugye MQB akar lenni??!

    Másrészt mi köze van egy közös platformnak a köridőhöz ha mindegyik ugyanolyan?

    8 perc alatt megy a Nordschleifén?

    Erről tudnál valami bizonyítékot mutatni?

    Mert én (meg még jó páran) úgy tudom ,hogy egész pontosan 8perc 7.97 mp-et ment.

  • Gianniz
  • Gianniz

    Idáig a Megane RS 265 CUP tartotta a rekordot 8.07-el elsőkerekes kategóriában, de annak betonkemény sportfutóműve van, ami lerázza a vesédet itthon. A Cupra meg komfort DCC beállítással kényelmes is tud lenni.

    Még nem hivatalos, Genfben teszik közzé:

    “Auf der Nürburgring-Nordschleife war der Seat sogar

  • Gianniz

    “Auf der Nürburgring-Nordschleife war der Seat sogar

  • menőmanó

    Egész jó kis autó.
    Sajnos az ára reális, bár értelmesebb lenne egy kb. 220Le 7 millió környékén.
    Kit érdekel mennyit megy a versenypályán? A közút nem versenypálya és a legtöbb tulaj kihasználni sem tudja, így teljesen mindegy.
    Sajnos a Seatnak nulla a presztízse, így az átlagnál jóval kevésbé tartja az értékét, így eladásnál nagy a veszteség. Mondjuk ilyenre még használtan sincs igazán kereslet, ha egyáltalán megmarad addig épségben. :)

  • Guilltonie

    Menőmanó!

    A köridő csupán azért érdekes mert mérvadó a kategória társakhoz képest.
    Nem véletlenül viszi a gyár pont oda.
    Minden új autó megmérettetik a Nürburgringen ami nem egy egyszerű szakasz,így ad egy támpontot,hogy mégis mire képes az autó.

    Legalábbis nekem ennyit jelent és nem többet.
    Nyilván abban igazad van,hogy pályán kívül sehol nem lehet vele aztán így autózni.

  • Gianniz

    Pont szarok a presztízsre, amúgy Leon Cupra éppen arra van kitalálva, hogy a villantós sznobokat a 15-20 millás nagyvasakban szarrá alázza az ember, ha éppen ahhoz van kedve.

    Nagyon jó móka tud ez lenni egyébként, amikor a Q7-esben vagy BMW-ben a gyúrt kopasz meg a szőke maca feje vörösödik, és közben csak egy kis pont lesz belőlük a hátsó tükörben, előtte meg nagyarcúan villogtak:)

    Az külön előny, hogy “ez csak Seat”, mert nem lopják úgy, mint egy VW, vagy Audit. Az értéktartásban tévedsz, pont ugyanúgy tartja az árát, ahogy egy VW, vagy Skoda.

  • SeatAlteaFR

    Gianniz: Teljesen igazad van egyébként ugyan úgy tartja az árát mint a többi ahogy te is mondtad .

  • Kempelen10.

    Menőmanó, azt az értéktartást szokás szerint benézted. :-D Sajnos, mert én olcsóbban szívesen kacérkodnék ilyen verdával.

  • Gianniz
  • SeatAlteaFR

    Ja és az az 5db ami forgalomba helyeztek nem sima cupra az tuti cupra r esetleg sima cuprából viszonylag sok van .

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.