Röviden – Toyota Verso 1.6 D-4D – 2014

Mi ez?

Unalmas, de praktikus kompakt egyterű, hét üléssel, immár karakteréhez remekül passzoló dízelmotorral
Mit tud?Szép csendesen hozni-vinni a családot, esetleg taxizni
Mibe kerül?Áprilisban lesz hivatalos ár, valamivel a kétliteres dízelé alatt
Kinek jó? Akit nem érdekel a vezetés, de szereti a praktikumot

Csak a két legfontosabb dolgot nem tudom megmondani az új (legalábbis a Toyota számára új) 1,6 literes dízelmotorral szerelt Versóról: az árát és a fogyasztását. Előbbit majd áprilisban hirdeti ki a hazai importőrt, utóbbira talán már márciusban, az első magyar tesztautó megkaparintása után lesz tapasztalati értékünk, a katalógus szerint 4,5 liter a másfél tonnás saját tömeg mellett nyilván komolytalan a gyakorlatban. Addig nekem is, nektek is be kell érni néhány első benyomással a Franciaországban tartott nemzetközi bemutatóról.

Lendületes a forma, jó gonosz az arc

Mennyire új az új Verso?

A Toyota 2009-ben mutatta be az addig még Corolla Versóként futott kompakt egyterű utódját. Tavaly erőteljes modellfrissítésen esett át az autó, januárban számoltunk be a nemzetközi menetpróbáról. A kétliteres dízelmotorral már alapos hazai teszten is megjárathattuk a kocsit, a tapasztalatokat itt találjátok. A mostani bemutató semmi másról nem szól, mint egy új dízelmotorról.

Az autóipari etikett komoly feladat elé állította a Toyota marketingeseit ezzel a motorral, ugyanis a BMW-től vásárolt technikáról van szó. A minden autógyártó számára kínos feladatot jól kezelte a cég, teljesen hihető érveket hoztak fel arra, miért pont a bajoroktól vették meg a motort. Egyvalamiről viszont nem voltak hajlandók beszélni, de sebaj, hiszen a válasz a kérdésre teljesen egyértelmű. A Toyota emberei mereven elzárkóztak afelől, hogy elárulják, melyik modellekbe kerül még be az új dízel; mindenesetre mi azt javasoljuk, akinek az Aurisba vagy a Corollába az 1,4 literes dízel túl kicsi, a kétliteres meg túl nagy lenne, még várjon pár hónapot a megrendeléssel.

A vezetői ergonómiát szinte egyhangúlag szidták az újságírók a bemutatón. Alkatfüggő a dolog, megrendelés előtt egy próbaút kötelező!

Miért kellett az új dízelmotor?

A sajttájon bemutatott grafikonok alapján egyértelmű, hogy a Toyotának égetően szüksége volt már egy ekkora motorra a Versóba. A kategória nagyon népszerű és aránya folyamatosan nő az európai eladásokban, a legtöbb kocsit pedig pont ezzel az 1,5-1,6-1,7 literes dízellel keresik a vevők. A Scénic, Touran, C4 Picasso, Mazda 5, Focus C-Max, Zafira katalógusa mellett hülyén nézett ki a Versóé a böszme nagy dízelekkel a fogyasztásra oly érzékeny európai piacokon.

Furcsa, hogy így el tud bambulni egy ekkora vállalat, miközben tavaly januárra már a relatíve picike japán gyártó, a Honda is összehozta a saját 1,6-os dízelét, és már több modelljében is sikerrel szerepelteti. Pedig nem is csak a Versóba kell ez a blokk. A Corolla, Auris, sőt, az új trendek szerint a Rav-4 is jobban menne ezen a piacon, ha volna hozzá egy ilyen, mainstreamnek megfelelő méretű motor. Hát most már van, nem is akármilyen.

BMW-nyomok a motortérben

Miért pont a BMW?

Számos cég felmerülhetett volna partnerként, de jobbára csak technológiai szempontból. A Hyundai/Kia épp le akarja igázni az egész világot, különleges odafigyeléssel terjeszkedik Európában, nemigen fogadta volna lelkesen a technológiai transzfer ötletét. A Honda, egy sokkal kisebb japán autógyártó új motorját megvenni mégiscsak égő lett volna. A GM és a VW az a két másik gigakonszern, amivel nem nagyon lehet együttműködni a harmadik óriásnak, a Renault, aminek szintén kiváló az új dízele, már régóta elkötelezte magát a Nissannak.

A PSA ugyan korábban épp a BMW-nek adott el motort (a MINI-be), de az 1,6-os HDI régi fejlesztés, nem mellesleg a BMW épp nemrég váltotta le a MINI-ben a blokkot saját friss motorjával. Maradt még a Fiat, a Mercedes és a BMW, és bizony, ha nekem kellene választani, én is a BMW-től kértem volna dízelt. A BMW-nek a Toyota úgysem igazán versenytársa, akár kompaktról, akár egyterűről legyen szó, a Toyota imidzsét pedig cseppet sem rombolja, ha egy prémiummárkától vesz motort.

A BMW is technológia-orientált gyártó, mint mi, ezért vettünkk tőle motort - mondja a Toyota

Na most a fentiek az én spekulációm eredményei, a hivatalos kommunikáció szerint azért a BMW lett a kiválasztott, mert az is “technology driven”, technológiai szempontoktól áthatottan működő vállalat, mint a Toyota. Tehát az átvett fejlesztés alapos mérnöki munka eredménye, nem elsősorban költségek és marketingszempontok által elfogadott szükségszerűségek kompromisszumával létrejött termék. A toyotások azt is elmondták, hogy nem csak a specifikációk alapján döntöttek, hónapokig bújták a BMW-s és MINI-s fórumokat, elemezték a felhasználói tapasztalatokat, amíg úgy döntöttek, megfelel a német motor a japán autókba.

Milyen az autó?

A BMW motorja 16 szelepes, hosszú löketű, kompressziója magasabb a Toyota saját motorjaiénál. Pörgős, csendes, magas fordulatszám-tartományban sem lankad. Fogyasztása papíron 8 %-kal kisebb a kétliteres dízelénél, a tömegelőny 20 kg a 2.0 D-4D-hez képest. Stop-start rendszer is került az autóba, a Toyota saját váltója (ugyanaz a hatfokozatú kézi, ami a kétliteres dízelhez jár) csatlakozik a BMW-blokkhoz. A kettős tömegű lendkereket áttervezték, a motorfelfüggesztést is az 1.6 D-4D rezgéseihez igazították, hogy a vibráció és a zaj minél kisebb legyen.

Műszaki adatok
Motoradatok
Lökettérfogat (ccm)1598
Furat x löket (mm)78 X 83,6
Hengerek / szelepek száma4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)82(112)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.)270/1750-2250
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)12,7
Végsebesség (km/h)185
Fogyasztás
Város (l/100 km)5,5
Lakott területen kívül (l/100 km)3,9
Vegyes (l/100 km)4,5
Üzemanyagtartály (l) 55
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4460/1791/1620
Tengelytáv (mm)2780
Csomagtér (liter, 7 sz.)155-440-982
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)1520/720

A Versóban 112 lóerősre beállított blokkal a családi egyterű nagyon harmonikus jószág. A lusta, békés, minden sportosságot nélkülöző, lágy batár a rugalmas motorral stresszmentesen vezethető. Valóban csendes a kocsi, a motor hangja még a legmagasabb fordulatszám-tartományokban sem tolakodó, városban prüntyögve pedig gyakorlatilag teljesen hallhatatlan a technika. Még a felfüggesztést, a rugóbeállításokat is az új motorhoz igazította a gyártó, a motor valóban teljes összhangban áll a buci egyterű-testtel.

Az 1,6-os dízel úgy kellett a Toyotának, mint egy falat kenyér

Kinek ajánljuk?

A BMW-szívű Verso, ha fogyasztása a gyakorlatban is az elvárhatónak megfelelően alakul és ára is annyi lesz majd, amennyi most becsülhető, remek taxialap és kiváló családi autó lehet olyan famíliáknak, ahol alkalmanként gyerekszállításra szükség lehet a hátsó pótülésekre – és sem Apa, sem Anya számára nem fontos a vezetési élmény. Aki automata váltós Versót szeretne, felejtse el az 1,6-os dízelt, ehhez nincs és a tervek szerint nem is lesz se robotváltó, se automata.

2002 óta 700 ezer Verso fogyott a világban

Nem javasoljuk, hogy a fent leírtak alapján látatlanba fizessék be az előleget a Versóra! Mielőtt bárki megrendeli az autót, azt javasoljuk, mindenképp tessék elvinni egy próbaútra, mert kissé furcsa a vezetői ergonómia. Laposan áll és nem húzható ki eléggé a kormány, érdekes a pedálrend, megemelve előre lejt az ülőlap és középen vannak a műszerek. Aki alkata vagy berögzült élvárásai miatt nem tud megbarátkozni ezekkel a sajátosságokkal, lehet, hogy sokáig gyűlölheti majd híresen megbízható gyártótól származó új autóját, miközben a család többi tagja vagy az utasok amúgy boldogan üldögélnek majd a sofőrön kívül mindenki más számára remekül berendezett kabinban.

Mellette – Ellene
  • Jó motor
  • Praktikus utastér
  • Kompakt külméretek, könnyű manőverezhetőség
  • A tartósság ígérete
  • Sajátságos vezetői ergonómia
  • Vezetési élmény hiánya

Hány pontot ér a tízből a BMW-motoros japán családi egyterű?

362 szavazat - átlag: 6.1 (10-ből)

Hány pontot ér a tízből a BMW-motoros japán családi egyterű?