Családi Fiat Amerikából

Teszt: Fiat Freemont 2.0 MJet 4x4 aut.

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.02.09. 07.00

Egy tízmilliós autóval kapcsolatban számos olyan elvárás adódik 2014-ben, amit a 2008-as fejlesztésű csúcs-Fiat nem tud teljesíteni. Ettől még jó autó, csak…

Röviden – Fiat Freemont, 4×4, dízel, automata, hétüléses

Mi ez?

A Chrysler által készített SUV átemblémázott verziója, csúcsfelszereltségben

Mit tud? Tágas, kényelmes családi autó, okos részletmegoldásokkal, helyenként elavult műszaki tartalommal, amerikás igénytelenséggel
Mibe kerül? A tesztautó listaáron tízmilliót ér, de a Fiatnál azért lehet alkudni
Kinek jó?  Aki beleszeret a formába, megtetszik neki a praktikum, nem igényli a legújabb divatot, és nem érdekli némi túlfogyasztás

A Freemont még a Chrysler termékeként, Dodge Journey néven kezdte pályafutását, 2008-ban. Aztán a Fiat szép lassan bekebelezte az amerikai céget, új európai fejlesztések helyett jöttek az átemblémázott tengerentúli modellek: Lancia Voyager, Lancia Thema – Fiat Freemont. A nagydarab szabadidő-autó erős dízellel, összkerékhajtással, automata váltóval kistafírozott hétüléses csúcsváltozata szerethető autó, de azért nagyon érzik rajta, hol született és mikor.

Lehet szeretni, talán az avíttas technika ellenére, talán részben pont azért. Az automata, 4x4-es tízliteres fogyasztása azért sok


Férfias, látványos külső

A Freemont a Dodge-kereszt maradványain ékeskedő nagy piros Fiat-emblémával az orrán hatéves alap-dizájnja ellenére egy üdítően friss kocka. Erőteljes éleivel, tenyeres-talpasságával, pláne a legdrágább változatokhoz alapáron járó, légiesen brutális 19-es kerekekkel feldobja az utcaképet, vaskos, öntudatos formájával elhalványítja a mai kikönnyített szopottgombóc szabadidőautókat.

Valóban nagy autó a Freemont, nem csak elhiteti magáról, hogy nagy. A Chevrolet Captiva, amelyből szintén létezik hétüléses verzió, 4,67 méter hosszú, a mifelénk futó kommersz SUV-k között ő az egyik legnagyobb. Egy X5-ös BMW 4886 mm hosszú. A Freemont 4888! A méret és a tankszerűen masszív testesség nem csak a formában, hanem a súlyban is jelen van. A mi tesztautónk katalógus szerinti tömege 1944 kiló (sőt, a forgalmiban valamiért két tonna feletti tömeg szerepel), amit kell etetni – főleg, ha a technika nem a legkorszerűbb a sok vas alatt.

Nemhogy xenonlámpa, de kanyarkövetés, se automata reflektor nincs és nem is lehet felárért sem a tízmilliós Fiaton


Praktikus, de amerikaiasan igénytelen belső

Amikor a minden Freemontban alapáras kulcsnélküli rendszerrel, egy kilincsérintéssel feltárul az óriási ajtó, már első pillantásra érződik: ez azért nem egy luxusautó. Puha műanyagok keverednek nyöszörögve, zörögve működő rekeszfedelekkel, sorjás bajuszkapcsoló hűti le a hatalmas központi érintőképernyő felett érzett lelkesedést. A vezetőülésben van ugyan villanymotor, de csak a deréktámasz beállítását illetve az előre-hátra, fel-le mozgást segíti, a támladöntést egy műanyag kar meghúzásával kell megoldanunk.

A műszerfal két nagy órája közt is színes kis képernyő lakik, amin a navi utasításai is megjelennek, de semmilyen modern vezetési asszisztens nincs és nem is rendelhető a kocsihoz – se követőradar, se sávelhagyás-jelző, se holttér-figyelő, se automata reflektor-kapcsoló. És ha már világítás: nemhogy LED-es fényszóró, de még xenon se rendelhető a Freemonthoz.

A középső pohártartó fénycsík-dekorációját, gondolom, elegánsnak szánta a Fiat, de inkább szánalmas lett a műanyagos, kékes derengés.

A helykínálat gáláns, az ergonómia egész jó


Használni öröm

Bár számos kis részlet hibádzik, összességében mégis élhető, barátságos autó a Freemont. A fedelek csúnyán csattannak, nyitva rozogának tűnnek, de ha minden be van csukva, kattintva, reteszelve, zörgésmentes, nyöszörgésmentes a kabin. (Legalábbis most, újkorában.) Középen az ülések 2/3-1/3 arányban külön mozgathatók, támlájuk dőlésszöge állítható, a harmadik sorba beszálláshoz pedig a középső szék előresiklik, támlája felugrik, könnyedén, kis erőhatásra.

A szélesre, majdnem derékszögig nyíló ajtókon át könnyű belépni hátra, ahol kivételesen könnyen felhúzhatók-lefektethetők a leghátsó sor ülései is. Még a fejtámlák is automatikusan hajolnak előre ledöntéskor, a pótszékek engedelmesen simulnak ilyenkor a padlóba. A csomagtartó hétülésesként használva a kocsit csak 167 literes, ez kevés volt négy, reggel iskolába siető tesztgyerek iskolatáskájának. A Freemont padló alatti KRESZ-csomag-tartó rekesszel, sok kis szatyorakasztó műanyagfüllel és egy kivehető, akkus, LED-es zseblámpával kér elnézést a szűkös helyért.
 

Nem egyterűsen egyszerű, de azért nem is túl keserves a beszállás leghátulra

Vannak tárolók a padló alatt a hátsó ülések előtt, az utasülés párnája alatt, a könyöklőben, kis hálós zsebek vannak elöl a térdnél a kardánburkolatban. Gyerekeimet azonnal levette lábukról a tesztautó tetőből kihajtható képernyője. (Igaz, hogy a videorendszer felára 200 ezer forint, amiből két darab igen jó minőségű tablet is kijön…)

A kormány és a műszeregység kicsit primitív az árcédulához képest, de a kormányküllőkön a tempomat és a kismenü gombjait kézre állóan, áttekinthetően sikerült elhelyezni. Amikor a hidegben a központi képernyő indításkor feléled, még a navigáció szokásos, idegesítő felelősségvállalási okéztatása előtt megkérdezi, akarom-e bekapcsolni az ülésfűtést. Ilyen figyelmesség mellett minden további kényelmetlenséget megbocsát az ember, de igazából nincs kényelmetlenség. A hatalmas érintőképernyőn mindig, még dévédézés vagy navigálás közben is bőven elfér annyi funkció, üzenet, grafika, hogy mindig egyértelmű, mit hol találni meg.

A klíma csendesen, finoman üzemel, elöl kétzónás a rendszer, hátul az utasok külön analóg konzolon állíthatják be az extra szellőzést. Ezen jól össze tudnak veszni a gyerekek. Az Alpine hifi hangminősége a membránokig még erős, tiszta, de a Freemont sok sprőd plasztikja azért eléggé dobozhangúra hozza ki a végeredményt.

Ötszemélyesként 758, kétszemélyesként 1460 literes a csomagtér


Chrysler-nyomok

Mivel családunkban egy öreg Chrysler Grand Voyager szolgál hétköznapi gyerekmozgatásra, számos olyan apróságot vettem észre a bordó, új Fiatban, ami az amerikai génállományból ered. Például, hogy csak egy bajuszkapcsoló van benne. A kormány bal oldalán lévő karral intézhetjük az ablaktörlést, indexelést, fényváltást, mint a Chryslerekben (és a Mercedesekben). A háromküllős kormány nem Chrysler, de nem is Fiat: jellegzetes, darabos újkori Dodge, csak kosfej helyett olasz emblémával.

Jópofa apróság, hogy a műszerfal fényerejét változtató potméter egyik végállásában felkapcsolja az összes beltéri lámpát. A vastag padlókárpitba ezernyi műanyag tüskével kapaszkodó gyári szőnyegek biztosan nem csúsznak be a gázpedál alá – pont ilyenek a Voyager lábtörlői is. És egy bosszantó amerikai hagyaték: bár a Pandában a Fiat már megoldotta, hogy sose kelljen tanksapkát csavargatni (a fedéllel együtt nyílik a betöltőnyílás kupakja), ebben a drága, nagy autóban, amiben alapáron kulcsnélküli nyitás-indítás van, minden tankolásnál szét kell szedni a kulcsot, mert a tanksapka hagyományos zárral reteszelődik, a kulcs tolla nélkül egyáltalán nem is nyitható. A kevésbé korszerű amerikai autókban is sokszor egy külön kulcsot akasztottak a karikára az Európában elvárt, zárható tanksapkához; az csak kényelmetlen, de ez a berhelős megoldás a Freemontnál egyenesen röhej.

A Pandán a fedéllel együtt nyílik a tanksapka, a háromszor annyiba kerülő Freemonton minden tankolásnál szét kell szedni a kulcsot


Motor, váltó, futómű

Szerencsére nem kell túl gyakran szerencsétlenkedni a kulccsal a benzinkútnál, de nem azért, mert a Freemont olyan takarékos volna, hanem mert nagyon nagy a tank: 78 literes. A hatfokozatú, régivágású automata az összkerékhajtással és a kéttonnás tömeggel együtt bizony nagyon megterheli az amúgy korszerű motort. 10,1 liter volt az átlag, vegyes üzemben, normál használatban. Nyáron erre még rá lehet tenni fél-egy litert a klíma miatt. Márpedig 10-11 litert 2014-ben dízel személyautó már nem nagyon szokott kérni százon – a 381 lovas X5 M50d BMW-nek persze könnyen megbocsátja az ember, de egy négyhengeres Fiatnak?

Adatlap

Fiat Freemont 2.0 MJet 4×4 aut.

Családi Fiat Amerikából 1
Motor 1956 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 170 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,1 sec
Végsebesség 183 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,3 l / 100 km

A motor egyébként az 1956 köbcentis Fiat-dízel; 2008-ban a Lancia Deltában debütált, 2.0JTD néven ma már a legtöbb kétliteres dízel Fiatban ez található. Hogy a Freemontban nagyon zajos, az nem a motor hibája, hanem az eredetileg kizárólag finomabb járású benzinmotorokhoz tervezett bódéé – a Journeybe ugye eredetileg még nem terveztek dízelmotort.

A hatfokozatú automata váltó, szegény, talán szintén benzinesekhez készült. Mindenesetre nagyon nem tud mit kezdeni a dízel karakterisztikájával. Összevissza kapcsolgat, néha enyhe emelkedőn is feleslegesen hagyja tartósan magas fordulaton pörögni a motort és még kézi üzemmódban sem enged feljebb váltani, amikor már a sofőr nem bírja tovább az automatikus kínzást. Lassításnál a legtöbbször szinte egyáltalán nincs motorfék, néha azonban – nem tudtam rájönni, min múlik a döntés – mégis háromezres fordulaton tartva a motort segít a lassításban. Akinek nincs sok műszaki érzéke, csak kényelmesen szeret autózni, boldog lehet vele, de aki tud értelmezni egy nyomatékgörbét, folyton veszekedni fog az ostoba szerkezettel.

A futóművet viszont remekül eltalálta a Fiat. Elöl MacPherson, hátul Multilink, az európai igényekhez hangolva. Feszes, de nem kényelmetlenül kemény a felfüggesztés, sodrós kanyarokban a Freemont sokkal könnyebb, agilisebb kocsinak tűnik annál, mint amekkora behemót valójában. Terepen persze egy kicsit rázós, de akinek ez sokszor fájna, vegyen LandCruisert.

Amerikából jöttem, mi az a kézifék?


4×4

Egy hétig jártam a Freemonttal, sikerült beiktatni a szokásos fővárosi, országúti és sztrádás autózás mellé egy kis földutas kirándulást is. Pont azon a héten, amikor az idei tél volt. Remekül teljesített az autó.

A Freemont alatt a manapság leginkább elterjedt, bolondbiztos összkerékhajtási rendszer működik. Alapértelmezésben fronthajtású az autó, egy elektronikusan vezérelt kuplung oszt hátra nyomatékot, ha az első kerekek elkaparnának. Legfeljebb 50% juthat hátra a motor erejéből, a Freemont az élvezetes téli autózást kedvelők bánatára és a biztonságra játszó hétköznapi autósok örömére sosem válik túlkormányzottá. Az automata váltóval felező nélkül is finoman mozog a kocsi mély hóban (vagy sárban).

A terepes teszt a felfagyott földúton csak addig tartott, amíg az erdészeti kocsik által feltúrt jeges bakhát már elkezdte volna elérni a Freemont igazi terepezésre alkalmatlan, finom futóműelemeit, de ennyi is elég volt ahhoz, hogy kiderüljön, a kocsi nagy hasmagasságával, nagy tömegével többet ér városon kívül, mint legtöbb kategóriatársa. Azt hiszem, ezen a túrán ötlött fel bennem, hogy az amerikai Fiat egyik legközelebbi versenytársa talán egy olyan modell lehet, ami pedig a valódi terepjárók irányából közelítette meg a SUV-kategóriát: a Ssangyong Rexton.

A képeken az egyik csúcsmodell, a 4x4-es, automata, erős dízellel szerelt Lounge kivitel szerepel


Kinek ajánljuk?

A Freemontot alapkivitelben, 140 lovas dízellel, kézi váltóval, 7,6 millióért nagyon is komolyan veendő lehetőségnek érezzük, ha valaki sok gyerekhez SUV-ot keres. Ez a fullos példány viszont, hát, nem érződik egy tízmilliós autónak. Mondjuk, legközelebbi rokonai, a Captiva és az Outlander sem, pedig azok még drágábbak is a Freemontnál:

A fullos Freemont és 4×4-es, hétüléses, automata dízel vetélytársai Listaár
Chevrolet Captiva 2.2D LTZ aut. (184 LE)  10 030 000 Ft
Ssangyong Rexton 2.0 e-XDI DLX Plus 4WD aut. (155 LE) 8 989 000 Ft
Mitsubishi Outlander 2,2 D-ID Inst. Nav. 4WD aut. (150 LE) 12 090 000 Ft
Fiat Freemont 2.0 JTD AWD aut. Lounge  (170 LE) 9 715 000 Ft

A fenti táblázatban látható, mely modellek a bordó Fiat legközelebbi konkurensei. Azt javaslom, bármelyik megrendelése előtt tessenek csak körbeülni a többit is, aztán lehet dönteni; egyik sem tökéletes, mind koros modell, de mindegyik nagyon szerethető. Ha érdekel valakit: én a Rextont vinném, mert az ő ára tűnik reálisnak, az ő motor-váltó kombója harmonikusabb és mert a koreai minőség azért talán többet ígér, mint amit az amerikai Fiat ígérni tud. De a Fiatban két tankolás (és két váltás) között mindig boldogabb lennék. Pláne sok gyerekkel.

Mellette – Ellene
  • Jó kiállású, férfias dög
  • Használható 4×4
  • Óóóriási érintőképernyő
  • Sok okos részletmegoldás
  • Avíttas konstrukció
  • Ostoba automata váltó
  • Nagy fogyasztás

Szavazás

Hány pontot ér a tízből a csúcskivitelű Freemont?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Vérmacy

    Megy itt az arcolás jobbra-balra, hogy szarolasz, mert manapság ez a trendi…
    Lábbal aktiválható rögzítőfék – A Mercedesnel ujongott a szakújságírás, hogy végre visszatért (Én is vezettem ilyen C-st és megszokás után jobb, mint a kézi)
    10 litert fogyasztó automata 4X4 – Tiguan automata nélkül a 140 lovas dízelével nem evett tíz alatt Csehországba és vissza

    Mielőtt butáskodunk azért gondoljuk át, hogy elég sokan olvasnak el egy-egy cikket és igen, a Fiatnál (mint bárhol máshol még az Euronicsban is) lehet alkudni…

  • cartulaj

    Kicsit lehúzósnak tűnik ez az írás.Ha másik márka szerepel akkor is ilyen lenne?

  • Piet

    Pici elfogultságot én is érzek a cikkben.

  • acsiki

    Valóban lehúzós cikk. Nem érdemli meg. Látszik, hogy csak a BMW-vel tud példálozni, főleg ami két és félszer többe kerül. Azért vitatkoznék a Rexton minőségével kapcsolatban.

  • mogeroeti

    Szerintem 80% cikk fent nem igaz.
    A 170 lovas manuális váltós az 5.8 es 8l közt fogyaszt.
    A 4×4 es 6 es 9 liter közt mozog.
    Automata váltó szépen teszi a dolgát de szereti néha ha jeleznek neki.Egy gyári chip tuning megoldja ha ép valakit zavar.Es ugy 6-8decivel kevesebbet fogyaszt.
    170LE ép elég hogy akár sporosan is vezessék a kocsit de ez nem sport kocsi.
    A manuál váltó 3100fordulaton megy 160km/h és az automata 4×4 es 2500fordulaton megy 160km/h.
    Aki ezt nem tudja az ne nyomja az irigy feleskeg kritikát.
    Kényelmes,tágas es minden kéznél van a műszer falon a nagy de a kis kijelzőn is.
    Nem régi módi sőt nagyon jó es minőség.Alpine zene multimédia teszi a dolgát.
    Telefon rendszer,multi kormás stb.Motor hang kellemes.Nem csattogós mint vw vagy skoda és sok más modell.
    Manuális első hajtásum is volt.
    Most 4×4 es van.
    Xenont nem irigylem.Volt passatom es gyenge volt.Esőben katasztrófa a folci de bmw is gyenge.
    Freemont jobban villágít.
    És még mondhatnám a lényegeket.
    Köszi a fenti nemigaz kritikákat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.