A sípályák tíztonnás dízelgondnoka – ratrakteszt

Teszt: Prinoth Leitwolf

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.02.10. 15.00

Az eplényi sípálya két csodálatos dologgal fogadott: az egyik, hogy volt rajta hó, a másik pedig, hogy vezethettem a havat rendezgető célgépet, amit valamiért nálunk ratraknak hív a nép.

A Porsche Hungária volt szíves, és meginvitálta szerkesztőségünk egy tagját Eplénybe, a sípályára, ahol három érdekes dolgot tekinthettünk meg a csöpögős magyar februárban: havat, a VW-csoport összkerekes autóit – és a csodálatos, lánctalpas hósimító szörnyet, amit ratraknak szoktunk hívni, de csak mi, magyarok.

Pistenraupe

Pistenraupe, snow groomer, így hívják a műfajt német és angol nyelvterületen – nálunk egy hajdanvolt kereskedelmi márka köznevesült, a ratrak ma olyan gyűjtőszó, mint a rotring vagy a zsilett. Világszerte számos gyártó készít ilyen pályarendező célgépeket, a Bombardier, a Kassbohrer, a Sno-Cat a legismertebb márkák.

Naponta végignyalja az eplényi pályákat, hogy a síelők eszményi körülményeket élvezhessenek

Egy modern ratrak úgy működik, hogy elöl a tolólappal elsimogatja a síelők által szétrugdalt havat, középen a lánctalppal jól megtapossa, majd hátul egy marótárcsa-sorral hosszanti csíkokban enyhén felmarja. Éjszaka a felső réteg megfagy, a hó újra jó egy napig. Akik síeltek már elsőként egy frissiben leratrakolt pályán, azt mondják, azon az igazi a lesiklás élménye.

A gép kabinja mögött magas gémmel felszerelt csörlő található, a képeken látható szürke gépen 1200 méter drótkötéllel. Ez a csörlő nem elég erős ahhoz, hogy önállóan felhúzza a ratrakot egy meredek emelkedőn, de elég erős ahhoz, hogy biztonsággal megtartsa oldalcsúszás ellen, ha a kezelt pálya tetején beakasztják a kötelét egy biztonságosan rögzített szembe. A kiemelt gémmel a kötél elhaladhat a kabin felett, a ratrak szabadon foroghat a kötél alatt. A fekete pályák jellemzően csak csörlővel ratrakolhatók szabályosan, de a gép az alacsony súlyponttal és a körmös láncokkal 100%-osnál meredekebb lejtőn is teljes biztonsággal jön-megy, dolgozik, kikötés nélkül.


Bátor síelők

Nem feltétlenül zárják le a sípályát, ha felmegy a ratrak. Az igazi veszélyt a sípályán ugyanis nem a gép jelenti a sízőkre, hanem a sízők jelentik saját magukra. Sok a bátor artista, aki az utolsó pillanatig csúszik szembe a szörnnyel, mielőtt kitérne. Vagy néha elesik a közvetlen közelében:

A síelők szinte szántszándékkal próbálnak a ratrakok alá kerülni, ez a snowboardos is a gép előtt esett el

A ratrak szerencsére igen jóindulatú jószág. Még oldalról belecsúszva lehetne a legnagyobb sérüléseket szenvedni, de a lánckerekektől fél méterre kint végződő talpak könnyen távol tartják a sportolót addig az egy pillanatig, amíg megáll a gép. A hóba kapaszkodó körmökkel a féktáv minimális, egy modern gép pedig nem akkor áll meg, amikor a vezetője azt akarja, hanem bármikor, amikor akármi történik vele.

Az eplényi Leitwolf

A bakonyi Nordica Síaréna vezérgépe egy 2004-es modell, négyévesen vették Olaszországból, hogy mennyiért, titok – de még ma is megér úgy harmincmilliót. Már akinek, hiszen ha valaki nem sípálya-tulajdonos, semmit nem tud kezdeni ezzel a célgéppel, minden munkagépek talán legspeciálisabb szerkezetével. Ez a gép nagyon látványos, nagyon jópofa dolog vezetni, de a világon semmi másra nem jó, mint sípályát rendezni. A civilizációs elfajulás csodálatos jelképe lehetne, ahogy a hóágyúzott pályán forgolódott a csöpögős eplényi pályán a zöldellő dombok között a masina az idei elmaradt tél kellős közepén.

Középen ül a pilóta, széleken a magamfajta érdeklődők

A gép adatlapja szerint egy 8,2 tonnás masina, melynek össztömege a csörlővel még jó két tonnával több. Soros, hathengeres, 12,8 literes, 435 lóerős MAN dízelmotor rotyog benne, a hajtást, a munkaeszközök és a lánc mozgatását hidromotorok végzik. Óránként húsz litert eszik, a 210 literes tank két napra elég. A vezérlés teljesen elektronikus, a súlyos vasakat műanyag joystickokkal irányítja a kezelő.

20 km/óra munkatempóval közel száz hektárt tud bejárni egy óra alatt, de a valós munkasebesség inkább csak 14-16 km/óra, ekkor marad igazán szép a pálya a gép mögött. Az igazán igényes ratrakos még ennél is lassabb, mert gyakran kiugrik a pályára hullott gallyakat felszedegetni. Ha lent marad, a maró széttöri és szétszórja őket, fúj.

Ha bármi szokatlan dolgot érzékel a gép (őnagysága, ahogy a kezelő mondta), azonnal leáll. Akadás, dőlés, vezetőülésből kiesett kezelő: a gép megáll és nem mozdul.

A lánctalp folyamatos karbantartást igényel, egy-egy törött léc cserélésével a gép élettartamáig tart a lánc is


Gyula, a ratrakos

Gyula nyaranta Németországban, egy kertépítő cégnél dolgozik nehézgép-kezelőként, vezet mindent, teherautótól árokásókon át traktorokig. Télen aztán hazajön, hogy azt csinálja, amit igazán szeret: ratrakoljon. Egy idősebb kollégától tanul mindent; tanul, mondom, nem tanult, mert ebben a melóban állítólag mindig lehet tökéletesíteni a módszereket.

Gyula lent lakik a faluban a sípálya alatt, ott a háza, jól látja a hegytetőről. Sötétedés után néha leszól telefonon a családnak és megvillogtatja a munkalámpát: sziasztok, itt vagyok! De most nem villog, hanem bemutatja a dilettáns újságírónak a mesterségét.

Hogy kell vezetni?

Maga a vezetés pofonegyszerű. Van két kis kar a vezető bal kezénél, ezeket egy kézzel összefogva mozgatható a ratrak. A egyik az egyik, a másik a másik lánctalpat vezérli, ellenkező irányba kicsavarva a csuklónkat egy helyben megfordul a gép. És van még egy gázpedál a jobb lábnak – ennyi. A bal lábnak csak egy feladata van: kitámasztani a testet meredek lejtőn lefelé. Fék nincs a ratrakon, ha meg akarunk állni, el kell engedni a karokat és kész.

Az LCD-panel minden fontos információt megjelenít

De attól, hogy a géppel sikerült előre-hátra menni egy kicsit, még nem leszünk ratrakosok. Hiszen ott a joystick a jobb kéz előtt, felül a peremén tengernyi gombbal. Na, ezzel a karral lehet az igazi nagy károkat okozni a hóban, ha nem rutinos gépkezelő az ember.

A tolólapot, a tolólap két szélén lévő segédlapokat, a hátsó húzólapot, a marót, a csörlőt egyaránt ez az egy szem joystick vezérli. Munka előtt gondosan be kell állítani minden paramétert – a viszonylag modern Leitwolf ezután automatikusan követi munkaeszközeivel a pálya síkját, feszesen tartja csörlőzéskor a drótkötelet; a régebbi modelleken folyamatosan dolgozni kell a szintezéssel, szögekkel, munkasebességekkel. A joystickkal lehet emelni, előre-hátra billenteni a fülkét is, nagyon meredek pályák esetén. Egy bagger, kotrógép, lánctalpas traktor kezelése ehhez képest homokozás kislapáttal.

Kommentek

Már ezért is többet kell fizetniük az autósoknak

Az autósok 2016-ban átlagosan 78 000 forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (71 600 Ft).

Magyar pilóta a ralikrossz-világbajnokságban

2017-ben állandó magyar versenyzővel startol a ralikrossz-világbajnokság.

Drága a magyar üzemanyag, ennyiért adják a szomszédok

Szétnéztünk, hogy a szomszédos országokban mennyibe kerül az üzemanyag, és a müzlibe vágtuk a kanalat.

Melyik a legszebb 2017-es Forma-1-es autó? Szavazz!

Új idény, radikálisan új Forma-1-es autók – de melyik csapat volt a legügyesebb, már ami az esztétikát illeti?

Jön az ingyenes magyar KRESZ-vizsga

A tervek szerint ingyenessé teszik a KRESZ-vizsgát a diákok számára.

F1: Ki vezeti először az új autókat?

Ma délelőtt Barcelonában megkezdődik a 2017-es Forma-1-es idény első hivatalos tesztje, 10 csapat küld pályára új autót. Itt a hét beosztása.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.