BMW-dízelmotorral vezettük a Toyota Versót

Menetpróba: Toyota Verso 1.6 D-4D - 2014

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.02.17. 07.00

A BMW-től vett 1,6 literes dízelt a Versóba a Toyota. A nemzetközi sajtóbemutatón megtapasztalhattuk, hogy jól tette.

Röviden – Toyota Verso 1.6 D-4D – 2014

Mi ez?

Unalmas, de praktikus kompakt egyterű, hét üléssel, immár karakteréhez remekül passzoló dízelmotorral
Mit tud? Szép csendesen hozni-vinni a családot, esetleg taxizni
Mibe kerül? Áprilisban lesz hivatalos ár, valamivel a kétliteres dízelé alatt
Kinek jó?  Akit nem érdekel a vezetés, de szereti a praktikumot

Csak a két legfontosabb dolgot nem tudom megmondani az új (legalábbis a Toyota számára új) 1,6 literes dízelmotorral szerelt Versóról: az árát és a fogyasztását. Előbbit majd áprilisban hirdeti ki a hazai importőrt, utóbbira talán már márciusban, az első magyar tesztautó megkaparintása után lesz tapasztalati értékünk, a katalógus szerint 4,5 liter a másfél tonnás saját tömeg mellett nyilván komolytalan a gyakorlatban. Addig nekem is, nektek is be kell érni néhány első benyomással a Franciaországban tartott nemzetközi bemutatóról.

Lendületes a forma, jó gonosz az arc


Mennyire új az új Verso?

A Toyota 2009-ben mutatta be az addig még Corolla Versóként futott kompakt egyterű utódját. Tavaly erőteljes modellfrissítésen esett át az autó, januárban számoltunk be a nemzetközi menetpróbáról. A kétliteres dízelmotorral már alapos hazai teszten is megjárathattuk a kocsit, a tapasztalatokat itt találjátok. A mostani bemutató semmi másról nem szól, mint egy új dízelmotorról.

Az autóipari etikett komoly feladat elé állította a Toyota marketingeseit ezzel a motorral, ugyanis a BMW-től vásárolt technikáról van szó. A minden autógyártó számára kínos feladatot jól kezelte a cég, teljesen hihető érveket hoztak fel arra, miért pont a bajoroktól vették meg a motort. Egyvalamiről viszont nem voltak hajlandók beszélni, de sebaj, hiszen a válasz a kérdésre teljesen egyértelmű. A Toyota emberei mereven elzárkóztak afelől, hogy elárulják, melyik modellekbe kerül még be az új dízel; mindenesetre mi azt javasoljuk, akinek az Aurisba vagy a Corollába az 1,4 literes dízel túl kicsi, a kétliteres meg túl nagy lenne, még várjon pár hónapot a megrendeléssel.

A vezetői ergonómiát szinte egyhangúlag szidták az újságírók a bemutatón. Alkatfüggő a dolog, megrendelés előtt egy próbaút kötelező!


Miért kellett az új dízelmotor?

A sajttájon bemutatott grafikonok alapján egyértelmű, hogy a Toyotának égetően szüksége volt már egy ekkora motorra a Versóba. A kategória nagyon népszerű és aránya folyamatosan nő az európai eladásokban, a legtöbb kocsit pedig pont ezzel az 1,5-1,6-1,7 literes dízellel keresik a vevők. A Scénic, Touran, C4 Picasso, Mazda 5, Focus C-Max, Zafira katalógusa mellett hülyén nézett ki a Versóé a böszme nagy dízelekkel a fogyasztásra oly érzékeny európai piacokon.

Furcsa, hogy így el tud bambulni egy ekkora vállalat, miközben tavaly januárra már a relatíve picike japán gyártó, a Honda is összehozta a saját 1,6-os dízelét, és már több modelljében is sikerrel szerepelteti. Pedig nem is csak a Versóba kell ez a blokk. A Corolla, Auris, sőt, az új trendek szerint a Rav-4 is jobban menne ezen a piacon, ha volna hozzá egy ilyen, mainstreamnek megfelelő méretű motor. Hát most már van, nem is akármilyen.

BMW-nyomok a motortérben


Miért pont a BMW?

Számos cég felmerülhetett volna partnerként, de jobbára csak technológiai szempontból. A Hyundai/Kia épp le akarja igázni az egész világot, különleges odafigyeléssel terjeszkedik Európában, nemigen fogadta volna lelkesen a technológiai transzfer ötletét. A Honda, egy sokkal kisebb japán autógyártó új motorját megvenni mégiscsak égő lett volna. A GM és a VW az a két másik gigakonszern, amivel nem nagyon lehet együttműködni a harmadik óriásnak, a Renault, aminek szintén kiváló az új dízele, már régóta elkötelezte magát a Nissannak.

A PSA ugyan korábban épp a BMW-nek adott el motort (a MINI-be), de az 1,6-os HDI régi fejlesztés, nem mellesleg a BMW épp nemrég váltotta le a MINI-ben a blokkot saját friss motorjával. Maradt még a Fiat, a Mercedes és a BMW, és bizony, ha nekem kellene választani, én is a BMW-től kértem volna dízelt. A BMW-nek a Toyota úgysem igazán versenytársa, akár kompaktról, akár egyterűről legyen szó, a Toyota imidzsét pedig cseppet sem rombolja, ha egy prémiummárkától vesz motort.

A BMW is technológia-orientált gyártó, mint mi, ezért vettünkk tőle motort - mondja a Toyota

Na most a fentiek az én spekulációm eredményei, a hivatalos kommunikáció szerint azért a BMW lett a kiválasztott, mert az is “technology driven”, technológiai szempontoktól áthatottan működő vállalat, mint a Toyota. Tehát az átvett fejlesztés alapos mérnöki munka eredménye, nem elsősorban költségek és marketingszempontok által elfogadott szükségszerűségek kompromisszumával létrejött termék. A toyotások azt is elmondták, hogy nem csak a specifikációk alapján döntöttek, hónapokig bújták a BMW-s és MINI-s fórumokat, elemezték a felhasználói tapasztalatokat, amíg úgy döntöttek, megfelel a német motor a japán autókba.

Milyen az autó?

A BMW motorja 16 szelepes, hosszú löketű, kompressziója magasabb a Toyota saját motorjaiénál. Pörgős, csendes, magas fordulatszám-tartományban sem lankad. Fogyasztása papíron 8 %-kal kisebb a kétliteres dízelénél, a tömegelőny 20 kg a 2.0 D-4D-hez képest. Stop-start rendszer is került az autóba, a Toyota saját váltója (ugyanaz a hatfokozatú kézi, ami a kétliteres dízelhez jár) csatlakozik a BMW-blokkhoz. A kettős tömegű lendkereket áttervezték, a motorfelfüggesztést is az 1.6 D-4D rezgéseihez igazították, hogy a vibráció és a zaj minél kisebb legyen.

Műszaki adatok
Motoradatok
Lökettérfogat (ccm) 1598
Furat x löket (mm) 78 X 83,6
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 82(112)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 270/1750-2250
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,7
Végsebesség (km/h) 185
Fogyasztás
Város (l/100 km) 5,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,9
Vegyes (l/100 km) 4,5
Üzemanyagtartály (l) 55
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4460/1791/1620
Tengelytáv (mm) 2780
Csomagtér (liter, 7 sz.) 155-440-982
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1520/720

A Versóban 112 lóerősre beállított blokkal a családi egyterű nagyon harmonikus jószág. A lusta, békés, minden sportosságot nélkülöző, lágy batár a rugalmas motorral stresszmentesen vezethető. Valóban csendes a kocsi, a motor hangja még a legmagasabb fordulatszám-tartományokban sem tolakodó, városban prüntyögve pedig gyakorlatilag teljesen hallhatatlan a technika. Még a felfüggesztést, a rugóbeállításokat is az új motorhoz igazította a gyártó, a motor valóban teljes összhangban áll a buci egyterű-testtel.

Az 1,6-os dízel úgy kellett a Toyotának, mint egy falat kenyér


Kinek ajánljuk?

A BMW-szívű Verso, ha fogyasztása a gyakorlatban is az elvárhatónak megfelelően alakul és ára is annyi lesz majd, amennyi most becsülhető, remek taxialap és kiváló családi autó lehet olyan famíliáknak, ahol alkalmanként gyerekszállításra szükség lehet a hátsó pótülésekre – és sem Apa, sem Anya számára nem fontos a vezetési élmény. Aki automata váltós Versót szeretne, felejtse el az 1,6-os dízelt, ehhez nincs és a tervek szerint nem is lesz se robotváltó, se automata.

2002 óta 700 ezer Verso fogyott a világban

Nem javasoljuk, hogy a fent leírtak alapján látatlanba fizessék be az előleget a Versóra! Mielőtt bárki megrendeli az autót, azt javasoljuk, mindenképp tessék elvinni egy próbaútra, mert kissé furcsa a vezetői ergonómia. Laposan áll és nem húzható ki eléggé a kormány, érdekes a pedálrend, megemelve előre lejt az ülőlap és középen vannak a műszerek. Aki alkata vagy berögzült élvárásai miatt nem tud megbarátkozni ezekkel a sajátosságokkal, lehet, hogy sokáig gyűlölheti majd híresen megbízható gyártótól származó új autóját, miközben a család többi tagja vagy az utasok amúgy boldogan üldögélnek majd a sofőrön kívül mindenki más számára remekül berendezett kabinban.

Mellette – Ellene
  • Jó motor
  • Praktikus utastér
  • Kompakt külméretek, könnyű manőverezhetőség
  • A tartósság ígérete
  • Sajátságos vezetői ergonómia
  • Vezetési élmény hiánya

Szavazás

Hány pontot ér a tízből a BMW-motoros japán családi egyterű?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • demagóg

    rokonszenves kocsi, jót tett neki a ráncfelvarrás. Szerintem kitűnik sok bamba egyterű közül.

    Miért lenne komolytalan a 4,5 literes fogyasztás?
    Én a 4,3 literes gyári átlagfogyasztású autónkkal 4 liter körül eljárogattam, igaz ennek nagy része (de nem kizárólag) országút volt 90-100-as tempóval.
    A mostani kocsim gyári átlagfogyasztása 7 liter, ehhez képest én eljárok 6 liter körül, főleg országút, szinte semmi autópálya, kevés várossal.

  • demagóg

    “megemelve előre lejt az ülőlap”

    erről fotót is kérek!

  • megint

    Nagyon igényes és átgondolt belül.

  • Levrone

    demagóg: országúton gurulva nyilván eljár ennyiből, csak éppen az nem a szabvány vegyes fogyasztás, ezért is komolytalan. Nekem az 1.9-es dízel, 1400 kilóval, kizárólag városban, most télen 6.4-et eszik. Soknak tűnik, de szomszédom dízel Octaviaja, illetve Passatja is jóval többet kér városban. Szóval akkor mégsem olyan sok. Volt nekem is olyan, hogy rendesen szégyelltem a nyári 5.8-as városi fogyasztását, mert az ismerőseim olyan értékeket mondtak, amitől falnak mentem. Utána kiderült, országúton, 80-90-el voltak érvényesek azok az értékek. Ekkor megnyugodtam… :-) Nameg akkor, amikor taxis ismerősök dízelei is 8-9 litereket kértek kizárólag városi használatban.

    Nyilván használatfüggő, szóval ki lehet hozni 4.5-ből, ha nagyon kevés város és pálya van benne, de aki nem így használja, csalódni fog.

  • Géza a Cápa

    Óborzalom belülről ez az autó… Látszik, hogy Rácz Tomi cikke, egy ilyen kivitelezésű autó Opel jellel végig savazva lenne, de mivel Toyota, hiába egyértelműen gagyi, itt sajátosnak van titulálva…

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.