Röviden – SEAT Leon Cupra

Mi ez?

Golf GTI-unokatesó több erővel, szerényebb presztízzsel
Mit tud?Gyors, de észrevétlen
Mibe kerül?8,7 milliótól indul a gyengébb változat
Kinek jó? Praktikus kompakt, amit szuper vezetni. Magyarán: mindenkinek

Ha úgy érzi, a cikket indító felvezető szöveg és a fenti széles fotón látható – hmmm, hétköznapi – autó nem igazán harmonizál, akkor téved.

Az új SEAT Leon Cuprából valóban sokkal kevesebbet vesznek majd honfitársaink idén, mint Ferrariból. Így volt ez tavaly is, így lesz idén is. Előbbiből 2-3 darab, utóbbiból 2-3 tucat is gazdára találhat.

Pedig ez is gyors, hogy mást ne mondjak, menne tovább is, de 250 km/óránál leszabályoz. Teljesítménye alapján ez minden idők legerősebb SEAT-ja.

Na, de hagyjuk a hatásvadász hasonlatot a Ferrarival, a paprika és a dinnye nem összehasonlítható, bármennyire is csíp a fűszernövény.

Ön kiszúrná? Biztos benne? – külső

Leegyszerűsítve két csoportba sorolhatjuk a kompaktok sportváltozatait: vannak az erejüket pávatollakkal hirdető agyonszpojlerezett kocsik (mint például a tekintetet vonzó Astra OPC), és vannak a külsőleg az alapváltozattól ránézésre alig eltérő izomkompaktok. Ezek szerény vezére mostantól a Leon Cupra.

Két kasztni, két teljesítmény, 8,7 milliós induló ár

Oldalról például a 18/19-es felniken, és a mögöttük lapuló féknyergeken kívül szinte csak a SEAT-kereskedők szúrják ki, hogy ez nem egy nyugdíjra váró aneszteziológus munkába járós 1,2 TSI-je, de elöl-hátul is csak szolidan módosították az ütközőket, a hűtőrácsot, és a lámpákat. Ízlés kérdése, hogy kinek melyik világ jön be, a hot hatch-rajongók között talán azért többen vannak, akik szeretik a feltűnést, de ne zárjuk ki, hogy ennek az iránynak is vannak szimpatizánsai. Nem mindenki szeret kérkedni, és a VW-konszern termékei tipikusan ilyenek.

Itten sincs semmi különös – belső

Beülve a Leonba a remek fogású, vaskos kormányt kell megdicsérni, ezen, az üléseken, és pár apró díszítésen felül minden a régi. Vagyis minden volkswagenesen korrekt, vagy unalmas, ki hogyan áll a kérdéshez.

Jól mutat a váltókar előtti kis logó, ugyanakkor hülyeség, hogy az ülések bőr kárpitja egyes változatoknál pont ott fehér, ahol beüléskor végigdörzsöli az ember nadrágja. Tájékozatlan utasunk számára fennhéjázásnak tűnhet a 300 km/óráig kalibrált sebességmérő, de nem az. Amikor legutóbb egy VW-konszernes autóban elértem a 250 km/órás leszabályozást, akkor 272-t mutatott a műszer. (Fotó és cikk erről itt nézhető meg.)

Valódi kézifékkar, és változó áttételű kormány. Az anyagok mint a sima Leonban, itt-ott kis díszítéssel

Ha már az Astra OPC-t említettem külső megjelenésben ellenpéldaként, akkor a belsőnél is ide lehet citálni, mert az annál szerényebb fizimiskával bíró Leon Cupra sokkal praktikusabb, hiszen 3 és 5 ajtós változatban is kapható, mindkettőnél normális hátsó fejtérrel.

Két változat! Két változat?

A karosszéria mellett a teljesítmény is kétféle, igaz, ez az állítás máris szorulna némi magyarázatra a cég részéről, hiszen 265 és 280 lóerővel lehet rendelni. Talán több értelme lenne komolyabb differenciának, mondjuk 220/240 körüli, és 280 lóerővel kínálni, egyúttal a gyengébbet érezhetően olcsóbb áron adni, de a cégnél így döntöttek. Ja, mindkét verzió maximális forgatónyomatéka tök ugyanannyi, 350 Nm, amit 1750-5300 fordulat/perc között képes leadni az újnak mondott (valójában a Golfból ismerős) kétliteres, turbós benzinmotor, természetesen az első kerekeken. Négykerék-hajtást nem ad a Leon.

Alapesetben hatfokozatú kézi, míg az erősebb változatnál szintén hatfokozatú DSG a váltó, az elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű akár a nyomaték egészét is képes kivezérelni egyetlen kerékhez, ha az extrém kanyarvétel közben így látja jónak az elektronika.

Sok helyütt szolgál a kétliteres motor, ezúttal a valaha készült legerősebb Seat szíve. A maximális nyomatékát széles fordulattartományban képes leadni

Ahogy tudásban, úgy árban sincsenek nagy különbségek: 8,7 millióról indul 3 ajtósként a 265 lóerős, ugyanez 2 ajtóval nagyobb kasztnival 8,8 millió, míg a csak ötajtósként rendelhető 280 lovas csúcsváltozat induló ára 9,2 millió forint. Szerintem, ha lenne egy 220-240 lóerős alapváltozat mondjuk 6,99 millióért, talán többet adnának el, de ez csak az újságíró okoskodása. Ez a választék, ebből lehet “szemezgetni”.

Vezetni jó!

Amúgy a kocsi baromira megy, igaz, nem a sportossághoz általában jobban passzoló kézi váltóval tetszett, mert a váltókar túl hosszú úton jár, és nem elég feszes. A Leon Cupra rajongói az izgalmas hangokat is hiányolják majd, túl csendes, túlságosan visszafogott ezen a téren is a kocsi. Talán pont a külső, és a motor/kipufogó hangja képes a leggyorsabban érzelmeket kiváltani, na hát a Leon Cupra csak akkor, ha tapossuk.

Akkor viszont gyors. Érdekes belegondolni, hogy pont ugyanannyi a végsebessége, mint az előbb említett, az óra szerint 272-vel száguldó S8-as Audinak. Sőt, 5,7 másodpercével ez a szürke kompakt csak egy szekundummal később éri el a 100-at, mint az 520 lóerős szuperlimó – ha már ezt a távoli rokont hoztam fel példának.

Mindezt a Barcelona körüli 100-as, meg 80-as sebességkorlátozásokkal teli autópályákon nem tudtuk kipróbálni, viszont a katalán hegyek közé ügyesen elrejtett, hirtelen szintemelkedésekkel és ravasz kanyarokkal teli Castelloli pályán igen. A feladat az volt, hogy Tom Coronel WTCC-versenyzőt kellett követni, aki persze csak annyira nyomta előttünk, hogy éppen ne maradjon le tőle a vonatozó újságíróhad.

Tom Coronell nem beszélt, miközben üldöztük

Így is remek, majdnem perfekt élmény volt a Cupra. Kiváló gyorsulása mellett főként az elektronikus vezérlésű diffizár által kontrollált kanyarodási képességei dicséretesek, amely az esetlegesen kipörgő első kerekek fékezgetése helyett a jobban tapadóhoz tolja át a nyomatékot. A Cupra üzemmódban keményedő futóműnél kevésbé sportos a változó áttételű kormány, a fékek pedig a pályázgatás alkalmával valószínűleg megbuggyantak – ezt éreztem a Castelloli pályán száguldva az autó leggyengébb pontjának.

Javítsanak a statisztikán, kérem!

Menettulajdonságait nézve az elődjénél minden porcikájában komolyabb, de 75 kilóval könnyebb Leon Cupra szolíd külseje, és Comfort módban egy 1,2-es változat kényelmét nyújtó képessége miatt simán illik egy nyugdíjhoz közeli, tehetős altatóorvoshoz is. A nemzetközi bemutatón a mérnökök többször hangsúlyozták, hogy céljuk a tökéletes hétköznapi használhatóság megteremtése volt, ami sikerült, mégpedig úgy, hogy a képességei alapján egy izomkompaktra vágyó ifjú is nagyokat autózva boldog lehet vele.

Ereje és tudása alapján házon belül valahol a 220/230 lóerős kategóriateremtő Golf GTI, és a 300 lóerős Golf R között van, ugyanígy árban is, ha a szélesebb konkurenciát nézzük, akkor a sportos kompaktok többségénél erősebb. Aki sportos kompaktra vágyva többre becsüli a technikát a csicsánál, próbálja ki, hátha a nagyon kevés Leon Cupra-vásárlók egyike lesz belőle.

Képzeljék, SEAT Leon Cuprából az elmúlt 5 évben mindössze 4 darab vadonatúj kelt el itthon.

Mellette – Ellene
  • Vezethetőség
  • Praktikum
  • Ár – mondjuk
  • Szerénykedő külső
  • Szerény presztízs

Na, de mit tud a többi szuper-kompakt?
Az alábbi cikkből kiderül.

Ritkább, mint egy Ferrari 1

Mennyit ér ez a kocsi?

669 szavazat - átlag: 7.3 (10-ből)

Mennyit ér ez a kocsi?