Exkluzív – Vezettük a BMW X5 hibridjét

Vezettük: BMW X5 eDrive

Szerző: Nagy Gergely levél küldés 
Dátum: 2014.02.25. 16.00

Konnektorról is tölthető hibrid X5-öst mutatott be a BMW. Használható, jól vezethető, de sajnos még nem kapható.

Röviden – BMW X5 eDrive

Mi ez?

Konnektorról tölthető hibridváltozat a legújabb X5-ből. 
Mit tud? 30 kilométert elmegy füst nélkül, maximum 120-szal. És a benzinessel együtt szédületesen gyorsul.
Mibe kerül? Prototípusként talán eurómilliókba. A szériaváltozatnak nem ismert sem az ára, sem a bevezetés menetrendje
Kinek jó?  Azoknak, akik sokat járnak városi-előváros forgalomban és nem akarják dízellel szennyezni a környezetet.

Ez a legjobb X5-ös BMW, mégsem veheted meg. Az X5 Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) egyelőre prototípus, még legalább egy évig nem kerül gyártásba, pedig a kipróbált autó szériaközelinek tűnik, viselkedése, stabilitása, kidolgozottsága nem tér el az utcai autókétól. Élményben sem – ez a valaha volt legélvezetesebben vezethető X5-ös, amihez közöm volt. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a BMW nem utcai körülmények között engedte tesztelni az autót, hanem saját miramasi pályáján – a következő vezényszavakkal: nyomd, ahogy bírod, használd ki a pálya lehetőségeit!

Villanymotor az i8-ból

Felvezetőnk autója egy fehér X5 M50d – 381 lóerőt tud háromliteres dízelmotorjából. Az eDrive-os X5 2,0 literes benzines motorral és az i8 elektromos motorjával 272-306 lóerő körüli összteljesítményre képes. (A sajtóanyagtól függ, melyik számot írják, ami megbocsátható, végül is ez egy prototípus).

2,1 tonnás és 7 másodpercen belül felgyorsul százra a benzines-elektromos hibrid X5. Csak azt nem tudni, mikor lép piacra

A felvezető autót kormányzó helyi instruktor láthatóan jól ismerte a pályát, később elmondta, legalább 8 éve vezet itt, minden kanyar megvan neki. Tudja, mi hogyan fér el, hol kell fékezni, hol megy el az autó csak gázelvétellel. Próbáltam nézni, mikor villan a féklámpa, és mikor nem veszi el. Hol kezdi a kanyart, hol fordul az ívre. A többit pedig az elektromos-benzines hibrid X5-re bíztam, hozza ki magából, amit tud.

Tapadtam a fehér monstrumra, a kérésnek megfelelően kihoztam belőle a legtöbbet, ami képességeimből tellett. Két kör, ennyi fért csak bele a prototípussal. Ezalatt próbáltuk ki, milyen a tisztán elektromos üzem. És mennyire más, amikor Sport módban bármit ki lehet hozni az autóból. Tényleg bármit.

Papíron 3,8 literes átlagfogyasztás

Közben próbáltam felfedezni a BMW belsejét, amiben csak a leragasztott embléma és az álcát jelentő matricázás utalt a prototípus jellegre. A tesztpályán tilos volt fotózni, ezért saját képeim nincsenek, csak amiket a BMW készített. Belső képük viszont nekik sincs, csak írásban tudom visszaadni, amit láttam.

Képzeljenek el egy új X5-öst, például ezt. Pont ilyen a hibrid is. A hibrid üzem különféle módjait az iDrive-on keresztül lehetett állítani, de például az átlagfogyasztást letiltották, csak az akku töltöttségét jelezte a fedélzeti komputer. Pedig kíváncsi lettem volna, hogy a hivatalosan megadott 3,8 literes átlagfogyasztás egy hajtósabb menetben mennyire mehet fel. Kérdés nélkül kaptam a választ: “Ez még prototípus, a végső modellben benne lesz.”

A teszt után jött a teljes gondolatmenet, miért is van szükség X5 hibridre? Németországban még mindig a CO2-kibocsátás határozza meg az autógyártók életét. A BMW-nél az ehhez vezető utat szegélyezi a lightweight design (súlycsökkentés, bármi áron), az aerodinamikai fejlesztés, valamint a motorfejlesztés – és a végeredmény olyan modellekben jelenik meg, mint az i3, az i8 vagy éppen az X5 PHEV.

Kétliteres benzines turbómotort egészít ki a 70 kW, azaz 95 LE teljesítményű villamos gép. A nagyfeszültségű akkuk a hátsó tengely mögött vannak

“Nem engedheti meg magának mindenki, hogy i8-ast vegyen, de szeretnénk, ha a technológia elérhető lenne minél több BMW-vásárló számára. Ezért döntöttünk úgy, hogy az X5-ösbe is beépítjük az i8 velejét.” Ezt már Nils-Christian Kaupa mesélte, aki az eDrive X5-ös fejlesztéséért felel. A most futó BMW ActiveHybridek “hibridségét” Nils is megmosolyogja. “A 2-3 km-es elektromos hatótáv nem tekinthető valódi teljesítménynek, az X5 hibrid 30 kilométert is elmegy tiszta üzemben. Ehhez persze kell a tér is, ami az X5-ben kényelmesen megvan.”

2-4 óra alatt tölt fel

Látható méretű csomagtartó marad a hibridakkuk felett, néhány centivel emelték meg a padlószintet. Az utastérben semmi sem utal arra, hogy az elektromotor és a nagyfeszültségű akkumulátorok plusz helyet igényelnek. A plug-in technológia pedig azt jelenti, hogy este a töltőre dugva egy teljesen lemerült akkut is fel lehet tölteni 2-4 óra alatt.

A motorfejlesztés mellett ne felejtsük el, hogy a CO2-kibocsátás visszafogása más tényezőkön is múlik. Az egész a súlycsökkentéssel kezdődik, a karbon, vagy például a magnézium minél szélesebb körű alkalmazásával. Aztán módszeresen kell végighaladni az autó teljes szerkezetén.

2-4 óra alatt feltölthetők a hibridrendszer nagyfeszültségű akkumulátorai


Arról például külön félórás prezentációban számoltak be, hogy az előző X5-öshöz képest mekkora vívmány, hogy 0,33-ról 0,31-re levigyék az alaktényezőt. Mert abba ugye bele sem gondolunk, hogy 200-zal az autópályán legalább 80 kW (110 LE) motorteljesítmény kell ahhoz, hogy kettéhajtsuk a szelet egy ekkora autóval. És az autó méretei csak 40%-ban felelnek az alaktényezőért, 30% a kerék és kerékjáratok, 10% a levegőbelépők, 20% az autó aljának formai tényezőin múlik. Az X5-nél a méretek adottak voltak, a többin ment a reszelés, hogy elérjék ezt a kiváló eredményt.

Például egy dizájner megálmodja, hogy milyen jól is mutatna a 19 colos felni az X5-ösön. Csakhogy a nagyobb felnihez kell méretezni a futómű alkatrészeit, a hajtás elemeit. A nagyobb kerék nem csak közvetlen súlygyarapodással, hanem közvetett hízással is jár. Ezért készül már a kormány is karbonból, vagy a hibrid X5 műszerfaltartó eleme magnéziumból.

Sok a nyitott kérdés

Lesz több BMW ezzel a hajtáslánccal? Hány literes a csomagtartó? Mi a maximális sebesség elektromos üzemben? –  adódnak a kérdések a most kipróbált X5 kapcsán. “A fejlesztés még folyamatban van, ez egy prototípus, amiről számokat nincs értelme mondani. Figyelnünk kell a következő évben, mit lép a piac, milyenek a visszajelzések, és az alapján lehet majd a végső modellt paraméterezni.”

Többféle adat is kering, mivel ez egy prototípus. Valószínűleg 272 lóerő a rendszer összteljesítménye

Nagyon sokáig a BMW tényleg nem lesheti a piac reakcióit, mert a valóság ellép mellettük. A Porsche a Panamerából már piacra dobta a konnektorról tölthető hibridet, a legnagyobb konkurens, a Mercedes-Benz pedig az S 500-ból fejlesztett ki hálózatról tölthető hibridverziót. A moduláris autógyártás korában egyik rendszer sincs messze attól, hogy áttegyék a Cayenne-be vagy az ML-be.

Szavazás

Tévút vagy ez a jövő? Hogy tetszik a konnektorról tölthető hibrid X5?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.