Hirdetés
Röviden – Suzuki Swift 1.2 GS – 2014

Mi ez?

A Mi Autónk összkerékhajtástól és automatától eltekintve minden elérhető extrával felszerelt változata, 1,2 literes benzinmotorral

Mit tud?Ütős-vágós városi autó, amivel azért ki lehet merészkedni a sztrádára is néha
Mibe kerül?4,1 millió forint a cikkben szereplő példány
Kinek jó? A csúcskivitel igazából csak annak, akinek muszáj Suzukit vennie ilyen sok pénzből

Két komolyabb újítás jellemzi a 2014-es modellévre felfrissített új Swiftet: immár összkerékhajtással is elérhető, valamint az 1,6 literes motorral szerelt Sport változat ötajtós kasztnival is megrendelhető. Ez az aranyszínű kocsi a képeinken viszont se nem Sport, se nem 4×4-es, így igazából csupán az új LED-es menetjelző lámpáról kellene beszámolnom kedves olvasóinknak vele kapcsolatban. De úgy érzem, ez azért elég kevés lenne egy teszt témájának egy autós magazinban, szóval inkább vegyük át együtt: mit ér az immár négy esztendeje gyártott esztergomi kisautó 2014-ben?

A motorválaszték változatlan, megjelent viszont a 4x4-es verzió

Külső

Az idei facelift a lökhárító enyhe morcosításában és a ködlámpa köré kanyarított nappali menetjelző LED-csíkban ki is merül. A Swift úgy néz ki, ahogy eddig kinézett: kicsit túl nagy szemű, kicsit túl rövid hátsó traktusú, de összességében azért arányos, kedves kisautó. Van benne valami plüssmacis, lehet szeretni. Csak itthon nem divat szeretni. A könnyű, olcsó első magyar gyártású Swift óta nem bírja elfogadni a különben alap nélkül sznob hazai autós közvélemény, hogy egy magyar Suzuki semmivel sem rosszabb japán autó – és a világ többi részén nem is tekintik annak -, mint mondjuk egy spanyol Nissan vagy egy angol Toyota.

A Swift kedvelt városi kisautó szerte Európában: tavaly decemberben az ACEA adatai szerint több Suzuki fogyott Nyugat-Európában, mint mondjuk Mazda vagy Honda. Mint tudjuk, az autóvásárlásban a leginkább döntő szempont, hogy tetszik-e a kocsi, tehát ha sok fogy belőle, a vevők szerint szép is.

A színre fújt kilincsekkel, tükrökkel, a szép gyári dísztárcsával (képeinken) vagy a még szebb 16-os alufelnivel (amelyek most a nyári gumikkal a Suzukinál pihennek) tényleg teljesen vállalható kisautó a Swift. Csak a még az előző divattrendet követő, magasan felhúzott fényszórók jelzik, hogy nem az idén tervezték.

Képeken jól mutat, élőben kissé kopogós a Swift műszerfala

Belső

A fedélzeten minden változatlan a 2010-es bemutató óta. Fotókon látványos, a valóságban sok olcsó műanyaggal vesz körül az utastér. Az ülések, a kormány, az ergonómia nem sok kívánnivalót hagynak maguk után, a térkínálat sem; átlagos testmérettel simán elfér két felnőtt maga mögött. Rekeszből, üregből, palacktartóból is találni szerteszét eleget.

Egyszemélyes városi rohangálóautónak kiváló a Swift. A sokgombos, jó fogású kormánnyal, a nagyautós műszeregységgel és középkonzollal a bal egyben akár egy-másfél kategóriával nagyobb kocsiban érezhetjük magunkat; a menetzaj is visszafogott, a rádió se szól túlságosan dobozhangon.

A csomagtartó viszont lehetetlenül kicsi, a 210 liter semmire sem elég. Reggelente pár családdal kalákában hordjuk a gyerekeinket iskolába, és négy alsós kiscsaj számára már nincs annyi hely hátul, hogy minden iskolatáska és úszós cucc beférjen. A Dacia Sandero csomagtere több mint másfélszer ekkora. További gond, hogy a csomagtér bővítése sem megy tökéletesen. A hátsó üléseknek csak a támlái hajthatók le, így magas lépcső marad a raktérben, nem lehet rendesen lefektetni bele valami nagyobb holmit.

Az 1,2 literes szívómotort fájdalmasan magas tartományban kell használni, ha haladni akarunk

Technika

A Swift eleve szűkös motorpalettája is érintetlen maradt. Vagy a Fiat-féle 1,3-as dízellel, vagy a Sport 136 lovas 1,6-os benzinesével, de leginkább a tesztautónkban is döngicsélő 1,2 literes, mindkét oldalon változó vezérlésű benzinmotor választható a Suzukiba. Vegyes használatban 5,9 litert evett alattam a motor, a 42 literes tankkal ez bő 700 kilométeres hatótávot nyújt.

Adatlap

Suzuki Swift 1.2 GS

A legújabb Suzuki Swiftet teszteltük 1
Motor1242 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény94 LE
Nyomaték118 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)12,3 sec
Végsebesség165 km/h
Fogyasztás (vegyes)5 l / 100 km

Ez a négyhengeres egyszerre váltotta annak idején az 1,3 és 1,5 literes benzinmotort, ereje, nyomatéka papíron elég is lenne a 960 kilós kisautóba. Csak hát történt valami időközben, ami miatt már azt kell mondjuk, hogy bizony a Swift egyik leggyengébb pontja épp ez az amúgy finoman, csendesen járó, takarékos benzinmotor.

Bejöttek ugyanis a képbe a turbók. A Renault és a Dacia kilencszáz köbcentis, háromhengeres picinykéje feltöltéssel 90 lóerő mellett 135 Nm-t tud, 2500-as fordulaton. A VW 1.2 TSI-je 175-öt, 1550-nél. A Swift 4800-nál adja le 118 Nm-es csúcsnyomatékát, alapjárat-közelben pedig annyira erőtlen, hogy a sebesség tartásánál többet nem várhatunk el tőle. De néha még azt se nagyon.

Vezetési élmény

El vagyunk kényeztetve manapság a sok-sok új kis turbómotorral: már nem értjük, ha egy benzines autó nem akar megindulni 2000 alól. Márpedig a Swift nem akar. Igazából 4000-es fordulat felett kezd élni, így, bár autópályán a 3750-es fordulat ötödikben 130-nál elég soknak hat a nem hangos, de hallhatóan nagyon küzdő motor miatt, egy-egy emelkedőn még így is vissza kell kapcsolni, ha nem akarjuk, hogy lelassuljon az autó.

A váltó pontos és könnyen kapcsolgatható, de így is zavaróan sokat kell vele bűvészkednünk, ha haladni akarunk. A fék jó, a kormányzás pontos, bár lehetne egy kicsit közvetlenebb. Ha hajlandóak vagyunk sokszor beleforgatni a pirosba a motort, az 1,2-es Swift már-már dinamikus, nevéhez méltó (a Swift jelentése:fürge) viselkedést is képes produkálni. A fordulókör átmérője 10,4 méter, a kategóriának megfelelő. A Swift futóműve is támogatja a tempós autózást, kifejezetten pontos, stabil, határhelyzetben barátságosan semleges vele az autó. Rossz úton viszont ijesztő dolgokat produkál.

Idősecske modellek ismertetőjegye: klasszikus ablaktörlő az egybeszabott plasztiklap helyett

Bár a Swift a Mi Autónk, a futómű nagyon nem a Mi Útjainkra készült. Nem is kell igazán nagy úthiba, hogy rémisztő csattanással üssön fel az első teleszkóp, többször megálltam a kocsival, hogy megnézzem, nem a felni kapott-e egy nagyot valami kátyúperemtől. De nem, csak a rugóstag csattant nagyokat. Megint csak a Daciákat kell idecitálnom ellenpéldaként: a francia-román kisautók megengedő, rossz útra hangolt felfüggesztése sokkal inkább megfelel a magyar aszfaltra, mint a Suzuki japánosan precíz futóműve.

Szolgáltatások

A Suzuki nem ragadta meg a modellfrissítés kapcsán a lehetőséget, hogy legalább a kormányon átnyúlva kezelhető fedélzeti számítógép használatát egy kicsit ergonomikusabbá tegye és új elektronikai extrát sem csent be az autóba. 2014-ben már nagyon furán hat, hogy egy fullextrás, négymilliós kisautóban nincs színes képernyő, grafikus menü.

Ez a Swiftnél a full-full, színes képernyő, grafikus menü, sőt, még navigáció sincs hozzá

A kulcsnélküliség és az automata (habár csak egyzónás) klíma persze látványos, de azért ha végiggondolom, milyen extrák vannak manapság a konkurenciánál, a magas szintű mobiltelefon-integrációtól a panoráma üvegtetőkön át a parkolóautomatikáig, azt kell mondjam, a Swift nagyon megrekedt valahol az előző évtizedben a maga kis extralistájával.

Ár, konkurencia

A Suzuki Swift számára az árat illetően a legnagyobb probléma, hogy a Dacia Sandero még a stílusosabb, emelt Stepway kivitelben is sokkal olcsóbb. Remek kis turbómotorral klímával, bőr(szerű) kárpittal, a magyar utakkal szemben jóval megengedőbb futóművel, érintőképernyős navigációval, 320 literes csomagtartóval listaáron 3,2 millió forintba kerül a Dacia. A nyolcszázezres árelőnyben persze benne van, hogy se automata klíma, se kulcsnélküli nyitás-indítás nem rendelhető a Daciához – viszont az integrált GPS és a Swifténél jóval korszerűbb és könnyebben kezelhető fedélzeti elektronika sokat nyomhat a latban.

A meghökkent jetinek kétujjnyi hely marad a térde előtt, ujjnyi a feje felett, maga mögé beülve

Presztízsben mifelénk nagyjából kiegyenlített a két modell, sem a hazai, sem a román gyártású kisautó márkajelzése nem tartozik a vágyott brandek közé. Aki viszont képes felülemelkedni a divatmajomságon, a Daciában a hazai autózásra, hétköznapi használatra sokkal-sokkal alkalmasabb kocsit láthat, mint a Suzukiban, ráadásul a Dacia még olyan jó terepjárósan is néz ki.

Klímás, 90 lóerő körüli benzines konkurensek, gazdagon extrázva (telj., LE, 0-100 sprint, mp, csomagtér, l) Listaár, forint 
Suzuki Swift 1.2 GS (94, 12,3, 210)3 990 000
Dacia Sandero Stepway 0.9 tCe Arctic + navi, bőr (90, 11,1, 320)3 200 000
Nissan Micra 1.2 DIG-S (98, 11,3, 265)4 520 000
Fiat Panda 0.9 T Easy + aut. klíma, ESP, stb. (86, 11,2, 225)4 025 000

Az apró csomagtér miatt a Swift legközelebbi versenytársainak köre elég szűköcske, a legtöbb kisautó-kategóriás modell vagy sokkal tágasabb, vagy sokkal kisebb nála. A kompresszoros Micra és a turbós, kéthengeres Panda adja magát leginkább összehasonlítási alapnak; hasonlóan felextrázva drágábbak a Swiftnél.

A nagyobb kisautók (Renault Clio, Peugeot 208, Ford Fiesta, stb.) hasonló teljesítménnyel és extralistával még sokkal többe kerülnek, fenntartási költségük is magasabb várhatóan, ugyanakkor sokkal komolyabb, korszerűbb autók is.

Szintén rossz vicc, hogy csak a támla dől előre. Nagyon nem praktikus a Swift csomagterének kialakítása

A Suzuki elég különösen árazta a Swiftet, nem tűnik valami bombaüzletnek ez az aranyszínű GS. A nagyon takarékos és hétköznapi autózásban jóval barátságosabb nyomatékgörbével rendelkező dízel ugyanis nem kapható GS kivitelben, de GLX-ként, klímával és gyári audiorendszerrel 40 ezerrel olcsóbb a GS benzinesnél (az azonos felszereltségű 1,2-esnél 450 ezer forinttal kerül többe), és ha valaki pont Swiftre akar költeni négymilliót, talán jobban jár a gázolajos változattal, még ha nélkülöznie is kell a kulcs nélküli nyitás örömeit.

Ha pedig azt nézzük meg, hogy mi van négymillióért úgy általában a piacon, hirtelen egészen értelmetlen választásnak tűnik majd a Swift. Családi autónak sokkal nagyobb kocsik (Logan MCV öt év vagy 200 ezer km garanciával, agyonextrázva, akár gázzal, Skoda Fabia Combi Ambition 1.2 TSI), városi autónak egy gyengébb motor áldozatával sokkal divatosabbak (Peugeot 208 1.2 VTi Active, VW Up, csak négy üléssel, de fullextrásan is sok százezerrel a teszt-Swift alatt), cégautónak fapadosabb beltérrel sokkal elegánsabbak (Citroën C-Elysée 1.2 VTI Exclusive, kifutó Nissan Qashqai) merülnek fel négy gurigáért – a Mi Autónk nem ebben az agyonextrázott változatában a legvonzóbb, ha racionálisan gondolkodunk.

Az elődmodell sokkal harmonikusabb volt, az a kerék fölé hajló első fényszóró nagyon nem kéne

Kinek ajánljuk?

A Suzuki is tudja, hogy a Swift a magyar piacon divatcikknek semmiképp nem pozicionálható, ezért hagyományosan jó autócsere-akciókkal próbálja továbbra is magához kötni az kiöregedő Suzukijukat cserélő ügyfélkört. Ezek az akciók persze nem csak Suzukik cseréjére vonatkoznak, mégis: valahogy úgy érezzük, új Suzukit elsősorban az vesz, akinek valamilyen régi Suzukija van.

Ők nem is fognak csalódni a Swiftben. Pláne, hogy most már a LED-es menetjelzőt is megkapják hozzá, és ettől talán úgy vélik majd, valóban új és korszerű autót vásároltak, négymillióért.

Mellette – Ellene
  • Kulcsnélküli nyitás-indítás opciója
  • Elfogadható térkínálat a kabinban
  • Pörgetve dinamikusan, már-már élvezetesen használható
  • Jóindulatú, kiszámítható viselkedés
  • A tartósság ígérete
  • Alul rémesen nyomatékszegény motor
  • Komikusan apró csomagtér
  • Fejletlen fedélzeti elektronika
  • Motorpaletta szűkössége


Tízes skálán hol a Mi Autónk helye?

1,653 szavazat - átlag: 6.5 (10-ből)

Tízes skálán hol a Mi Autónk helye?